Zwart zand in juwel vision 260


Yaantje_13

Well-known member
Lid geworden
27 december 2022
Berichten
253
Leeftijd
23
Is er zwart zand waarmee cory's kunnen filteren en ook voor pangio khuli? Want ik wil een drakenkop in juwel vision 260 doen maar die moet ook op een fijne bodem en is het handig om kleine lava stenen onder het zand te doen voor extra beluchting ? En maakt brakwater je planten dood en welke vissen kunnen in brakwater ? Op de puffers na
 
Ik heb gekozen voor de Dupla Ground Colour Black Star 0,5 ā€“ 1,4 mm. Kan je helaas nog niet laten weten hoe ze het vinden. (bak is nog in opbouwfase)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb in eerdere bakken zwart zand van de Hornbach gebruikt Beviel me uitstekend! Ik zou er gen stenen in doen. Het vervangt zand ipv dat het de structuur ervan verandert. In de bodem regelt de biologie zichzelf wel :).
 
Anubias, javavaren en t slaplantje deden het erg goed in mijn brakwaterbak. Op t kogel vissen forum vind je welke nog meer er in brak water kunnen maar mijn ervaring bij deze drie was erg goed!
 
Bedankt dus dat zwarte zand van Hornbach is best op het budget w
En kan er ook een kwastvinsnoek op ? En is een buiten filter handig in de juwel vision 260 ? Want ik had er een gezien van jbl e902 want dat pas ook in het budget want ik ben 13 en ik hen deze week 200 euro verdient met Markt plaats en ik krijg een aquarium van me tante gratis in ruil voor een klein aquarium
 
Bedankt dus dat zwarte zand van Hornbach is best op het budget w
En kan er ook een kwastvinsnoek op ? En is een buiten filter handig in de juwel vision 260 ? Want ik had er een gezien van jbl e902 want dat pas ook in het budget want ik ben 13 en ik hen deze week 200 euro verdient met Markt plaats en ik krijg een aquarium van me tante gratis in ruil voor een klein aquarium
Ik wouw dat mijn dochter zo geintresseerd is.
Succes jijšŸ˜€
Ik kan/wil wel plantenstekjes sturen.
Aquarium is een leuke hobby.
Het houd ons bezig.
 
Bedankt dus dat zwarte zand van Hornbach is best op het budget w
En kan er ook een kwastvinsnoek op ? En is een buiten filter handig in de juwel vision 260 ? Want ik had er een gezien van jbl e902 want dat pas ook in het budget want ik ben 13 en ik hen deze week 200 euro verdient met Markt plaats en ik krijg een aquarium van me tante gratis in ruil voor een klein aquarium
Hoi Yaantje. Mijn zwager heeft ook een Juwel Vision 260. We hebben beide een JBL Cristalprofi e1502. Wel met de spraybar op de achterwand. Ik zou je aanraden om eens te kijken op de site van Hornbach. Dat scheelt jou een stuk in de kosten. Een 902 is al prima, een 1502 heeft meer filtervolume.

 
Die filter is wel te duur , en het sturen van platen stekjes waardeer ik echt alleen ik heb het aquarium nog niet maar ik stuur u wel een bericht als het kan , en ik ga voor filter zand want dat is wel het beste en goedkoopste en ik wil zoiezo als bodem bewoner de kwastvinsnoek doen maar voor de rest weet ik het nog niet
 
Die filter is wel te duur , en het sturen van platen stekjes waardeer ik echt alleen ik heb het aquarium nog niet maar ik stuur u wel een bericht als het kan , en ik ga voor filter zand want dat is wel het beste en goedkoopste en ik wil zoiezo als bodem bewoner de kwastvinsnoek doen maar voor de rest weet ik het nog niet
Yaantje, bedoel je nu de 902 van Hornbach? Ter informatie, hij wordt compleet geleverd als in de beschrijving.
 
Laatst bewerkt:
Heb voor de nieuwsgierigheid eens zo'n kwastvinsnoek opgezocht. Ik ben totaal geen expert en tot een kwartier geleden kende ik de soort niet, maar is dit niet een beetje een grote vis voor een aquarium? Lees daar ze tot 50cm kunnen worden?

Ik heb een JBL e902 op mijn 80cm aquarium, denk dat jij er goed aan doet en slag groter te gaan of voor twee kleinere pompen te gaan. Zeg dit niet uit ervaring maar op basis van het onderzoek wat ik had gedaan voordat ik mijn eigen aquarium ging opstarten
 
In het aquarium blijven ze kleiner, maar houd er in ieder geval wel rekening mee dat dit rovers zijn.
Verder heeft @Nekko ze en kan je er dus ook wel het een en ander over vertellen.
 
Die filter is wel te duur , en het sturen van platen stekjes waardeer ik echt alleen ik heb het aquarium nog niet maar ik stuur u wel een bericht als het kan , en ik ga voor filter zand want dat is wel het beste en goedkoopste en ik wil zoiezo als bodem bewoner de kwastvinsnoek doen maar voor de rest weet ik het nog niet
Leuke uitdaging heb jij gezocht, ik heb geen ervaring met kwastvinsnoeken.
 
Even een tip: kijk of er ergens een kwastvinsnoek een nieuw thuis zoekt, dergelijke vissen worden nog weleens aangeschaft terwijl iemand niet in de gaten heeft, dat je er lang niet alle vissen bij kunt houden, als je niet wilt dat ze als visvoer eindigen. En dan worden ze vervolgens weggedaan als ze wat groter worden.
 
Ik heb ook gelezen dat de drakenkop goby als ze gekweekt zijn in Fresh water dat je ze geen brakwater hoeft te geven , klopt dit ?
 
Kwa filter zit er al een filter bij in het aquarium van de juwel vision 260 maar ik wil voor de zekerheid dus een buitenfilter en de jbl 902 leek me wel goed en past in het budget
 
Heb voor de nieuwsgierigheid eens zo'n kwastvinsnoek opgezocht. Ik ben totaal geen expert en tot een kwartier geleden kende ik de soort niet, maar is dit niet een beetje een grote vis voor een aquarium? Lees daar ze tot 50cm kunnen worden?

Ik heb een JBL e902 op mijn 80cm aquarium, denk dat jij er goed aan doet en slag groter te gaan of voor twee kleinere pompen te gaan. Zeg dit niet uit ervaring maar op basis van het onderzoek wat ik had gedaan voordat ik mijn eigen aquarium ging opstarten
Wat bedoelt u 2 kleine filters en welke dan en welke als ik 1 slag groter ga ?
 
Hoi Yaantje. Mijn zwager heeft ook een Juwel Vision 260. We hebben beide een JBL Cristalprofi e1502. Wel met de spraybar op de achterwand. Ik zou je aanraden om eens te kijken op de site van Hornbach. Dat scheelt jou een stuk in de kosten. Een 902 is al prima, een 1502 heeft meer filtervolume.

Dat is wel te duur šŸ˜ž
 
Maar kan de kwastvinsnoek wel of niet ?
 
Ik heb geen ervaring met die vis maar een vis die 25 cm in een aquarium kan worden dan lijkt me een bak van 1,20 lang te klein. Ze groeien snel, hou daar rekening mee.

 
Wat bedoelt u 2 kleine filters en welke dan en welke als ik 1 slag groter ga ?
Een slag groter is volgens mij de e1502.

Toen ik informatie zocht over filters kwam ik ook meerdere mensen tegen die zeiden twee filters te gebruiken. Je kunt dan het debiet (hoeveel water de pomp rondpompt) van beide pompen bij elkaar optellen. Dan is die bijvoorbeeld 2x een filter van 100L/uur gelijk aan 1x een filter van 200L/uur.

Als je al een pomp bij het aquarium hebt (ik weet niet precies wat de reden is dat je deze niet wilt gebruiken) zou je die misschien kunnen combineren met een kleiner extern filter en zo weer wat geld besparen.

Maar zoals gezegd, ik heb dit ook alleen van internet/anderen. Heb het zelf nooit geprobeerd
 
Van JBL heb je de 402, 702, 902 , 1502 en de 1902.

 
Een slag groter is volgens mij de e1502.

Toen ik informatie zocht over filters kwam ik ook meerdere mensen tegen die zeiden twee filters te gebruiken. Je kunt dan het debiet (hoeveel water de pomp rondpompt) van beide pompen bij elkaar optellen. Dan is die bijvoorbeeld 2x een filter van 100L/uur gelijk aan 1x een filter van 200L/uur.

Als je al een pomp bij het aquarium hebt (ik weet niet precies wat de reden is dat je deze niet wilt gebruiken) zou je die misschien kunnen combineren met een kleiner extern filter en zo weer wat geld besparen.

Maar zoals gezegd, ik heb dit ook alleen van internet/anderen. Heb het zelf nooit geprobeerd
Wat betreft debiet is het wel goed om te vermelden dat de l/h in de beschrijving een bruto opbrengst is. In de praktijk hou je de helft over.

Bijvoorbeeld een JBL 1502 geeft leeg een 1400 l/h met filtermateriaal kom je uit op een 900 l/h.

Je leest meer hierover in de gebruikshandleiding
 
Laatst bewerkt:
Oke ik denk dat je even goed moet nadenken over wat je nou eigelijk wilt voor vissen. Niet alles kan samen en afhankelijk van wat je wil, kunnen andere vissen weer niet. Heb je al vissen in de bak?

dragongoby doet het beste op brak. Al heb ik ze vroeger ook op zoetwater gehad.
kwastvinsnoek is een vreemde term. Bedoel je daarmee de goudaal of polypterus senegalus?
senegalus heb ik nog nooit in brakwater gehouden zien worden en zou ik erg afraden.

beide soorten passen net in 1.20 naar mijn idee. Je zal wel iedere week je water moeten verversen. Ben je bereid om iedere week een uur hier aan kwijt te zijn?

pangalio kulli is voer voor deze vissen. Ook corydoras zou ik afraden. Hierom nogmaals de vraag heb je vissen op het moment In de bak zitten?
 
Laatst bewerkt:
Excuus zie nu dat je graag de senegal wilt en verder open bent voor suggesties.

P. senegal is een niet erg actieve vis. De soort leeft alleen/solitair in het wild en als je er een wilt, zou ik dus ook naar 1 polypterus senegalus aanraden.
omdat je bak op het kleine formaat is wil je hier geen andere bodemvissen bij die actief zijn. Ook kleine vissen worden voer. Hierdoor kan je veel vissen niet bij deze soort vis houden.

wat een leuke combinatie zou kunnen zijn is een 1 vlindervis, 1 polypterus senegalus en dan wat groepsvissen (grotere tetra soort).

hou er rekening mee dat je zand of heel fijn grind wilt. Polypterussen slikken wel eens per ongeluk stenen in en kunnen hier aan overlijden.
 
Dus kan het nou wel ? De Senegal,Ik heb het aquarium nog niet maar ik krijg hem wel
,
En ik deed altijd al elke week water verversen maar hoeveel water moet ik dan gaan verversen in 260 liter brutto?
En is hij moeilijk te verzorgen (de Senegal) want u heeft hem of had hem
En kwa bodem zit ik te twijfelen tussen zwart zand of filter zand
 
En ik zet er pas vissen in na de zomervakantie,oja en hoevaak moet ik water wissel doen met alleen de Senegal? En ik ga bergen maken can stenen , waarschijnlijk lava stenen met buizen die er door en onderdoor gaan met op de grootste berg een Bonsai boom met mosballen als bladeren maar als bodem wil ik graag zwart zand alleen ik weet niet waar ik het kan kopen en hoeveel ik nodig heb en hoe duur ?
 
En is een buiten filter handig in de juwel vision 260 ? Want ik had er een gezien van jbl e902 want dat pas ook in het budget
Hoi Yaantje, je schreef hier dat de 902 in je budget past. Het maakt de andere reacties een beetje verwarrend. Weet je al wat je wilt kiezen wat betreft filter?
 
Op een bak van 260 liter zou ik eerder de 1502 nemen en desnoods via Marktplaats. Je moet er rekening mee houden dat je netto de helft overhoudt dus zeg maar rond de 800 liter.
 
Ik heb 2x 1000l filter voor mijn 350 literbakken, dus ik vermoed dat de 502 dan aan de krappe kant zit. Maar zoals altijd: benodigd filter hangt af van de bezetting, aantal waterwissels, planten, .....
Ik laat het binnenfliter draaien en heb een jbl 1502 en voor de 2m bak 2 x eheim classic 2217.
 
Hoi Yaantje, je schreef hier dat de 902 in je budget past. Het maakt de andere reacties een beetje verwarrend. Weet je al wat je wilt kiezen wat betreft filter?
Ik weet het eigenlijk nog niet , er zit wel al een filter in
 
Is deze goed ?
 

Bijlagen

  • Screenshot_2023-05-04-08-42-46-46_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-05-04-08-42-46-46_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    78.1 KB · Weergaven: 46
En door het binnenfilter te houden, vergroot je je filtercapaciteit als je er een buitenfilter bij zet, ook als dat buitenfilter op zichzelf niet genoeg is. Ik vind een groot voordeel van 2 minder grote filters in plaats van Ć©Ć©n groter filter dat je het schoonmaken in tijd kunt uitspreiden. Zo houd je in ieder geval een half filter als er iets mis zou gaan met schoonmaken.
 
Is deze goed ?
Zo te zien ook een prima filter. Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee maar hij is krachtiger dan een JBL 902. Wat meer bruto doorstroming en wat meer motor, vermogen in Watt.
Ik zet even de complete beschrijving erbij.

 

Terug
Bovenaan