Zwart zand in juwel vision 260


jep dat klinkt goed
 
ik heb op internet een soort aal gevonden en er staat dat hij maar 20cm wordt in gevangen schap en 35 cm in het wild met minale aquarium lengte van 1 meter met een fijn of zand bodem maar deze lijkt mij toch beter wandt hij wordt minder lang toch ? de
Macrognathus aculeatus
Nederlands naam: Pauwoog Stekelaal
 
welke raden jullie aan
de stekel aal
of de senegalus polypeterus en wat kan er uiteinelijk dan nog bij ?
er zitten nu rotsen in waar de vissen in kunnen dus veel schuilplaatsen en filter zand als bodem samen met buizen waar de vissen in kunnen die door de rotsen gaan samen met grote stukken hout en er gaan ook drijfplanten in om het licht te dempen en ik wil dat het water klijn beetje bruin wordt
 
welke raden jullie aan
de stekel aal
of de senegalus polypeterus en wat kan er uiteinelijk dan nog bij ?
er zitten nu rotsen in waar de vissen in kunnen dus veel schuilplaatsen en filter zand als bodem samen met buizen waar de vissen in kunnen die door de rotsen gaan samen met grote stukken hout en er gaan ook drijfplanten in om het licht te dempen en ik wil dat het water klijn beetje bruin word
kan je een foto sturen ben wel benieuwd.
senegal poly 1x
vlindervis (moet je wel meelwormen of krekels kunnen kopen in de buurt) 1x
Je hebt wat Kleinere stekelaal soorten echter zie je die bijna nooit in de winkel. Meeste soorten worden veels te groot die de winkel heeft.

je zou misschien koppel kersenbuikcichlides erbij kunnen houden


als je naar een winkel gaat luister aub niet blind naar het advies van medewerkers daar. Ze vertellen vaak onzin en willen gewoon verkopen. google is je vriend als je naar de viswinkel gaat, altijd controleren wat ze aanraden kwa vissen. Zeker als het over roofvissen gaat.
 
Laatst bewerkt:
ik heb op internet een soort aal gevonden en er staat dat hij maar 20cm wordt in gevangen schap en 35 cm in het wild met minale aquarium lengte van 1 meter met een fijn of zand bodem maar deze lijkt mij toch beter wandt hij wordt minder lang toch ? de
Macrognathus aculeatus
Nederlands naam: Pauwoog Stekelaal
Ik heb ze jaren gehad ze worden rond de 25/30cm naar mijn ervaring. Het groeien duurt wel langer na 20cm En kan wel 2 jaar duren voor ze formaat van 25 bereiken.

zijn erg actief en leuke beesten. ik zou denk ik wel een andere soort aanraden. Je hebt er een aantal die kleiner blijven. Ben alleen even vergeten welke.
in ieder geval Macrognathus circumcinctus is een beter alternatief.
 
ik kijk wel welken ze in de winkel hebben maar ik heb het aquarium nog niet ik heb alleen op een handoek de hardscape

en ik denk dat ik kies tussen die stekel aal en kan ik die laatste in groepje houden ?
 
ik kijk wel welken ze in de winkel hebben maar ik heb het aquarium nog niet ik heb alleen op een handoek de hardscape

en ik denk dat ik kies tussen die stekel aal en kan ik die laatste in groepje houden ?
Nee dat wordt vechten.
 
o
dus of 1 stekel aal of 1 senegalus polypeterus samen met kersen buik chicileden en dan hoeveel aar van of kunt u nekko een visbestand samen stellen met senegalus poly of de stekel aal , alsjeblieft 260 liter bruto 120 cm lang 45 cm diep 61 hoog
 
Afkomstig van https://www.huisdierinfo.be/kersenbuikcichliden en zo zijn er nog véél websites waar je info over deze vissensoort kunt vinden, AquaInfo heeft ook goede informatie......

Wat hebben ze nodig?

Kersenbuikcichliden hou je in een tropisch zoetwateraquarium. Voorzie voor een koppel met een lichaamsgrootte van 10 cm een aquarium van minimaal 100 x 40 x 30 cm (lengte x breedte x hoogte). Als je meerdere koppels wil houden, moet je een veel groter aquarium voorzien omdat elk koppel een territorium maakt en dit vurig verdedigt.

Gezelschap​

foto kersenbuikcichliden

Kersenbuikcichliden hou je bij voorkeur als koppel. Soorten die zich ophouden in dezelfde waterlagen kunnen voortdurend nagejaagd worden, plaats daarom geen corydorassen of modderkruipers samen met kersenbuikcichliden. Vissoorten uit de bovenste waterlagen kan je wel samenhouden met kersenbuiken.

Water​

Kersenbuikcichliden kunnen vrij goed tegen variaties in de waterwaarden. Leidingwater met een zachte tot een gemiddelde waterhardheid (2-9 dGH) en zure tot neutrale pH (5,8 tot 7,0) is geschikt.
Controleer het leidingwater en corrigeer eventueel de waterwaarden door een waterverbeteraar toe te voegen, die je kan kopen in de aquariumspeciaalzaak. Schommelingen in de waterwaarden bezorgen de vissen veel stress. Vermijd dat zoveel mogelijk. Voeg daarom de waterverbeteraar eerst in een emmer bij het water waarmee je gaat verversen, en laat dit een dag staan. De chemische reactie gebeurt in de emmer. Daarna voeg je tijdens de waterverversing gelijkmatig het water met de verbeterde samenstelling toe.

Bodembedekking​

foto kersenbuikcichliden

Als bodembedekking is donkergekleurd grind of grof zand geschikt. Kies voor grind met een diameter van 1 tot 8 mm. Let er op dat het grind geen scherpe kantjes heeft, zodat de vissen er zich niet aan kwetsen. Donkergekleurd grind laat de kleur van de vissen mooi uitkomen. Spoel grind voor het gebruik grondig uit tot het spoelwater helder is. Zorg dat het grind achteraan het aquarium hoger ligt, zodat vuil naar voren komt en gemakkelijk af te hevelen is. Dit zorgt ook voor voldoende bodemdiepte voor de plantenwortels achteraan het aquarium.

Temperatuur​

Kersenbuikcichliden zijn tropische vissen en hebben een watertemperatuur nodig tussen 24 en 26 °C. Om de temperatuur stabiel te houden, gebruik je een thermostaat. Kies een verwarmingselement dat qua vermogen past bij het watervolume in het aquarium. Met een thermometer kan je de temperatuur nauwkeurig controleren. Zet de verwarming uit tijdens werkzaamheden in het aquarium om te vermijden dat ze kapotgaat of verbrandt.

Filter​

Kersenbuikcichliden hebben een voorkeur voor zuurstofrijk water en lichte stroming. De uitstroom van een biologische en mechanische filter zorgt meestal voor voldoende stroming.
Een regelmatig onderhoud en goed werkende filter houden de waterkwaliteit optimaal. De grootte van de filter hangt af van het aantal vissen in je aquarium. Vraag hiervoor advies in de aquariumspeciaalzaak of aan ervaren aquaristen. Ook met een filter moet je geregeld een deel van het water verversen. Onzichtbare afvalstoffen stapelen zich namelijk geleidelijk op in het water. Door wekelijks 1/5de van de aquariuminhoud te vervangen, kan je plotselinge schommelingen in de waterkwaliteit vermijden. Vervang de filterwatten wanneer ze vuil zijn of dicht slibben.

Belichting en inrichting​

foto kersenbuikcichliden

De vissen houden niet van fel licht, gebruik daarom gedempte verlichting en zet het aquarium niet in direct zonlicht. Zorg in het aquarium bijkomend voor plekken met schaduw door beplanting. Planten zorgen bovendien voor verrijking en een natuurlijk uitzicht van het aquarium.
Kersenbuikcichliden hebben voor de inrichting behoefte aan beschutting en schuilplaatsen. Door meerdere obstakels in de bak te plaatsen zoals hout, stenen, planten en bloempotten, creëer je natuurlijke barrières voor territoriumafbakening. Zorg dat de stenen niet kunnen omvallen als de vissen de rotsen ondergraven. Plaats stenen op de bodem op een manier zodat ze niet kunnen vallen of dat het glas kan breken. Lijm ze eventueel vast of aan elkaar met een niet-giftige-aquariumkit. Lege kokosnoten of bloempotjes en holletjes tussen de stenen zijn goede schuilplaatsen voor de vissen.
Meer informatie over de inrichting van een zoetwateraquarium.

Voeding

Kersenbuikcichliden zijn omnivoren. In natuurlijke omstandigheden eten ze zowel plantaardig materiaal, zoals algen, als dierlijk voedsel zoals kleine in het water levende diertjes. Voeder ze dagelijks en gevarieerd met kant-en-klaar droogvoer en algentabletten en regelmatig met levend voer zoals watervlooien, muggenlarven en tubifex of diepvriesvoer. Let wel op: droogvoer verliest na opening en na verloop van tijd zijn vitamines. Gebruik daarom liever een klein potje dat vlug leeg is en let op de houdbaarheidsdatum.
Afwisseling is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Wissel daarom geregeld af tussen de verschillende soorten voer. Voer het liefst drie of meer keren per dag een kleine hoeveelheid, zoveel als de vissen in enkele minuten kunnen opeten. Voer niet meer, want de resten voer vervuilen het water sterk en te veel voer doet de vissen vervetten. Sterke, dikke vissen mogen gerust eens een voermoment of een dag overslaan, mits ze in goede conditie verkeren.

Verzorging

Dagelijks
  • Controleer de temperatuur en filterwerking
  • Voer de vissen enkele keren per dag een kleine portie
  • Bekijk of ze hun normale gedrag vertonen
Minstens één keer per week
  • Controleer de waterwaarden
  • Hevel ongeveer 1/5de van het water af, samen met plantenresten en vuil. Voeg nadien nieuw water toe dat dezelfde temperatuur heeft als het aquariumwater
  • Vervang de vuile filterwatten
Maandelijks of indien nodig
Als de filter vuil is, spoel je het filtermateriaal uit. Doe dit tijdens een waterverversing met oud aquariumwater van dezelfde temperatuur. Zo blijven de goede bacteriën in het filtermateriaal aanwezig
(Half)jaarlijks
Na 6 tot 12 maanden moet je de lampen vervangen. Ze geven dan minder licht of ze gaan stuk
 
alleen kersenbuik chiciliden ?
 
o
dus of 1 stekel aal of 1 senegalus polypeterus samen met kersen buik chicileden en dan hoeveel aar van of kunt u nekko een visbestand samen stellen met senegalus poly of de stekel aal , alsjeblieft 260 liter bruto 120 cm lang 45 cm diep 61 hoog
wat je kan doen :

1x poly. Senegal
1x mastecembulus maar dan wel kleinere soort zoals m. circumcinstus
2x kersenbuik (man/vrouw)

en dan zou je er nog een vlindervis bij kunnen houden (moet je echter wel ergens levend voer kunnen halen, wat drijft)
 
Dat klinkt wel een leuk visbestand zeker met die twee slangen achtige vissen
De poly en de stekel aal
En dan.weet ik het niet zeker over de vlindervis omdat het kwa voer geen probleem is maar omdat de poly ook bovenin rondt hangt en ik heb veel schuil plekken
 
Kersenbuikjes: mijn favo vis! Echt hele leuke beestjes. Maar; zodra ze een nestje hebben maken ze alles dood of treiteren ze alles dood wat in de buurt komt. Wees je daarvan bewust. Ze eten wel ook graag poelslakken ❤️ nooit slakkenplagen met deze gekkies. Dus top, kersenbuiken! Maar alles wat je erbij zet, zal getreiterd worden zodra er eitjes en kleintjes zijn.
 
dan worden het geen kersenbuik chiciliden want als ze andere gaan treiteren dan is dat niet goed
maar dan wel de poly en de stekel aal maar verder weet ik het niet , weet iemand nog wat anders ?
 
Ik wouw dat mijn dochter zo geintresseerd is.
Succes jij😀
Ik kan/wil wel plantenstekjes sturen.
Aquarium is een leuke hobby.
Het houd ons bezig.
welke planten stekjes en moet ik ervoor betalen ?
 
Ik heb het net verzonden, er komt een 1 boven een envelopje te staan en daar moet op klikken om het te lezen.
 
Ik heb dus een vraagje , dus het nieuwe aquarium wordt wel zwaar en ik heb er 50 kilo aan inrichting in zitten en 50 kilo aan zand en het aquarium is met water 260 bruto liter en dat is 260 liter dus kan de onderkast 350 kilo dragen?
 
Als de onderkast bij je bak hoort, zou dat geen probleem moeten zijn.
 
Ik heb de bak nog niet en de vissen komen pas in de helft van de zomervakantie me tante haalt haar aquarium nog niet snel leeg, me vader is trouwens bang dat de vloer instort want we hebben op de tweede verdieping een houten vloer en hij komt in mijn slaapkamer te staan alleen hun bed is al 250 kilo en dan nog mensen die erop slapen dan zit je al op 380 of zoiets en mijn aquarium gaat ook rondt dat gewicht zitten maar ik weet jet niet zeker of de vloer toch wel sterk genoeg is .
 

Terug
Bovenaan