ZooZa's Zuid-Amerika Aquariumpje


Z

ZooZa

Guest
hierbij een foto-album voor mijn aquarium
even wat statistieken:

Aquarium
Juwel Monolux 60 60x30x30

Filtratie
Filter was al inbegrepen

Bodem
Filterzand (van de Hornbach)*

Decoratie
Kienhout
klein stukje spiderwood*
�beach pebbles�*

Flora
-Cabomba*
-Vallisnera Asiatica
-Anubias Nana
-Javavaren
-Javamos
-?

Fauna
1 x Neontetra
1 x Antennebaarsje V
1 x L ?
3 x Bloedendharttetra
3 x Roodkopzalm
4 x Stervlekzalm
3 x Bijlzalm

*word binnenkort toegevoegd

het aquarium draait al, maar ik ga na het weekend, het aquarium herinrichten
grind eruit, zand erin, nieuw hout,stenen en planten en een nieuwe inrichting :D
hier komen nog foto's van
eerst nog wat foto's van het nieuwe spul:

IMG_5887_zpsnh3avk1l.jpg

het nieuwe zand

IMG_5884_zpsohkvqun0.jpg

de nieuwe achtergrond (iemand een manier hoe ik deze kan bevestigen zonder kit?)

IMG_5877_zps4gn8cquj.jpg

de nieuwe plantjes

IMG_5885_zpsq1y5brp9.jpg

het hout en de stenen die erin komen

heeft iemand nog tips hoe ik het het beste aan kan pakken?
ik heb trouwens ook geen kit voor de achterwand, dus ik moet een manier vinden om het vast te maken zonder te kitten
mijn oom had van die glazen randen aan de bovenkant, waar hij hem tussen kon klemmen, maar ik heb die niet� moet dus denk ik iets in elkaar gaan knutselen�
waarschijnlijk gaat de neontetra er binnenkort uit, even een goed baasje zoeken, en er komt een nieuw antennebaarsje in voor het vrouwtje
als ik zand heb, ga ik ook kijken of er nog een leuke soort corydoras in kan, even kijken of dat kan qua afmetingen ;)
 
Ben benieuwd hoor :)
 
Ik zou me wel even inlezen over je vissen. Die zitten wat krap
 
Succes met je bak. Voor een koppel antennebaarsjes ( microgeophagus ramirezi) is de bak naar mijn mening iets te klein.
 
Leuk nieuw project. Succes!
 
Ik ben benieuwd hoor!
 
Cowboynl zei:
Succes met je bak. Voor een koppel antennebaarsjes ( microgeophagus ramirezi) is de bak naar mijn mening iets te klein.
bedankt allemaal
ja, ik vond het eigenlijk ook wat klein, maar het zijn echt mijn favoriete vissen en het vrouwtje is echt heel klein en ik denk niet dat ze nog zoveel gaat groeien
en aangezien er binnenkort wat vissen weg gaan waarschijnlijk, denk ik dat het wel gaat passen, eerder ging het ook goed en toen was het koppel veel groter

oja, het hout is gezonken (behalve de spiderwood, maar die kan er later ook nog een keertje in ;)
de grote blokken zijn in iedergeval klaar voor gebruik, hopelijk word het mooi, morgen uit school meteen beginnen met leeghalen!!!
 
Wat is er met het vorige Ramirezie vrouwtje gebeurd dan?
 
het vrouwtje stierf, heb toen een nieuw vrouwtje gekocht, helaas overleed een tijd later het mannetje, dus nu is het nieuwe vrouwtje nog over� ik laat alleen het aquarium eerst weer even goed opstarten en de planten groeien, ik wil niet dat de vissen helemaal stressen als ik �n alles vernieuw, �n nieuwe vissen ga toe voegen in me al te volle aquarium ;)
 
Lijkt me dan toch niet terecht dat je aangeeft dat het goed ging met de vissen in je bak.
Maat van de bak is wel een punt maar deze vissen hebben ook specifieke eisen wat betreft waterwaarden bv.
 
bedankt voor je reactie, ik zal nogeens kijken naar wat welke vis nodig heeft en dan voor die een nieuw huis zoeken! :D
verder is mijn aquarium heringericht!
hier komen de foto's:

voor:

IMG_5932_zpsyi0zbr4l.jpg


helemaal leeg:
IMG_5933_zpseemlxrt1.jpg


met voedingsbodem:
IMG_5936_zps4bpmpf6k.jpg


met zand, hout, stenen, etc!
IMG_5937_zpsaxuxnseq.jpg


plantjes erin:
IMG_5938_zpsnnoqqtiv.jpg


af! :D :D
IMG_5939_zps4pbd1r69.jpg


vanaf de rechterkant gezien:
IMG_5940_zpsydfsnozm.jpg



dat was het! er zullen meer foto's volgen, als de vissen wat meer gewend zijn
het vervelende is, is dat de achterwand toch los is gaan laten, ik heb hem eruit moeten halen, dus nu zit er weer tijdelijk een poster achter, niet zo mooi dus, maar beter dan witte muur :D
in de meivakantie gaan we hem kitten!
de vissen zijn inmiddels al weer gewend, dit was gisteren, dus misschien vanavond wat nieuwe foto's!
 
nieuwe foto's :D
IMG_5956_zpspafjs0fc.jpg
IMG_5964_zpslj9pierr.jpg


mijn L-nummer, waarvan ik niet weet welke, iemand enig idee? ;) (ik heb hem al 8 jaar, sinds ik mijn aquarium heb opgestart bijna)

IMG_5980_zps9buvhrhi.jpg

IMG_5992_zps9ni8djtn.jpg
IMG_5998_zps4b13w5nl.jpg
IMG_6005_zpszqzkp8iu.jpg


iemand nog tips/hints of kritiek?
 
Ik ben er stil van... :smitten:
Vind het echt prachtig! :thumbs: :smitten:
Het lijkt wel als of je veel vissen hebt!
Wat heb je allemaal?
 
Zie ik ;)
Heb het even helemaal gelezen.
 
Is mooi geworden :)
 
misschien een hele rare vraag, maar iemand die ik ken heeft een eenzame Apistogramma Cacatuoides in zijn aquarium
nu heeft hij mij aangeboden of ik hem wou overnemen
ik wist dit niet zeker en heb gezegd er even over na te denken
kan deze in mijn aquarium? of past dat niet?
oh, hij heeft trouwens mijn neon tetra overgenomen, nu nog even kijken of de Bloedendharttetra's ergens anders heen kunnen�
 
de achterwand zit er weer in hoor ;)
nu moet alles weer even wegzakken (zand :D ) en dan zal ik daarna wel foto's maken!
 
Wow dat is lang geleden, inmiddels is er veel veranderd zeg! het eenzame Ramirezi vrouwtje is overleden, aquarium weer anders ingericht, etc
ben nu van plan het aquarium wat donkerder te gaan inrichten, heb dus ook wat eendenkroos toegevoegd, dat groeit al goed!
verder vandaag wat eikenblaadjes en elzenproppen, en ook een nieuw koppel Ramirezi, ik ga het nog een keer proberen XD
deze keer al bij voorbaat gezegd een wat groter, sterker koppel te willen, en het is inderdaad een prachtig stel
ze zijn al een beetje verliefd, als het vrouwtje, welke iets kleiner is, in de problemen is, snelt het mannetje snel naar haar toe om te helpen!
nu dus hopen dat het kroos een beetje dichtgroeid en het blad een beetje naar de bodem zakt, en dat het dan een mooie jungle word

ook heb ik nogal wat stervende planten de laatste tijd
de plant met de rode bladeren is helemaal dood, uit de bak, zelfde geld voor de vallisneria en de cabomba, die deden het gewoon niet denk ik...
de enige die het nog goed doen is een hele grote waarvan ik de naam niet weet, en de javavaren... de grote begint echter ook vreemd te doen, hij krijgt opeens vet lange wortels, midden op de stengel... wat betekent dat?

voor nu dus even een snel overzicht, vanavond als het donker is zal ik een betere foto maken ;) het water is ook al wat geel geworden, komt door het hout en de bladeren, ik hoop echt nog op de rode kleur, iemand tips?

IMG_2517_zpszzmpkxpv.jpg
 
Ook al heb je wat uitval van je planten, nu vind ik je aquarium er wel het best uitzien van alle inrichtingen!

Het water heeft een lekker kleurtje en misschien nog een extra stukje hout toevoegen?

Als je overlevende planten dan terug aanslaan, ga je echt wel een prachtig aquarium hebben!
 
inmiddels is er wat veranderd in de bezetting trouwens
hierbij wat foto's en de aanpassing :)

1x Bijlzalm
4x Bloedvlektetra
5x Stervlekzalm
1x Algeneter ?
2x Roodkopzalm
2x Microgeophagus Ramirezi

en nieuwe foto's, de verlichting is nog wat helderder, maar ik heb de verlichting op mijn camera even wat lager gezet, anders kon ik er gewoon geen mooie foto's van krijgen, hopelijk word dat door het wat bruin/rode water en het eendenkroos in de loop van de tijd minder!

IMG_2543_zpsrl3rhkfy.jpg

IMG_2547_zpsfrnyghqg.jpg

de totaaltjes

IMG_2568_zpsndgvlyhu.jpg

vrouw Ramirezi

IMG_2571_zpsygv3avnr.jpg

en man en vrouw samen, hopen op een mooi koppel!


ik ben van plan in de loop der tijd dus het water echt donker en rood te maken, Blackwater in opbouw dus!
verder ook ideeen om bijlzalm, roodkopzalm en bloedvlektetra eruit te halen, corydoras panda erin, en qua planten alleen nog Javavaren, wat mos, en verder wat HN, kienhout en Braziliaans Klimop toevoegen, iemand nog tips?
 
Bedankt! :D
ik heb nu een beetje struggles XD er zit nu een beetje wit op de takjes die ik erin heb gedaan, is dit slecht, moet ik het eruit halen? ik denk dat dit eigenlijk een logische reactie is, en dat het er vanzelf weggaat, maar ik zou het ook kunnen koken en erafhalen, misschien dat dat helpt?
 
Super! Weer een blackwater aquarium in opbouw!

Waarom ga je de bijlzalm en de bloedvlektetra wegdoen?
Dat zijn net blackwater soorten.


Die witte waas kan geen kwaad, als dat bij mij te erg werd, dan schrob ik het er af met een (tanden)borsteltje.

En zijn je Mikrogeophagus ramirezi wildvang, duitse of nederlandse nakweek?
Of komen ze van Oost-Europa?
 
even alle vragen beantwoorden haha :D bedankt trouwens voor de reactie!
-Bijlzalm is nogal eenzaam, had er eerst 5, maar legden om de beurt het loodje, lagen ze opeens dood achter de kast
Bloedvlektetra had ik er 5 van, is nogal een miskoop geweest, zijn zeer agressief als ze met 4 zijn, eentje is overleden, de rest is nu nogal agressief, en omdat ik de Mikrogeophagus ramirezi mooier vind en het liefst wil houden, is dat niet echt handig
-bedankt voor de tip over dat witte, ik zal kijken, als het erger word zal ik dat proberen ;)
-Geen flauw idee eerlijkgezegd, sowieso geen wildvang, dus het zal wel nakweek zijn
ze komen van de Diebo, vind het zelf wel een goede winkel, maar ik weet niet wat hun leveraars zijn, sorry!
ik had supergraag wildvang gewild, heb Utaka maandenlang in de gaten gehouden, kwam maar niet op de verwachte lijst, dus heb ze bij deze winkel gehaald
 
Ik zou er geen corydoras meer bij doen, je hebt al de Ramirezi's en het L-Nummer op de bodem. Verder zou het denk ik mooier lijken als je maar 1 schooltje in het midden hebt zwemmen.
 
en welk schooltje zou jij dan doen? ik dacht zelf aan de Pristella Maxilaris, die zijn mooi rustig, hebben mooie kleuren, etc
ik zal even kijken of ik er later dan nog corydoras bij doe, of het goed gaat, etc
misschien dat wanneer de andere vissen weg zijn, het dan wel kan?
 
Corydoras en dwergcichliden combineren gewoon niet in een 60 cm. De Ramirezi's hebben eigenlijk de hele bodem voor hun alleen wel nodig. De pristellas zijn mooi ja, die zou ik nemen als jou was. En dan een groepje van een stuk of 7/8.
 
Even een kleine update:

-Lichte witte laag op het wateroppervlak, kan nu even niet achterhalen, ik denk dat ik een hoop water ververs en wat takjes eruit haal, de schimmel word ook iets meer
-Ramirezi's voelen zich helemaal op hun gemak, nog geen echt koppelgedrag, misschien toch vrouw/vrouw... we zullen het zien!
-aankomend weekend wat plantjes bestellen, waaronder Braziliaans Klimop
iemand nog tips voor Blackwater planten? ik dacht zelf aan de Echinodorus paniculatus
 
Heb geprobeerd een kort filmpje te maken
de bak is in het echt lichter, dus even met ISO wat donkerder gemaakt ;)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cSld9N3jEMc[/video]
 
Vind het bestand zelf nog steeds niet echt geschikt voor een 60cm maar je inrichting is weer helemaal super!
 
Vandaag bestelling geplaatst op aquarium123.nl, 2 Braziliaanse Klimop en een Amazone Zwaardplant, tevens vandaag in de dierenwinkel een klein voerkorfje gekocht, met in gedachte de Ramirezi's, die altijd een beetje schuw worden van de andere vissen tijdens het voeren
En gelukkig zijn dan ook zij de enigsten die het een beetje snappen, en ze laten de anderen pakken wat ze willen, maar het korfje is van hen :D goede koop dus!
Als het goed is komen de plantjes morgen binnen!
 

Terug
Bovenaan