Zoek inspiratie voor een 100 liter aquarium.


jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Berichten
2,823
Leeftijd
41
Locatie
leeuwarden
Hierbij zoek ik inspiratie voor een leuk bestand voor een 100 liter vierkant aquarium.
Ik heb besloten om mijn zee aquarium leeg te halen en hier wat anders in te gaan doen en dan zoet water.

Nu zoek ik wat inspiratie naar een leuk bestand wat hier in zou kunnen.
Wordt een bak zonder planten. Dus stenen of hout.
 
Waarom doek je de bak met zout op Jan?
beleef er geen plezier meer in koralen willen niet tishue loose is uitgebreid naar meerdere koralen dus dan maar keuze gemaakt om hem leeg te halen en er een wat makkelijkere bak van te maken.
en daarnaast zijn de kosten voor zout toch stuk hoger als voor zoet.
 
Ja ik was gister bij Frits en de kosten voor koralen en steen rijzen de pan echt uit en voor minder dan 50 euro heb je bijna niks meer.
Nou jammer dat je stopt maar je maakt er vast weer wat leuks van.
 
Ja ik was gister bij Frits en de kosten voor koralen en steen rijzen de pan echt uit en voor minder dan 50 euro heb je bijna niks meer.
Nou jammer dat je stopt maar je maakt er vast weer wat leuks van.
Ja zit zelf te denken aan tanganiyka of black water biotoop.
Met tanganiyika zat ik te denken aan een rots bewoner en slakkenhuis chiglide te kombineren mits dit zou kunnen.
en black water ben ik nog wat inspiratie loos dus voor bijde graag tips en adviezen wat wel en juist ook wat niet te doen.
 
Ik heb de Multi s gehad in 65 liter maar ik betwijfel of combineren ideaal is op 100 liter. Je moet ook er rekening mee houden dat ze kunnen fokken als konijnen.
 
Hier multi's in de 80cm en daar een drietal princes van burundi bij gehouden. Ondanks ruimte voor beide, kwamen de multi's hun schelpen niet uit. Met 1 enkele wel dus de 2 nieuwe teruggebracht naar de lfs en dit gaat geweldig samen. Foto's staan wel in mijn handtekening
 
Hier multi's in de 80cm en daar een drietal princes van burundi bij gehouden. Ondanks ruimte voor beide, kwamen de multi's hun schelpen niet uit. Met 1 enkele wel dus de 2 nieuwe teruggebracht naar de lfs en dit gaat geweldig samen. Foto's staan wel in mijn handtekening
Heb je ook al kleintjes bij de Muti s Mike en geeft dat dan geen problemen want ik weet dat de Multi s als groep de kleintjes verdedigen.
 
Zijn ze nog te jong voor, 2 grote en de rest is nog relatief klein. Das nog even afwachten inderdaad, al is de laatste burundi wel een onderdanig visje, dus verwacht eigenlijk weinig weerstand.
 
als ik de Neolamprologus brevis zou nemen zou hier dan nog een rots bewoner bij kunnen en welke dan of is dit niet aan te raden
 
Blackwater! Yes! Join the dark side :)
Black water is erg mooi, als je het goed opzet.
Het is erg afhankelijk van wat je wilt doen. Wil je laag in de pH en hardheid gaan? Dan is het iets meer werk qua meten en dergelijken, maar niet meer dan zeewater.
Een leuk bestand?
Je kunt twee kanten op, Zuid-Amerika of Azië (er zijn ook wel wat kili's die in blackwater leven, maar daar ben ik niet bekend mee.)
Ga je naar Azië dan heb je uiteraard de labyrinthvissen die graag in bijna stilstaand water leven met het licht op standje 0 en een flinke plas zuur water erin.
Je zou dan kunnen denken aan een groepje Chocolade gourami's (Sphaerichthys osphromenoides) met een mooie scholenvis erbij. De meeste rasbora soorten doen het goed hierbij, maar een mooie die je weinig ziet is ook de Sundadanio axelrodi. Ik heb zelf Brevibora dorsiocellata, die veel mensen wat saai vinden, maar in een donkere bak zijn ze schitterend.
Iets makkelijker zijn de knorgourami's, die het bij mij in de zure bak fantastisch doen, te horen aan hun tevreden geknor. Alle drie de soorten zijn mogelijk in zo'n bak.
Eventueel zou je een Betta soort kunnen nemen, bijvoorbeeld de albimarginata, wat een van de makkelijkere soorten is om te houden.
Op de grond kun je dan denken aan Pangio sp. (Kuhlii zoals ze in de volksmond heten).

Zuid-Amerika kom je al snel op de dwerg cichlides uit, daar zijn anderen weer meer in thuis. Ik heb zelf een koppel Dichrossus filamentosis gehouden in een 150 liter bak (maar dan een 50*50*60cm uitvoering) samen met Paracheirodon simulans en en groep Otocinclus. Ging heel goed, maar die moesten plaats maken voor een groepje Betta albimarginata.

Wil je gewoon naar een donkere bak zonder teveel te denken aan waterwaarden dan zouden ook knorretjes wel kunnen, die overleven veel. Ik zou dan alleen niet veel verder kijken dan de 'simpele' rasbora soorten, de twee dieren die ik boven noemde zijn hiervoor niet echt geschikt. Ze zouden het waarschijnlijk wel overleven, maar of ze het naar hun zin zullen hebben betwijfel ik.

Ik hoop dat je er iets mee kunt! Als je een hoofdbewoner in je hoofd hebt dan kunnen we altijd even verder babbelen.
 
Blackwater! Yes! Join the dark side :)
Black water is erg mooi, als je het goed opzet.
Het is erg afhankelijk van wat je wilt doen. Wil je laag in de pH en hardheid gaan? Dan is het iets meer werk qua meten en dergelijken, maar niet meer dan zeewater.
Een leuk bestand?
Je kunt twee kanten op, Zuid-Amerika of Azië (er zijn ook wel wat kili's die in blackwater leven, maar daar ben ik niet bekend mee.)
Ga je naar Azië dan heb je uiteraard de labyrinthvissen die graag in bijna stilstaand water leven met het licht op standje 0 en een flinke plas zuur water erin.
Je zou dan kunnen denken aan een groepje Chocolade gourami's (Sphaerichthys osphromenoides) met een mooie scholenvis erbij. De meeste rasbora soorten doen het goed hierbij, maar een mooie die je weinig ziet is ook de Sundadanio axelrodi. Ik heb zelf Brevibora dorsiocellata, die veel mensen wat saai vinden, maar in een donkere bak zijn ze schitterend.
Iets makkelijker zijn de knorgourami's, die het bij mij in de zure bak fantastisch doen, te horen aan hun tevreden geknor. Alle drie de soorten zijn mogelijk in zo'n bak.
Eventueel zou je een Betta soort kunnen nemen, bijvoorbeeld de albimarginata, wat een van de makkelijkere soorten is om te houden.
Op de grond kun je dan denken aan Pangio sp. (Kuhlii zoals ze in de volksmond heten).

Zuid-Amerika kom je al snel op de dwerg cichlides uit, daar zijn anderen weer meer in thuis. Ik heb zelf een koppel Dichrossus filamentosis gehouden in een 150 liter bak (maar dan een 50*50*60cm uitvoering) samen met Paracheirodon simulans en en groep Otocinclus. Ging heel goed, maar die moesten plaats maken voor een groepje Betta albimarginata.

Wil je gewoon naar een donkere bak zonder teveel te denken aan waterwaarden dan zouden ook knorretjes wel kunnen, die overleven veel. Ik zou dan alleen niet veel verder kijken dan de 'simpele' rasbora soorten, de twee dieren die ik boven noemde zijn hiervoor niet echt geschikt. Ze zouden het waarschijnlijk wel overleven, maar of ze het naar hun zin zullen hebben betwijfel ik.

Ik hoop dat je er iets mee kunt! Als je een hoofdbewoner in je hoofd hebt dan kunnen we altijd even verder babbelen.
Nee wil iets naders als labyrint vissen die heb ik al in mijn andere bak. (daar zit in trichopsis vittata en trigonostigma hengli en nog een paar gobies).
 
Ik zou voor blackwater gaan, je kan mooie dingen doen met hout en dan een bodem van bladeren, misschien een paar plantjes erbij. Kjartan Flatraker op Instagram doet mooie dingen. Op Instagram zitten een hoop aquaristen die daar hun bakken tonen, leuke inspiratiebron. (y)
 
Ik zou voor blackwater gaan, je kan mooie dingen doen met hout en dan een bodem van bladeren, misschien een paar plantjes erbij. Kjartan Flatraker op Instagram doet mooie dingen. Op Instagram zitten een hoop aquaristen die daar hun bakken tonen, leuke inspiratiebron. (y)
en wat voor bestand dan
 
Daar kan van alles in, Boraras soorten, Heterandria formosa, Corydoras, Breviboras dorsiocellata, kleine tetra's, etc.
 
O daar had ik overheen gelezen. Dat weet ik niet zeker met deze Betta soort. Misschien dat @bderooij daar meer over weet.
 
Hier in de lido een blackwaterlook, maar met relatief 'normale' vissen. Reguliere waterwissels met wat thee en fijn blad om de kleur terug te brengen, normale waterwissels en geen osmosewater enzo. Is ook nog een optie als je wel de looks wil.
 
Nee, labyrinthvissen wil je niet in een open bak. Omdat ze graag boven water lucht happen wil je een laag warme lucht boven het water hebben.
Sowieso zou ik met blackwater niet direct aan een open bak denken.
 
O dat wist ik gewoon haha. Dom. Springt deze soort er ook uit dat je weet?
 
O dat wist ik gewoon haha. Dom. Springt deze soort er ook uit dat je weet?
In principe kan iedere vis springen, maar wanneer de omstandigheden goed zijn zal dit niet snel gebeuren.
Zorgen voor voldoende drijfplanten, schuilplaatsen en niet teveel licht, dan komt dat meestal wel goed.
In het algemeen valt te zeggen dat je labyrinthvissen beter niet in een open bak houdt, wanneer het temperatuurverschil tussen het water en de lucht te groot is kan het labyrinthorgaan beschadigd raken.
 
In principe kan iedere vis springen, maar wanneer de omstandigheden goed zijn zal dit niet snel gebeuren.
Zorgen voor voldoende drijfplanten, schuilplaatsen en niet teveel licht, dan komt dat meestal wel goed.
In het algemeen valt te zeggen dat je labyrinthvissen beter niet in een open bak houdt, wanneer het temperatuurverschil tussen het water en de lucht te groot is kan het labyrinthorgaan beschadigd raken.
Ja dat laatste wist ik inderdaad. Bedankt voor de verdere uitleg!
 
Als ik black water neem zou ik zowiezo met osmose in de weer moeten het water hier uit de kraan is best wel hard met een kh van 12.
 
Je oppervlakte is niet giga denk ik en ze voeden samen de kleintjes op dus ik weet niet of dat met een andere soort erbij goed zal gaan. Volgens mij heeft @Killerfish dat wel maar in een wat grotere bak.
 
Ja ik ben geen kenner maar heb alleen de Multi s gehad en weet hoe ze met het kroost omgaan en ik vermoed dat in een kleine bak met het vele fokken wat ze doen een medebewoner in dezelfde waterlaag weinig rust of ruimte zal hebben.
 
Nu nog even kijken welke slakkenhuizen geschikt zijn en nog een beetje leuke scape bedenken met wat stenen.
En het aquarium leeg halen en schoonmaken.
 
Waar kan je breuk stenen halen want intratuin en de praxis hier in leeuwarden heeft het niet
 

Terug
Bovenaan