zieke discussen


S

Suzan Discus

Guest
hoi ik ben Suzan en heb sinds een jaar discussen.
ik begon met een groepje van 6. Er was mij verteld dat ze van Stendker waren, dus ik heb er best een hoop voor betaald. ik heb 3 maanden geleden er nog 8 discussen bijgekocht.
3 varen er rond de 7 cm en de andere 4cm, dus nog kleintjes...
nu zijn er helaas al 4 overleden, dit zijn alleen maar grote en bijna alle discussen van Stendker.
ik heb de bak al behandeld met baktopur tegen darm flagelaten, maar dat heeft niet geholpen. ik heb ook esha 2000 geprobeerd.

heeft iemand een idee wat het is of wet ik kan proberen?
 
de symptomen zijn:
ze eten nog wel, maar minder
ze zijn niet actief
de vinnen en slijmlaag is beschadigd (ik heb geen aggresieve algeneters, dus dat kan het niet zijn_
 
ze kleuren ook donkerder, en sommige hadden ook witte ontlasting. ik heb nu al 2 50 procent waterverschoningen gedaan en de bodem goed schoongemaakt. de bak is 120-50-50. ik weet dat dit niet groot genoeg is voor volwassen discussen. maar ik ga binnenkort verhuizen en dan koop ik een veel grotere bak. De filter is nu weer aangesloten (einhem) aangezien ik voor nu ben gestopt met medicatie...
 
Eerst even het hele verhaal en de omstandigheden, dan weten we alvast wat meer.

  • Wat is je bakmaat ?
  • Hoelang draait de bak ?
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
  • Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
  • Wat zijn de medebewoners ?
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
  • Hoelang heeft de vis het al ?
  • Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
  • Heb je een foto van de symptomen?
 
de bakmaat is: 120cm- 50cm-50cm.
de bak draait al ruim een jaar en ik maak hem geregeld goed schoon
de waterwaardes zijn allemaal in oorden, er is gemeten met een sera aqua test set.
ik gebruik een einhem filter ecxpeiience, ik weet niet precies hoeveel debiet dat is, maar hij is erg groot. ik heb er ook nog 2 luchtpompjes in de bak en nog een apparaat zonder filter dat zorgt voor wat meer stroming. niet te veel natuurlijk..
ik vervang 1 keer per week 35% van het water en maak daarbij de bodem ook soms schoon.
er zijn nu 4 grotere discussen overleden. van 10 tot 7 cm. ook zijn er een hoop neon tetras verdwenen. nooit dood gezien, maar ze zijn wel weg.
de andere visje in de bak zijn neon tetras, een vrouwtjes diamant gourami (is altijd heel lief geweest en is niet territoriaal) en een paar algeneters en rode tetra achtige visjes.
ik heb laatst een grotere verschoning gedaan (50%) en daarbij de frond e=met een syphon goed schoon gemaakt voor een goede start na het proberen van de baktupur.
 
sommige vissen hebben heel plotseling iets en zijn dan nog dezelfde dag overleden. bij andere gaar het heel gelidelijk en vorden ze steeds dunner en donkerder. 2 van de 4 hebben ook witte ontlasting gehad.
 
Wat een pech @Suzan Discus gelukkig heb je het forum gevonden om hulp gevraagd. Kun je bovenin aan de zijkant van het filter Eheim kijken naar meer informatie?
 
1614784277999.png
 
Bactopur en ESHA t is niet voor flagelaten. De kans dat je biologisch evenwicht door de bactopur om zeep is geholpen. Verversen en verversen en waterwaardes meten.

Even wachten op een discus kenner. Er is een probleem met discussen bij plaatsen die uit een ander land komen. Bacterieen die niet matchen. Ik heb geen idee of de foto ook een stendker is. Discus kenners zien wellicht het verschil.
 
op dit moment zijn er geen ernistg zieken, de informatie over flagelaten is vaak wisselend, maar baktopur scheen ook te helpen tegen darmparasieten en door de witte ontlasting denk ik dat het het kan zijn.
 
De bactopur is zeker niet voor flagelaten. Heb je test druppels? Zou eerst de NH3 ren N02 gaan meten. Als je geen druppels heb zou ik groots gaan verversen om goed watertje te hebben.

Discus houden is niet zo heel eenvoudig. Je heb ook nog jonge kleintjes dan word het nog moeilijker om ze goed te verzorgen. Medicatie onder mijnt ook de weerstand en hebben nu al 2 producten gehad. Je kunt niet de vissen telkens in de medicatie zetten. Eerst zeker weten wat er loos is. Nu door de medicatie is de ontlasting geen vertrouwde observatie dat het flagelaten zijn.
 
dank! ik heb inderdaat druppelstesten. ga ik nu doen. mijn dierenwinkel heeft mij aangeraden om deze medicijnen te proberen. voor dat ik aan de medicatie startte was de ontlasting al wit, maar ik begrijp dat dat nu niet meer betrouwbaar is. i bedenk we wel net pas dat de meeste van de zieke vissen ook een soorlopende swarte pupil hadden. het oog was een stuk donkerder. ik weet niet og dat een symtoom is, maar mischien helpt het om een conclusie te trekken.
 
Ga eerst maar even meten en zo nodig groot verversen en even wachten tot dat iemand met kennis van discus heeft reageert. Ik weet er te weinig van maar ik weet wel als je bijv. duiste discus heb en thaise er bij stop die hebben andere bacterieen en krijg je gedonder dus dat zal wel eens het geval kunnen wezen.

Heel sneu voor jou en de vissen :(

Er komt vanzelf een discus nerd je te hulp.;) Vul even de checklist in dat is handig voor mensen die je te hulp komen. tempratuur etc. Voer is ook van belang bij discus. Wat geefje en hoeveel. Dat lijstje van Ton

Vers water kan nooit kwaad.
 
inderdaad! een grote verschoning is altijd goed. ik geef ze runder hard, arthemia en discus color voor de kleinere. het is allemaal diepvries en ik die er dan een paar druppels Sera fisch vitamine bij.
 
oh ja, ik voer ze 3 tot 2 keer per dag en dan omgeveer 4 blokjes. ik geef iets meer, zodat de algeneters de rest kunnen eten
 
ze zijden op verschillende sites dat de tempperatuur wat hoger moest, dus hij staat nu op 29 graden
 
ze zijden op verschillende sites dat de tempperatuur wat hoger moest, dus hij staat nu op 29 graden
 
oh wacht, verkeerd gekeken, hij staat momenteel op 30,5 graden
 
ik voer de algeneters dagelijks bij met van die speviale tabletten, dus ze hebben eten genoeg! :)
 
Welke algeneters gaat het precies om? want veel van datsoort vissen krijgen bloat van dierlijk voer (iets wat dodelijk is voor ze)
 
sommige vissen hebben heel plotseling iets en zijn dan nog dezelfde dag overleden. bij andere gaar het heel gelidelijk en vorden ze steeds dunner en donkerder. 2 van de 4 hebben ook witte ontlasting gehad.



Bactopur is niet tegen darm flagelaten maar een antibiotica.
Dus als ik het goed begrijp zijn binnen een paar dagen de originele Stendkers overleden nadat je er nieuwe bij hebt gezet?
In dat geval is het waarschijnlijk kruisbesmetting van bacterie stammen.
Bactopur Direct tabletten zouden die bacterien moeten doden maar doden ook je filter bacteriën waardoor je weer Ammonium en Nitriet ellende krijgt.
 
Wat ik vaak geef aan mijn Lnummers en ancistrussen is Repashy Soilent green en Courgette en andere groentes behalve komkommer.
En soms schaften ze mee met de manen en cories ( tubifex artemia etc) maar dat is niet hun hoofdvoer. maar erbij. kan moeilijk tegen ze zeggen als het op de grond valt je mag niet.
Maar ik mix Repashy vaak met meerdere soorten repashy. een wat bassleer enz tussendoor etc. vinden ze lekker :)
 
nadat de nieuwe vissen erin zaten ging het echt heel slacht, maar als ik terugdenk ging het al eerder met een visje slecht. ik heb een erg lange tijd er ggen nieuwe vissen bij gezet voordat dit gebeurde. dus kruisbesmetting zou goed kunnen. ik heb tijdens de baktupur behandeling om de 2 dagen een waterverschoning gedaan zoals op de bijsluiter stond. en daarnaa nog een erg grote. ik ga nu npg meer verschonen om het allemaal hopelijk weer wat balans te krijgen...
 
inderdaad! een grote verschoning is altijd goed. ik geef ze runder hard, arthemia en discus color voor de kleinere. het is allemaal diepvries en ik die er dan een paar druppels Sera fisch vitamine bij.




ze zijden op verschillende sites dat de tempperatuur wat hoger moest, dus hij staat nu op 29 graden


Als je hart voert dan moet de temperatuur op 31 graden staan, daaronder zijn de vetten in het hart niet vloeibaar en krijgen de vissen darm problemen.
Dat zijn de witte slierten die je ziet, heeft op zich niet zo zeer met flagelaten van doen maar flaggelaten komt wel veel voor bij het voeren van rund.

Als je het mij vraagt, direct stoppen met het voeren van hart, maar goed dat is je eigen keuze.
Wil je ermee door gaan temperatuur verhogen.

Alle nieuwe vissen zijn dus niet ziek geworden alleen de oude toch?
 
er zijn 3 oude en 1 nieuwe ziek geworden. ik hoop dat de witte ontlasting met het runderhart te maken hebben! dan stop ik daarmee en kijk ik of het verdwijnt
 
Filter systeem Eheim experience die gaan niet verder dan Eheim eXperience 350 (2426) dat al een te krap bemeten filter om Discussen te houden op 300liter water !
Dit gaat zo nooit goed komen omdat dit filter nooit de bioload aan kan met zoveel Discussen op 300liter en het amonnia + nitriet de veroorzaker is van alle problemen die de Discussen krijgen en plots zijn overleden.
Dus de gehele Aquarium setup is al helemaal niet geschikt met zo'n filter en dit is het resultaat van alle ellende die de Dicussen nu krijgen door zeer slechte water kwaliteit en het plots overlijden is dan ook wel toe te wijzen aan nitrietvergiftiging.
 
Nitriet ga je hoe dan ook krijgen na behandeling met Bactopur.
 

Terug
Bovenaan