zelfbouw houten aquarium


Het kan ook wel. Maar dit vangt beter de kracht op van het afschuiven
 
Op deze manier heb je ook het meeste aan deuvels en lamello,s. Die staan dan dwars op de kracht. Anders staan ze met de kracht mee
 
Ik heb zoals op de 1ste tekening gemaakt , echter met dit detail niet gestopt .
Op het eerste detail heb ik dus nog een strook van 18mm gelijmd langs de buitenkant met verdikte epoxy (katoenvezels) .
Die strook laat ineens alle schroeven vervallen (lees ontlasten) .
In de binnenhoek kan je ook best zo een "fillet" maken , zeker als je met de weefsels aan de slag gaat . Afronding groot genoeg maken .

Die bak heb ik inmiddels al wel verkocht ,en plaats gemaakt voor een zeebakje , maar het was wel leuk om te maken .
Volgende wat ik nog wil proberen is werken met polyester , dat wil ik nog eens doen . Met polyester ben je ook veel sneller klaar .
 
Als je schroeven gebruikt zorg je er voor dat de grootste kracht dwars op de schroef komt te staan. ander heb je kans dat door de druk de vijzen uit het hout worden getrokken.
bij het verlijmen van glas is het juist tegenovergesteld, daar is de trekkracht op de siliconen beter dan de afschuivende kracht.
Er zijn natuurlijk veel personen die dit niet weten, en hun houte bak maken zoals een glazen.
In verband met het glasvlies kan ik vertellen dat dit niet goed hecht op betonplex! dat is een systeem dat wordt gebruikt voor multiplex bakken waar deze wel velijmt kan worden.
Veel personen slagen al die systemen door elkaar maar ieder heeft zijn specifieke werkwijze

Jb Malawi
 
Jb Malawi zei:
In verband met het glasvlies kan ik vertellen dat dit niet goed hecht op betonplex!
Jb Malawi

Heb je helemaal gelijk in , heb ik zelf ook ondervonden in de testfases . Je kunt het er met wat kracht zo terug aftrekken .
Ik heb oukume gebruikt , een minder vette houtsoort en deze zelfs eerst nog ontvet .
 
luc zei:
Richvio zei:
Wat je er uit spatelt? Ik spuit de epoxy dadelijk :)

Ik ben van mening dat in dit geval polyester met matten vele malen sterker is dan epoxy, en duurder hoeft het niet zeker te zijn.
Kan je dat toelichten Luc? Ik was juist in de veronderstelling dat epoxy betere mechanische eigenschappen had.

Of maak je nu bewust onderscheid tussen de matten met met bindmiddel waar de vezels random in liggen en de weefsels? Bij dergelijke matten kan je idd beter polyester gebruiken omdat het bindmiddel tussen de vezels niet oplost met epoxy.
 
erwin2 zei:
Jb Malawi zei:
In verband met het glasvlies kan ik vertellen dat dit niet goed hecht op betonplex!
Jb Malawi

Heb je helemaal gelijk in , heb ik zelf ook ondervonden in de testfases . Je kunt het er met wat kracht zo terug aftrekken .
Ik heb oukume gebruikt , een minder vette houtsoort en deze zelfs eerst nog ontvet .
Even uit nieuwsgierigheid. Was dat met epoxy of met polyester? Epoxyhars hecht zonder hechtprimer op de meeste ondergronden. Polyester heeft als onderlaag vaak wel een hechtprimer nodig. Ik heb het zelf nog nooit verwerkt op betonplex, vandaar de vraag :)
 
Dat was met epoxy .
Ik heb het ook op glas getest , daar hecht het helemaal niet op .
 

Terug
Bovenaan