zelfbouw houten aquarium


P

pierre1972

Guest
hoi daar.

zijn er mensen hier die ervaring hebben met het bouwen van een houten aquarium van betonplex.
kon geen oude berichten vinden ???
 
ondertussen al wel wat gevonden hier :stom: maar hoop even ged nog op nieuwe reacties
 
Betonplex niet maar heb wel een houten aquarium gebouwd :D
 
klopt dat internet er vol mee staat maar ben opzoek naar de tips die ik nog niet gelezen heb
Richvio waar heb jij hem dan van gebouwd?
 
Berkenplex met vloeibare vijverfolie behandeld. Binnenkort worden er 2 gebouwd en die worden met epoxy gedaan. Omdat het een stuk goedkoper is :)
 
klopt dat internet er vol mee staat maar ben opzoek naar de tips die ik nog niet gelezen heb
Richvio waar heb jij hem dan van gebouwd?
 
hmmm gaat weer goed hier met me hihihi
 
Haha. Je praat wel dubbel ja :)
 
Zou toch voor betonplex kiezen, ondanks dat berken goedkoper is.

Nu geldt goedkoop is duurkoop.

En zo duur is betonplex nou ook weer niet.
 
En weer lees je niet he bertus. Heb het niet over het plaatmateriaal. Maar over epoxy ten opzichte van vloeibare vijverfolie. Maar dat is onderhand wel bekend
 
Nou, ben ik niet eigenwijs,hoor.

Heb het even opgezocht, en moet leergeld betalen.


Onze Dragermaterialen
Betonplex



Betonplex


Bij betonplex is de multiplexkern voorzien van een slijtvaste phenolharscoating, daardoor krijgt de plaat een decoratieve en constructieve waarde. Betonplex is in meerdere kwaliteiten leverbaar, ook verschilt het type multiplex wat gebruikt wordt.

Berken betonplex ODEK (Interieurtoepassing, constante kwaliteit)

Afmetingen: 1250 x 2500 mm
Dikte: 9, 18 mm

Russisch Berken betonplex (constructieve toepassing)

Afmetingen: 1250 x 2500 mm
Dikte: 18 mm

Populieren betonplex (constructieve toepassing)

Afmetingen: 2500 x 1250 mm
Dikte: 18 mm

Indonesisch betonplex (constructieve toepassing)

Afmetingen: 2500 x 1250 mm
Dikte: 4, 9, 12, 15, 18 mm

Afmetingen: 3000 x 1500 mm
Dikte: 18 mm

Bijzonderheden:
� Andere uitvoeringen zijn ook leverbaar, vraag onze verkoopmedewerkers naar de mogelijkheden.
� Standaard WBP-verlijming.


Tja, was er in mijn tijd niet.

Dacht meer aan oukume.
 
En die vloeibare vijverfolie is mij bekent,hoor.

Heb ik onze vorige vijverbak mee behandelt.
 
Frans Okoum� Multiplex


Frans Okoum� multiplex is door & door opgebouwd uit kruislings verlijmde fineren van Okoum�. Een dubbele schuurbehandeling zorgt voor een vlakke en strakke multiplex zonder haartjes. De dekfineren hebben de kwaliteit B/B en dragen het KOMO-certificaat dat de kwaliteit en het productieproces waarborgt.

Afmetingen: 2500 x 1220 mm
Dikte: 4, 6, 8, 10, 12, 15, 18, 22, 25, 30, 40 mm

Afmetingen: 3100 x 1530 mm
Dikte: 4, 6, 8, 10, 12, 15, 18, 22, 25, 30, 40 mm

Bijzonderheden:
� Andere maatvoeringen en diktes zijn ook leverbaar, vraag onze verkoopmedewerkers naar de mogelijkheden.
� Standaard WBP-verlijming.
� Ook leverbaar met 10 of 20 jaar garantie conform het KOMO-certificaat.
� Ook leverbaar wit gegrond.

Hier werkten wij altijd mee.
 
Wat wil je nou met al die specificaties? Leg eens uit ?
 
Heren, graag even lekker bij de ventilator gaan zitten en afkoelen. De vraagsteller heeft niets aan deze discussie. ;)

[EDIT] Aantal berichten verwijderd, daar het niets met het onderwerp te maken heeft!!! [EDIT]
 
hoi all

zal zo en zo met betonplex gaan gebeuren.
ben aleen nieuwschierig naar de constructies die gebruikt worden.
want de een schuurd de rand wat op constructielijm er op schroeven er in en binnen kant af kitten en klaar.
en de ander die maakt er een hele houten constructie er om heen en met epoxie en matjes met glasvezel/polyester in de hoeken.

wilde eigenlijk de betonplex bak boven me nieuwe andere aquarium plaatsen als uitzwem bak voor jong grut wat ik wilde bewaren maar zit er eigenlijk nu aan te denken om me nieuwe bak er ook van te maken 150-60-60 voor me maanvissen .
iku nog even na denken maar betonplex bakkie komt er zo en zo
 
heb zelf een gemaakt met okoume multiplex,zie topic http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1364996
als je van plan bent te werken met betonplex blijft dat in feite het zelfde.
betonplex is wel waterdicht, bestaat ook in verschillende kwaliteiten.
Standaardbetonplex heeft een fenolcoating van 120 gram/m�. Er bestaan ook dikkere coatings, dus hoe dikker de coating hoe beter
let wel wanneer er een kras in de coating zit is het niet meer waterdicht.
als je de hoeken dicht met silicone heb je in principe een waterdichte bak.
om een stevig aquarium te krijgen komt er natuurlijk nog wat meer bij kijken.
zo kun je de hoeken verstevigen met glasvezel. stabilisatiestrips, insmeren met vloeibare vijverfolie
voorkomt krassen van stenen.
is ook te zien hoe groot je wil gaan, hoe groter hoe meer verstevigingen je moet voorzien.
mocht er nog iets zijn stel gerust vragen.

grts, danny
 
Ik heb er eentje gemaakt in betonplex , zware uitvoering (dus een phenollaag van 400gr/m2)
Buitenkant is dan 200gr./m2 .
Ik vind het eigenlijk zelf een stuk minder dan een epoxy bak met glasweefsel .
Die kan echt veel hebben itt de betonplex .

Richvio:

Wat betreft je opmerking dat epoxy goedkoper is dan vloeibare folie snap ik niet geheel .
In mijn geval was de epoxy veel duurder dan de vloeibare folie .
Bij gebruik van epoxy heb je veel afval wat je er uit spatelt . Ik had me daar toch wel op verkeken en tot 2x bij moeten bestellen op mijn 2 meterbak (daar zaten ook wel minstens 5 lagen op)
 
Ik heb mijn bak met vijverfolie gedaan. De volgende is groter die ik van de winter ga bouwen en heb daar voor beide uitgerekend wat het kost. Epoxy scheelt toch meer als 100 euro dat het goedkoper is
 
Wat je er uit spatelt? Ik spuit de epoxy dadelijk :)
 
Wat je zegt over epoxy ten opzichte van betonplex ben ik het mee eens. Wordt gewoon een veel sterker geheel als je zelf de epoxy aanbrengt. Betonplex moet de kit het doen. En anders maak je er 1 geheel van
 
Richvio zei:
Wat je er uit spatelt? Ik spuit de epoxy dadelijk :)

Ik ben van mening dat in dit geval polyester met matten vele malen sterker is dan epoxy, en duurder hoeft het niet zeker te zijn.
 
Richvio zei:
Wat je er uit spatelt? Ik spuit de epoxy dadelijk :)

Je gaat toch wel glasweefsel toepassen ????
Die moet uitgespateld worden .
Epoxy zonder weefsel is niks , dat scheurt met de minste werking van je hout .
 
erwin2 zei:
Richvio zei:
Wat je er uit spatelt? Ik spuit de epoxy dadelijk :)

Je gaat toch wel glasweefsel toepassen ????
Die moet uitgespateld worden .
Epoxy zonder weefsel is niks , dat scheurt met de minste werking van je hout .
:thumbs:

Zo maken ze boten, en auto,s ook.
 
Als je betonplex gaat kopen zorg dat het dan Scandinavische zijn en geen uit Azi�!!!
de kwaliteit van die laatste is niet goed genoeg, er zitten veel holten in de plaat die ze zwak maakt
Meeste doe het zelf zaken weten het zelf niet van waar ze komen, de vakman wel!

Ik wilde zelf ook een betonplexbak maken, maar er zijn een paar nadelen aan.
Je moet er voor zorgen dat overal waar je gaat verlijmen de oppervlakte wordt opgeschuurd zodat de siliconen blijven hangen.
Maar je mag dan weer niet te ver schuren anders is je bak niet meer waterdicht.
daarom zal ik (in de toekomst) toch voor multiplex gaan met vloeibare vijverfolie
zorg er zeker voor dat je de wanden op de bodemplaat zet en niet er tegen zoals bij een glazenbak! dit om het uittrekken van de schroeven te voorkomen

89_houtenbakverb_1.gif


Jb Malawi
 
Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en buiten de houtvijzen ook met houten deuvels werken.
Dit geeft een enorme meerwaarde aan kracht.

165416luc_0_82_images.jpg
 
Juist. Lamello,s zijn super luc
 
Oh oke zo. Ja ik leg er ook glasweefsel in
 
Dat uitspatelen doe je om alle lucht en overtollige epoxy eruit te krijgen .
Teveel epoxy is niet goed , hoe minder hoe beter (druipt er anders toch uit de weefsels) en strakker resultaat (motief weefsel ligt er dan echt op)
Tis even oefenen maar zeker goed doenbaar , je wordt er snel handiger mee .

Hieronder een voorbeeldvideo :

https://www.youtube.com/watch?v=qsupx-IXOzU

Dit is nog makkelijk omdat het doek naar beneden hangt !
Zal je straks wel achterkomen in een vierkante bak met keper weefsel :D
 
Ik snap wat je met spatelen bedoelt :thumbs:
 
Ik zou ook niet zwaarder gaan dan 180gr. weefsel , hier dringt de epoxy nog vrij makkelijk in en verzadigd vrij snel .
Warm de epoxy ook genoeg op , werkt een stuk makkelijk .
 
Klopt. Ik doe het in mijn spuiterij. Is de temp altijd goed. Heb ik met mijn lichtkap ook gedaan
 
Jb Malawi zei:
zorg er zeker voor dat je de wanden op de bodemplaat zet en niet er tegen zoals bij een glazenbak! dit om het uittrekken van de schroeven te voorkomen

89_houtenbakverb_1.gif


Jb Malawi

Zou je dit nader willen uitleggen? Waarom zou je bij een glazen bak de wanden niet op de bodemplaat kunnen lijmen? Neemt de constuctie dan erg in sterkte af? Op youtube staan diverse filmpjes waarbij de wanden wel op de bodemplaat gelijmd worden.

Verder een erg interessant topic aangezien ik waarschijnlijk ook eigenhandig een bak wil maken. Maar dan volglas.

Gr Robin
 

Terug
Bovenaan