Zelfbouw 160x50x55


zolang het frame niet vochtig word geen probleem
als de afwerking water bestendig is
 
Ik zou hem wel lakken denk ik, hoef je er ook niet zo om te denken als je water morst.
 
daar zit wat in natuurlijk.

kijk ik ga er niet vanuit dat die vochtig word maarja... heb nog wel is lomp gedrag :D denk dat ik het maar een beschermlaag geef.
 
tegen een beetje water kan vuren wel hoor
wordt anders als je de zaak opzet in een vochtige ruimte of last hebt van optrekkend vocht van uit de vloer of zoals aangegeven met veel verdampingsvocht
wat morsen betreft dat wordt mijn inziens eerst door de afwerking op gevangen dus zaak dat dat goed beschermd is
zorg dus dat de plaat waarop de bak staat goed water kan verdragen en de rest van de afwerking natuurlijk ook
 
Ging je niet met een bioloog werken? Verdampt die niet? ;)

Even met dat idee gespeeld idd, maar toch maar 2 potfiters.

tegen een beetje water kan vuren wel hoor
wordt anders als je de zaak opzet in een vochtige ruimte of last hebt van optrekkend vocht van uit de vloer of zoals aangegeven met veel verdampingsvocht
wat morsen betreft dat wordt mijn inziens eerst door de afwerking op gevangen dus zaak dat dat goed beschermd is
zorg dus dat de plaat waarop de bak staat goed water kan verdragen en de rest van de afwerking natuurlijk ook

Zit wat in.
 
Nog een vraagje voor de bouwkundige onder jullie.

Welke maat vuren is aan te raden voor het frame?
 
Ik ga zelf voor 44x44, dat is sterk genoeg. Je zou een maatje groter kunnen gaan maar als je voldoende ondersteuning inbouwt moet 44x44 genoeg zijn.
 
Nog een vraagje voor de bouwkundige onder jullie.

Welke maat vuren is aan te raden voor het frame?
Richard kijk eens naar de fabrieks-meubels van een vergelijkbare of grotere bak maat
helaas zie je vaak frames langs komen waar je een huis op kan zetten zo zwaar
zonde van het geld en vooral de binnen ruimte
hoe meer ruimte hoe fijner is mijn ervaring oké ben 186 lang en behoorlijk breed :engel::D:D
 
Die meubels zijn inderdaad vooral staanders gemaakt van plaat materiaal, en houd de bakken prima (zelfs 700L+ bakken)

mijn vader heeft alleen met ons idee meer ervaring (vandaar ook het idee) en ook meer vertrouwen in :D
 
Denk dat er weinig mee kan gebeuren...

ander materiaal wat je kan aanraden?
 
wat ik nog niet helemaal snap.

ik heb altijd bakken gehad met 1 bovenkant

bij zelfbouw kom je geregeld bakken tegen die glasplaten in de kap hebben en nog een klep / afneembare platen op de kap. wat is hier nu precies de reden voor? en hoe verwerk je zoiets?

de kap is nog het enige waar ik niet helemaal uit kom hoe ik het wil :D
 
Bij mij vooral omdat 2 meter hout niet te hanteren is..
Maar een deelbare kap is vaak gewoon makkelijker te maken danwel te gebruiken
 
wss worden de platen toch van alupanel, 1tje iets langer dan de ander zodat ze over elkaar heen schuiven.
cichliden kenners / winkel / bakkenbouwers hier in de buurt hadden er iig goede ervaringen mee.

even wat anders. heb vandaag mijn led verlichting opgehaald.

150cm JMB LED met trafo en dimmer.
nu maakt de trafo alleen een licht zoemend geluid :S bij 10% heel zacht en tot 90% dimmen steeds iets harder, bij 100% is de zoem weer weg. heb geen ervaringen met trafo´s dus iemand die mij kan vertellen of dit normaal is? geen storend geluid overigens, zeker in het meubel zal ik het niet horen.
 
Ha, dat heb ik precies hetzelfde. Transformators kunnen soms wat zoemen als je verlichting gaat dimmen. Dit is op te lossen door een ontkoppelingscapaciteit over de voedingslijn te zetten.
Goed kijken wat je voedingsspanning is en dan het liefst rond de 1000uF erop.
 
Ha, dat heb ik precies hetzelfde. Transformators kunnen soms wat zoemen als je verlichting gaat dimmen. Dit is op te lossen door een ontkoppelingscapaciteit over de voedingslijn te zetten.
Goed kijken wat je voedingsspanning is en dan het liefst rond de 1000uF erop.

En nu in het nederlands :S:D
Maar het kan iig geen kwaad dus.
 
Nee, alleen krijgen de condensators op hun donder door de PWM duty cycle ;)
Je moet een condensator van ongeveer 1000uF over de plus en de min van de ingangsvoeding plaatsen. Als je er geen haast mee hebt, ik heb er vijf onderweg die prima geschikt zijn, kan er best een opsturen want het kost niet zoveel.
Als je die kunt plaatsen waar de voeding je controller in komt moet het over zijn. Ik heb een te kleine erop zitten, de piep is bijna onhoorbaar nu (al merk ik wel dat hij er is, zelfs aan de hond :p ).
 
Zal vanavond even google erover doorspitten en kom er nog op terug :)

Even wat anders, ben van plan de bak vanavond te testen op waterdichtheid, hoelang zouden jullie zoiets uitvoeren? Dagje? Paar daagjes?
 
Ik heb eerst een avond gedaan, toen leeggehaald, en de volgende dag weer gevuld (mocht hij 's nachts knappen ben je mooi zuur ;) ). Daarna gewoon een week volgehouden.
 
Ja een "shunt-capacitor" noemen ze het in het Engels, kan een uitkomst bieden..
Ik heb gelukkig nergens last van..
Maar ik had hem in de ochtend gevuld rustig aan, en constant checken of alles nog waterpas was en voldoende de bak ondersteunde.

Aquarium klapt niet zomaar.. en lekken doet ie vanaf het begin al of pas na jaren zover ik lees overal
 
heb er ook geen last van hoor, op 1.5 meter afstand hoor ik t al niet meer en dan komt die nog is in een kastje terecht. maar zal de gegeven oplossing is doornemen. als het makkelijk verholpen kan worden is het helemaal goed.

denk dat ik m vrijdag ochtend vul en maar even afwacht tot zaterdag, dan was het plan om weer verder te gaan met de bouw. trek ik m dan meteen weer leeg. denk namelijk ook dat die of meteen moet lekken en anders zal het wel goed wezen.
 
Nog even wat anders.

om de binnenkant van de kap water bestendig te maken had ik zelf epoxy in gedachten.

nu was ik gister dus bij een cichliden kweker/verkoper en die zei dat jachtlak ook prima gebruikt kan worden.
iemand ervaring met jachtlak icm aquaria/kap? jachtlak is namelijk wel veel makkelijker te verwerken :juggle:
 
wss worden de platen toch van alupanel, 1tje iets langer dan de ander zodat ze over elkaar heen schuiven.
cichliden kenners / winkel / bakkenbouwers hier in de buurt hadden er iig goede ervaringen mee.
.

Ik was die Alupanel ook tegen gekomen. In mijn geval heb ik er vier nodig van ca 70x55. Hoe bevallen ze? Zakken ze nog door? en je had het over elkaar heen schuiven, lukt dat als er condens aan de onderkant zit en beschadigen ze niet?
 
Ik was die Alupanel ook tegen gekomen. In mijn geval heb ik er vier nodig van ca 70x55. Hoe bevallen ze? Zakken ze nog door? en je had het over elkaar heen schuiven, lukt dat als er condens aan de onderkant zit en beschadigen ze niet?

Sorry lees je vraag nu pas:

Ze bevallen goed, worden niet snel vies en zijn makkelijk schoon te maken mocht dat nodig zijn.
ik heb er nog geen beschadigingen opzitten, 1 van de platen heb ik al een keer op de grond gedropt zonder enige beschadiging.
ik merk vooralsnog niks van doorbuigen ect.

condens heb je altijd, in de winter wat meer dan in de zomer.
over elkaar heen schuiven lukt altijd, gaat alleen wat stroever namate er meer condens op zit (maak ze elke week met de waterwissel droog). maar ik schuif ze ook niet ver over elkaar, alleen 1x per dag een klein stukje om te voeren en bij onderhoud pak ik de platen er in zijn geheel af.

wat je wel krijgt als je ze een (stukje) over elkaar heen schuift is dat de condens van de bovenste plaat op de onderste plaat komt te zitten. als je de platen dan weer terug schuift liggen er druppels water op de bovenkant van de onderste plaat... hoop dat je begrijp wat ik bedoel.

dit droogt overigens zo weer op en stoort mij zelf niet.
 

Terug
Bovenaan