Zelfbouw 160x50x55


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
ben nooit geheel tevreden geweest met mijn 2e hands 150cm bak.

zat nadat ik m gevuld had vol met krassen, verlichting begaf het na 2maanden en de het kappensysteem is helemaal een ramp.. dacht eerst wacht wel tot ik het huis uitga en koop dan wel een nieuwe maar ziet er naar uit dat dat nog wel een 2jaar gaat duren (en zit ook niet op de schopstoel gelukkig :))
maar sinds een paar dagen lekt er (heel zachtjes) water door de 1 van de kitnaden :oops:gelukkig meer aan de bovenkant dus heb het waterniveau laten zakken...

afijn er moet nu dus een nieuwe bak komen.. en omdat we hier thuis nogal klussers zijn kwamen we op het idee om dit maar zelf te gaan doen, kan ik het precies zo maken als ik wil en (hopelijk) kan de nieuwe bak dan nog jaren mee.

we hebben gekeken naar wat het grootste is wat naar boven kan en veilig is voor de vloer.. kwamen uit op 160x50x55 (hoop dan met kap op 50cm waterhoogte uit te komen). verder zijn we van plan om een vurenhouten onderstel te bouwen en deze te omlijsten met steigerhout om dit daarna te greywashen, de kap moeten we nog even kijken hoe dit het best in elkaar word gezet, zal dus de aankomende tijd goed het internet gaan doorspitten.
de glazen bak laten we uiteraard bouwen, hier gaan we ons zelf niet aan wagen :D alleen nog even kijken door wie we dat laten doen.

afijn ik wil dit topic graag gaan gebruiken om vragen te stellen en te laten zien wat we allemaal gedaan hebben.
daarom wil ik graag vragen aan de DIY´ers en mensen die zelf ook hun eigen bak hebben gemaakt om af en toe is te kijken of ze mij van dienst kunnen zijn :D

vragen zullen ongetwijfeld spoedig volgen :rolleyes:
 
1 tip houd voldoende ruimte tussen afwerking en bak want als steigerhout gaat werken weet je niet wat je mee maakt
misschien een beter plan vuren hout omlijsten met plaatmateriaal en dan af werken met laminaat in stijgerhout look
wel mooi vooruitzicht trouwens mooi nieuwe bak:thumbs::D
 
Zou het ook afwerken met laminaat, ook omdat ik dat zelf ook heb gedaan maar ook omdat het bijna niet werkt
 
In de zin dat het hout gaat werken en het glas in de knel komt zeker? dat is idd een goed punt.

even een vraag.

hoe zit dat met trek en stabilisatie strips.

trek = van de voor naar achterruit?
stabilisatie = over de lente van de voor en achterruit?

als ik bijvoorbeeld bij van wolferen kijk zie ik vaak dat die rondom de volledige binnenkant stabilisatie strippen plaats en 1 trekstrip in het midden.
maar mijn trofis heeft alleen in het midden van de bak een gedeelte stabilisatie strippen en 2 trekstrippen.
kunnen jullie en bepaald iets aanraden?
 
Dat je glas knel komt te zitten ben ik niet bang voor, wel dat je hout gaat golven of gaat barsten danwel krom trekken.

Maar hangt van je bak af hoeveel versteviging erin gaat denk ik..
 
In de zin dat het hout gaat werken en het glas in de knel komt zeker? dat is idd een goed punt.

even een vraag.

hoe zit dat met trek en stabilisatie strips.

trek = van de voor naar achterruit?
stabilisatie = over de lente van de voor en achterruit?

als ik bijvoorbeeld bij van wolferen kijk zie ik vaak dat die rondom de volledige binnenkant stabilisatie strippen plaats en 1 trekstrip in het midden.
maar mijn trofis heeft alleen in het midden van de bak een gedeelte stabilisatie strippen en 2 trekstrippen.
kunnen jullie en bepaald iets aanraden?

heb ik me ook over verbaast de manier van plaatsen glas strippen bij van wolferen
kan zijn dat het meer stevigheid bied
bij mijn 250 zitten er twee trek stoken op de lengte stroken lopen niet volledig over de voor en achter ruit
 
zal is met mijn vader naar de laminaat methode gaan kijken. laminaat is van zichzelf natuurlijk al watervast (althans het kan er tegen als er wat water opkomt). zal voor de kap ook gemakkelijker werken om dit aan het frame vast te maken.

die kap is nog wel het gene waar ik het meest over zit te dubben over hoe dat het beste gemaakt word, het liefst heb ik er 1 die ik er ook in zijn volledigheid weer vanaf kan halen mocht de bak ooit weer naar een ander huisje moeten. dus liefst niet iets dat vastgekit moeten worden.
hebben jullie misschien tips of een goede website waar het 1 en ander staat uitgelegd?

ik zal is even rond vragen bij bouwers hoe dat nu zit met die trek-strippen.. persoonlijk lijkt mij de manier bij van wolferen wel handig, kan er dan ook makkelijk mijn ledbalken opleggen. maar met onderhoud zitten die strippen rondom misschien weer in de weg...
 
Laatst bewerkt:
Alles terzijde nice dat je zelf een bak gaat bouwen. Ga je zelf ook glas lijmen? Lijkt mij het meest enge namelijk mocht ik er ooit aan beginnen.
 
Opzich vind ik het wel mee vallen hoe erg het in de weg zit, maar alles went ;)
Ik heb zelf me laminaat op maat gezaagd, ondersteboven gelegd alsof je een vloer ondersteboven legt en toen strippen aan de achterkant erop gelijmd met polymax kit.
De planken onderste boven leggen was nog het lastigste deel..
Je kan ze niet normaal leggen en als plaat omdraaien mamelijk..
 
wel even kijken naar de kwaliteit van het laminaat als je daar voor gaat
je hebt het met een kunststof rug en van mdf zou het mdf links laten liggen
 
Ik heb ook over laminaat getwijfeld, maar een goede, watervaste laminaatvloer is ook niet voor niets. Ik ga gewoon met watervast multiplex aan de gang, goed gronden, schilderen en dan een laag harde, blanke lak eroverheen.
 
Ik heb ook over laminaat getwijfeld, maar een goede, watervaste laminaatvloer is ook niet voor niets. Ik ga gewoon met watervast multiplex aan de gang, goed gronden, schilderen en dan een laag harde, blanke lak eroverheen.
denk dat je het niet helemaal begrepen hebt het gaat hier om de afwerking van een kast waar de ts in eerst instantie stijgerhout voor heeft bedacht
aangezien steiger hout nog al bekend staat voor het werken.
rade ik hem aan om dan te gaan voor afwerking met stijgerhout laminaat.
het laminaat wat jij aan haalt is bedoelt voor continu vochtige ruimtes.
aangezien daar hier geen sprake van is (althans dat hoop ik niet :D:D) zou dat niet nodig moeten zijn
de rede dat ik het advies geef om te kijken naar een laminaat met een kunststof achter zijde is simpel mocht er eens een beetje vocht op komen strekt het niet in
daarnaast heb ik gemerkt dat het vorm vaster is
en inderdaad het is niet zo duur heb hier 2,4 m2 pakken liggen voor 18 euro dus dat valt wel mee dacht ik zo :D
 
Dan is het nog wel te doen ja, als je de randen maar goed afwerkt. Dat de voor/achterzijde kunststof is wil niet zeggen dat de koppen dit ook zijn ;)
 
daarnaast even een paar keer insmeren met houtlijm en klaar
 
zal is met mijn vader naar de laminaat methode gaan kijken. laminaat is van zichzelf natuurlijk al watervast (althans het kan er tegen als er wat water opkomt). zal voor de kap ook gemakkelijker werken om dit aan het frame vast te maken.

die kap is nog wel het gene waar ik het meest over zit te dubben over hoe dat het beste gemaakt word, het liefst heb ik er 1 die ik er ook in zijn volledigheid weer vanaf kan halen mocht de bak ooit weer naar een ander huisje moeten. dus liefst niet iets dat vastgekit moeten worden.
hebben jullie misschien tips of een goede website waar het 1 en ander staat uitgelegd?

ik zal is even rond vragen bij bouwers hoe dat nu zit met die trek-strippen.. persoonlijk lijkt mij de manier bij van wolferen wel handig, kan er dan ook makkelijk mijn ledbalken opleggen. maar met onderhoud zitten die strippen rondom misschien weer in de weg...
zo breed zijn die strippen nu ook weer niet dus in de weg zitten valt wel mee
wat je kap betreft en niet vast kitten.
ben bang dat je daar niet aan ontkomt ivb optrekkend vocht.
maar een rups silicone kit doet wonderen en deze is later gewoon weer door te snijden.
had mijn kap er in eerste instantie ook los op leggen kreeg toch vocht problemen.
 
Zal is rond gaan kijken naar laminaat met een kunststof achterkant. de prijs is voor mij niet het grootste belang. als het maar goed is.

die aluminium profieltjes had ik gezien op je bak, ziet er goed uit.

zo breed zijn die strippen nu ook weer niet dus in de weg zitten valt wel mee
wat je kap betreft en niet vast kitten.
ben bang dat je daar niet aan ontkomt ivb optrekkend vocht.
maar een rups silicone kit doet wonderen en deze is later gewoon weer door te snijden.
had mijn kap er in eerste instantie ook los op leggen kreeg toch vocht problemen.

dat dacht ik dus al, zat al wat te bedenken maar je krijgt hoe dan ook condens vorming die er tussen door kan lopen als je het niet dicht kit... afijn als dat moet dan moet dat gewoon :)

Alles terzijde nice dat je zelf een bak gaat bouwen. Ga je zelf ook glas lijmen? Lijkt mij het meest enge namelijk mocht ik er ooit aan beginnen.

de bak laat ik maken hoor, wat dat betreft heb ik geen vertrouwen in mezelf of vader :D
buiten dat is laten maken net zo goedkoop + je hebt kitnaad garantie.
 
ik heb trouwens bij 2 bedrijven een prijsopgaaf gevraagd.

nu heeft er al 1 gereageerd:

die meldde dat het 10mm glas word (had ik al verwacht)

maar dat ik voor 75euro extra ook een optic white voorruit kon krijgen.

is dit echt zoveel lekkerder om doorheen te kijken?

PS: dat poly slijpen is ook niet goedkoop zeg pfoe :D
 
Optic white is wel de moeite, en zoveel kost het niet.
Als je voor een mooie afwerking wil gaan kan je dat best bij de offerte melden, bij de meeste is het op dat vlak niet veel soeps.
Van Wolferen heeft standaard geen goede afwerking. Maar als je vraagt om wat moeite te doen, gaat je wel extra kosten, is het nog wel aan te zien.
Machinaal slijpen is ook wel een must.
 
Optic white is wel de moeite, en zoveel kost het niet.
Als je voor een mooie afwerking wil gaan kan je dat best bij de offerte melden, bij de meeste is het op dat vlak niet veel soeps.
Van Wolferen heeft standaard geen goede afwerking. Maar als je vraagt om wat moeite te doen, gaat je wel extra kosten, is het nog wel aan te zien.
Machinaal slijpen is ook wel een must.
Correct ik heb echt een afwerking van lik me versje.. maar wat verwacht je voor die prijzen?
Optic white is een leuke optie maar dacht dat je pas goed verschil zag vanaf 13mm
 
Correct ik heb echt een afwerking van lik me versje.. maar wat verwacht je voor die prijzen?
Optic white is een leuke optie maar dacht dat je pas goed verschil zag vanaf 13mm

in welk opzicht bedoel je dat de afwerking minder is tuinkaboutert?

dat van dat optic white glas dacht ik dus ook, maar zal is kijken of ik vergelijkende plaatjes/video´s kan vinden.
 
Randen die niet egaal zijn, slecht geslepen (al is dit nu beter) en geklodder met kit is zowat standaard.
Optic white merk je al vanaf minstens 6mm, met een goede cameralens kan je dit goed zien als je onder een hoek foto's neemt.
 
ik heb trouwens bij 2 bedrijven een prijsopgaaf gevraagd.

Ik bestelde een bak bij Verloop aquariumspeciaalzaak in Hazerswoude dorp.
Zeer snelle offertes en vlotte service!
De prijs viel mee, niet super goedkoop maar een juiste prijs.

Na ophalen merkte ik dat er een kleine imperfectie in de voorruit zat. Een mailtje hierover werd zeer vlot en correct opgevolgd.
Het was echt een zeer klein "belletje" in het glas, max 0,5 mm diameter, amper zichtbaar eigenlijk (tot je het ziet :rolleyes:...) maar de ruit werd zonder enige discussie vervangen.

Door omstandigheden had ook de tweede bak wat 'problemen'... Ik vreesde voor de reactie bij een nieuwe opmerking maar ook dit keer reageerden ze snel en correct: de bazin zei letterlijk dat zij niet tevreden was zolang de klant niet 100% tevreden was... :thumbs:
Ik was door de problemen natuurlijk extra kritisch geworden maar de bak zelf is (naar mijn bescheiden mening natuurlijk) zeer netjes afgewerkt.
Niet zo strak als een ADA bak waar je geen kitnaad hebt maar dat lijkt me logisch.
Alleszins geen geklodder met kit ;), geen niveauverschil tussen de ruiten of andere klachten meer.
De bazin hield woord en ik werd uiteindelijk een zeer tevreden klant en keer zeker terug!

Optic White vind ik ook de moeite, de eerste versie had een achterruit in gewoon glas wat ik toch een beetje jammer vond toen ik de bak zag.
Als compensatie voor alle complicaties maakten ze de nieuwe bak volledig in optic white en dit is toch mooier..
 
Is dit optic white glas ook gevoeliger voor krassen oid dan gewoon float glas? Zitten er ook nadelen aan dit glas tegenover normaal floatglas?
 
Is dit optic white glas ook gevoeliger voor krassen oid dan gewoon float glas?

Heb ook gehoord/gelezen dat dit glas zachter en dus krasgevoeliger zou zijn.
Ben dus extra voorzichtig want wil dit liever niet uit ervaring moeten bevestigen.

Zitten er ook nadelen aan dit glas tegenover normaal floatglas?

Naast het zachter zijn niet direct denk ik?
Het is natuurlijk wel zo dat je er sneller tegenaan loopt doordat het glas te helder is. :D
 
tja wat de bakken bouwer althans die ik gezien heb hier in nl betreft
nu laten we maar zeggen is het net niet.
er zullen gerust wel bedrijven zijn die het goed doen maar dan is de prijs weer en struikelblok
wat de opmerkingen van van Wolferen betreft kijk maar eens goed naar de plaatjes en trek je conclusie
optic white glas is wel degelijk zachter als normaal float glas en pas echt zin vol vanaf 15 mm dik of bij een zout water bak
natuurlijk als je onder een bepaalde hoek kijkt of met een goede cameralens zie je het is maar de vraag hoe vaak je dat doet :juggle::D
dat geschreven hebbende Richard hoe is je Duits in woord en geschrift redelijk tot goed:juggle::D dan is dit mischien een optie voor je http://shop.diamantaquarien.de/epag...ducts/Aq1605060/SubProducts/Aq1005060-0007[2]
bezorg kosten zijn wat hoger maar je hebt wel een kwaliteit om u tegen te zeggen en standaard polygeslepen zonder meer kosten:D:D
heb zelf mijn bak er vandaan en ben nog alle dagen zeer tevreden :thumbs:
de slecht afwerking en de extra kosten voor het ployslijpen hier in NL was de rede dat ik over de grens heb gekocht
 
in welk opzicht bedoel je dat de afwerking minder is tuinkaboutert?
Zoals @backplay al zei, de randen zijn niet knap geslepen, kit zit ook op plekken waar het niet hoort..

Alle wanden zijn wel knap en kit vrij alleen lagen er bij mij op de bodem wat spetters.
Geen van de randen is netjes gesneden.
Ik heb een bak zonder dat polyslijpen dus dat was te verwachten..
En als je de ombouw erop hebt zitten zie je nog maar 2 hoeken die niet netjes geslepen zijn.
 
hmm... zal t allemaal nog is in overweging nemen.

natuurlijk als je onder een bepaalde hoek kijkt of met een goede cameralens zie je het is maar de vraag hoe vaak je dat doet :juggle::D

waarschijnlijk nooit dus.... zal mij voornamelijk gaan over het zicht vanuit mijn eigen ogen.
dat geschreven hebbende Richard hoe is je Duits in woord en geschrift redelijk tot goed:juggle::D dan is dit mischien een optie voor je http://shop.diamantaquarien.de/epages/49164809.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/49164809/Products/Aq1605060/SubProducts/Aq1005060-0007[2]


en mijn duits is helaas kansarm, kan hoogstens mijn naam vertellen en vragen waar ik het ziekenhuis kan vinden :D
 
hmm... zal t allemaal nog is in overweging nemen.



waarschijnlijk nooit dus.... zal mij voornamelijk gaan over het zicht vanuit mijn eigen ogen.

en mijn duits is helaas kansarm, kan hoogstens mijn naam vertellen en vragen waar ik het ziekenhuis kan vinden :D
tja mijn Duits is ook niet zo best verstaan doe ik het wel maar dat spreken:juggle::Dverder als een koffie en warsteiner bestellen kom ik ook niet echt:D:D
wat ik gedaan heb is mijn bestelling eerst opgemaakt in Nederlands:deal: en daarna door aantal vertaal sites gehaald
tot ik een samenhangend verhaal had :deal:
is goed gekomen zoals je bij 1050 kan zien:D:D
 
Bak is inmiddels besteld.

+/- 20dagen voor die geleverd word.. benieuwd wat deze Nederlandse plakker ervan plakt :D

optic white voorruit heb ik weggelaten, laat m wel poly slijpen.
 
zouden jullie het vurenhouten frame van het meubel ook behandelen met het 1 of ander? of alleen de afwerking?

als ik de video´s kijk zie ik meestal dat ze alleen de afwerking behandelen met beits oid.
 

Terug
Bovenaan