Zeewater avonturen van Ed Tensen


Gewoon gekit hoor John, maar zo dat het niet "stoord".
Nee dat is echt niet te zien maar soms gebruiken ze toch ook lijm om een bak te maken zonder kit? Of ben ik weer een in de war?
 
Nee dat is echt niet te zien maar soms gebruiken ze toch ook lijm om een bak te maken zonder kit? Of ben ik weer een in de war?
Lijm is volgens mij met acrylaat bakken. Glas wordt voor zover ik weet altijd gekit. Maar met de technieken van vandaag de dag weet ik het ook niet zeker. De Trofis is in ieder geval gekit, dat weet ik wel zeker 😅😊.
 
Nou wel netjes dan want ondanks dat de Reefer prijzig is hebben ze dat gedaan met zwarte kit en dan een millimeter of 2-3 dik en dus best opvallend.
 
Zwarte kit valt altijd meer op in de regel. De 2.40 mtr heeft ook zwarte kit, maar is wel strak gekit. Ik vind dat verder niet storend ofzo.
 
Weer wat apparatuur gekocht. Een Eheim prof 250T voor de Trofis. Wil geen verwarming in het zicht hebben in die bak.

2 voorfilters van Eheim voor beide wierfilters. De wierfilters zelf worden die van Tunze. Voor de 2.40 mtr de 3182 en voor de Trofis de 3181.

Verder nog wat installatiesets van Eheim gehaald. Voor de wierfilters maar ook voor de huidige filters. Al het leidingwerk van de 2.40 mtr gaat eruit en vervang ik voor zoveel mogelijk demontabelle maar strak uitziende aan- en retour buizen. Dat lijkt mij een stuk handiger in ieder geval.

Aankomende week ga ik de 2.40 helemaal leeg halen en komt de Trofis beneden te staan.

Zal ook een offerte aanvraag bij Strijker aquariums gaan doen om een kap te laten maken voor de Trofis.

Qua apparatuur staat dan alleen de verlichting, koel ventilatie en de wierfilters nog op het programma, maar zodra de bakken schoon zijn eerst maar eens de benodigde hoeveelheid steen gaan bestellen om daarmee eens lekker te knutsellen 😉.
Welke regio ben je?
Ik heb nog wel wat steen over.. ingedraaid (en nog in sump draaiend)
 
Heel gaaf dit weer Ed. Ik ga dit ook volgen. Ik heb zelf ook een tijd zeewater gedraaid zonder eiwit afschuimer en het behandeld als een zoetwater bak. Dus met potfilters en redelijke waterwissels. Dus het is zeker te doen.

Ik had dan wel een fish only bak zonder bijzondere koralen. Alleen pompende xenia en groene sterpoliep

(Gaatjes boren in glas word veel moeilijker over gedacht dan het eigenlijk is btw ;)))
 
Welke regio ben je?
Ik heb nog wel wat steen over.. ingedraaid (en nog in sump draaiend)
Regio Noord-Holland. Stuur anders maar ff pb.
 


Heel gaaf dit weer Ed. Ik ga dit ook volgen. Ik heb zelf ook een tijd zeewater gedraaid zonder eiwit afschuimer en het behandeld als een zoetwater bak. Dus met potfilters en redelijke waterwissels. Dus het is zeker te doen.
Thx Colin, het is zeker mogelijk. Maar naast potfilters ga ik dus gebruik maken van wierfilters. Ik hou tevens een bodem aan van 8-10 cm qua zand en zal aardig wat steen in de bakken hebben. Alles voor een goed bio leven 😉.

De wierfilters worden het hart van mijn systemen.
 
Laatst bewerkt:
Zwarte kit valt altijd meer op in de regel. De 2.40 mtr heeft ook zwarte kit, maar is wel strak gekit. Ik vind dat verder niet storend ofzo.
Vind zelf de uitstraling van zwarte kit veel mooier.
Heb vaak zat bakken gezien met blanke kit en vind dat toch altijd een beetje “smoezelig” ogen na verloop van tijd.
 
Gister de 2.40 helemaal leeg gehaald qua apparatuur (stromingspompen, controllers, leidingwerk, lampen etc.).

Zand eruit geschept en omdat het allemaal zeer vlotjes verliep ook de achterwand eruit gehaald.

Zaterdag staat het schoonmaken van deze bak gepland.

De Trofis staat sinds gister ook beneden. Weer een stapje dichterbij 😊.

Ik verwacht in het weekend de stenen te bestellen, met 1 sec lijm (vloeibaar en gel), versneller en 2 componenten hars. Ik heb voor de hars gekozen omdat dit makkelijker te verwerken is dan reefcement. Het maakt de verbindingen verder net zo stevig tussen 2 stenen. Als ik voor de grijze variant kies, dan ga ik de verbindingen wegwerken met vloeibare 1 sec lijm en steen gruis van de betreffende stenen. Als ik voor de coraline kleur kies dan zal dit niet hoeven is mijn verwachting.
 
Gister de 2.40 helemaal leeg gehaald qua apparatuur (stromingspompen, controllers, leidingwerk, lampen etc.).

Zand eruit geschept en omdat het allemaal zeer vlotjes verliep ook de achterwand eruit gehaald.

Zaterdag staat het schoonmaken van deze bak gepland.

De Trofis staat sinds gister ook beneden. Weer een stapje dichterbij 😊.

Ik verwacht in het weekend de stenen te bestellen, met 1 sec lijm (vloeibaar en gel), versneller en 2 componenten hars. Ik heb voor de hars gekozen omdat dit makkelijker te verwerken is dan reefcement. Het maakt de verbindingen verder net zo stevig tussen 2 stenen. Als ik voor de grijze variant kies, dan ga ik de verbindingen wegwerken met vloeibare 1 sec lijm en steen gruis van de betreffende stenen. Als ik voor de coraline kleur kies dan zal dit niet hoeven is mijn verwachting.
Wat een werk allemaal he, ik vond de 80 cm leeg halen en schoonmaken al een hele klus 😅. Maar je krijgt er weer wat moois voor terug 😊. Ben benieuwd hoe het allemaal gaat worden
 
Lekker bezig met de schoonmaak van de 2.40. Kit krabben, kalkranden verwijderen etc.

20240511_105723.jpg


20240511_113331.jpg


20240511_115502.jpg


20240511_123359.jpg
 
Haha, ja dat kleine grut zit soms bijna onzichtbaar ergens en opeens zie je hem. Nou ja gelukkig heb je hem opgemerkt Ed.
 
Bak is schoon:

20240511_173941.jpg


140 kg stenen besteld van Aquaholland coralsea reefrock:
- 60 kg stukken van 12-30 cm.
- 60 kg stukken van 30-45 cm.
- 20 kg shelf rock (platte stenen om o.a. een basis te maken voor de riffen).
- D-D Aquarium epoxy paars, 1 doos van 10 verpakkingen. Dit heeft dezelfde kleur als coraline en valt na verloop van tijd amper meer op.

Verder zal ik nog 1 sec lijm op basis van cyano acrylaat bestellen en versneller.

Het bouwen gaat binnenkort beginnen, heel veel zin in 😊.
 
Leuk vooruitzicht Ed maar ja dat wapenarsenaal aan de muur boven die bak.........................................:juggle:
 
Bak is zeker schoon Ed daar heb je je best op gedaan.Maar waarom niet een klein beetje levend steen erbij voor de biologische huishouding.
Kan zo maar zijn Ed dat er buiten het gebruik van levend steen nieuwe ontwikkelingen zijn om een zee-waterbak op te starten. maar ik hoop voor jou dat het goed uitpakt en werkt.

Levend steen geeft een eerste aanzet ( boost) om wat daar uit voorkomt een basis is waar je biologisch mee verder komt.

Maar we gaan het zien, je hebt jezelf goed voorbereid en we wachten af.
 
Tja ik heb ook destijds dat reef rock overwogen en daar zouden bacterien op zijn aangebracht als ik het goed heb. Je hoort er ook goede resultaten mee hoor maar ja ik had de kans om toen nog vrij goedkoop levend steen te kopen en heb voor de zekerheid daarvoor gekozen. Helemaal omdat het mn eerste zeewaterbak was.
 
Bak is zeker schoon Ed daar heb je je best op gedaan.Maar waarom niet een klein beetje levend steen erbij voor de biologische huishouding.
Kan zo maar zijn Ed dat er buiten het gebruik van levend steen nieuwe ontwikkelingen zijn om een zee-waterbak op te starten. maar ik hoop voor jou dat het goed uitpakt en werkt.

Levend steen geeft een eerste aanzet ( boost) om wat daar uit voorkomt een basis is waar je biologisch mee verder komt.

Maar we gaan het zien, je hebt jezelf goed voorbereid en we wachten af.
Er komt tijdens het indraaien van beide bakken wat ingedraaid steen in te liggen van @mini-fred. Ook meng ik een aantal zakken levend zand door mijn zandbodem voor een goede start. Verder ga ik bacterie preparaten toevoegen. Zodra ik start verwacht ik de eerste 4-6 weken nog geen vissen etc te gaan toevoegen en gaat de verlichting in deze periode ook niet tot nauwelijks aan. De enige verlichting die mogelijk een aantal uren aangaat is die van mijn wierenfilters, maar dat hangt ervan af hoe hoog mijn nitraat en fosfaat gehaltes zijn tijdens het indraaien. Al meet ik nog niks, dan gaan deze filters nog niet aan in ieder geval.
 
Zo heb k de zeepaardjes bak ook gestart..
Levend zand , ingedraaid steen, en de eerste 3 weken weinig tot geen licht..

Dat ging ECHT als een trein
 
Al een idee welk(e) preparaten je gaat gebruiken.
Ik heb hier goede ervaring mee en Mark ook zover ik weet:
Ik had nog geen keuze gemaakt, maar zag deze wel langskomen in de vele keuzes. Dus wellicht deze, maar dat zal ik nog nader bekijken.
 
Ik had nog geen keuze gemaakt, maar zag deze wel langskomen in de vele keuzes. Dus wellicht deze, maar dat zal ik nog nader bekijken.
Prodibio Biodigest is volgens vele ook goed.
Of de dr tims waar ze in de usa wild van zijn.
In Europa is dat one and only van aquarium systems.
 
Het zal ook niet hetzelfde zijn. Er zijn veel verschillende middeltjes met verschillende prijzen.
Ja dat klopt maar goed onze Microbe lift staat ook goed bekend dus dan vindt ik een keer zo duur wel een boel geld Mark.
 
Ja dat klopt maar goed onze Microbe lift staat ook goed bekend dus dan vindt ik een keer zo duur wel een boel geld Mark.
ik heb de microbe lift eigenlijk meer als onderhoudsmiddel.
Ben zelf wel met die andere gestart maar of dat beter is weet niemand te vertellen. Ook de ampullen van prodibio heb ik toen gehaald omdat ze in de aanbieding waren.
 
Techniek is ook besteld.

Voor de 2.40 mtr:
- 4 led HVP goldline marine 1150 mm blauw/wit.
- HVP aqua power adapter 250 Watt 24 V.
- HVP aqua 5 kanaals wifi controller.
- 2 verlengkabels van 2 mtr.
- Tunze algenreactor 3182.
- Tunze ventilator aquawind chic.

Voor de Trofis:
- 2 led HVP goldline marine 550 mm blauw/wit.
- HVP aqua power adapter 100 Watt 24 V.
- HVP aqua 5 kanaals wifi controller.
- Tunze algenreactor 3181. Tweedekans, scheelde E100,-.
- Tunze ventilator aquawind chic.

Zand voor beide aquariums van Aquaholland 4 zakken van 20 kg 1-3 mm, 1 zak van 10 kg 12-20 mm voor detail langs de riffen en 3 zakken van 7,5 kg AF biosand (levend zand).

Verder 16 mtr zwarte siliconen slang 16-21 mm.

Hanna meters voor alkaniliteit, nitraat, fosfaat, calcium en magnesium.

Refractometer van Red sea.

Er moeten verder nog wat kleine dingen aangeschaft worden. Maar het meeste is dus deze week in huis.
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ed en ik hoop dat je nog goed slaapt als je je banksaldo gaat bekijken:DD;)
 
Mooie selectie aan stenen, verpakt alsof het fosielen zijn (alleen de basis stenen dan 😉):

20240518_100521.jpg


Hieronder de steen selectie:
20240518_100737.jpg
20240518_102439.jpg
20240518_103045.jpg
20240518_103049.jpg


Eerste scapes beginnen vorm te krijgen. Somige stenen maak ik kleiner met beitel en hamer om er weer iets anders van te maken. Vastlijmen met 1 sec lijm op basis van cyanoacrylaat en droog versneller en de basis stukken meteen goed vastgezet met D-D 2 componenten epoxy hars. Zowel onder als boven aangebracht en waar in het zicht bewerkt met een steentje zodat het er ruw uitziet en lijkt alsof het bij de rots structuren hoort:

20240518_135145.jpg
20240518_135233.jpg


Ik maak de riffen niet te groot maar zo dat ze nog handelbaar zijn, maar wel zo alsof het in elkaar overloopt. Eerste grot ook al gemaakt 😉:

20240518_135242.jpg



Later meer.
 

Terug
Bovenaan