Zeewater avonturen van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,155
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
23 jr zit ik al in de zoetwater hobby en ik denk ongeveer 20 jr zingt er een klein stemmetje in mijn hoofd mooie liederen over zeewater aquaria. Al die tijd heb ik dit weggestopt, maar toch zeker het laatste jr betrapte ik mijzelf erop dat ik steeds meer informatie aan het opzoeken en bekijken was van zeewater aquaria en hoe ze te houden.

Welnu, het gaat ervan komen. Ik ga terug van 4 zoetwater aquariums naar 2 zeewater aquariums. De 2.40 mtr blijft en de Trofis H600.

De plannen zijn om van de 2.40 mtr een riff aquarium te gaan maken met voornamelijk softie's, leder en later waar mogelijk een enkele hard koraal.

Van de Trofis H600 wil ik een anemonen aquarium maken.

Het echte inrichten start na de zomervakantie, zodat ik de meeste warmte achter de rug heb en genoeg tijd om de voorbereidingen te treffen en extra info te vergaren.

Beide bakken ga ik in ieder geval laten draaien op de Jacques van Ommen filtratie methode. Hieronder een link:


Wel met een kwinkslag op lampen gebied. Ben toch aan het twijfelen of ik led verlichting ga nemen ipv T5. De investering onloopt elkaar toch niet heel veel van wat ik berekend heb en er schijnen toch wel goede led lampen te zijn die in een kap kunnen.

Ik ga in ieder geval niet bezuinigen op benodigde stenen. In beide bakken komen Marco rock. 108 kg in de 2.40 en 18 kg in de Trofis zoals het er nu naar uit ziet. Verder ga ik hiermee scapen. Meer hierover in onderstaande links:





Meer informatie en voortgang volgt later. Ik heb er in ieder geval enorm veel zin in.

Gr. Ed
 
Ik lees het zo snel niet Ed maar gebruik je met de VOF dan geen afschuimer? Ik zou het dan niet aandurven want dan wordt al het vuil omgezet naar nitraat zal dus moeten worden verbruikt om geen ophoping te krijgen.
Maar goed ik heb het even snel gelezen dus ik kan de plank misslaan hoor.
 
Succes en ben erg benieuwd of die van Ommen methode je gaat bevallen.
 
Ik lees het zo snel niet Ed maar gebruik je met de VOF dan geen afschuimer? Ik zou het dan niet aandurven want dan wordt al het vuil omgezet naar nitraat zal dus moeten worden verbruikt om geen ophoping te krijgen.
Maar goed ik heb het even snel gelezen dus ik kan de plank misslaan hoor.
Zonder afschuimer maar met wierenfilter.
 
Ik denk dat deze methode voor sommige best kan werken.
Zelf zou ik het niet doen maar dat is puur omdat ik de methode niet kende. Waarschijnlijk vele met mij want heb er ook nooit wat op zeewaterforums over gelezen.
Maar zo zijn er nog wel meer manieren zoals dymico wat ook zonder afschuimer werkt.
Als ik zie hoeveel vuil de afschuimer uit mijn bak haalt zou ik die niet willen missen.

Maar met de van Ommen methode kan je natuurlijk altijd een afschuimer bijplaatsten lijkt me ?

Wel interessant om dit te volgen dus nogmaals succes👌🏼
 
Idd, wierenfilter gaat dan nitraat en fosfaat wegpakken. Je oogst dan op 1x in de mnd of meer wier weg en dus ook nitraat en fosfaat.
 
Maar met de van Ommen methode kan je natuurlijk altijd een afschuimer bijplaatsten lijkt me ?
Eiwitafschuimer zou ik kunnen bijplaatsen of eventueel een 2de wierfilter mocht dat nodig zijn.
 
Ben toch aan het twijfelen of ik led verlichting ga nemen ipv T5. De investering onloopt elkaar toch niet heel veel van wat ik berekend heb en er schijnen toch wel goede led lampen te zijn die in een kap kunnen.
Mocht je voor t5 gaan dan kan je de armaturen van aqualight heel voordelig kopen op de site van aqualight zelf. Dat scheelt nogal met de verkopers hier in Nederland 👌🏼
 
Mocht je voor t5 gaan dan kan je de armaturen van aqualight heel voordelig kopen op de site van aqualight zelf. Dat scheelt nogal met de verkopers hier in Nederland 👌🏼
Ik zal ff kijken. Maar ik heb ook doppensets nodig, trafos en adapters. Al met al toch ook een stevig prijsje. Maar goed, licht is een zeer belangrijk onderdeel 😉.
 
Idd, wierenfilter gaat dan nitraat en fosfaat wegpakken. Je oogst dan op 1x in de mnd of meer wier weg en dus ook nitraat en fosfaat.
Ja ok en een afschuimer plaatsen kan altijd nog. Ik heb er geen ervaring mee maar als je een gemiddeld bestand hebt die vervuilt dan ben ik benieuwd of een wierenfilter dat opneemt.
Zelf zit ik rustiger als er een afschuimer zn werk doet;)
 
Ik zal ff kijken. Maar ik heb ook doppensets nodig, trafos en adapters. Al met al toch ook een stevig prijsje. Maar goed, licht is een zeer belangrijk onderdeel 😉.
Die balken die ik bedoel zijn kant en klaar
IMG_2544.png
 
2x 80watt bijvoorbeeld 59,95.
Zag ze staan ja, dat scheelt echt behoorlijk. Alles zit daarbij zei je? Hoeveel heb jij er liggen boven je bak? Ik denk zelf aan 4 armaturen van 80 watt boven de 2.40.
 
Ik heb er 6. Elk armatuur heeft 2x80watt. Dus 12x80watt totaal. Worden inderdaad compleet geleverd.
Ik vraag me nu toch wel af of jij en Ed straks ook een krantenwijk erbij moeten nemen want dat is 10-12 kW voor het licht per dag en dat is wat wij per dag voor het hele huishouden gebruiken:deal:
 
Ik vraag me nu toch wel af of jij en Ed straks ook een krantenwijk erbij moeten nemen want dat is 10-12 kW voor het licht per dag en dat is wat wij per dag voor het hele huishouden gebruiken:deal:
19 zonnepanelen, er vallen 2 aquariums weg en zal mijn mnd bedrag waarschijnlijk wel iets omhoog gaan gooien. Maar het is onze hobby he, dat kost nou eenmaal wat centjes 😉.
 
Ik vraag me nu toch wel af of jij en Ed straks ook een krantenwijk erbij moeten nemen want dat is 10-12 kW voor het licht per dag en dat is wat wij per dag voor het hele huishouden gebruiken:deal:
In de winter tik ik de 50kwh wel aan op een dag. Maar goed we verwarmen ook elektrisch. Ik schrik er eigenlijk niet zo van maar heb dan gelukkig wel panelen op het dak.
Ben ook zeer tevreden met mijn dynamische energiecontract en vind de kosten zo maandelijks erg meevallen.
 
19 zonnepanelen, er vallen 2 aquariums weg en zal mijn mnd bedrag waarschijnlijk wel iets omhoog gaan gooien. Maar het is onze hobby he, dat kost nou eenmaal wat centjes 😉.
Dat is 100% waar en ook totaal niet erg om er geld aan uit te geven.
Ik heb ook vrienden die rijden rond in een v8 op benzine nou daar gaan ook heel wat euro’s in 🤷‍♂️
 
Zit zelf nu sterk te denken aan 6 dubelle armaturen van 120 cm voor 54 Watt lampen, verdeelt in 3 rijen van 2. Deze wil ik gaan aansturen door smart tijdklokken waarvan ik er al 3 heb van het merk gnect home.

Die van 150 cm kan ik niet in 1 lijn kwijt in mijn 2,40. Dat heeft namelijk wel mijn voorkeur.

Dit zou dan neerkomen op ongeveer 0,81 Watt per ltr.

Voor zonsopkomst en ondergang wil ik dan 1 van mijn Aqualantis led balken gebruiken zodat de vissen niet zo zullen gaan schrikken.

De vraag is kom ik er mee weg tot op de onderste regionen van de 2.40. Deze bak is bruto 70 cm diep. Netto incl zandbodem komt dit mogelijk neer op ff ruim 60 cm.

Kleurspectrum moet ik verder nog ff bekijken.
 
T5 is wel bewezen dat het goed is vele jaren lang.
De armaturen zijn er in alle maten dus dat moet je gewoon even uitmeten waarmee je het beste weg komt.
 
Mooi topic om te gaan volgen Ed, van zoet naar zout en inderdaad Ice die T5 hebben zich inderdaad bewezen, ook voor zout-water aquaria jaren geleden al.

Een T5 buis straalt wel alle kanten op ( ook omhoog) maar we willen zo veel mogelijk licht naar omlaag daarom gingen mijn gedachten uit naar reflectoren die het rendement omlaag vergroten, is zowaar een behoorlijke investering maar dat is het immer als je met zoutwater gaat starten.
 
T5 is wel bewezen dat het goed is vele jaren lang.
De armaturen zijn er in alle maten dus dat moet je gewoon even uitmeten waarmee je het beste weg komt.
Tja van mij hadden alle bakken nog mogen draaien met T5 maar ja ik zal wel ouderwets zijn:DD
 
Mooi topic om te gaan volgen Ed, van zoet naar zout en inderdaad Ice die T5 hebben zich inderdaad bewezen, ook voor zout-water aquaria jaren geleden al.

Een T5 buis straalt wel alle kanten op ( ook omhoog) maar we willen zo veel mogelijk licht naar omlaag daarom gingen mijn gedachten uit naar reflectoren die het rendement omlaag vergroten, is zowaar een behoorlijke investering maar dat is het immer als je met zoutwater gaat starten.
Die reflectoren had ik ook. Helaas net zo duur als de buizen. De warmte bleef onder de reflectoren hangen bij mij in afgesloten kap met kapotte buizen tot gevolg. De afdekplaten bij mij zijn wit dus die stralen ook genoeg terug lijkt mij.
 
Ja volgens mij wel Ed. Het is al jaren geleden maar het was van dat witte glimmende plakfolie.
 
Heb zelf ook gebruikt gemaakt van reflectoren toen ik nog een zoetwaterbak had.Bij zee-water en TL reflectie gebruik moet je de reflectoren elke paar weken eraf halen en de zout aanslag verwijderen, zou geen probleem moeten zijn maar als enigste nadeel bij het gebruik van reflectoren is dat de beide beugeltjes waar de reflector aan vastzitten op de tl buis door de hitte van de tl buis broos worden en gaan afbreken na verloop van tijd dus daar moet je er een aantal van in voorraad hebben.

Folie ofwel zilverpapier zou ik ( mits dit bedoeld wordt) niet gebruiken, is in enigerlei mate een stroom geleider, en statisch. Beter zou dan een optie zijn om de lichtkap aan de binnenzijde te voorzien van wit formica, is een ingrijpend werkje maar ben je in een keer klaar.

T5 buizen geven zo wie zo veel warmte af, ook met en zonder reflectie, maar simpel op te lossen door een 12 volt ventilator aan de buitenzijde ( in of op de kap) te plaatsen door daarmee de warmte in en uit de kap te blazen vanuit de woonkamer en af te voeren via een in de kap geplaatst rooster wat zeg maar zich aan de andere zijde van de bak bevind.

Veel warmte willen we toch eigenlijk niet in een zee-bak, volgens mij is de maximale toegestane warmte 25.Gr, en met de aankomende zomer zal er waarschijnlijk ook nog wel een koeler op het menu staan, vooruit gezien dan.
 
Heb zelf ook gebruikt gemaakt van reflectoren toen ik nog een zoetwaterbak had.Bij zee-water en TL reflectie gebruik moet je de reflectoren elke paar weken eraf halen en de zout aanslag verwijderen, zou geen probleem moeten zijn maar als enigste nadeel bij het gebruik van reflectoren is dat de beide beugeltjes waar de reflector aan vastzitten op de tl buis door de hitte van de tl buis broos worden en gaan afbreken na verloop van tijd dus daar moet je er een aantal van in voorraad hebben.

Folie ofwel zilverpapier zou ik ( mits dit bedoeld wordt) niet gebruiken, is in enigerlei mate een stroom geleider, en statisch. Beter zou dan een optie zijn om de lichtkap aan de binnenzijde te voorzien van wit formica, is een ingrijpend werkje maar ben je in een keer klaar.

T5 buizen geven zo wie zo veel warmte af, ook met en zonder reflectie, maar simpel op te lossen door een 12 volt ventilator aan de buitenzijde ( in of op de kap) te plaatsen door daarmee de warmte in en uit de kap te blazen vanuit de woonkamer en af te voeren via een in de kap geplaatst rooster wat zeg maar zich aan de andere zijde van de bak bevind.

Veel warmte willen we toch eigenlijk niet in een zee-bak, volgens mij is de maximale toegestane warmte 25.Gr, en met de aankomende zomer zal er waarschijnlijk ook nog wel een koeler op het menu staan, vooruit gezien dan.
Ik heb het opgelost door de reflectoren te verwijderen en dat gaat prima.
In de winter is de warmte erg welkom van de t5 buizen.
Hoe het van de zomer zal gaan moeten we nog zien. Waarschijnlijk kap open en airco aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Zal morgen ook eens HVP aqua bellen/mailen. Hun led goldline marine schijnt heel goed te zijn in dichte kappen. Heb meerdere goede berichten gelezen van andere zoutwater hobbyisten met gesloten kappen.

Ik ben vooral geïntresseerd in 1 van hun complete sets of mogelijk een aangepaste set voor mijn bak. Of ik er uiteindelijk voor ga kiezen weet ik nog niet.

Wat wel vast staat dat ik in de kap een 12V ventilatortje ga inbouwen. Of mogelijk 3 aaneengesloten incl stekker en snelheids controller. Deze bouw ik dan aan de linkerkant in. Aan de rechterkant komen dan 2 ronde roostertjes die de warmte en ook wat vocht afvoeren.

Dit is uiteindelijk beter voor de levensverwachting van elke lampensoort en in de zomer bereik je er natuurlijk mooie koelcijfers mee. Alhoewel voor mij dat pas volgend jaar echt getest gaat worden omdat ik na de zomervakantie pas begin met ombouwen van deze 2 bakken.

Ik twijfel verder nog of ik voor de Trofis ook een kap ga maken of dat ik deze open laat. Verdamping valt op zich mee.
 

Terug
Bovenaan