Zand bouwmarkt ook goed?


Dat weet ik, ik heb ook een wetenschappelijke opleiding gevolgd.
En ik heb niet het hele verhaal hier verteld, maar bij deze dus:
Ik heb allerlei andere oorzaken uitgesloten op diverse methoden. toen ik het vermoeden kreeg dat bodemrot en de gassen die daarbij vrij kwamen de oorzaak van de sterfte was, heb ik de planten uit hun bakken/ potjes gehaald en er waren 2 grotere manden die duidelijk bodemrot hadden. Sterker nog, ik zou er nog van flauw gevallen zijn als ik mijn neus erin gehouden had.
Toen ik het zand vervangen had/ de bakjes vervangen had en kleiner gemaakt, was het probleem definitief over.


Het lijkt mij ook tamelijk onwaarschijnlijk dat nitraat en fosfaat de boosdoener is bij bodemrot. Ik vermoed eerder dat een volgend mechanisme (een? de?) rol speelt: bodemrot treedt op als er een tekort aan zuurstof ter plaatse is. Als een vis daar in slaap valt, is er dus al weinig zuurstof, die dan door de gasvorming van de bodem nog verdreven wordt ook. De vis sterft voordat ie een plaats kan opzoeken met meer zuurstof.
Ik snap op zich de gedachtegang. Er kunnen in principe wel giffen in de bodem vrijkomen als de circulatie in een bodem slecht is, en bacteriƫn andere afbraakprocessen aangaan dan normaal. Maar het gebeurt maar heel weinig dat zoiets daadwerkelijk een factor wordt. Zie voor goede (wel veel) info deze link:

Ben benieuwd wat je daarvan vindt. :)

In een open bak zou het zuurstofgehalte bij de bodem eigenlijk nooit zo laag kunnen worden dat vissen er ineens door op hun rug gaan liggen. En dat er een groot verschil is tussen de zuurstofverzadiging bij de bodem vs bovenin. Het watervolume is veel te klein, en de invloed van zelfs een volop "rottende" bodem te klein, om zulke grote verschillen te krijgen in dezelfde waterkolom. Vissen kunnen natuurlijk wel door bodemgerateerde dingen problemen krijgen. Je ziet vaak genoeg topics van bijv cory's met infecties. Maar dat is niet een probleem wat puur en alleen ontstaat door bijv een slecht ademende zandbodem.
 
Ja de eierlucht die onder grote ornamenten e.d. vandaan kan komen is niet te harden. :p
 
Waarom niet gewoon filterzand gebruiken ..wat zich bewezen heeft?
Of gaan we het wiel weer uit vinden......

Mvg ronald
Ook ik denk daar er betere opties zijn dan zand uit de bouwmarkt die nu eenmaal voor andere doelen geschikt zijn gemaakt. Daarnaast denk ik ook dat bodemmateriaal niet het duurste deel hoeft te zijn bij een aquariumhobby. En dat daar dientengevolge bezuinigheden ook niet het meeste zullen opleveren.
 

Terug
Bovenaan