Zand bouwmarkt ook goed?


aquariumfan

Member
Lid geworden
25 oktober 2023
Berichten
10
Leeftijd
14
Hoi allemaal,
Ik wil een juwel lido 200 opstarten en als bodem zand gebruiken.
Alleen vind ik het zand in de dierenwinkel erg duur 13,95 voor 20 Kg terwijl ik bij de Hornbach 25 Kg ophoog zand voor 1,35 Kan halen, Maar kan dit ook in mijn aquarium?


Groeten Arijan
 
Je kunt naar filterzand voor zwembaden kijken. Er wordt van ophoogzand of metselzand gezegd, dat het kan stoffen kan bevatten die je liever niet in je aquarium wilt. Vraag me niet welke stoffen da dan precies zijn, dat zou ik ook niet precies weten.
 
Ophoogzand durf ik niks van te zeggen maar ik zou voor filterzand gaan en veel kopen het ook bij Wildkamp.
 
Rond de 13 euro voor 20/25 kg valt wel mee en denk niet dat het slim is om op de bodem te willen besparen aangezien die nog heel lang gaat over het algemeen.
 
Ik ken ophoogzand dus niet maar het is wel iets om rekening mee te houden dat de korrels niet scherp zijn want daar kunnen (bepaalde) vissen last van krijgen.
 
ophoogzand is grotendeels het zelfde als aquariumzand en filterzand.
Het is alleen minder gezeefd en gewassen.
waardoor het ook grovere korrels bevat, stukjes schelp en nog heel fijn kleiachtig materiaal dat je water troebel maakt en nauwelijks bezinkt.

als je het goed wast en eventueel zeeft kan je het gebruiken je moet zelf maar beoordelen of je dat de moeite vind.

bij wildkamp kost een zakje ook 13 euro
 
In de bouwmarkt voor een paar euros 25kg .
Net zo goed vind ik.
Nog niet eens spoelen, 2a3x watersploelen en dan heb je dat klaar, de rest bezinkt wel
 
Vaak weet je niet precies wat er in zit bij die goedkope zandsoorten.
Ik zou zeker niet op paar zakjes zand gaan besparen ondanks dat sommige zeggen dat het prima is.
Een rottende bodem is het laatste wat je wil.
Filterzand is prima te gebruiken.
Mooi van kleur en in verschillende korrelgrootte te krijgen.
Kost ook niet veel voor euro of 13 heb je 25 kg.
 
Op zich is zand met een afgeronde korrel beter in een aquarium, omdat er meer ruimte tussen de korrels is. Daarnaast is het prettiger voor bodemdieren en vissen die actief iets met zand doen.

Filterzand is een goede goedkope optie. Wij gebruiken hier 0,7-1,25mm. Dat is eenvoudig schoon te maken en toch mooi fijn.

Misschien heb je iets aan deze informatie:
 
Laatst bewerkt:
Als je rond wilt neem je zilverzand dat gebruikt Edwin waarschijnlijk ook.
metselzand en ander zand voor mortels etc. is beter gezeefd en schoner dan ophoogzand
maar metselzand is scherp
 
Als je rond wilt neem je zilverzand dat gebruikt Edwin waarschijnlijk ook.
metselzand en ander zand voor mortels etc. is beter gezeefd en schoner dan ophoogzand
maar metselzand is scherp
Gewoon aquariumzand daar is niks mis mee.
 
Toch is het goed om hier eens over na te denken. Met name kan dit van belang zijn bij welke plantensoorten er in je bak komen. Er bestaan planten die een zanderige leemachtige bodem vragen. Cryptocoryne wendtii is daar wel een voorbeeld van. Echinodorus soorten houden ook van een zanderige maar wel een voedselrijke bodem. Ze vragen dan ook om extra bemesting. Ludwigia soorten vragen ook weer om een voedselrijke bodem én voedselrijk water trouwens. Een wat leemachtige bodem bleken bij mij goed voor dit soort planten. Vallisneria daarentegen groeit uitsteken op een zandbodem, ze neemt voeding op via haar bladeren. Nymphae lotus soorten willen het liefst ook weer een voedselrijke kleiachtige bodem. Het is dus wel van belang om daar eens naar om te zien.
 
Toch is het goed om hier eens over na te denken. Met name kan dit van belang zijn bij welke plantensoorten er in je bak komen. Er bestaan planten die een zanderige leemachtige bodem vragen. Cryptocoryne wendtii is daar wel een voorbeeld van. Echinodorus soorten houden ook van een zanderige maar wel een voedselrijke bodem. Ze vragen dan ook om extra bemesting. Ludwigia soorten vragen ook weer om een voedselrijke bodem én voedselrijk water trouwens. Een wat leemachtige bodem bleken bij mij goed voor dit soort planten. Vallisneria daarentegen groeit uitsteken op een zandbodem, ze neemt voeding op via haar bladeren. Nymphae lotus soorten willen het liefst ook weer een voedselrijke kleiachtige bodem. Het is dus wel van belang om daar eens naar om te zien.
Denk dat het dan wel goed is als je de zandsoorten benoemd bij naam anders weet nog niemand iets. Nu is het net alsof je zegt dat je eigenlijk alles wel kan gebruiken als bodem 🤷‍♂️
 
Je kan ook vrijwel alles wat zinkt en niet oplost gebruiken elk materiaal heeft zijn voor en nadelen.
 
Je kan ook vrijwel alles wat zinkt en niet oplost gebruiken elk materiaal heeft zijn voor en nadelen.
Maar waarom zou je iets als bodem gebruiken als het nadelen heeft of gaat geven in de toekomst 🤷‍♂️
Een bodem plaats je toch voor een langere tijd.
Ik zou niemand een zandsoort aanraden waarbij de kans groot is dat je problemen krijgt.
 
Denk dat het dan wel goed is als je de zandsoorten benoemd bij naam anders weet nog niemand iets. Nu is het net alsof je zegt dat je eigenlijk alles wel kan gebruiken als bodem 🤷‍♂️
Zandsoorten bij naam noemen? Mijn reactie was op de vraag van Ts. Die vroeg of zand van de bouwmarkt een mogelijke bodem kon zijn. Dat kan op zich, maar niet voor alle planten. Sommige willen een leemachtige bodem Andere kunnen uitstekende met zand maar vragen wel voedselrijk zand. Maar dit alles hangt dus af van je plantenkeus.
 
Leem klei en turf zet je dan maar op de bodem eerst en met een flinke laag zand erover dan vinden de wortels vd planten die op zoek zijn voor dat en het willen de weg wel naar beneden en kun je bovenin de zandlaag beplanten zonder dat het knoeit.
 
Mijn reactie was op de vraag van Ts. Die vroeg of zand van de bouwmarkt een mogelijke bodem kon zijn
Inderdaad en aangezien de bouwmarkt zoveel soorten heeft waaronder ophoogzand , speelzand , metselzand dacht ik dat jij daar wel meer van zou weten zodat ts weet wat die wel of niet kan gebruiken.
 
filterzand of soil heeft ook nadelen en kan net zo goed voor problemen zorgen.

Het hangt er maar helemaal vanaf wat je met je bak wilt en welke planten er in staan.
geen bodem kan overigens ook heel praktische zijn planten kunnen ook in een 'pot'
 
Inderdaad en aangezien de bouwmarkt zoveel soorten heeft waaronder ophoogzand , speelzand , metselzand dacht ik dat jij daar wel meer van zou weten zodat ts weet wat die wel of niet kan gebruiken.
Daar zit wel een zekere logica in, vermoed ik zo. Speelzand is vaak wel zuiver zand. Waar ophoogzand van alles kan bevatten. Ook zaken die we liever niet in onze bakken hebben. Voegzand heb ik zelf ook wel staan voor m'n bestrating. Maar dat spul is zeer fijn wat me ook weer wat minder lijkt voor een bodem. Als je al zou kiezen voor zand van de bouwmarkt zou mijn keuze dan toch het meest in de richting van speelzand liggen.
 
citaat onlineaquariumspullen.nl:

Normaal zand, zoals speel- of zandbakzand is normaliter niet geschikt voor gebruik in aquaria. Dit komt omdat normaal zand vaak verontreinigingen, zouten en mineralen kan bevatten die schadelijk kunnen zijn voor vissen, planten en andere aquarium bewoners.
 
Ik las ergens van leverancier X dat hun ophoogzand diep onder de grond gewonnen is. Als het gewoon op die manier uit de natuur komt, zonder gekke bewerkingen, zal het vast wel bruikbaar zijn. 🤷‍♂️ Gaan je vissen heus niet dood aan. En ook planten weten zich met de meeste substraten (uitzonderingen daargelaten) wel raad.

In een notendop zullen de materiaaleigenschappen wellicht wat onvoorspelbaarder zijn dan die van bijvoorbeeld filterzand. En hobbyisten houden niet zo van onvoorspelbaarheid.....
 
citaat onlineaquariumspullen.nl:

Normaal zand, zoals speel- of zandbakzand is normaliter niet geschikt voor gebruik in aquaria. Dit komt omdat normaal zand vaak verontreinigingen, zouten en mineralen kan bevatten die schadelijk kunnen zijn voor vissen, planten en andere aquarium bewoners.
Speelzand is gezuiverd zand zonder verontreinigingen. Wanneer je, zoals Ts. vraagt, met zand uit de bouwmarkt wilt werken zou speelzand vaak de beste optie zijn. Wat niet betekend dat dit nu beslist de beste optie is.
 
Maar is het niet zo dat speelzand niet gezeefd is en dat je daardoor een bodem krijgt die een vaste massa word? Geen luchtige bodem zoals met filterzand.
En dat daardoor de kans op bodemrot meer aanwezig is ??
 
Wat is er erg aan bodemrot? :juggle: Ik heb nog nooit gehoord van vissen die vergast zijn geraakt in een aquarium doordat er een paar bellen vrijkwamen uit een bodem. Je moet het wel heel bont maken qua hygiëne wil een wat minder luchtige bodem een probleem vormen.
 
Wat is er erg aan bodemrot? :juggle: Ik heb nog nooit gehoord van vissen die vergast zijn geraakt in een aquarium doordat er een paar bellen vrijkwamen uit een bodem. Je moet het wel heel bont maken qua hygiëne wil een wat minder luchtige bodem een probleem vormen.
Zomaar ff een stukje van Frits kuiper.


Bodemrot herkennen.​

Bodemrot in je aquarium herkennen, hoe doe je dat eigenlijk?
Je kan bodemrot herkennen aan verschillende factoren namelijk:
  • Rottende geur
  • Gele/witte of donkere kleur
  • Dode vissen
  • Verhoogde NO3 en PO4
  • Gasbelletjes uit de bodem
  • Stagnerende plantengroei
  • Algengroei
Als je met je handen door de bodem gaat zie je belletjes ontstaan, dit zijn de gasbelletjes die dus ontstaan van het rottings proces, dit wordt gevolgd door een rottende geur die dan vrijkomt. Dit ruikt een beetje naar zwavel of rottende ei. Doordat je door de bodem gaat merk je op dat je of een geel/wittige kleur gaat zien dit zijn de eerste tekenen van schimmel of je gaat juist een hele donkere kleur zien, dit houdt in dat het rottingsproces al lang gaande is.

Wat ook veel voorkomend is bij bodemrot is dus stagnerende plantengroei, dit komt omdat de wortels van de planten ook zuurstof nodig hebben, maar die het niet voldoende krijgen omdat er dus geen zuurstof wordt aangeboden bij bodemrot. Je plantengroei neemt af hierdoor.
Doordat de plantengroei stagneert zul je merken dat je Nitraat (NO3) en je fosfaat (PO4) waardes hierdoor flink gaan stijgen.
Een te hoge stijging van deze waardes zorgt ervoor dat je vissen ziek kunnen worden. Je kan dit herkennen doordat ze te snel gaan ademhalen en minder goed eten. Medicijnen toedienen heeft dan hierbij geen nut. Zolang je de oorzaak niet aanpakt zal dit geen effect op de vissen hebben waardoor je vissen uiterlijk sterven aan een te hoge ammoniak en nitrietgehalte waardoor je dode vissen hebt in je aquarium.

Een erg kenmerkend symptoom bij bodemrot is de algengroei, omdat die afvalstoffen oplopen waardoor je nitraat en je fosfaat enorm omhoog schieten. Het is goed voor de plantengroei maar een te grote hoeveelheid hiervan zorgt dus voor algengroei.

Dat is er dus erg aan 🤷‍♂️
 
Wat is er erg aan bodemrot? :juggle: Ik heb nog nooit gehoord van vissen die vergast zijn geraakt in een aquarium doordat er een paar bellen vrijkwamen uit een bodem. Je moet het wel heel bont maken qua hygiëne wil een wat minder luchtige bodem een probleem vormen.
Er zijn in mijn verhuisklare Juwel diverse vissen aan bodemrot gestorven. het waren vooral de vissen die graag dichtbij de bodem in slaap vielen. Ik had de planten in allerlei bakjes en potjes staan zodat ik bij de verhuis geen bodem meer hoefde te verwijderen. De verhuizing liet langer op zich wachten dan gedacht. Er ontstonden daardoor in de grootste en diepste bakken dode zondes, waar de bodem dus gassen uitwasemden, die voor een wakkere vis geen kwaad konden, maar een vis die op de bodem lag te slapen dus om zeep hielpen.
En het heeft me dus behoorlijk wat tijd gekost om te ontdekken wat het probleem was, want je vind 's ochtends een enkele (of 2) dode vissen. En dan weer niet. En dan weer wel....

En hoe de ontwikkeling precies zit, weet ik niet maar ook van moerasgas (methaan) kan ik me goed voorstellen dat dat uit een rottende bodem bovenkomt.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt wel zand uit een bouwmarkt kopen , grotere verkopen ook wat heet aquariumzand. Maar als je dat te duur vind dan moet je maar wat anderz proberen
 
Zomaar ff een stukje van Frits kuiper.


Bodemrot herkennen.​

Bodemrot in je aquarium herkennen, hoe doe je dat eigenlijk?
Je kan bodemrot herkennen aan verschillende factoren namelijk:
  • Rottende geur
  • Gele/witte of donkere kleur
  • Dode vissen
  • Verhoogde NO3 en PO4
  • Gasbelletjes uit de bodem
  • Stagnerende plantengroei
  • Algengroei
Als je met je handen door de bodem gaat zie je belletjes ontstaan, dit zijn de gasbelletjes die dus ontstaan van het rottings proces, dit wordt gevolgd door een rottende geur die dan vrijkomt. Dit ruikt een beetje naar zwavel of rottende ei. Doordat je door de bodem gaat merk je op dat je of een geel/wittige kleur gaat zien dit zijn de eerste tekenen van schimmel of je gaat juist een hele donkere kleur zien, dit houdt in dat het rottingsproces al lang gaande is.

Wat ook veel voorkomend is bij bodemrot is dus stagnerende plantengroei, dit komt omdat de wortels van de planten ook zuurstof nodig hebben, maar die het niet voldoende krijgen omdat er dus geen zuurstof wordt aangeboden bij bodemrot. Je plantengroei neemt af hierdoor.
Doordat de plantengroei stagneert zul je merken dat je Nitraat (NO3) en je fosfaat (PO4) waardes hierdoor flink gaan stijgen.
Een te hoge stijging van deze waardes zorgt ervoor dat je vissen ziek kunnen worden. Je kan dit herkennen doordat ze te snel gaan ademhalen en minder goed eten. Medicijnen toedienen heeft dan hierbij geen nut. Zolang je de oorzaak niet aanpakt zal dit geen effect op de vissen hebben waardoor je vissen uiterlijk sterven aan een te hoge ammoniak en nitrietgehalte waardoor je dode vissen hebt in je aquarium.

Een erg kenmerkend symptoom bij bodemrot is de algengroei, omdat die afvalstoffen oplopen waardoor je nitraat en je fosfaat enorm omhoog schieten. Het is goed voor de plantengroei maar een te grote hoeveelheid hiervan zorgt dus voor algengroei.

Dat is er dus erg aan 🤷‍♂️
Er zijn in mijn verhuisklare Juwel diverse vissen aan bodemrot gestorven. het waren vooral de vissen die graag dichtbij de bodem in slaap vielen. Ik had de planten in allerlei bakjes en potjes staan zodat ik bij de verhuis geen bodem meer hoefde te verwijderen. De verhuizing liet langer op zich wachten dan gedacht. Er ontstonden daardoor in de grootste en diepste bakken dode zondes, waar de bodem dus gassen uitwasemden, die voor een wakkere vis geen kwaad konden, maar een vis die op de bodem lag te slapen dus om zeep hielpen.
En het heeft me dus behoorlijk wat tijd gekost om te ontdekken wat het probleem was, want je vind 's ochtends een enkele (of 2) dode vissen. En dan weer niet. En dan weer wel....

En hoe de ontwikkeling precies zit, weet ik niet maar ook van moerasgas (methaan) kan ik me goed voorstellen dat dat uit een rottende bodem bovenkomt.
Met alle respect, maar hobbyisten (en ook verkoper-hobbyisten) leggen allerlei verbanden en trekken allerlei conclusies zonder te overzien welke variabelen er allemaal spelen. "Correlation does not imply causation."

In het verhaal van Kuipers worden stoffen erbij gehaald die in de praktijk helemaal geen schadelijke niveaus halen in een bak, of dat niet kunnen doen enkel en alleen door een substraat dat wat dichtgeslagen is door poepjes e.d..
 
Een erg kenmerkend symptoom bij bodemrot is de algengroei, omdat die afvalstoffen oplopen waardoor je nitraat en je fosfaat enorm omhoog schieten. Het is goed voor de plantengroei maar een te grote hoeveelheid hiervan zorgt dus voor algengroei.
Dit bevreemd mij ook al weet ik niet wat ze met hoog bedoelen. Als hoog is wat ik denk dan hebben alle gebruikers van de EI de bak vol alg;)
 
Misschien is het goed om even te vermelden dat in de link van Gamma te lezen valt dat speelzand uit het assortiment is.

Karwei heeft het bijvoorbeeld wel. Maar ja, probleem is dan weer bij dat zand de korrelgrootte.
 
Het is net het verhaal dat sommige zeggen dat ik wel kraanwater kan gebruiken in mijn zeebak. Gaan de vissen ook niet dood van 🤷‍♂️
Sommige doen dat ook maar de meeste nemen dat risico niet.

Hopelijk gebruikt topic starter de zoekfunctie ook nog want er staat wel genoeg geschreven hier op het forum over welke bodem je het beste kan gebruiken.
 
Met alle respect, maar hobbyisten (en ook verkoper-hobbyisten) leggen allerlei verbanden en trekken allerlei conclusies zonder te overzien welke variabelen er allemaal spelen. "Correlation does not imply causation."
Dat weet ik, ik heb ook een wetenschappelijke opleiding gevolgd.
En ik heb niet het hele verhaal hier verteld, maar bij deze dus:
Ik heb allerlei andere oorzaken uitgesloten op diverse methoden. toen ik het vermoeden kreeg dat bodemrot en de gassen die daarbij vrij kwamen de oorzaak van de sterfte was, heb ik de planten uit hun bakken/ potjes gehaald en er waren 2 grotere manden die duidelijk bodemrot hadden. Sterker nog, ik zou er nog van flauw gevallen zijn als ik mijn neus erin gehouden had.
Toen ik het zand vervangen had/ de bakjes vervangen had en kleiner gemaakt, was het probleem definitief over.

In het verhaal van Kuipers worden stoffen erbij gehaald die in de praktijk helemaal geen schadelijke niveaus halen in een bak, of dat niet kunnen doen enkel en alleen door een substraat dat wat dichtgeslagen is door poepjes e.d..
Het lijkt mij ook tamelijk onwaarschijnlijk dat nitraat en fosfaat de boosdoener is bij bodemrot. Ik vermoed eerder dat een volgend mechanisme (een? de?) rol speelt: bodemrot treedt op als er een tekort aan zuurstof ter plaatse is. Als een vis daar in slaap valt, is er dus al weinig zuurstof, die dan door de gasvorming van de bodem nog verdreven wordt ook. De vis sterft voordat ie een plaats kan opzoeken met meer zuurstof.
 
Waarom niet gewoon filterzand gebruiken ..wat zich bewezen heeft?
Of gaan we het wiel weer uit vinden......

Mvg ronald
 
Het begon in het begin over dat ie het goedkoper wil.
Voor 2.50€ heb je vast wel opvulzand dat hoef je misschien iets meer te spoelen.🤗
 

Terug
Bovenaan