Wil zand maar welke grote korrel moet ik kiezen?


Dit zand is idd prima. Als ik er geen vertrouwen in zou hebben zou ik het ook niet kopen.
Qua vuil viel het idd ook mee. Ik heb het tegen mijn zin in niet gewassen omdat ik 225 kilo nodig had en dit zou veels te veel tijd kosten. Wel na het inbrengen een week lang forse waterwissels gedaan.
Heb je maar enkele zakjes nodig dan zou ik het altijd wassen want wat niet in de bak gaat hoef je er ook niet uit te halen.
Iemand schreef,

★★★★★★★★★★1 van 5 sterren.
Anoniem
· 9 jaar geleden

Hard als beton - ongeschikt​

Het graan is te variabel.
Hier is het zand extreem verdicht.
Er zijn ook veel zwevende deeltjes die vertroebeling veroorzaken.
Zelfs na 3-4 keer uitwassen van het zand.
Ik gebruik nu kwartszand met een korrelgrootte van 0,4-0,8 mm.
deze is geschikter en goedkoper.
 
9!!!!!!! jaar geleden.
1 review.
Sorry maar als je alles waar je 1 slechte review van leest niet wilt kopen dan kun je niets meer gebruiken of nergens meer terecht.
Je hebt hier al 2 positieve ervaringen.
 
Zoals ik al eerder aangaf is het zand wat je zoekt overal te bestellen.
Ik heb mijn zinnen echt gezet op leen lichtere bodem en zand met een korrel van 0,4- 0,8 mm en daar is blijkbaar niet makkelijk aan te komen, ook niet waar ik woon. bij hornbach alleen in zwart en bruin. bestellen kan natuurlijk overal maar daar zitten vaak weer hogere kosten aan vast. ik betaal liever niet meer aan verzendkosten dan het zand zelf.
 
9!!!!!!! jaar geleden.
1 review.
Sorry maar als je alles waar je 1 slechte review van leest niet wilt kopen dan kun je niets meer gebruiken of nergens meer terecht.
Je hebt hier al 2 positieve ervaringen.
Oke je hebt gelijk maar het gaat over korrel 1,4mm. ik vind de kleur wel goed maar wil dit in korrel 0,4- 0,8 mm en dat is het niet zover ik kon zien.
 
Oke je hebt gelijk maar het gaat over korrel 1,4mm. ik vind de kleur wel goed maar wil dit in korrel 0,4- 0,8 mm en dat is het niet zover ik kon zien.
Als je het niet kan vinden zal het er wellicht niet zijn en moet je de plannen bijstellen.
Filterzand is gewoon wat geler/donkerder dan het witte aquariumzand van de hornbach.
Ik wou ook het wittere zand in mijn bak en kwam dan ook uit bij de hornbach.
 
Als je het niet kan vinden zal het er wellicht niet zijn en moet je de plannen bijstellen.
Filterzand is gewoon wat geler/donkerder dan het witte aquariumzand van de hornbach.
Ik wou ook het wittere zand in mijn bak en kwam dan ook uit bij de hornbach.
Ik wacht nog een telefoontje af van petsplace. ze gingen uitzoeken of het filterzand wat hun hebben geschikt is voor de vissen ivm gevaarlijke stoffen . ik weet niet wat ze allemaal in filterzand verwerken.??. als ik dat kan nemen ben ik klaar voor 13,95 euro want petsplace zit hier een kilometer verderop. kan ik dus zonder bijkomende kosten ophalen. ze hebben 16 stuks op voorraad.
 

Bijlagen

  • filterzand.jpg
    filterzand.jpg
    94.5 KB · Weergaven: 52
Als je de kleur oké vind dat komt het vast goed. Heb zelf nog nooit gehoord over vreemde stoffen in het filterzand en draai toch al behoorlijk wat jaren mee.
 
Als je de kleur oké vind dat komt het vast goed. Heb zelf nog nooit gehoord over vreemde stoffen in het filterzand en draai toch al behoorlijk wat jaren mee.
Ik heb de zandzakken gisteren in het echt gezien en het zand was minder geel dan op de foto. er was wat verwarring omdat ik vrijdag ook al bij Petsplace langs was geweest en toen vertelde de bedrijfsleider dat hij het zand moest bestellen ,ik wilde toen nog even verder kijken. maar gisteren ben ik weer langs geweest om dat te gaan bestellen maar er was enkel een medewerker en die liet mij dit zand zien. hij zei dat het wel in een Aquarium kon. ik vertelde hem het verhaal dat de bedrijfsleider had gezegd dat filterzand besteld moest worden , dus vond het dan vreemd dat die niet wist dat ze ook filterzand hadden liggen. vandaar dat ik vanochtend even de bedrijfsleider opnieuw erover heb gesproken. en hij wist van dit zand maar weet niet of het geschikt zou zijn voor aquariums. dus zodoende.. ik laat mij maar meevoeren want stel je voor dat ik dit zand zonder toestemming van de bedrijfsleider in mijn aquarium doe en er gebeurd iets met de vissen, dan heb ik natuurlijk ook geen verhaal.
 
Filterzand is doorgaans gewoon goed. Gebruik het nu al een aantal jaar in al mijn aquaria. 0.4-0.8 mm gewoon perfect. Ik heb het zelf bij de Wildkamp gekocht. Maar nog nooit slechte ervaringen gehoord van menig hobbyist en of aquascaper die het gebruikt.
 
Is Wildkamp ander filterzand dan bv filterzand voor zwembad zand filters? wat is het verschil tussen zwembad filterzand en Aquarium filterzand?
 
Is Wildkamp ander filterzand dan bv filterzand voor zwembad zand filters? wat is het verschil tussen zwembad filterzand en Aquarium filterzand?
Nee filterzand is filterzand wat gebruikt word in filters. Maar het word ook gebruikt in aquariums.
 
Volgens mij niks.. filterzand is zand voor filters van bv zwembadfilters/pompen
Dus elk filterzand is hetzelfde? dan snap ik niet waarom de bedrijfsleider bij petsplace gaat uitzoeken of het niet schadelijk is voor vissen.
 
Nee filterzand is filterzand wat gebruikt word in filters. Maar het word ook gebruikt in aquariums.
Ik heb zojuist zelf maar een interessevraag over interline filterzand gesteld bij interline zelf. dit kon bij het product. want ik zit al de hele dag op een telefoontje te wachten van petsplace

mijn vraag aan interline
Opmerking/vraag:Hallo is dit Interline Filterzand ook te gebruiken als bodem bedekking in Aquariums? zitten er geen stoffen in dit zand die schadelijk zijn voor vissen?
 
Dus elk filterzand is hetzelfde? dan snap ik niet waarom de bedrijfsleider bij petsplace gaat uitzoeken of het niet schadelijk is voor vissen.
Waarschijnlijk omdat die het niet snapt. Dat je in een dierenwinkel werkt wil nog niet zeggen dat je ook alles weet. Daarom is een forum als dit ook zo mooi. Vele personen met vele jaren ervaring.
 
Dus elk filterzand is hetzelfde? dan snap ik niet waarom de bedrijfsleider bij petsplace gaat uitzoeken of het niet schadelijk is voor vissen.
Heeft als doel om als filtermateriaal te dienen. Als dit bijvoorbeeld ook in zwembadfilters gebruikt wordt, zal het "schadelijke" wel meevallen. Sowieso wel altijd goed spoelen natuurlijk.

Niet al te veel beren op de weg zien, want zoals je wel in je onderwerp hier kan lezen, en ook wel op de rest van het forum, dat de meeste hier positief over zijn die het gebruiken. :)
 
Ook al zou je de zoekfunctie niet gebruiken op dit forum maar het even op Google zou intikken dan zul je zien hoeveel mensen het gebruiken.
 
Ik heb verder geen idee. ik ben een beginner en heb geen enkel ervaring met filterzand in een aquarium. en in zwembadfilters ook niet. jammer is ook dat niemand hier een echte ervaring heeft met filterzand van het merk interline. van wildkamp wel . als ik dat in de buurt kon kopen had ik het allang thuis staan.

er was eerder ook een opmerking hier van Erwin2 dat filterzand van hornbach ook minder goed was als ander filterzand dus volgens hem zit er toch verschil in filterzand? zijn opmerking was
Dit is een filterzand dat net wat minder is dan de gebruikelijke filterzanden .
Slibt sneller dicht en is ook een stuk lichter van kleur .

dan word ik ook nog in verwarring gebracht door de bedrijfsleider in de winkel die tegen mij over schadelijke stoffen begint. waarschijnlijk weet of denkt hij ook dat er verschil in filterzand zit. en niet elk filterzand te gebruiken is voor in aquariums. zo heeft hij dat mij uitgelegd ook.
 
Ook al zou je de zoekfunctie niet gebruiken op dit forum maar het even op Google zou intikken dan zul je zien hoeveel mensen het gebruiken.
Ik google al dagenlang. maar heb nergens kunnen lezen dat iemand filterzand van interline gebruikt? wel van wildkamp . overigens gebruiken de meeste mensen volgens mij geen filterzand voor hun aquarium. als dat zo was dan verkocht elke dierenwinkel het wel denk ik,
ik heb vandaag verschillende dierenwinkels in de buurt opgebeld die aquarium spullen verkopen en niet 1 verkoopt er filterzand?
 
over elke bodem is wel iemand niet tevreden. Neem je grind dan kan gaat daar een hoop vuil tussen zitten wat voor problemen kan zorgen.
pets place is natuurlijk ook een ander soort winkel dan een aquarium speciaalzaak.
Nu gaat het alleen nog maar over filterzand …..
Als je volgende post over voedingsbodem gaat dan krijg je nog veel meer gemengde reacties.

Ook qua filtertechnieken zijn de meningen erg verschillend.
Als starter kan je je de dagboeken doornemen daar zul je veel aan hebben denk ik.
 
Ik google al dagenlang. maar heb nergens kunnen lezen dat iemand filterzand van interline gebruikt? wel van wildkamp . overigens gebruiken de meeste mensen volgens mij geen filterzand voor hun aquarium. als dat zo was dan verkocht elke dierenwinkel het wel denk ik,
ik heb vandaag verschillende dierenwinkels in de buurt opgebeld die aquarium spullen verkopen en niet 1 verkoopt er filterzand?
Nee die verkopen het onder de naam aquariumzand voor de dubbele prijs.
 
Je kan al die soorten filterzand gewoon gebruiken .
Dat dichtslibben kan je zelf snel oplossen , gewoon even doorwoelen , das alles .
Wellicht dat filterzand gewoon ergens om de hoek ligt , ik haal het vaak bij een "zwembadboer" , degene die ik nu heb bij een PVC handelaar .
Gewoon even nadenken welke bedrijven in je buurt er misschien mee zullen werken , putboorders enzo ....
 
Een dunne laag rivierzand ietsje naar achter toe oplopend , wat torenslakjes en corydorasvissen , plantenwortels altijd inkorten voor het planten.
Evt voordelen zouden kunnen zijn:
Vuil komt uit het filter terecht en niet zo erg in de bodem.
Iets grotere waterkolom en geen bodem tegen de voorruit
 
Dus ik kan gerust een zak filterzand ophalen bij petsplace, ondanks wat de bedrijfsleider erover zegt..?

de meeste mensen hebben misschien ook liever een bodem kleurtje maar ik vind filterzand er heel natuurlijk uitzien ,gewoon zandkleur ipv onnatuurlijk zwart, wit of bruin.
 
Dus ik kan gerust een zak filterzand ophalen bij petsplace, ondanks wat de bedrijfsleider erover zegt..?

de meeste mensen hebben misschien ook liever een bodem kleurtje maar ik vind filterzand er heel natuurlijk uitzien ,gewoon zandkleur ipv onnatuurlijk zwart, wit of bruin.
De kleur van de bodem hangt vaak af van het biotoop dat je gaat houden. Zwart wit bruin het komt allemaal voor in de natuur .
 
Dus ik kan gerust een zak filterzand ophalen bij petsplace, ondanks wat de bedrijfsleider erover zegt..?

Ik begrijp je bezorgdheid om het juiste te kiezen, maar je gaat geen garantie krijgen. Je wilt filterzand voor zwembaden in je aquarium. Niemand heeft blijkbaar ervaring met het merk. Wel met andere merken.
Mijn advies is: voel bij jezelf of je het aankan om dit filterzand te gebruiken. Als je voelt dat je dan bezorgd blijft, is het geen goede keuze. Je plezier is dan minder als je steeds bang bent dat er iets mis gaat. Dan zou ik voor filterzand van de Hornbach gaan bijv. Of gewoon aquariumzand kopen. Dat is zeker safe.
Het is een beetje de keuze: is je bezorgdheid het waard om meer of minder geld uit te geven? Op die vraag kan alleen jij antwoord geven.
 
Ik begrijp je bezorgdheid om het juiste te kiezen, maar je gaat geen garantie krijgen. Je wilt filterzand voor zwembaden in je aquarium. Niemand heeft blijkbaar ervaring met het merk. Wel met andere merken.
Mijn advies is: voel bij jezelf of je het aankan om dit filterzand te gebruiken. Als je voelt dat je dan bezorgd blijft, is het geen goede keuze. Je plezier is dan minder als je steeds bang bent dat er iets mis gaat. Dan zou ik voor filterzand van de Hornbach gaan bijv. Of gewoon aquariumzand kopen. Dat is zeker safe.
Het is een beetje de keuze: is je bezorgdheid het waard om meer of minder geld uit te geven? Op die vraag kan alleen jij antwoord geven.
Ik wacht nog even het antwoord af van petsplace en interline zelf,

ik vond wel iets interessants , dat sommige fabrikanten hun filterzand behandelen met chloor? dus dan heeft de bedrijfsleider bij petsplace toch gelijk??

Re: Zand of grind?

Bericht door Goblin » 30 mei 2019 15:59
Ik heb altijd VDL rivierzand in mijn aquarium gehad. Planten groeiden redelijk maar hebben door het gewicht van het zand komen plantjes wel makkelijk los als er vissen wroeten in de grond. De exacte afmetingen weet ik niet meer, maar ik vermoed 0.4-0.8mm. Het lijkt mij ook een mooi formaat voor cory's. Ze krijgen naar mijn mening veel langere voelsprieten dan op grind.

Als je voor filterzand gaat let er dan wel op dat dit niet behandeld is met chloor. Fabrikanten willen dit nog wel eens doen namelijk. Volgensmij valt dichtslibben in beide gevallen wel mee. Zelf ging ik er zo nu en dan met een vork doorheen om de boel een beetje om te woellen. Torenslakjes doen dit uit zichzelf heel goed.


Vision 260 > https://aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=13788
https://aquafora.nl/viewtopic.php?t=36019#top
 
Laatst bewerkt:
Een dunne laag rivierzand ietsje naar achter toe oplopend , wat torenslakjes en corydorasvissen , plantenwortels altijd inkorten voor het planten.
Evt voordelen zouden kunnen zijn:
Vuil komt uit het filter terecht en niet zo erg in de bodem.
Iets grotere waterkolom en geen bodem tegen de voorruit
Goed, 'filterzand' de naam zecht het al dat het dient om te filteren, daarom is dat zand tot ronder behandeld en gezeefd.
Wel zandkleur dus maar van zeer dichtbij gewoon miniknikkers waar er van alles in kan ophopen.
Standaard gespoeld rivierzand uit de dierenwinkel is prima genoeg!
 
Goed, 'filterzand' de naam zecht het al dat het dient om te filteren, daarom is dat zand tot ronder behandeld en gezeefd.
Wel zandkleur dus maar van zeer dichtbij gewoon miniknikkers waar er van alles in kan ophopen.
Standaard gespoeld rivierzand uit de dierenwinkel is prima genoeg!
Oke maar heeft behandelen met chloor er dan mee te maken dat sommige fabrikanten dit doen?
 
Oke maar heeft behandelen met chloor er dan mee te maken dat sommige fabrikanten dit doen?
Welke fabrikanten doen dit dan ?…
Persoonlijk denk ik geen één omdat filterzand breed inzetbaar is.
Zwembaden behandel je met chloor het filterzand is naar mijn idee altijd schoon.
 
Laatst bewerkt:
Welke fabrikanten doen dit dan ?
Sommige fabrikanten van filterzand schijnen hun zand te behandelen met chloor. welke weet ik niet. maar het word gedaan, wat het nut hiervan is zou ik dan wel willen weten? en waarom de ene fabrikant het doet en de ander niet...
 
Zoals ik al zei geloof ik daar zelf niet zo in. Als je een bron zou hebben zou ik er misschien anders over denken. Maar van horen zeggen daar geloof ik niet in.
Maar denk dat ik nu wel genoeg gezegd heb over filterzand.
Hopelijk krijg je een goed antwoord van de pets place dat je gerust gesteld bent en dat je kan beginnen.
 
Oke maar heeft behandelen met chloor er dan mee te maken dat sommige fabrikanten dit doen?
Omdat het voor o.a voor zwembadenfilters is ontwikkeld en dan ligt het voor de hand dat ze er geen enigzins voedingsstoffenhoudend zand voor gaan inzetten, maar dus met cloor bv behandeld zand.
Stel je vragen maar rustig door wat mij betreft overigens😀
Rivierzand zal ik blijven aanbevelen, eerst een laagje ongewassen en daarop een gespoeld laagje en laat je geen twijfels, omdat het in enkele dagen helder trekt!
Ff kort ,stroming in de bak, als in een rivier dus logisch rivierzand en in het filter dat de bak laat stromen nou daar kan al dat filterspul beter in dacht je niet😀
 
Omdat het voor o.a voor zwembadenfilters is ontwikkeld en dan ligt het voor de hand dat ze er geen enigzins voedingsstoffenhoudend zand voor gaan inzetten, maar dus met cloor bv behandeld zand.
Stel je vragen maar rustig door wat mij betreft overigens😀
Rivierzand zal ik blijven aanbevelen, eerst een laagje ongewassen en daarop een gespoeld laagje en laat je geen twijfels, omdat het in enkele dagen helder trekt!
Ff kort ,stroming in de bak, als in een rivier dus logisch rivierzand en in het filter dat de bak laat stromen nou daar kan al dat filterspul beter in dacht je niet😀
Rivierzand/rijnzand komt als slechtste uit de test met welk zand het beste geschikt is voor aquariums. daar zit teveel kalk in zo schijnt het. dit beinvloed teveel je aquariumwater, en ook onder de microscoop heeft rivierzand hele scherpe randen.
 

Bijlagen

  • rivierzand.jpg
    rivierzand.jpg
    151.6 KB · Weergaven: 39

Terug
Bovenaan