Wil zand maar welke grote korrel moet ik kiezen?


Andre73

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2023
Berichten
307
Leeftijd
50
Hallo allemaal,

ik ben er over uit dat ik zand als bodem wil, maar ik ben er nog niet over uit welke korrel ik moet nemen.
dus vandaar hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met kiezen van de juiste korrel grote,

nu zag ik bv filterzand in 0,4-0,8 mm en 0,7-0,1,2 mm korrel. welke korrel is dan beter voor Corydorassen?
 
IK heb goede ervaringen met Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8 mm en heb daar jaren Panda s op gehouden.
 
Ik kan bij petsplace interline filterzand kopen , alleen staat erbij dat dit zand maar 5 jaar mee gaat. geld dat ook voor in een Aquarium?

Interline - Zandfiltervulling. Deze zandkorrels filteren het zwembadwater extra goed. Het zand is geschikt voor iedere zandfilter. Het zand gaat 5 jaar mee, daarna dient het vervangen te worden. Inhoud verpakking: 25 kg.
 
IK heb goede ervaringen met Aquasand van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8 mm en heb daar jaren Panda s op gehouden.
Heb net de reviews over dit zand gelezen, en verschillende gebruikers klagen over bolletjes vorming. iemand zijn vissen zouden daardoor zelfs dood gegaan zijn. er staat ook een antwoord van de leverancier bij dat de gebruiker verder niks zou vertellen over zijn aquarium, maar er zijn meerdere gebruikers die hetzelfde probleem hebben waar betreffende gebruiker over klaagt ,dus dan ga ik er eerder vanuit dat het aan het type zand zelf ligt...
 
Ik heb van het weekend dit gekocht bij de Hornbach.. zwembad afdeling
DV_8_4671378_01_4c_NL_20190916083255.jpg

Ik geloof dat je dit wel moet spoelen voor gebruik.
 
Ik heb van het weekend dit gekocht bij de Hornbach.. zwembad afdeling
Bekijk bijlage 356756
Ik geloof dat je dit wel moet spoelen voor gebruik.
Volgens mij moet je altijd even uitspoelen voor gebruik inderdaad. horbach filterzand heeft dezelfde prijs als bij petsplace zag ik. wij hebben helaas geen hornbach in de buurt maar wel een petsplace , opsturen kost ook weer extra en daarom kan ik het beter afhalen.
 
Heb net de reviews over dit zand gelezen, en verschillende gebruikers klagen over bolletjes vorming. iemand zijn vissen zouden daardoor zelfs dood gegaan zijn. er staat ook een antwoord van de leverancier bij dat de gebruiker verder niks zou vertellen over zijn aquarium, maar er zijn meerdere gebruikers die hetzelfde probleem hebben waar betreffende gebruiker over klaagt ,dus dan ga ik er eerder vanuit dat het aan het type zand zelf ligt...
Ik heb dat zand in een van mijn bakken, en het is echt alleen bij de eerste keer toevoegen aan het aquarium dat een gedeelte kan blijven drijven. De boel gewoon een beetje doorroeren en daarna gedraagt het zich als zand. (Ongeveer.) Dat vissen er op een directe manier dood aan zijn gegaan lijkt mij een beetje sterk. In theorie kan alles, maar dan moeten er bijzondere dingen gebeurd zijn.

Dus als je van dat zand een mooi kleurtje tegenkomt: why not.

Voor je cory's zijn beide door jou genoemde korrelgroottes trouwens prima. Die van 0,4 - 0,8 is denk ik net wat beter behapbaar voor ze. En het kleurenzand van de Hornbach met dezelfde korrelgrootte is (bij mij tenminste) nog wat kleiner dan het filterzand.
 
En het lijkt me sterk dat het maar 5 jaar meegaat? Dat zal er wel over gaan, dat als je het als filtermateriaal voor een zwembad gebruikt, het na 5 jaar gebruik 'vies' is. Een paar keer goed spoelen en dan moet het gewoon weer bruikbaar zijn, lijkt me. Of heeft iemand daar ervaring mee dat het na 5 jaar ... ja wat zou het dan moeten doen? Klonteren? In klei veranderen? ...?
 
Ik heb dat zand in een van mijn bakken, en het is echt alleen bij de eerste keer toevoegen aan het aquarium dat een gedeelte kan blijven drijven. De boel gewoon een beetje doorroeren en daarna gedraagt het zich als zand. (Ongeveer.) Dat vissen er op een directe manier dood aan zijn gegaan lijkt mij een beetje sterk. In theorie kan alles, maar dan moeten er bijzondere dingen gebeurd zijn.

Dus als je van dat zand een mooi kleurtje tegenkomt: why not.

Voor je cory's zijn beide door jou genoemde korrelgroottes trouwens prima. Die van 0,4 - 0,8 is denk ik net wat beter behapbaar voor ze. En het kleurenzand van de Hornbach met dezelfde korrelgrootte is (bij mij tenminste) nog wat kleiner dan het filterzand.
Ik vind alleen bruin en zwart voor zand niet zo mooi. ik heb liever een lichtere bodem, ook omdat mijn Aquarium al zwart is word alles dan zo donker. echt zandkleur is ook het natuurlijkst
 
En het lijkt me sterk dat het maar 5 jaar meegaat? Dat zal er wel over gaan, dat als je het als filtermateriaal voor een zwembad gebruikt, het na 5 jaar gebruik 'vies' is. Een paar keer goed spoelen en dan moet het gewoon weer bruikbaar zijn, lijkt me. Of heeft iemand daar ervaring mee dat het na 5 jaar ... ja wat zou het dan moeten doen? Klonteren? In klei veranderen? ...?

Ik weet het ook niet ,en ben daar ook wel erg benieuwd naar...
 
Heb net de reviews over dit zand gelezen, en verschillende gebruikers klagen over bolletjes vorming. iemand zijn vissen zouden daardoor zelfs dood gegaan zijn. er staat ook een antwoord van de leverancier bij dat de gebruiker verder niks zou vertellen over zijn aquarium, maar er zijn meerdere gebruikers die hetzelfde probleem hebben waar betreffende gebruiker over klaagt ,dus dan ga ik er eerder vanuit dat het aan het type zand zelf ligt...
Nou diverse leden gebruiken dit en dit soort zaken zijn nieuw voor me. De eerste dagen kan het wat drijven of klonteren inderdaad maar even doorroeren lost dit vaak wel op.
Wij hebben net de bruine variant in een nieuwe bak met sluiers gedaan.
 
Ik heb van het weekend dit gekocht bij de Hornbach.. zwembad afdeling
Bekijk bijlage 356756
Ik geloof dat je dit wel moet spoelen voor gebruik.
Dit is een filterzand dat net wat minder is dan de gebruikelijke filterzanden .
Slibt sneller dicht en is ook een stuk lichter van kleur .
In mijn koibak vorige jaren had ik hier een bodem van . Ik heb die na een tijdje gemengd met ander filterzand , voor de rest best prima zand hoor .
 
Is filterzand wel geschikt voor Cory s want ik lees wel dat het soms nog wat scherp kan zijn.

Der zit gewoon best wat verschil tussen de verschillende filterzanden .
Ik heb nu denk ik 3 of 4 verschillende soorten filterzand gebruikt en geen is hetzelfde .
Ik heb nu filterzand voor putboringen in gebruik , ietsje scherper , iets meer ballaststoffen (fragmentjes schelp e.d.) , maar op zich merk ik er nog niets van bij de cory's . Voordeel hiervan voor mij was dat dit zo de bak in kon en geen 250 kg moest gaan spoelen , want dit was al gespoeld .
 
Zelf vele malen filterzand 0,4-0,8 van wildkamp gebruikt. Nog nooit iets negatiefs over gemerkt.
Kleur is goed en de prijs ook.
Uitspoelen doe ik altijd wel.
 
Dit is een filterzand dat net wat minder is dan de gebruikelijke filterzanden .
Slibt sneller dicht en is ook een stuk lichter van kleur .
In mijn koibak vorige jaren had ik hier een bodem van . Ik heb die na een tijdje gemengd met ander filterzand , voor de rest best prima zand hoor .
Heb het eerder ook jaren in de bak gehad, is wel iets lichter dan dat van wildkamp idd. Misschien haal ik nog wel wat bij wildkamp en dan wat mengen met wat ik heb van de Hornbach
 
Is filterzand wel geschikt voor Cory s want ik lees wel dat het soms nog wat scherp kan zijn.

Ik heb dit ook gelezen.. hebben ze het daar niet over brekerzand? er is een filmpje op youtube die leggen filterzand onder de microscoop, de korrels zijn langwerpig maar wel afgerond,
 
Zelf vele malen filterzand 0,4-0,8 van wildkamp gebruikt. Nog nooit iets negatiefs over gemerkt.
Kleur is goed en de prijs ook.
Uitspoelen doe ik altijd wel.
Ik heb daarnet bij Wilkamp proberen te bestellen omdat ik eerder in een bericht van 2017 had gelezen hier op het forum de zak zand voor 8.70 euro verzonden werd . ik kon vooraf de verzendkosten niet zien dus moest eerst een account aanmaken , toen kwam er in beeld dat er 50 euro verzendkosten voor gerekend word, voor een zakje zand☹️😮‍💨😮‍💨😮‍💨 ik ben echt verbaasd
 
Jeetje ik dacht ook dat de porto daar juist laag was maar dat is dan veranderd waarschijnlijk.
Misschien omdat iedereen daar hun zand voor Aquarium besteld dachten ze wat extra eraan te verdienen of vinden het juist vervelend dat er telkens 1 zakje zand besteld word en willen dit zo tegengaan. die 50 euro porto is duidelijk overbetaald. bij andere zaken betaal je 13 euro porto kosten voor 25 kilo zak. Postnl verzend volgens mij ook tot 30 kilo voor dit tarief..
 
Ik heb daarnet bij Wilkamp proberen te bestellen omdat ik eerder in een bericht van 2017 had gelezen hier op het forum de zak zand voor 8.70 euro verzonden werd . ik kon vooraf de verzendkosten niet zien dus moest eerst een account aanmaken , toen kwam er in beeld dat er 50 euro verzendkosten voor gerekend word, voor een zakje zand☹️😮‍💨😮‍💨😮‍💨 ik ben echt verbaasd
Zal dan met een vrachtwagen gaan Ipv pakketdienst. Zelf geen ervaring met versturen ik haalde het altijd gewoon op.
 
Zal dan met een vrachtwagen gaan Ipv pakketdienst. Zelf geen ervaring met versturen ik haalde het altijd gewoon op.
Ik woon 300km er vandaan dus voor een zakje zand ga ik niet 600km rijden, ik heb net contact gehad met petsplace in de buurt over het filterzand wat hun verkopen. de bedrijfsleider gaat uitzoeken of het wel geschikt is voor de vissen. hij zegt dat er misschien stoffen in verwerkt kunnen zitten omdat het voor het zwembad word gebruikt.
 
Ik woon 300km er vandaan dus voor een zakje zand ga ik niet 600km rijden, ik heb net contact gehad met petsplace in de buurt over het filterzand wat hun verkopen. de bedrijfsleider gaat uitzoeken of het wel geschikt is voor de vissen. hij zegt dat er misschien stoffen in verwerkt kunnen zitten omdat het voor het zwembad word gebruikt.
Je bent ook niet afhankelijk van wildkamp Filterzand word door vele verkocht.
Ook aquariumzaken verkopen het en versturen het ook.
Als je even op Google intikt filterzand aquarium kopen krijg je genoeg opties.
 
Ik woon 300km er vandaan dus voor een zakje zand ga ik niet 600km rijden, ik heb net contact gehad met petsplace in de buurt over het filterzand wat hun verkopen. de bedrijfsleider gaat uitzoeken of het wel geschikt is voor de vissen. hij zegt dat er misschien stoffen in verwerkt kunnen zitten omdat het voor het zwembad word gebruikt.
Hoezo je woont er 300km vandaan?
Ze hebben tientallen vestigingen
 
Hoezo je woont er 300km vandaan?
Ze hebben tientallen vestigingen
En precies niet eentje in de buurt . kost me zeker nog 25 euro aan reiskosten voor het ophalen bij dichtsbijzijnde zaak.
 
Ik vind alleen bruin en zwart voor zand niet zo mooi. ik heb liever een lichtere bodem, ook omdat mijn Aquarium al zwart is word alles dan zo donker. echt zandkleur is ook het natuurlijkst
Iemand schreef dat deze niet zo goed was
over elk artikel is wel iemand te vinden die negatief is. Vele gebruiken dit zand. Zelf heb ik onlangs 225 Kilo witzand van de hornbach in mijn bak gedaan en dat is ook prima.
 

Bijlagen

  • 1F615535-BC89-4D3D-928E-E37180FC874E.png
    1F615535-BC89-4D3D-928E-E37180FC874E.png
    316 KB · Weergaven: 52
over elk artikel is wel iemand te vinden die negatief is. Vele gebruiken dit zand. Zelf heb ik onlangs 225 Kilo witzand van de hornbach in mijn bak gedaan en dat is ook prima.
Is ook mooi van kleur maar is weer korrel 1,4 mm . ik zocht korrel tot 0,8 mm . bij de dierenspeciaalzaak hier hebben ze ook dit witzand voor die prijs , dus hoef ik niet perse bij hornbach te bestellen.
 
Die bovenstaande heb ik ook in mn bak, ziet er prima uit, weinig vuil...
Dit zand is idd prima. Als ik er geen vertrouwen in zou hebben zou ik het ook niet kopen.
Qua vuil viel het idd ook mee. Ik heb het tegen mijn zin in niet gewassen omdat ik 225 kilo nodig had en dit zou veels te veel tijd kosten. Wel na het inbrengen een week lang forse waterwissels gedaan.
Heb je maar enkele zakjes nodig dan zou ik het altijd wassen want wat niet in de bak gaat hoef je er ook niet uit te halen.
 
Is ook mooi van kleur maar is weer korrel 1,4 mm . ik zocht korrel tot 0,8 mm . bij de dierenspeciaalzaak hier hebben ze ook dit witzand voor die prijs , dus hoef ik niet perse bij hornbach te bestellen.
Zoals ik al eerder aangaf is het zand wat je zoekt overal te bestellen.
 

Terug
Bovenaan