Wie kan mij helpen?


simpel gezegd

er zijn soorten die veel op kraanwater worden gekweekt zonder verdere speciale bodems, dit zijn meestal de neocaridina soorten

er zijn soorten die op PH en KH verlagende bodems worden gekweekt + met gebruik van osmose water, dit zijn meestal de caridina soorten.
gebruik je deze bodems en osmose water niet bij deze beesten, dan kweken ze niet verder en kunnen zelf ook moeilijkheden krijgen.

nu zijn er ook wel caridina soorten die het wel goed doen op gewone waardes maar dat is een grote minderheid.

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord :) hier kan ik zeker wat mee! Is het dus mogelijk om Crystal reds te houden in mijn bak? Of mis ik nog iets ? Alvast bedankt !
 
dat kan, maar het zou ook niet kunnen

Crystal red garnalen zijn er in diverse gradaties,

dit gaat van

C
B
A
S
SS
SSS

C zijn lage gradaties en SSS is een hele hoge gradatie, hoe hoger de gradatie hoe moeilijker ze te kweken zijn. dus ook hoe hoger de gradatie hoe meer de waterwaardes aangepast moeten worden.

Gradatie C en B worden nog wel is op "gewone" waterwaardes gekweekt, dit zou je bij een kweker even na moeten vragen.
maar misschien dat er op dit forum iemand is die weet waar je die vandaan kunt krijgen :)
 
Voor je er garnalen in zet meten is sowieso wel aan te raden, dan weet je of de pieken inderdaad voorbij zijn en je bacterien hun werk doen.
Het gaat dan vooral om nh3/4 en no2
 
dat kan, maar het zou ook niet kunnen

Crystal red garnalen zijn er in diverse gradaties,

dit gaat van

C
B
A
S
SS
SSS

C zijn lage gradaties en SSS is een hele hoge gradatie, hoe hoger de gradatie hoe moeilijker ze te kweken zijn. dus ook hoe hoger de gradatie hoe meer de waterwaardes aangepast moeten worden.

Gradatie C en B worden nog wel is op "gewone" waterwaardes gekweekt, dit zou je bij een kweker even na moeten vragen.
maar misschien dat er op dit forum iemand is die weet waar je die vandaan kunt krijgen :)

En weer een hoop geleerd haha! Bedankt voor je tijd En uitleg
 
Voor je er garnalen in zet meten is sowieso wel aan te raden, dan weet je of de pieken inderdaad voorbij zijn en je bacterien hun werk doen.
Het gaat dan vooral om nh3/4 en no2

Bedankt dan ga ik hier even voor naar opzoek!
 
Nu de bak draait voeg ik om de dag wat droogvoer toe ( paar korrels) om de bacteriën het werk te laten doen. Is dat Oke?

Ook heb ik wat adressen waar ik mijn garnalen vandaan ga halen en ben nu op zoek naar alvast wat eten en en nitriet piek meetinstrument.

Als eten had ik gevonden ( buiten komkommer etc) dennerle catappa leaves en jbl novo prawn korrels. Is dat Oke?

Om ongeveer over 2 weken de eerste meting te doen dacht ik aan Colombo nitriet no2 test. Dit zijn druppeltesten omdat ik dacht dat deze accurater zijn dan de strips?

Graag jullie mening :)
 
1) Prima
2) Misschien gelijk een druppeltest set kopen, dan heb je alles in één box.
3) Prima
4) Prima, zie 2)
 
Nu maar wachten tot half januari.. duurt lang !! Wel zie ik mijn plantjes mooi groeien kan alleen de bruine gloed op de plantjes duiden of voeding of CO2 te kort ?

Bekijk bijlage 5655
Bij een opstartende bak zie je dat wel meer, dat had ik ook.
Maar dat trekt met der tijd wel weg. ;)
 
Bij een opstartende bak zie je dat wel meer, dat had ik ook.
Maar dat trekt met der tijd wel weg. ;)

Dan laten we de bak lekker met rust :) indraaien indraaien maar! Wil zo langzamerhand wel garnalen haha maar geduld is een schone zaak! Bekijk nu lekker hoe al me plantjes groeien en dat gaat verrassend goed
 
Vandaag mijn nitriet test binnen gehad van JBL. Zo nieuwsgierig als ik ben gewoon maar eens getest om te kijken. Nitriet is naar mijn inzien op het moment 0,1. Is hier nu al sprake van een beginnde piek? Bak draait nu 13 dagen en heb nu 2x wat droog voer gevoerd.

IMG_4403.JPG
 
nee piek is wel wat hoger dan 0.1, hoogste wat ik gemeten heb is 0,6 geloof ik.

kan zijn dat je piek al is geweest en de nitriet op zijn terugloop is, of dat die nog moet komen :)

kan trouwens ook zijn dat je helemaal geen echte piek krijgt... lastig he dat gedoe :D
 
nee piek is wel wat hoger dan 0.1, hoogste wat ik gemeten heb is 0,6 geloof ik.

kan zijn dat je piek al is geweest en de nitriet op zijn terugloop is, of dat die nog moet komen :)

kan trouwens ook zijn dat je helemaal geen echte piek krijgt... lastig he dat gedoe :D

Haha ja! Maar houdt het ook leuk! Ik houdt gewoon netjes 4 weken aan en meet hem volgende week nog een keertje
 
nee piek is wel wat hoger dan 0.1, hoogste wat ik gemeten heb is 0,6 geloof ik.

kan zijn dat je piek al is geweest en de nitriet op zijn terugloop is, of dat die nog moet komen :)

kan trouwens ook zijn dat je helemaal geen echte piek krijgt... lastig he dat gedoe :D

Kan het trouwens geen kwaad als er een korreltje voedsel op de grond ligt zo her en der ? Ik verpulver de meeste gewoon wel voor ze de bak in gaan
 
neehoor, deze "rotten" namelijk weg en dat geeft de voeding aan de bacterien om jou nitriet weg te werken :)

alleen als je de 1e bewoners loslaat zou ik het er wel even uithalen (als het tegen die tijd niet al volledig is opgelost natuurlijk)

ik zelf ververs 2dagen voordat de 1e bewoners erin komen altijd 30-50% water, dan zou je meteen eventueel rest "afval" weg kunnen halen.
 
neehoor, deze "rotten" namelijk weg en dat geeft de voeding aan de bacterien om jou nitriet weg te werken :)

alleen als je de 1e bewoners loslaat zou ik het er wel even uithalen (als het tegen die tijd niet al volledig is opgelost natuurlijk)

ik zelf ververs 2dagen voordat de 1e bewoners erin komen altijd 30-50% water, dan zou je meteen eventueel rest "afval" weg kunnen halen.

Slim inderdaad! En dat beïnvloed de waardes verder niet dan lijkt me?
 
de waterverversing bedoel je?

nee hoor dat kan prima.

en als de bewoners erin zitten is 10-20% in de week genoeg :)
 
Geduld is voor mij ook het moeilijkste wat er is, maar het is één van de belangrijkste eigenschappen bij het houden van vissen en garnalen volgens mij :D

Het is zeker voor garnalen niet alleen belangrijk dat de nitrietpiek weg is, maar dat de overige waarden ook mooi stabiel zijn en door de indraaiperiode komen er wat algjes en kleine voedseldeeltjes die heel belangrijk zijn als voedselbron.

Heb je toevallig iets van catappablad in huis voor ze?
Dan kun je er al 1 blad in gooien.
 
Ik ververs ook zo n 15% wekelijks bij de garnalen. Stabiliteit is wel belangrijk zoals Sanneke ook al aangeeft.
 
Geduld is voor mij ook het moeilijkste wat er is, maar het is één van de belangrijkste eigenschappen bij het houden van vissen en garnalen volgens mij :D

Het is zeker voor garnalen niet alleen belangrijk dat de nitrietpiek weg is, maar dat de overige waarden ook mooi stabiel zijn en door de indraaiperiode komen er wat algjes en kleine voedseldeeltjes die heel belangrijk zijn als voedselbron.

Heb je toevallig iets van catappablad in huis voor ze?
Dan kun je er al 1 blad in gooien.

Ik heb deze bladeren gratis bij mijn filter gekregen! Weten jullie welke dit zijn? En ik wil eind januari garnalen erin doen kan dat blad zo lang?

image.jpg
 
Dat is amandelboomblad (Catappa). Zeker erin doen! Blijft wel even goed hoor.

Daar gaan je garnaaltjes heel blij mee zijn :)
 
Eerst even in een bakje doen en er heet water op doen, dan word het zachter en ben je eventuele parasieten etc ook kwijt.
Daarna kan het zo in de bak.
 
Eerst even in een bakje doen en er heet water op doen, dan word het zachter en ben je eventuele parasieten etc ook kwijt.
Daarna kan het zo in de bak.

Ik moet bekennen dat ik dat nooit doe.
Gewoon rechtstreeks uit het zakje de bak in. Zakt na een tijdje vanzelf naar de bodem, maar je kunt het ook verzwaren met een voedingsklem of terracotta ringetje o.i.d.

Maar misschien doe ik het helemaal fout?
 
Ik heb dat ook nooit gedaan.
Ik knipte ze voor de kleinere bakjes wel in een kleiner formaat bladvorm want dat vond ik mooier.
 
Heb er een ingegooid zonder dat te doen en daar zit zelden een garnaal op.
en een welke even kokend water behandeling gehad heeft zit binnen 2 seconden barstensvol garnalen en is zo weg.
Steek ze zelf sowieso een klein stukje in de bodem, blijven dan ook goed op hun plek.
 
Las van de week nog dat iemand anders hier dezelfde ervaring heeft.
 
met het koken van bladeren verlies het zijn werking en vitamines en dat soort dingetjes.

zelf zou ik dus zonder te koken het blad erin doen. mag nu alvast hoor.
tegen de tijd dat de garnalen erin gaan is het al zacht genoeg geworden om van te eten.
 
Heb er een ingegooid zonder dat te doen en daar zit zelden een garnaal op.
en een welke even kokend water behandeling gehad heeft zit binnen 2 seconden barstensvol garnalen en is zo weg.
Steek ze zelf sowieso een klein stukje in de bodem, blijven dan ook goed op hun plek.

Dat is heel logisch, door het kokend hete water wordt de bladstructuur open gebroken en wordt het blad direct heel zacht en dus eetbaar voor de garnalen.
Doe je ze er ongekookt in, dan gaat dit proces heel geleidelijk aan en duurt het een paar dagen voordat de garnalen eraan beginnen.
Ongekookte bladeren blijven dan ook veel langer heel in het aquarium.

Ik doe meestal water koken in de waterkoker, dat giet ik in een diep bord en daar gooi ik de balderen een paar minuutjes bij in.
Meestal doe ik een paar soorten tegelijk, mulberrie, catappa en teakbladeren.

Dan geef ik elk bakje van elke soort iets. Ze beginnen nagenoeg altijd eerst aan de mulberrie, daarna de catappa en de teak bladeren gaan het langste mee. Die zijn het hardst.

Volgens mij kun je dat water daarna ook drinken??? :juggle ???
Het ruikt in elk geval als een heerlijke kruiden thee :D
 
Dat is amandelboomblad (Catappa). Zeker erin doen! Blijft wel even goed hoor.

Daar gaan je garnaaltjes heel blij mee zijn :)
Ik moet bekennen dat ik dat nooit doe.
Gewoon rechtstreeks uit het zakje de bak in. Zakt na een tijdje vanzelf naar de bodem, maar je kunt het ook verzwaren met een voedingsklem of terracotta ringetje o.i.d.

Maar misschien doe ik het helemaal fout?
Dat is heel logisch, door het kokend hete water wordt de bladstructuur open gebroken en wordt het blad direct heel zacht en dus eetbaar voor de garnalen.
Doe je ze er ongekookt in, dan gaat dit proces heel geleidelijk aan en duurt het een paar dagen voordat de garnalen eraan beginnen.
Ongekookte bladeren blijven dan ook veel langer heel in het aquarium.

Ik doe meestal water koken in de waterkoker, dat giet ik in een diep bord en daar gooi ik de balderen een paar minuutjes bij in.
Meestal doe ik een paar soorten tegelijk, mulberrie, catappa en teakbladeren.

Dan geef ik elk bakje van elke soort iets. Ze beginnen nagenoeg altijd eerst aan de mulberrie, daarna de catappa en de teak bladeren gaan het langste mee. Die zijn het hardst.

Volgens mij kun je dat water daarna ook drinken??? :juggle ???
Het ruikt in elk geval als een heerlijke kruiden thee :D

Bedsnkt allemaal voor de tips en leuke discussie haha! Aangezien mijn garnalen er voorlopig nog niet in zitten kook ik hem denk ik niet en laat ik het proces lekker z'n tijd nemen tegen die tijd is het blad mooi zacht en eetbaar :)
 
En zitten de garnalen er ondertussen al in?
 
En zitten de garnalen er ondertussen al in?

Ik wilde net een update brengen! Het indraaien was erg saai maar leuk om me planten te zien groeien. Ik heb vandaag weer een nitriet test gedaan. Deze was gelukkig groen dus kunnen de garnalen er in lijkt me?

Ook heb ik volgens mij wat alg? Zie foto. Moet ik daar wat aan doen? Of is dit een natuurlijk proces?

IMG_4464.JPG


IMG_4466.JPG
 
Ook heb ik wat contact gezocht met handelaren voor mijn garnalen. Ik wil namelijk graag Crystal reds houden. Ik heb natuurlijk gezocht op ook een aqarium met leidingwater en zonder ph verlagende bodem waarin ze gekweekt zijn. Nu heb ik nog niet zoveel contact gehad dus weten jullie nog iemand ? Ook vertelde iemand mij dat het beter is om het aqarium 8 weken in te draaien? Kan iemand van jullie mij helpen
 
Sinds wanneer staat de bak dan te draaien? want lees in je eerste bericht dat de boel nog opgestart moest worden en heb geen zin om 7 pagina's door te lezen :D
Welke omgeving woon je?

EDIT- ik heb toch geen leven dus maar ff de boel doorgespit ;)

Staat nu zeg maar 3 weken te draaien,zou zelf nog een weekje wachten voor de zekerheid en dan eerst nog eens meten.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan