Wie kan mij helpen?


M

max

Guest
Goede avond mede garnaal liefhebbers,

Ik heb voor kerst een nieuw bak gevraagd ( aqua expert 30) 30 liter. Hierin wil ik graag garnalen gaan houden. Ik heb al 2 weken veel gelezen op dit forum en denk zo wel mijn lijstje compleet te hebben. Dit is voor mij de eerste keer dat ik garnalen ga nemen en heb er veel zin in.

Bak : Aqua 30 met vuur garnalen, citroen garnalen of rili garnalen ( geen vissen erin)
Bodem: zwart grind
Eten: herfst bladeren, groente
planten: Mos soorten (java mos, mosballen, levermos), javavaren, vallisneria nana en cryptocoryne lucens. Sagittaria
paar stenen en stukje (kien) hout.

Is dit zo voldoende? De bak laat ik 4-6 weken indraaien, de planten laat ik 1 week in water ( wat ik omwissel) schoon worden, de stenen kook ik goed.

Zie ik nog iets over het hoofd of mis ik iets essentieels?

Mijn dank is groot :) tips en tricks zijn ook welkom.
 
Ik zou gaan voor zwart (filter) zand van de hornbach.
Trouwens geen idee hoe garnaal safe het filter is, ook wel en punt van aandacht.
 
bedankt voor de tips!

En als ik vragen mag, waarom zand? Is dat voedingrijker? Beter? Kan zand niet rotten of is dat alleen met een zandbodem met voeding erin?
Ik wilde ook een gaas filter kopen, is dat aan te raden? Qua prijs? Bij deze krijg ik de SuperFish binnen filter geleverd.
En is de specifieke garnalen voer in tabletten te verkrijgen?
 
nou je zit heel erg in de goede richting :thumbs:

alleen het meegeleverde filter bij deze bakjes (superfish aquaflow geloof ik) zijn niet garnalen veilig. kunnen vrij gemakkelijk erin gezogen worden en in stukjes er weer uit komen geloof ik.

aquaell pat mini word door aardig wat mensen naar tevredenheid gebruikt in oa garnalenbakken, deze zijn tevens dus ook meteen shrimp safe.

de voeding? ag.. als je zorgt dat er altijd wel wat blad te eten is. en 2-3x in de week groente of "algeneter" voer voert zit je wel goed. maar je kan uiteraard ook gewoon sticks kopen speciaal voor garnalen. is maar net wat je wilt.

voor de garnalen maakt zand of grind niks uit, zelf gebruik ik wel overal zand in.
reden hiervoor is dat ik dit makkelijk schoonhouden vind. eventueel restvoer blijft op het zand liggen en is er zo weer uit te zuigen.
bij grind gaat dit er makkelijk tussen zakken en daar gaan ontbinden.

maargoed er zijn ook zat mensen die er grind bij gebruiken zonder problemen, wel zou je dan eventueel een voerschaaltje kunnen gebruiken zodat er geen voer tussen het grind wegzakt.

Edit: een goede zandbodem slibt niet dicht en gaat dus ook niet rotten.

filterzand word veel gebruikt. maar is er maar in 1kleur en dat is een lichte zand kleur.

verder is het aqua colorsand van de hornbach ook zeer geschikt.

deze zijn er in diverse kleuren waaronder zwart/antraciet. als je hier een voorbeeld van wilt zien, zie mijn vio40 bettabak in mijn handtekening.
 
Laatst bewerkt:
Heb hier ook zand in de bak en de garnalen zijn druk bezig om ieder korreltje op te pakken en te inspecteren.

Sluit me aan bij de pat mini, stil, garnaal veilig en uitbreidingen zoals spraybar, andere sponsfilters, uvc is allemaal vrij goedkoop en makkelijk verkrijgbaar
 
Nuttig nuttig nuttig! Bedankt. Dan ga ik in ieder geval een ander filter aanschaffen. Wel bekend is dat de garnalen die ik wil nemen de makkelijkere houden soort zijn. Moet ik nog iets doen met toegevoegde ph verlagende/verhogende middelen? Of ik kan met deze setup mijn bak in gaan draaien? Zand/grind erin, plantjes takken en stenen erin verwerken en draaien maar?
 
Zand/grind erin, plantjes takken en stenen erin verwerken en draaien maar :D

Verder is een testkoffer en plantenvoeding wel nodig.
 
even navragen hoe ze gekweekt zijn maar de soorten die je opnoemt zullen dikwijls op gewoon kraanwater zonder speciale bodems gekweekt zijn.

met de testkoffer en de plantenvoeding ben ik het niet geheel eens.

als je vooral gebruik maakt van mos en een paar simpele planten is dat niet nodig.
een testkoffer kan handig zijn, maar zeker geen vereiste. als jij je bak netjes laat indraaien moet het geen problemen geven.
 
Misschien dat ph meeting sticks handig zijn? en nitriet ? Planten voeding wel of niet ga ik me nog even over inlezen. Is het bij deze planten ook pre om ze eerst uit te spoelen voor een paar dagen of kan het meteen de bak in? Of ook navragen ivm slaken gif? of ze zijn ingespoten?
 
Test strips niet aan beginnen, deze zijn niet accuraat.
Ben van mening dat een test koffer sowieso wel "noodzaak" is, mocht er ineens een probleem zijn (op een zondag met de winkels dicht) kun je in ieder geval metingen verichten.
Eerste wat hier gevraagd word bij een probleem is de waterwaardes.
 
zelf zie ik niet zo het nut in om hier een ph stick voor te kopen.

No2 (nitriet) test kan handig zijn. maar als jij je aquarium netjes 4-6weken laat indraaien moet er echt geen nitriet meer aanwezig zijn.
Test spullen zijn vooral handig als er een keer problemen zouden optreden, maar hier moet je niet van tevoren al vanuit gaan :)

je kan het navragen van het slakkengif, maar of ze een antwoord op je vraag weten? zou er niet op vertrouwen.

alles wat bij de garnalen gaat spoel ik eerst 5-7 dagen in een emmer.

Edit: zoals je kan lezen heeft niet iedereen hier op het forum altijd dezelfde mening, aan jou de keus wat je doet uiteraard ;)
 
Een luie vraag, wat vragen ze voor zo'n testkoffer? ( hier ben ik een leek in ;) )
 
Pompje is besteld! Dinsdag plantjes en decoratie halen om het te laten weken/koken tot zondag als ik me bak krijg :)
 
Ik denk dat je met Vuurtjes of aanverwante niet snel water zal moeten meten maar watertesten zijn nooit weg als dit binnen je budget past. Je kan ook de Aquasandbodem van de Hornbach kopen. Dat heeft een korrel van 0.4-0,8mm. Ik zou zeker oppassen met plantenvoeding want daar zitten metalen in en ik gebruik zelf in de garnalenbakken geen voeding. Dan heb ik veelal mosjes en makkelijke planten erin staan.
Hout moet inderdaad vaak inwateren maar ik zou het niet koken want dan kun je de structuur stukmaken van het hout.
 
Ik denk dat je met Vuurtjes of aanverwante niet snel water zal moeten meten maar watertesten zijn nooit weg als dit binnen je budget past. Je kan ook de Aquasandbodem van de Hornbach kopen. Dat heeft een korrel van 0.4-0,8mm. Ik zou zeker oppassen met plantenvoeding want daar zitten metalen in en ik gebruik zelf in de garnalenbakken geen voeding. Dan heb ik veelal mosjes en makkelijke planten erin staan.
Hout moet inderdaad vaak inwateren maar ik zou het niet koken want dan kun je de structuur stukmaken van het hout.

Sorry voor de domme vraag, wat is inwateren precies? Of gewoon net zoals de plantjes/mos een paar dagen laten weken in water? bedankt!
 
Dat is geen domme vraag hoor:). Dat is dat je het in bijvoorbeeld een emmer zet onder het water waardoor het volzuigt met water en dus zinkt in je bak. Vaak drijft hout als je het koopt namelijk. Tijdens dat inwateren geeft het ook een deel van de kleurstoffen af die veel houtsoorten bevatten. Bij het ene stuk duurt dat langer dan bij het andere. Of je moet het hout verzwaren met bv een steen of iets dergelijks, maar anders zal het vaak drijven de eerste tijd. Er is wel hout dat al is ingewaterd maar hier kan ik dat sporadisch kopen en de keus is een stuk kleiner.
 
Dat is geen domme vraag hoor:). Dat is dat je het in bijvoorbeeld een emmer zet onder het water waardoor het volzuigt met water en dus zinkt in je bak. Vaak drijft hout als je het koopt namelijk. Tijdens dat inwateren geeft het ook een deel van de kleurstoffen af die veel houtsoorten bevatten. Bij het ene stuk duurt dat langer dan bij het andere. Of je moet het hout verzwaren met bv een steen of iets dergelijks, maar anders zal het vaak drijven de eerste tijd. Er is wel hout dat al is ingewaterd maar hier kan ik dat sporadisch kopen en de keus is een stuk kleiner.

aha bedankt! Je laat het dus verwateren in een emmer en zodra het is gezonken ( dus water in is gekomen) is het klaar om het in je bak te plaatsen? Ook had ik nog een vraag over een achterwand, deze gaan algen tegen toch? Wat de garnaal juist eet. Maken jullie hier gebruik van? Bij vissen die ik had deed ik dat altijd wel maar hier zou ik het even niet zeker weten
 
in welke zin gaat een achterwand algen tegen? net als op het glas kunnen algen ook op een achterwand groeien. duurt misschien wat langer maargoed.

als jij een achterwand mooi vind, gewoon plaatsen.

zelf verf ik de achterkant van het aquarium altijd zwart met schoolbord verf, geeft een mooie diepe en rustige uitstraling vind ik.
 
Dat is inderdaad ook een goed idee. Kan een stuk zwart karton uitgeknipt op maat ook?
Wat raden jullie trouwens aan voor een ''veilige schuilplek'' voor de garnalen?
 
aha bedankt! Je laat het dus verwateren in een emmer en zodra het is gezonken ( dus water in is gekomen) is het klaar om het in je bak te plaatsen? Ook had ik nog een vraag over een achterwand, deze gaan algen tegen toch? Wat de garnaal juist eet. Maken jullie hier gebruik van? Bij vissen die ik had deed ik dat altijd wel maar hier zou ik het even niet zeker weten

Wat betreft het hout klopt het idd zoals je het zegt.
Zelf doe ik elke dag het water in de emmer ook even verversen.

Je kunt de achterkant van je aquarium (buitenkant ;) ) ook gewoon verven met de goedkoopste acrylverf van de action.

Dat is inderdaad ook een goed idee. Kan een stuk zwart karton uitgeknipt op maat ook?
Wat raden jullie trouwens aan voor een ''veilige schuilplek'' voor de garnalen?

Mos mos mos en nog eens mos :D
 
Wat betreft het hout klopt het idd zoals je het zegt.
Zelf doe ik elke dag het water in de emmer ook even verversen.

Je kunt de achterkant van je aquarium (buitenkant ;) ) ook gewoon verven met de goedkoopste acrylverf van de action.



Mos mos mos en nog eens mos :D

Mos staat zeker op het lijstje! Ik heb oa: Javamos, mosballen, de vesicilaria dubyana, aegagrophila linnaei, sessiliflora en de hygrophila diff. Is dit genoeg zo? Want ze houden van beplante bakken toch? Moet dit wel in evenwicht houden aangezien ik ze wel wil zien haha
 
Ja als het zinkt kan het zo de bak in en drijft het niet meer inderdaad. Een achterwand die algen tegengaat ken ik niet hoor,
Ik heb in geen enkele bak een achterwand maar gebruik posters achter de bak. Garnalen eten vast ook wel wat algen maar de meeste alg zullen ze niet weg krijgen en het is altijd beter om algen te voorkomen in een doorsnee bak.
 
Javamos en vesicularia dubyana is hetzelfde ;)

Mosbal en aegagropila linnaei is ook hetzelfde...

Het is idd een kunst om te proberen wel voor voldoende plantjes en mossen te zorgen en de garnaaltjes ook nog te kunnen zien.

Hoe groter de groep granalen wordt, hoe veiliger ze zich voelen en hoe meer je ze zult zien.

Een drijfplantje kun je ook nog toevoegen, dat vinden ze erg fijn.
 
Zelf heb ik eigenlijk alleen mosjes in de bak op hout. Deze hebben weinig eisen en kunnen prima zonder plantenvoeding. Javamos en levermos groeien erg hard onder het led licht en zonder verdere voeding.
 
Javamos en vesicularia dubyana is hetzelfde ;)

Mosbal en aegagropila linnaei is ook hetzelfde...

Het is idd een kunst om te proberen wel voor voldoende plantjes en mossen te zorgen en de garnaaltjes ook nog te kunnen zien.

Hoe groter de groep granalen wordt, hoe veiliger ze zich voelen en hoe meer je ze zult zien.

Een drijfplantje kun je ook nog toevoegen, dat vinden ze erg fijn.

En aan welke denken we dan? ;)
En het is natuurlijk nog weken weg, maar hoe hevelen jullie garnalen/vissen over van de dierenwinkelzak in de bak?
 
En aan welke denken we dan? ;)
En het is natuurlijk nog weken weg, maar hoe hevelen jullie garnalen/vissen over van de dierenwinkelzak in de bak?

Ik doe ze eerst voorzichtig in een ijsbak van 1 liter en wen ze dan aan het water hier als dat nodig mocht zijn. Eerst een klein beetje water in dat bakje en iedere 20 minuten wat aanvullen. Als die dan vol is dan zet ik ze over. De Salvinia Natans is een vrij makkelijke drijver.
 
Of lees je in in de druppelmethode.

Er staat inderdaad een mooi filmpje hiervan op youtube. Als ik straks de garnalen koop, het water waarin ze dan zitten in een emmer doe ( niet alles), en 2 liter uit me aquarium laat overdruppelen in die emmer, is dat dan voldoende op te wennen? Laat ik ze hier dan even inzitten en kan ik dan het totale volume weer terug gooien in mijn bak?
 
Ik zou dat inderdaad zo doen, doch wordt er vaak aangeraden om ze dan als nog uit te vangen en over te zetten, de reden is om te voorkomen dat er vreemd water in je eigen bak komt, dan wel zo min mogelijk.
 
Gaat prima zo hoor ik al. Javamos voldoet gewoon goed. Zet er wat fijnbladige planten in en het moet wel goedkomen. Ik zou niet investeren in plantenvoeding, testkoffer kan voor later wel handig zijn maar ik heb er ook nog geen. Geen vereiste dus.

Als je de garnalen op water uit de buurt haalt hoeft het helemaal neit zo moeilijk te zijn. gewoon elke 5-10 minuten wat water er bij... Wel vang ik de vissen/garnalen die ik binnenkrijg altijd uit zodat het water indd niet in de bak komt. Zie er geen meerwaarde van en eventueel ongedierte zou dan ook mee kunnen komen. Succes!
 

Terug
Bovenaan