Welke vissen in 50 liter aquarium?


De planten die ik gekocht heb komen uit een aquarium en zijn dus al gewend aan het onderwater leven. Dit kan het probleem dus niet zijn... Er is 1 plant die het wel goed doet terwijl de andere planten het niet lijken te doen in het aquarium.
Kan zijn dat je planten aan het smelten zijn en zich aanpassen aan de onderwatervorm. Veel planten worden emers (uit het water) gekweekt en moeten zich in een aquarium aanpassen naar de submerse (onderwater) leven. Om welke planten gaat het? Kan zijn dat je terrariumplanten hebt nml, die worden her en der ook wel eens als aquariumplant verkocht
 
Natuurlijk staan ze bij de winkel in het water maar dat kan dan nog best een emerse vorm zijn die zich nog moet aanpassen hoor.
 
Tja dat zou kunnen... Ik meet ook iedere dag het nitriet niveau en dit is iedere keer 0. Dus dat kan goed zijn maar waar blijft die nitriet piek dan? Ik heb ook nitraat gemeten en dit is ook bijna 0. Dus heb wat nitraat toegevoegd omdat dit misschien de reden is dat de planten het niet goed doen. Waar wat denken jullie? Dat de nitriet piek al is geweest of dat hij nog moet komen? Dat is ook handig om te weten voor wanneer de vissen er in kunnen.
 
Tja dat zou kunnen... Ik meet ook iedere dag het nitriet niveau en dit is iedere keer 0. Dus dat kan goed zijn maar waar blijft die nitriet piek dan? Ik heb ook nitraat gemeten en dit is ook bijna 0. Dus heb wat nitraat toegevoegd omdat dit misschien de reden is dat de planten het niet goed doen. Waar wat denken jullie? Dat de nitriet piek al is geweest of dat hij nog moet komen? Dat is ook handig om te weten voor wanneer de vissen er in kunnen.
Hoelang draaitie nu? meestal komt de nietrietpiek in de derde week
 
De bak is al 3 weken aan het draaien... Kan het zijn dat de nitriet piek al in de eerst 2 weken is geweest zonder dat ik dat wist? Er lijkt ook een soort olie laagje op het water te liggen. Een beetje alsof je zonnebrand in water doet, zijn dit de bacteriën? En dan zou het raar zijn dat er ook geen nitraat in het water zit.
 
De bak is al 3 weken aan het draaien... Kan het zijn dat de nitriet piek al in de eerst 2 weken is geweest zonder dat ik dat wist? Er lijkt ook een soort olie laagje op het water te liggen. Een beetje alsof je zonnebrand in water doet, zijn dit de bacteriën? En dan zou het raar zijn dat er ook geen nitraat in het water zit.
Wacht rustig af, de bak is pas tegen de helft van de indraaitijd, daar is een kaamlaag ook geen uitzondering bij maar verder geen probleem.
 
De bak is al 3 weken aan het draaien... Kan het zijn dat de nitriet piek al in de eerst 2 weken is geweest zonder dat ik dat wist? Er lijkt ook een soort olie laagje op het water te liggen. Een beetje alsof je zonnebrand in water doet, zijn dit de bacteriën? En dan zou het raar zijn dat er ook geen nitraat in het water zit.
Wat Ton al zegt: wees geduldig waarom nu vissen erin willen stoppen met het risico dat alles omvalt doordat je ze te vroeg heb toegevoegd? het gaat hier wel om dierenwelzijn en niet om jouw gemoedstoestand.
Kaamlaag kan je verwijderen door een petfles onder water te houden met de hals aan het oppervlak, dan stroomt het oppervlaktewater de fles in
 
Natuurlijk gaat het om het dieren welzijn. Maar de bak is al ongeveer 3 weken aan het draaien wat zou betekenen dat er over 1 week uiterlijk vissen in kunnen. Ik stel deze vraag juist omdat ik me zorgen maken om de gezondheid van de dieren... Ik wil ze er niet te vroeg in doen maar ze zullen er een keer er in moeten en als de nitriet piek al is geweest heeft het geen zin om daar op te wachten.
 
Hoi Aquariumvisje,
Ik lees graag je topic mee, aangezien daar een paar mooie suggesties in staan voor de herbevolking van mijn eigen 57 liter bak.
Andersom: het topic dat @DanielHoogland eerder aanhaalde, waarin hij een hele duidelijke post heeft geschreven, was het mijne. Ik dacht na exact 4 weken en 3 dagen en met mooie waterwaarden 'Yes! Eindelijk, we kunnen los!'.

Zie zijn en andere postings in jouw topic alsjeblieft niet als kritiek of betweterigheid. Ik kom hier zelf echt alleen maar welwillendheid, kennis en ervaring en de bereidheid om in elkaar te investeren hierin, tegen.
En ja, de meningen willen best uiteenlopen, als je een vraag hier stelt en dat vereist dat je zelf ook denkt, kijkt, ervaart en anticipeert op wat je zelf in jouw bak ziet gebeuren. Dierenwelzijn en plezier behouden in een best wel lastiger hobby dan gedacht, staan hier hoog in het vaandel.

Dat gezegd hebbende, gierde ik drie weken geleden op een zaterdag met die mooie waarden behoorlijk uit de bocht, met teveel en niet de goede vissen bij elkaar en dan ook nog eens in één keer toegevoegd. Lees dat topic dat Daniel aanhaalde er maar eens op na helemaal. Dat visbestand wat ik toevoegde was an sich qua aantallen al een overbelasting in bio-load en stress voor bak en de vissen.
Kwam bij dat ik in de 4 weken ervoor eigenlijk helemaal niet zoveel aan de bak gedaan had, anders dan scapen en een enkele keer een snufje vlokvoer er in omdat ik dat ergens eens had gelezen. De waarden waren dan wel mooi, maar totaal niet realistisch om bewoning te simuleren.
Ik heb een knoert van een nitrietpiek alsnog gehad, met gevolgen voor een aantal vissen. De stress die daaruit kwam, betekende ook het einde van een aantal vissen en een betta man (die achteraf al wel niet zo goed in orde was want slecht gehuisvest bij de dierenwinkel) die snel door mij in een inderhaast aangeschafte nog niet ingedraaide 25 liter is gezet. Gaat naar omstandigheden prima overigens maar wel elke dag 50% waterwissel moeten doen tot nu toe.

Hoe 'voer' jij je bak nu? Ben je deze klaar aan het stomen voor de biobelasting?
 
Het is voor ons erg lastig om van afstand zo te bepalen hoe het is gesteld met jouw aquarium.

Maar de bak is al ongeveer 3 weken aan het draaien wat zou betekenen dat er over 1 week uiterlijk vissen in kunnen.
Niet uiterlijk, maar op z'n vroegst. Laats heb ik zelf een test met indraaien gedaan en dit bijgehouden en het duurde 4 weken en 3 dagen voor de bak echt genoeg ingedraaid was. Voor de zekerheid dus minimaal 4 weken wachten, het gaat echt niet sneller. Hoe snel het echt gaat is afhankelijk van de temperatuur (26 tot 28c is het best), de pH waarde van het water en hoeveel afvalstoffen jij hebt toegevoegd.

Op de link hier onder kun je drie verschillende methoden lezen voor het indraaien van een aquarium. Zelf gebruik ik de ammoniak methode maar i.c.m. planten en licht is dit een methode die ook veel alg geeft, dit doe je dus het beste in een nog niet ingericht aquarium. Ik begrijp dat jij de visvoermethode hebt gebruikt?

Indien je helemaal niet zorgt voor afvalstoffen in het water dan ben je eigenlijk nog niet eens aan het indraaien en kun je wachten op een nitriet piek die helemaal niet komt. Nou ja die komt uiteindelijk dan als je vissen gaat toevoegen.
Een bak met water en plantjes vier weken laten draaien doet vrijwel niets tenzij je actief voor afvalstoffen zorgt. Dit is denk ik, de meest gemaakte fout bij nieuwe hobbyisten. Kijk dus nog eens goed of je dit wel correct aan het doen bent.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Aquariumvisje,
Ik lees graag je topic mee, aangezien daar een paar mooie suggesties in staan voor de herbevolking van mijn eigen 57 liter bak.
Andersom: het topic dat @DanielHoogland eerder aanhaalde, waarin hij een hele duidelijke post heeft geschreven, was het mijne. Ik dacht na exact 4 weken en 3 dagen en met mooie waterwaarden 'Yes! Eindelijk, we kunnen los!'.

Zie zijn en andere postings in jouw topic alsjeblieft niet als kritiek of betweterigheid. Ik kom hier zelf echt alleen maar welwillendheid, kennis en ervaring en de bereidheid om in elkaar te investeren hierin, tegen.
En ja, de meningen willen best uiteenlopen, als je een vraag hier stelt en dat vereist dat je zelf ook denkt, kijkt, ervaart en anticipeert op wat je zelf in jouw bak ziet gebeuren. Dierenwelzijn en plezier behouden in een best wel lastiger hobby dan gedacht, staan hier hoog in het vaandel.

Dat gezegd hebbende, gierde ik drie weken geleden op een zaterdag met die mooie waarden behoorlijk uit de bocht, met teveel en niet de goede vissen bij elkaar en dan ook nog eens in één keer toegevoegd. Lees dat topic dat Daniel aanhaalde er maar eens op na helemaal. Dat visbestand wat ik toevoegde was an sich qua aantallen al een overbelasting in bio-load en stress voor bak en de vissen.
Kwam bij dat ik in de 4 weken ervoor eigenlijk helemaal niet zoveel aan de bak gedaan had, anders dan scapen en een enkele keer een snufje vlokvoer er in omdat ik dat ergens eens had gelezen. De waarden waren dan wel mooi, maar totaal niet realistisch om bewoning te simuleren.
Ik heb een knoert van een nitrietpiek alsnog gehad, met gevolgen voor een aantal vissen. De stress die daaruit kwam, betekende ook het einde van een aantal vissen en een betta man (die achteraf al wel niet zo goed in orde was want slecht gehuisvest bij de dierenwinkel) die snel door mij in een inderhaast aangeschafte nog niet ingedraaide 25 liter is gezet. Gaat naar omstandigheden prima overigens maar wel elke dag 50% waterwissel moeten doen tot nu toe.

Hoe 'voer' jij je bak nu? Ben je deze klaar aan het stomen voor de biobelasting?
Beste Marije, bedankt voor dit uitgebreide bericht!
Ik ben sinds het klaarzetten van het aquarium en het water toevoegen al bezig met het klaar maken voor de biobelasting.
Ik snap dat het voor jullie erg lastig is om een goed beeld te krijgen van mijn bak dus als dat handig is kan ik een keer wat foto's plaatsen?
Maar ik zal in ieder geval een beschrijving geven van het indraaien van mijn aquarium:

1. SuperFish tropical 50 starter set gekocht.
2. Aquarium gevuld met zand en water.
3. Filter en pomp aangezet en planten toegevoegd.
4. Bacterie starter toegevoegd aan het water en het filter.

Na ongeveer 10 dagen:
5. Klein aantal slakjes toegevoegd. (Ik weet niet hoe deze slakken heten? Het zijn een soort doorzichtige rondjes? en 5 torenslakken).
6. Een onbekende slak in aquarium gevonden. (Wss een poelslak ofzo Waarschijnlijk afkomstig van de plantjes).

Na ongeveer 2 weken sinds opstarten aquarium:
6. 5 japonica garnalen toegevoegd aan aquarium. (Ze krijgen om de dag wat voer).
7. Iedere dag nitriet gehalte meten en dat is ieder keer 0.

Na 2.5 weken sinds opstarten aquarium:
8. Een nitraat test gedaan: Uitslag is dat er bijna geen nitraat in het water zit. Dus wat planten voeding er bij gedaan.
9. Nitriet gehalte is nog steeds 0.
10. De aquarium planten doen het niet goed en krijgen gaten in de bladeren.
11. De garnalen en slakken doen het goed... De garnalen eten vooral van alle planten troep in de bak.

Na 3 weken sinds opstarten van de bak:
12. Nitriet waardes nog steeds nul.
13. Garnalen en slakken doen het nog steeds goed! (1 garnaal is zelfs al verveld).
14. Er is een zo genoemde "Kaamlaag" ontstaan op het water oppervlak.
15. Ik probeer wekelijk waterwissels te doen.

Ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft in de bak.
 
Het is voor ons erg lastig om van afstand zo te bepalen hoe het is gesteld met jouw aquarium.


Niet uiterlijk, maar op z'n vroegst. Laats heb ik zelf een test met indraaien gedaan en dit bijgehouden en het duurde 4 weken en 3 dagen voor de bak echt genoeg ingedraaid was. Voor de zekerheid dus minimaal 4 weken wachten, het gaat echt niet sneller. Hoe snel het echt gaat is afhankelijk van de temperatuur (26 tot 28c is het best), de pH waarde van het water en hoeveel afvalstoffen jij hebt toegevoegd.

Op de link hier onder kun je drie verschillende methoden lezen voor het indraaien van een aquarium. Zelf gebruik ik de ammoniak methode maar i.c.m. planten en licht is dit een methode die ook veel alg geeft, dit doe je dus het beste in een nog niet ingericht aquarium. Ik begrijp dat jij de visvoermethode hebt gebruikt?

Indien je helemaal niet zorgt voor afvalstoffen in het water dan ben je eigenlijk nog niet eens aan het indraaien en kun je wachten op een nitriet piek die helemaal niet komt. Nou ja die komt uiteindelijk dan als je vissen gaat toevoegen.
Een bak met water en plantjes vier weken laten draaien doet vrijwel niets tenzij je actief voor afvalstoffen zorgt. Dit is denk ik, de meest gemaakte fout bij nieuwe hobbyisten. Kijk dus nog eens goed of je dit wel correct aan het doen bent.

Ik denk zeker dat er wel afvalstoffen worden aangemaakt in het aquarium omdat er garnalen inzitten.
 
@Aquariumvisje Heb je ook je ammoniak waarden gemeten? Eerst wordt ammoniak uitgescheiden, en als je bacteriecultuur daadwerkelijk ontwikkeld en gerijpt is, volgt pas respectievelijk nitriet en nitraat. Misschien heb je wel veel ammoniak in je bak, waardoor de planten zich niet goed voelen (vandaar de gaten) en zijn je bewoners gewoon (nog) wat resistenter?

Hoe test je je waterwaarden? Misschien heb je het al vermeld hier en heb ik er overheen gelezen, maar test je met strips of met een druppelset?
 
Misschien moet ik inderdaad ammoniak testen. En ik gebruik druppel tests want die strips werken voor geen meter toch?
 
Ik heb helaas geen amoniak test. Had gehoopt dat ik die van iemand kon lenen maar die heeft er ook geen. Maar een nitriet test is wel voldoende denk ik. Ik wacht nog 1-2 weken en als er da nog geen nitriet piek is geweest ga ik er rustig aan vissen in de bak doen.
 
En wat denken jullie van de silvertip tetra?
De website Seriously Fish (die ik op dit forum vaker als betrouwbaar geachte bron voorbij zie komen) meldt ' It’s an active species, so a small shoal will need a tank of at least 24″ x 15″ x 12″ (60cm x 37.5cm x 30cm) – 70 litres in size. '
Mooi visje dus, waar wij met onze kleine bakjes niet aan moeten willen beginnen. Om precies dezelfde reden heb ik mijn schooltje kardinaaltetra's weggegeven dit weekend.
 
Zelfs die 60cm is nog veel te klein. Ik heb ze gehad in een 80cm bak en zelfs dat was nog te klein, ze schoten echt alle kanten op. Het is wel een erg leuk visje maar persoonlijk zou ik die pas plaatsen vanaf een meter bak.
 
Ja dat heb ik ook gelezen. Heb er nu 5 mannelijke endler guppy's in. Ze lijken het naar hun zin te hebben samen met de japponica's. Het enige probleem is is dat het voer niet in hun bek past (Zijn ook kleine visjes). Dus ik ga vanmiddag na school nog even vlokvoer halen (Flakes) want dat krijgen ze sowieso wel naar binnen. Voor de rest van het visbestand twijfel ik nog heel erg... Ik ben slecht in keuzes maken:rolleyes:. Sowieso de Kuhli's, en misschien iets van cory's. Maar het zou fijn zijn als er ook wat voor de midden en boven laag zou kunnen. De guppys zwemmen de hele bak door!
 
Ja ik bedoelde ook midden/boven laag. 3 lagen in een bak van 50 liter is indd een beetje te veel. Sorry voor de verwaring:juggle:
 
Borarasjes zijn geweldige visjes, die meer in de bovenste helft van het aquarium vertoeven. Niet te groot, maar wel prachtig op kleur als ze eenmaal een beetje gewend zijn
 
Ja dat heb ik ook gelezen. Heb er nu 5 mannelijke endler guppy's in. Ze lijken het naar hun zin te hebben samen met de japponica's. Het enige probleem is is dat het voer niet in hun bek past (Zijn ook kleine visjes). Dus ik ga vanmiddag na school nog even vlokvoer halen (Flakes) want dat krijgen ze sowieso wel naar binnen. Voor de rest van het visbestand twijfel ik nog heel erg... Ik ben slecht in keuzes maken:rolleyes:. Sowieso de Kuhli's, en misschien iets van cory's. Maar het zou fijn zijn als er ook wat voor de midden en boven laag zou kunnen. De guppys zwemmen de hele bak door!
Gaan cory's wel goed met de japonica? Op jouw formaat bak is dat best veel bodembewoning, relatief gezien. Toch?
 
De japonicas zitten bijna niet op de bodem... Die zitten veel liever op het hout of de stenen. En anders wel in de planten of op het filter.
Gaan cory's wel goed met de japonica? Op jouw formaat bak is dat best veel bodembewoning, relatief gezien. Toch?
 
Hey! Hier weer een berichtje over de bak! Er zitten sinds 2 dagen 3 kuhli's in. Ze zijn nog maar rond de 5 cm dus ze moeten nog aardig wat groeien. Ze zijn lekker actief bezig zelfs overdag, en kunnen het goed vinden met de andere bewoners. Hoewel de garnalen soms als een soort helikopters boven op de kuhli's landen. Dit lijken ze iets minder te waarderen:S! Tot nu toe nog steeds geen nitraat gemeten en de planten lijken langzaam weer te herstellen. Hoewel 1 plant geen bladeren meer heeft... Alleen wat stengeltjes boven de bodem, maar misschien groeit die nog terug? Wat betreft de slakken gaat het ook goed, heb laatst wat eitjes op het glas zien zitten (Waarschijnlijk van de blaashoorn, erg lastig om verschil te zien tussen poelslak en blaashoorn dus als iemand nog tips heeft :p) en er scooteren baby slakjes en grote volwassen slakjes rond. Er zit wat rozige alg op het glas... Geen idee wat dat is... En wat me erg opvalt is is dat de guppy's erg vaak tegen het glas aanzwemmen??? Het lijkt alsof ze hun eigen spiegelbeeld zien en dat willen onderzoeken...? Iemand enig idee wat dit is en wat ik moet doen? Misschien een poster ophangen tegen het glas? Was ik sowieso al van plan want nu zie ik de kale muur door het aquarium heen:juggle:. Maar het lijkt allemaal goed te gaan! Wat ik me wel afvraag is waarom mijn guppys als het licht uit is op de stenen en op het hout gaan "Liggen"? Ik denk wel dat ik nu bijna de max van het vissenbestand heb bereikt, als het goed gaat doe ik er misschien nog 2-3 kuhli's bij maar veel meer dan dat zal niet lukken denk ik.
 
Jeej! Update.

Ah... geen foto :(

Guppen rusten volgens mij door op de bodem te gaan liggen, maar hier zou iemand mee kunnen helpen.

Wat zwemt er nu totaal rond?
 
Hey! Dat van die guppen zou kunnen... Ze lijken wel een beetje moeite te hebben met de stroming, vooral omdat ze bij het oppervlakte zwemmen... Lijk me al een stuk rustiger ergens halverwege de bak maar ja.
In totaal zijn het nu:
3 Kuhli's
5 Japonica's
5 Endlers
En een heeeeeeeleboel slakken (Torenslakjes, ronde doorzichtige slakjes waarvan ik denk dat het posthoorns ofzo zijn en dan nog vermoedelijk gemarmerde blaashoorn slakjes)
En foto's komen er aan hoor! Even uitzoeken hoe ik die het makkelijkst van mn tele naar de laptop krijg.:unsure:
 
IMG_20200919_111708724.jpg
 
Bij deze een paar foto's, sorry voor de slecht kwaliteit... Ik ben mijn macro lens kwijt dus was nogal lastig om foto's te maken die meer waren dan een vlek:oopss:
Er komt nog een poster aan de achterkant en misschien ook de rechter zijkant aangezien de guppen daar de hele tijd tegen aan zwemmen.
 

Terug
Bovenaan