Welke vissen in 50 liter aquarium?


A

Aquariumvisje

Guest
Hey allemaal!
Ik ben nieuw op dit forum, en eigenlijk ook in de aquarium hobby! Ik heb een SuperFish Tropical 50 gekocht, deze bak heeft een inhoud van 50 liter. Op de bodem heb ik zand, en ik heb natuurlijk planten gekocht! Het aquarium is nu nog in de opstart fase en dat is dus veel geduld hebben... Wat best lastig is als je zin hebt om je vissen erbij te doen! Maar daar gaat mijn vraag dus over... Welke vissen raden jullie aan voor een 50 liter bak? Er zijn namelijk zo veel opties dat het erg lastig is om geschikte vissen uit te kiezen. Want zoals bij iedereen (Hoop ik) staat het welzijn van de vissen in mijn aquarium bovenaan. Ik heb tot nu toe de indische modderkruiper (daarom dus dat zand) en de Blauwe Koningszalm uitgezocht. Volgens mij zijn deze 2 geschikt voor het aquarium. Dus wat raden jullie aan? Een algeneter zou ook fijn zijn! Of dit nu een vis een garnaal of een slak is.

Alvast bedankt!
 
Een groepje Cory s op de bodem is ook erg leuk en hou er rekening mee dat de naam algeneter misleidend is en er maar erg weinig vissen echt alg eten.
 
Wat is het formaat van het aquarium? Want de lengte is vooral van belang voor de vissen.

Kuhli's zouden wel kunnen ja op de bodem, leuk visje.

Koningszalm zal naar mijn mening te groot worden, veel breder dan 50cm zal de bak niet zijn lijkt me
 
Bedankt voor de reacties! Coryss op de bodem zijn inderdaad een goed idee! Gaan die ook goed samen met de Kuhlis? Lijkt me wel want ze zijn geen van beide agressief volgens mij? De bak is geloof ik Lenge 48cm breedte 28cm en hoogte 42 cm. De dierenwinkel zei dat de Koningzalm prima gaat... Maarja de koningszalm wordt geloof ik 5 cm ongeveer? Is dat te groot? De dierenwinkel probeert natuurlijk ook te verkopen.
 
Het “probleem” met koningszalmpjes is niet persee de grote van een individueel visje maar meer het feit dat het een scholenvisje is die je dus met meerdere (minimaal 6) moet houden. En met een schooltje corydora’s (minimaal 10) wordt dat in zo’n relatief klein plonsje water al snel wat krapper. Je hebt natuurlijk ook visjes zoals galaxy rasboras die wat kleiner blijven maar toch een scholenvisje is die misschien dan beter zouden passen in je visbestand. :)
 
Ja dat is waar, en met 6 vissen van 4 tot 5 cm zit een bak zo vol. Maar als er kuhlis in zitten samen met 10 (!) corys is daar dan wel genoeg ruimte voor?
 
Nee, das te vol. Zou ik die bak een drietal kuhli doen met een 5tal panda's. Die zijn niet schuw en gaan de hele bak wel door.

Schooltje in het midden en dan is het wel klaar.
Boraras merah/brigittae/maculatus (11x)
Rasbora galaxy (9x)
rasbora erythromicron (9x)
Paracheidon simulans (9x)

Paar leuke soortjes
 
Of je neemt een schooltje dwergcorydoras pygmaeus, die zwemmen voornamelijk in de middenlaag (enige corydorassoort die dat doet) een groepje van 15 past makkelijk
 
Algeneter is idd een misleidende term maar het visje otocinclus eet wel degelijk algen :). Zo heb je ook nog de hillstream loach dat erg geschikt is voor een 50 liter bak.
 
De hillstream loach is een erg mooie vis, maar heeft die niet een grotere bak nodig? Sowieso heeft kouder water nodig dan de rest van de vissen...
Algeneter is idd een misleidende term maar het visje otocinclus eet wel degelijk algen :). Zo heb je ook nog de hillstream loach dat erg geschikt is voor een 50 liter bak.
 
Nee, das te vol. Zou ik die bak een drietal kuhli doen met een 5tal panda's. Die zijn niet schuw en gaan de hele bak wel door.

Schooltje in het midden en dan is het wel klaar.
Boraras merah/brigittae/maculatus (11x)
Rasbora galaxy (9x)
rasbora erythromicron (9x)
Paracheidon simulans (9x)

Paar leuke soortjes
Bedankt voor dit lijstje! Vooral de rasbora erythromicron zou goed kunnen denk ik. Maar op internet staat het aangegeven met de naam Danio? Is dit gewoon de zelfde vis?
 
Paar leuke endler guppen is natuurlijk ook heel geschikt voor een 50l aquarium, vrolijke fladderaars in alle mogelijke kleuren en ook best wel een beetje geschikt voor beginners
Alleen zou ik met het oog op de ruimte wel alleen mannetjes nemen. het zijn zeg maar anders wel net konijntjes
endler-guppy.jpg


En Japonica garnaal is een ook redelijk makkelijke garnaal (één van de beste algen opruimers) die wel leuk in beeld is dan zit ie weer hier dan weer daar
caridina-japonica.jpg


In aantallen zou je kunnen denken 4-5 guppen en 2 garnalen bijv.
 
Laatst bewerkt:
De hillstream loach is een erg mooie vis, maar heeft die niet een grotere bak nodig? Sowieso heeft kouder water nodig dan de rest van de vissen...

Helaas staat er veel foutieve informatie op internet over deze soort. Dit filmpje kan je helpen:
 
Paar leuke endler guppen is natuurlijk ook heel geschikt voor een 50l aquarium, vrolijke fladderaars in alle mogelijke kleuren en ook best wel een beetje geschikt voor beginners
Alleen zou ik met het oog op de ruimte wel alleen mannetjes nemen. het zijn zeg maar anders wel net konijntjes
endler-guppy.jpg


En Japonica garnaal is een ook redelijk makkelijke garnaal (één van de beste algen opruimers) die wel leuk in beeld is dan zit ie weer hier dan weer daar
caridina-japonica.jpg


In aantallen zou je kunnen denken 4-5 guppen en 2 garnalen bijv.

Japonica garnalen zijn eigenlijk groepsdieren, dus twee is aan de magere kant. Ze zullen zich niet veel laten zien dan. In een groepje vertonen ze zich veel vaker en hebben ze heel leuk gedrag.
 
Er zit ook nog verschil tussen US gallon en britse gallon. Maar volgens mij heeft die man het in het filmpje inderdaad over 20 gallon. En dat is sowieso 70 liter in het beste geval.
Hij heeft het over een 20 gallon. En dat is dan een minimum.
 
En wat betreft de endler guppen worden de mannetjes niet heel teretoriaal dan?
 
Hoi @Aquariumvisje,
Dat belooft een leuk bakje te worden, met bovenstaande suggesties. Wat betreft de keus van je algeneters, ik heb ooit een soort inventarisatietopic gemaakt, misschien heb je er wat aan:
 
Dankje, ik zal er eens naar kijken! Maar wat betreft de hillstream loach is de conclusie dus dat hij een grotere bak nodig heeft?
 
Dankje, ik zal er eens naar kijken! Maar wat betreft de hillstream loach is de conclusie dus dat hij een grotere bak nodig heeft?
Vergeet die hillstream loach maar. Niet alleen een grote bak maar je moet ook voor veel stroming (minimaal 10x de bak per uur) zorgen en schoon zuurstofrijk water. Is een speciaal visje waar je de bak speciaal voor moet gaan inrichten (een 'hill stream' inrichting ;) ) en niet een simpel algenetertje voor een gezelschapsbak.
 
Clithon slakken blijven nog iets kleiner, maar in elk geval zijn slakken de beste algeneters voor een kleine bak.

Los van verschillende soorten die zouden kunnen is het misschien handig om wat handvaten te geven waarmee je vissen kunt selecteren.

1. formaat vis- formaat aquarium
Het is logisch dat elke vis voldoende ruimte moet hebben om vrij te kunnen zwemmen. Daarom zou het aquarium altijd minimaal 10-15 keer langer moeten zijn dan de vis.
In jouw geval is een maximaal formaat voor visjes dus een cm of 4. (en kleiner kan altijd)

2. Aantal vissen - filtering & inhoud aquarium
Hoe meer vissen je hebt hoe meer ze je aquarium vervuilt wordt en hoe meer filtermateriaal je nodig hebt omdat te verwerken. een binnenfilter bevat minder materiaal dan een buitenfilter en dus kun je minder vissen houden. Daarnaast is het natuurlijk zo dat je een aquarium niet onbeperkt vol kunt drukken met visjes. Natuurlijk is het zo dat de ene vissoort meer vervuilt dan de andere, dat het ene filtermatriaal wat beter is dan het andere en dat je filters in veel soorten en maten hebt, maar richtlijnen zijn ongeveer:

Bij een normaal formaat buitenfilter:
Inhoud aquarium/ volwassen lenge van de vis = aantal vissen
bij een normaal formaat binnenfilter
0,5 x Inhoud aquarium/ volwassen lenge van de vis = aantal vissen
zonder filter
0,25 x Inhoud aquarium/ volwassen lenge van de vis = aantal vissen

dus een aquarium van 50 liter, met binnenfilter en visjes die 3 cm worden:
0,5 x 50 / 3 = 8,33
je kunt dus redelijk veilig 8-9 visjes van 3 cm in dat aquarium steken. Stop je er meer in wees je er dan van bewust dat je dan bovenop het onderhoud moet zitten, kwa waterverversen, vuil afhevelen etc.

3. Aantal soorten - inhoud aquarium
In beginsel is het zo dat verschillende soorten in het aquarium concurrenten van elkaar zijn om dezelfde ruimte en hetzelfde voedsel. Hoe kleiner het aquarium hoe moeilijker het is om soorten succesvol samen te houden. Vanaf 30 liter kun je vissen in een aquarium houden, een goede richtlijn is om voor een extra soort je dat aantal liters moet verdubbelen, dus voor 2 soorten 60 liter, voor 3 soorten 120 liter, etc.
In jouw bakje zou ik dus 1 of hooguit 2 soorten vis aanraden.

Natuurlijk zijn dit geen harde wetten, maar puur richtlijnen die kunnen helpen. En natuurlijk moet je ook verder kijken naar waterwaarden etc om te bepalen of vissen geschikt zijn om samen gehouden te worden.
 
Clithon slakken blijven nog iets kleiner, maar in elk geval zijn slakken de beste algeneters voor een kleine bak.

Los van verschillende soorten die zouden kunnen is het misschien handig om wat handvaten te geven waarmee je vissen kunt selecteren.

1. formaat vis- formaat aquarium
Het is logisch dat elke vis voldoende ruimte moet hebben om vrij te kunnen zwemmen. Daarom zou het aquarium altijd minimaal 10-15 keer langer moeten zijn dan de vis.
In jouw geval is een maximaal formaat voor visjes dus een cm of 4. (en kleiner kan altijd)

2. Aantal vissen - filtering & inhoud aquarium
Hoe meer vissen je hebt hoe meer ze je aquarium vervuilt wordt en hoe meer filtermateriaal je nodig hebt omdat te verwerken. een binnenfilter bevat minder materiaal dan een buitenfilter en dus kun je minder vissen houden. Daarnaast is het natuurlijk zo dat je een aquarium niet onbeperkt vol kunt drukken met visjes. Natuurlijk is het zo dat de ene vissoort meer vervuilt dan de andere, dat het ene filtermatriaal wat beter is dan het andere en dat je filters in veel soorten en maten hebt, maar richtlijnen zijn ongeveer:

Bij een normaal formaat buitenfilter:
Inhoud aquarium/ volwassen lenge van de vis = aantal vissen
bij een normaal formaat binnenfilter
0,5 x Inhoud aquarium/ volwassen lenge van de vis = aantal vissen
zonder filter
0,25 x Inhoud aquarium/ volwassen lenge van de vis = aantal vissen

dus een aquarium van 50 liter, met binnenfilter en visjes die 3 cm worden:
0,5 x 50 / 3 = 8,33
je kunt dus redelijk veilig 8-9 visjes van 3 cm in dat aquarium steken. Stop je er meer in wees je er dan van bewust dat je dan bovenop het onderhoud moet zitten, kwa waterverversen, vuil afhevelen etc.

3. Aantal soorten - inhoud aquarium
In beginsel is het zo dat verschillende soorten in het aquarium concurrenten van elkaar zijn om dezelfde ruimte en hetzelfde voedsel. Hoe kleiner het aquarium hoe moeilijker het is om soorten succesvol samen te houden. Vanaf 30 liter kun je vissen in een aquarium houden, een goede richtlijn is om voor een extra soort je dat aantal liters moet verdubbelen, dus voor 2 soorten 60 liter, voor 3 soorten 120 liter, etc.
In jouw bakje zou ik dus 1 of hooguit 2 soorten vis aanraden.

Natuurlijk zijn dit geen harde wetten, maar puur richtlijnen die kunnen helpen. En natuurlijk moet je ook verder kijken naar waterwaarden etc om te bepalen of vissen geschikt zijn om samen gehouden te worden.

Bedankt voor deze uitgebreide reactie! Ik weet indderdaad dat er niet al te veel vissen in kunnen. Ik heb er nu wat kleine slakjes in gedaan om te kijken hoe dat gaat invb met de waterwaardes. Maar ik ben sowieso erg verrast door iedereen die de moeite neemt om te reageren! Bedankt daar voor! Jullie helpen mij enorm :).
 
Na hoeveel weken raden jullie aan om te beginnen met de 1e visjes?
 
Hallo allemaal!
In dit bericht even een mededeling wat betreft het aquarium!
Ik heb het nu ongeveer 2 weken draaiend, en heb er voorzichtig wat slakjes aan toegevoegd en sinds vandaag ook 5 japonica garnalen! Het lijkt allemaal goed te gaan, maar om de een of andere reden zien de planten er niet zo goed uit. Zo laten ze bijvoorbeeld regelmatig bladeren los, beginnen er bladeren te rotten, zien ze er bruiner uit dan normaal en 1 plant had een laagje van witte pluis op de bladeren? Komt dit misschien door de tropische warme dagen die we hebben gehad? De temperatuur in de bak was op de warme dagen wel eens 30 graden in plaats van 24 graden! Wat betreft de vissen ben ik er nog niet helemaal uit. De kuhlis sowieso maar voor de rest? Corys misschien?
Bedankt voor de reacties op dit topic!
 
Kan zijn dat je planten aan het smelten zijn en zich aanpassen aan de onderwatervorm. Veel planten worden emers (uit het water) gekweekt en moeten zich in een aquarium aanpassen naar de submerse (onderwater) leven. Om welke planten gaat het? Kan zijn dat je terrariumplanten hebt nml, die worden her en der ook wel eens als aquariumplant verkocht
 
Na 2 weken begint je aquarium als het goed is net aan de nitriet piek. Niet verstandig om dan slakken en helemaal niet garnalen te plaatsen. Waarom vragen hoe lang iets duurt en dan het advies niet opvolgen?

Jouw acties komen precies overeen met een post van mij, 5 dagen geleden in een ander topic:

Wat daar gebeurt ga jij nu last van krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan