Welke vissen in 50 liter aquarium?


En de laatste foto is rozige alg op het glas... Weet nog niet zo goed wat her precies is en wat ik er mee moet:S
 
En onder in het midden van de bak staat een soort constructie met dat hout en die steen. Dit is voornamelijk voor de kuhli's om ander te chillen. Ik heb het maar de Kuhli Cave genoemd...;)
 
Roze rondje zou wel eens een jong slakje zijn waar het huisje nog een beetje doorzichtig van is.

Wat betreft foto's, je kunt er ook meerdere in 1 bericht kwijt. Via de telefoon kun je ook naar het forum en ze via daar uploaden. Evt zelfs als je het bericht typt op de pc en dan via de edit knop enkel nog via de telefoon de foto's toevoegen
 
Hey allemaal! Het is me opgevallen dat 2 van mijn japonica's eitjes lijken te dragen? Weet iemand of dit ook echt eitjes zijn? Ze zwaaien wel de hele tijd met hun achter poten wat zou kunnen betekenen dat ze zuurstof naar hun eitjes proberen te brengen... Ik ben voor de zekerheid een nood kraam bak aan het opzetten. Hierin zit geen zand en geen filter of iets. Gewoon 3 kwart kraan en 1 kwart aquarium water. Ik ga nog wel proberen om er iets van java mos in te doen. In deze bak kunnen de zwangere garnalen hun eitjes loslaten en die zal ik dan in een brak bak overzetten.
 

Bijlagen

  • IMG_20200927_193406697.jpg
    IMG_20200927_193406697.jpg
    99.9 KB · Weergaven: 73
  • IMG_20200927_193420682.jpg
    IMG_20200927_193420682.jpg
    77 KB · Weergaven: 71
Ik zou de japonica's gewoon lekker laten zitten. Het laten opgroeien van jonge japonica's is zelfs voor zeer ervaren aquarianen een uitdaging dus zou er niet aan beginnen.
 
Idd zwanger. Nu overleven de larven alleen in brakwater, dus in aquariumwater ga je ze nooit groot krijgen. Brakwater wil zeggen tussen zoet en zoutwater
 
Ja, dat heb ik gelezen. En ik snap dat het een uitdaging is... Maar in zoetwater gaan ze sowiso dood. En in brak water maken ze nog kans... Dus ik denk dat ik het gewoon ga proberen... Zelfs als 1 van de garnaaltjes her redt is dat al meer dan dat als ik ze er in laat zitten.
 
Heb nu al een kleine bak opgezet die voor de zwangere garnalen is. Hier komt dan ook nog een brak water bak bij.
 
Ik zal proberen wat zand uit mijn aquarium te halen voor in de brak water bak, verder geen filter ofzo gewoon een bruissteen en regelmatig water verschonen.
 
Hey allemaal! Hier weer even een update! Het is niet gelukt met de Japonica garnaal kweek. Het is te moeilijk om in te schatten wanneer een vrouwtje haar eitjes gaat afzetten. Waardoor vermoedeljik meerdere keren de eitjes als luxe voer voor de vissen zijn geworden.
Alle plantjes hebben het nog steeds erg moeilijk, zou dit kunnen door een tekort aan Nitraat? Ik heb namelijk laatst een Nitraat test gedaan en het zat net boven de meetbare hoeveelheid. En dat terwijl ik het water al anderhalve week (!) niet ververst had. Ik heb het nu ook gelaten en ik heb ondertussen al twee en een halve week het wawter niet ververst. Ik vindt dit nu wel erg zorgelijk worden, want ik wil geen te hoge waardes van andere mogeljik schadelijke stoffen in het aquarium water hebben... Wat moet ik hiermee doen?:juggle:
Is het verstandig om voor een hogere nitraat waarde er nog een extra bewoner aan toe te voegen? Als je de maatstafen bekijkt is er volgens mij geen ruimte voor in de bak. Maar dat komt ook door di Kuhli's die 12 cm kunnen worden en bijna niet zwemmen... Mischien iets van een algen eter? Want terwijl alle plantjes het moielijk hebben doen de algen het juist erg goed...
Het huidige vis bestand is momenteel:
5 Manelijke endeler guppy's
4 kuhli's
5 japonica's
En een heleboel slakken
(Het is trouwens eindelijk gelukt om het poster dingetje op te hangen)

Alvast bedankt!
 
Je kunt beter kijken naar een plantenvoedign in de vorm van nitraat dan niet waterwisselen of extra vis toevoegen. Dit zal je water ook het minst belasten met andere, evt schadelijke stoffen, zoals je zelf ook al noemt
 
Ja, planten voeding lijkt mij ook de meest logische oplossing. Maar sowiso lijkt een algeneter mij ook geen slecht idee dus als iemand daar nog iets over te zeggen heeft hoor ik het graag.
Je kunt beter kijken naar een plantenvoedign in de vorm van nitraat dan niet waterwisselen of extra vis toevoegen. Dit zal je water ook het minst belasten met andere, evt schadelijke stoffen, zoals je zelf ook al noemt
 
Er zijn niet veel algeneters die klein genoeg blijven, maar ik heb het ff opgezocht en misschien een paar Otocinclus affinis of Otocinclus Vittatus? Ik weet alleen niet of dit nog in mijn bak zou passen, ik denk het namelijk niet.
 
Ik gebruik nu wat plantenvoeding na iedere water wisseling. Kijken af de planten er wat beter uit gaan zien.
 
Slakken eten toch ook algen? Ik heb ergens gelezen dat slakken en garnalen meer algen eten dan de meeste algeneters.
 
Slakken eten toch ook algen? Ik heb ergens gelezen dat slakken en garnalen meer algen eten dan de meeste algeneters.
Klopt! De naam 'algeneter' voor een vis is vaak een misnomer. De Otocinclus bijvoorbeeld is meer een biofilmeter dan een echte algeneter. Weet je welke visjes pas goed alg eten? De verschillende platy / zwaarddrager soortjes en die noemen we weer geen algeneters!

Zebraslak is bijvoorbeeld een slak die naar mijn ervaring wel echt alg eet en een ancistrus / borstelneus doet het wel aardig op de zachte algen, bijvoorbeeld bruinalg is bij deze vis snel verdwenen. Maar de wat hardere algen blijven ze mooi van af.
 
Tja, mijn bak zit vol met slakken! En er zitten ook nog 5 japonica's in. En toch heb ik nog een enorme algen groei in de bak.
Slakken eten toch ook algen? Ik heb ergens gelezen dat slakken en garnalen meer algen eten dan de meeste algeneters.
 
Klopt! De naam 'algeneter' voor een vis is vaak een misnomer. De Otocinclus bijvoorbeeld is meer een biofilmeter dan een echte algeneter. Weet je welke visjes pas goed alg eten? De verschillende platy / zwaarddrager soortjes en die noemen we weer geen algeneters!

Zebraslak is bijvoorbeeld een slak die naar mijn ervaring wel echt alg eet en een ancistrus / borstelneus doet het wel aardig op de zachte algen, bijvoorbeeld bruinalg is bij deze vis snel verdwenen. Maar de wat hardere algen blijven ze mooi van af.
Ja, er zijn weinig soorten die echt algen eten. Ik dacht dat otocinclus echt wel goede algeneters zijn? Ze hangen soms toch ook aan het glas enzo? Wat is dan precies het verschil tussen algen eters en bio filmeters? Een ancistrus lijkt me iets te groot voor een 50 liter bak.
 
Ja, er zijn weinig soorten die echt algen eten. Ik dacht dat otocinclus echt wel goede algeneters zijn? Ze hangen soms toch ook aan het glas enzo? Wat is dan precies het verschil tussen algen eters en bio filmeters? Een ancistrus lijkt me iets te groot voor een 50 liter bak.
Oh ja hij zal zeker aan het glas hangen, om daar de biofilm op te peuzelen. Heb je wel eens gevoeld dat dingen uit het aquarium glad/glibberig zijn geworden? Dat is de biofilm en eet een otocinclus voornamelijk. Dit is ook de reden waarom wordt geadviseerd om een oto pas na 6 maanden toe te voegen. Pas dan is er genoeg biofilm in het aquarium om deze vis levend te houden. Bij voeren met groentes en alg tabletjes is maar weinig effectief. Tegen alg hoef je ze echt niet te kopen. Een ancistrus in een 50L bak is inderdaad niet ideaal.

Wat mij betreft is alg bestrijden met een vis of slak een utopie die vrijwel nooit wordt waargemaakt. De bron aanpakken van de alg is het enige wat echt op de lange termijn werkt. Vraag je dus liever af waarom je last van algen hebt dan kun je daar iets tegen proberen te doen.
 

Terug
Bovenaan