Welke plantenvoeding?


Stevywonderchild

Well-known member
Lid geworden
3 september 2018
Berichten
217
Beste Mensen,

Tot op heden heb ik meerdere plantenvoeding gehad maar nog weinig succes om een aquarium mooi schoon te houden van alg en vol plantengroei zoals we van de video's kennen.
Ik heb deze spullen gebruikt:

- ADA fertilizer (Mineral en de Neutral K).
- De mix van planted box. (gebruik ik tot op heden).

Met de mix van planted box heb ik al lopen spelen (poeders), maar ik schijn de juiste verhouding niet te kunnen krijgen.
Is er iemand die ervaring heeft met poeders dan wel bemesting die perfect werkt of moet ik bepaalde dingen aanpassen?
Ik krijg er namelijk een beetje koppijn van.

Mijn schema ziet er zo uit:
- Do: 10 ml macro
- Vrij: 10 ml micro + 5 ml ijzer.
- Za: 10 ml macro
- Zo 10 ml micro + 5 ml ijzer.
- Ma 10 ml macro
- di 10 ml micro + 5 ml ijzer.
- Woensdag 50% verversen

Ik zal vanmiddag eventjes de waterwaardes toevoegen aan de post.
 
Bij de AIO hoor je meer dat de verhoudingen niet goed zijn en dat de po4 soms oploopt. Zelf zou ik de losse poeders van aquariumbemesting.nl nemen en deze kun je dan gebruiken en zonodig bijsturen. Nu kunnen algen ook ontstaan door een slechte circulatie of te weinig co2 dus wat meer info is wel handig want dan kan de oorzaak wellicht duidelijk worden.
 
- Do: 10 ml macro
- Vrij: 10 ml micro + 5 ml ijzer.
- Za: 10 ml macro
- Zo 10 ml micro + 5 ml ijzer.
- Ma 10 ml macro
- di 10 ml micro + 5 ml ijzer.
Om dit te kunnen beoordelen moeten we eerst weten hoeveel gram poeders je oplost in hoeveel ml water, en de inhoud van de bak.
 
Om dit te kunnen beoordelen moeten we eerst weten hoeveel gram poeders je oplost in hoeveel ml water, en de inhoud van de bak.

Ik zal straks als ik thuis ben het aantal grammen posten + de waardes van mijn aquarium.
Het is een ADA 60P dus zal rond de 55-60L water inzitten op dit moment.
 
Hierbij de waardes:
PH: 7,5
KH: 6
GH: (geeft 0-1 aan, denk alleen dat de test niet meer goed is)
NO2: <0.3 mg/l
NO3: 25-50 mg/l (vanochtend macro toegevoegd).
Po4: 0.25-0.50
CO2: continue test is netjes limoengroen.

De oplossingen mix ik in RO water in een literfles.
Daarbij zit dit in de oplossingen:
Macro:
- KNO3; 81.53 gr.
- KH2PO4; 7.16 gr.

Micro:
- MgSO4; 40,56 gr.
- Sporenelementen (voorgeschreven hoeveelheid vanuit plantenbox).

Ijzer:
- Fe DTPA 9.09 gr.
 
Ik heb Aquaplant 24 van Aquatic Nature gebruikt, ben daarna over gegaan op poeders, weer terug naar Aquaplant 24, Profito en kom toch weer terug bij Aquaplant 24.
Lijkt duur, is het niet omdat je maar 1 druppel per 50 liter (dagelijks) hoeft te doseren. Natuurlijk duurder dan poeders.

Ik heb sterk de indruk dat Dupla plant 24 exact hetzelfde product is.
 
Macro:
- KNO3; 81.53 gr.
- KH2PO4; 7.16 gr.
Hiermee zit je wel goed, ik ben uitgegaan van 55 liter, en dan kom je op 1,8 Fosfaat en 18 Nitraat wat je dus wekelijks toevoegt.
Dus de Po4 zou eigenlijk hoger moeten zijn dan wat je nu meet (0,25 - 0,50) of het verbruik ligt hoog.

Met de Fe zit je rond de 0,35 los van de micro's, dus dat zou ook voldoende moeten zijn
 
Laatst bewerkt:
Hiermee zit je wel goed, ik ben uitgegaan van 55 liter, en dan kom je op 1,8 Fosfaat en 18 Nitraat wat je dus wekelijks toevoegt.
Dus de Po4 zou eigenlijk hoger moeten zijn dan wat je nu meet (0,25 - 0,50) of het verbruik ligt hoog.

Hmm, het kan natuurlijk dat de PO4 gebonden is en dat hij daardoor lager uitvalt? dat schijnt in veel gevallen van de testen zo te zijn hoorde ik.
maar fijn dat de berekening wel klopte en het in theorie wel zou moeten kloppen, ik zal nog eens een keer 5 min na toevoegen van de macro mix moeten of hij dan hoger uitvalt.

ben namelijk wel fan van de poeders omdat je goed kan bijsturen waar nodig!
 
Vergat te schrijven dat ik Aquaplant 24 gebruik als micro's, waar het ook voor bedoeld is.
Voor NO3 en PO4 gebruik ik wel poeders.
 
Je gebruikt Neutral K en Mineral (neem aan gebaseerd op je KH).
Waarom ga je dan de mix van planted box erbij gebruiken? Volgens mij ben je zwaar aan het overdoseren!
 
Hiermee zit je wel goed, ik ben uitgegaan van 55 liter, en dan kom je op 1,8 Fosfaat en 18 Nitraat wat je dus wekelijks toevoegt.
fijn dat de berekening wel klopte
Even een aanpassing hierop, het moet 2,4 fosfaat en 24 Nitraat zijn, ik ging uit van 20 ml maar het is 30 ml zie ik nu.

ik zal nog eens een keer 5 min na toevoegen van de macro mix
Dat kun je beter een dag later meten, per dosering voeg je 0,8 ppm Fosfaat toe, dus dat zou je dan minimaal moeten meten.
 
Dat spul is echt super geconcentreerd, dat zou op mijn bak 4 druppels per dag betekenen, ipv 6 ml TENSO (=120 druppels):D
Inderdaad. Ga jij maar lekker druppelen hoor :D
Wel eens ijzer gemeten in de aanbevolen dosering. Profito vs Aquaplant. Met Profito kon ik het niet meten, Aquaplant 0.1 (na enkele uren)

Ik denk dat de Aquaplant in gebruik wel wat duurder is :D :D
Ik had het al eens uitgerekend, voor de Fusion zouden 50 ml (afgerond €27.00) 250 dagen mee gaan, is 8.5 maand.
Bij 1 ml = 20 druppels.

Nu alleen met de Home... 21 maanden. Komt neer op €15.40 per jaar.
Ga ik uit van anderhalve druppel per dag, met mijn langzame groeiers is dat wel 1 druppel per dag zijn in plaats van 2.
 
Haha, maar toch knap dat zoveel in een druppel kunnen proppen:D
Ja inderdaad, en bijna tot de laatste druppel blijft dat spul opgelost.
Met enkel een klein bakje zijn poeders niet echt handig vind ik. Ik heb het al eens beschimmeld gehad terwijl ik het in de koelkast bewaarde.
 
Dat was de CSM denk ik? dat heb ik vaker gehoord, met de TENSO heb ik daar geen last van.
Ja dat was de CSM+B
Duurde wel een hele tijd hoor voordat het ging beschimmelen. Was niet iets van een paar weken, maar durf je niet meer te zeggen hoeveel tijd er over is gegaan totdat ik de eerste schimmel onderin ontdekte.
 
Ik heb 1,5 jaar naar tevredenheid AIO gebruikt, maar laatst kwam ik per toeval op de site terecht van De Houtense Aquariaan (DHA). Het lezen van artikelen op hen website maakte me nieuwsgierig en ik besloot om hun plantenmest te bestellen.
Sinds twee weken gebruik ik GroeiPower+ Calcium. Dit is een complete plantenvoeding met toevoeging van gechelateerd Calcium. Hierdoor wordt dit moeilijk opneembare element beter opgenomen door de planten en het stimuleert de enzymen. Het is nog te kort om er wat over te zeggen maar ik ben tot nu toe positief!!
 
Je gebruikt Neutral K en Mineral (neem aan gebaseerd op je KH).
Waarom ga je dan de mix van planted box erbij gebruiken? Volgens mij ben je zwaar aan het overdoseren!
Nee ik heb de ADA lijn gebruikt, maar ben overgestapt op Plantenbox omdat ik dacht dat dit beter zou zijn en kreeg met de ADA lijn toch nog deficiënties te zien bij mijn planten.
 
Nee ik heb de ADA lijn gebruikt, maar ben overgestapt op Plantenbox omdat ik dacht dat dit beter zou zijn en kreeg met de ADA lijn toch nog deficiënties te zien bij mijn planten.
Maar de ADA lijn is toch compleet? Want als je daarbij toch alsnog tekorten hebt, kun je dan niet beter die tekorten oplossen in plaats van over te stappen op een andere lijn aan voeding?
 
Maar de ADA lijn is toch compleet? Want als je daarbij toch alsnog tekorten hebt, kun je dan niet beter die tekorten oplossen in plaats van over te stappen op een andere lijn aan voeding?

Ja dat was misschien wel beter geweest, is alleen al een tijdje terug dat ik de ADA lijn gebruikte en die is daarnaast erg duur ivm de poeders.

Gisteravond nog even gemeten en toen kwam ik uit op PO4 0.25 - 0.50 en NO3 25mg/l
Daarnaast ook eventjes kraanwater gemeten en dat bevat 12,5 mg/l NO3.

Dit moet ik dus nog eventjes aanpassen in de berekening voor de stockoplossing
 
Daarnaast ook eventjes kraanwater gemeten en dat bevat 12,5 mg/l NO3.
Dat is best hoog, maar de meting van NO3 is met 25 ppm prima, je zou de PO4 iets kunnen verhogen?
Blijf toch vreemd dat de PO4 zo laag blijft, gezien wat je toevoegt, het is niet gebonden volgens mij zoals je eerder aangaf.
 
Dat is best hoog, maar de meting van NO3 is met 25 ppm prima, je zou de PO4 iets kunnen verhogen?
Blijf toch vreemd dat de PO4 zo laag blijft, gezien wat je toevoegt, het is niet gebonden volgens mij zoals je eerder aangaf.

Ja ik kom er dus ook niet helemaal uit waarom de meting zo laag blijft.
Daarnaast helemaal vreemd dat er ook geen verval in de meting van de PO4 zit.
Twijfel daarom ook erg aan de juistheid van de test.
Zal vanmiddag eventjes alleen de stockoplossing meten op PO4 als dat kan, en kijken wat de test dan aangeeft.
 
Nee ik heb de ADA lijn gebruikt, maar ben overgestapt op Plantenbox omdat ik dacht dat dit beter zou zijn en kreeg met de ADA lijn toch nog deficiënties te zien bij mijn planten.
Ik kom maar weinig bakken tegen die er goed uitzien met AIO icm met een ADA soil...
Weet je dat je tot 3 de aanbevolen dosis kan gaan met de ADA lijn?
En... niet elk deficiëntie is een tekort... De symptomen van onderdosering en overdosering kunnen in veel gevallen hetzelfde zijn.
 
Ik kom maar weinig bakken tegen die er goed uitzien met AIO icm met een ADA soil...
Daar kan ik me iets bij voorstellen..die twee zijn niet voor elkaar gemaakt.

Weet je dat je tot 3 de aanbevolen dosis kan gaan met de ADA lijn?
Nee, dat wist ik wel van Profito (Easy-Life) maar nog niet van ADA.

En... niet elk deficiëntie is een tekort... De symptomen van onderdosering en overdosering kunnen in veel gevallen hetzelfde zijn.
Heel belangrijk!
 

Terug
Bovenaan