Welke externe filters presteren het best?


Je hebt ook iets als de opvoerhoogte.
Hieruit kan je afleiden hoeveel druk de pomp kan opbouwen ongeacht het aantal liters per uur ze aan kan.

Daaruit kan je afleiden hoe snel je onderhoud zal moeten plegen om het debiet te vrijwaren.
 
ja is ook weer wat voor te zeggen,niet iedereen gebruikt het zelfde filtermateriaal
groet ben
 
opvoerhoogte,,ook weer zo iets, wat houd dat in?
 
Zeg ik toch? De opvoerhoogte toont aan hoeveel druk de pomp kan opbouwen oftewel hoeveel weerstand ze aan kan eer het debiet zakt.
Al was het misschien handiger geweest in millibar of zo.

Doorgaans is minder watt ook minder opvoerhoogte. Ongeacht het aantal liters per uur die opgegeven worden.

Een dompelpomp haalt makkelijk 13500 liter per uur terwijl het ding slechts 850watt verbruikt.
Echter is de opvoerhoogte slechts 8 meter.

Mijn Tuinpomp kan maximaal 3800l/u oppompen bij een verbruik van 950watt.
Echter, de maximale opvoerhoogte van deze is 45 meter omdat deze gericht is op opbouwen van druk.


Ofwel richt je een pomp op het opbouwen van druk, ofwel op debiet zonder weerstand.
Maar geen enkele fabrikant kan toveren. Niemand kan meer uit een watt halen dan een andere met dezelfde technologie.
Dus al die eco, eco pro of andere termen zijn kul.
Minder watt is sowieso een lichtere pomp met de bijhorende gevolgen.

Daarom verkies ik nog steeds een filterpomp met 'ouderwetse' wattages. Deze vragen een flink stuk minder onderhoud.
 
welke filters vallen daar nog onder dan? Eheim is de enige die ik zo ff kan opnoemen.
 
nee hoor. Heel veel merken zelfs. :)
Sera, Eheim(bepaalde modellen), Eden, Sunsun,...

De meeste eigenlijk.

Maar eigenlijk hoor je u niet gewoon blind te staren op het aantal liters per uur. Kijk gewoon ook naar het wattage.
Als een pomp evenveel liters per uur kan geven met bv 30% minder verbruik weet je dat je sowieso minder druk zal kunnen opbouwen en dat je daar de rekening voor zal krijgen.

In de computerwereld zie je dit ook met koelventilatoren.
Daar heb je ventilatoren voor airflow en ventilatoren voor static pressure
Door de specifieke bouw van de schoepen op de ventilator zal de ene meer debiet halen en zal de andere meer druk opbouwen.
Je hebt precies hetzelfde met waterpompen. :)

Korte uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=Mdx9U-KW038
Heel ander onderwerp, zelfde principe. :)
 
heel duidelijke uitleg moet ik zeggen, nu ben ik ook gelukkig wel een beetje thuis in de computer wereld :p

mooi gevonden iig, als ik ooit weer is een externe moet kopen zal ik hier rekening mee houden :thumbs:

(of weer is een pc in elkaar ga knutselen :D)
 
Ik heb er een luchtpompje ingehangen en na een paar dagen begon het filter weer beter door te stromen.

Ook ga ik nog het filtermateriaal aanpassen, moet de doorstroming nog iets beter worden.
 

Terug
Bovenaan