Welke externe filters presteren het best?


hmm, sinds ik geen eheim meer heb hoef ik nooit meer te smeren. Alles blijft soepel als nieuw.
Geen vastzittende koppelingen, geen stroeve kogelkranen en geen onderhoud aan de helft van de prijs. ;)
 
RichD1011 zei:
waar smeer je dat dan mee?

Eheim heeft daar een spuitbusje voor. Ik heb dit zelf ook. En het is een vaseline spray. Kun je ook bij een goede fietsenzaak kopen.

Maar het werkt wel makkelijk. Spuitbusje heeft een spuit slangetje.

Eheim adviseerd in de handleiding ( moet je dan wel lezen) de kogelkranen en rubbers regelmatig in te spuiten.
 
Inmiddels de kop opgehaald bij de LFS. Volgens hen draait deze goed, maar de druk die deze heeft kunnen ze niet meten.

Weer gemonteerd, maar er komt een miezerig straaltje uit de instroombuis. Niks mee opgeschoten. Misschien me maar rechtstreeks tot Eheim richten met dit euvel.

Sera heb ik niet veel voorbij zien komen, weinig ervaring mee?
 
In het Eheim 2213 filter heb ik 5 groene (standaard) sponsen en bovenop een dun laagje wit filtermateriaal.

Dit heb ik altijd zo gehad, maar het laatste halfjaar is de druk die in de bak stroomt flink afgenomen.

Alles is schoon, leidingen, kraantjes, pomp. Onlangs heb ik een nieuwe rotor en schoep gekocht, maar geen verbetering.
 
Ook de instroom onderop? bocht?
De kop in de gootsteen laten draaien, in 8 cm water? Doek op de uitstroom.
Volle sponzen remt ook af, he. zit er geen blauwe grove spons in?
En siporax onderop?

Die blijven gaan.
 
Probeer de pomp eens aan te sluiten zonder het mandje met filtermaterialen.
Als de pomp dan wel met kracht stroomt, dan zijn de filtermaterialen te vuil, of te fijn.
Als de pomp dan nog niet met voldoende kracht stroomd, zit er iets verstopt.
Heb je ook het stukje buis in de pompkop schoongemaakt. Stukje achter de schoep tussen uitvoer slang.
 
misschien handig om even zoals Bertus aangeeft even te testen in de gootsteen. mocht die dan wel naar behoren draaien zit het ergens anders in.
 
Eheim Proffesionel 3 600 ltr.
Draait in mijn malawibak. Al 5 jaar continu. Verder geen onderhoud gepleegd. Geen rubbers ingesmeerd niks. Iedere jaar media voorfiltergedeelte schoongemaakt en 2x helemaal.
Dat is alles wat ik er aan heb gedaan. Probleemloos.
 
heb er 12 staan. Is er iets heb ik onderdelen genoeg.

En ik heb Eheim lubrich, vaseline. voor de rubbers.
 
Alles goed schoongemaakt, slangen, bochten, pompkop, etc.

Losse kop draaiend in de spoelbak in laagje water draaiend lijkt deze wel redelijk krachtig.

Ik ga eens andere filterschijven proberen. Zou anders niet weten wat er mis kan zijn.

In ieder geval allen bedankt voor het meedenken en Bertus voor het aanbod van onderdelen.
 
Als jij alleen maar fijne sponzen hebt, dat remt gewoon te veel, en , groen zijn nitraatsponzen.
Beter blauw erin doen.
Siporax onderop, dan grof blauw , fijn blauw, watten.daar weer een fijne spons op, dat wit niet aangezogen wordt.in de rotor.
 
@Bertus, ik ga het filtermateriaal aanpassen. Kijken of dat iets oplevert.
 
-Gert67- zei:
@Bertus, ik ga het filtermateriaal aanpassen. Kijken of dat iets oplevert.

Laat maar weten of het verbeterd.
De opbouw zoals Bertus beschrijft is een hele goede. Kan lange standtijden behalen.

Kleine tip. Vervang niet gelijk alles. Maar iedere 2 weken een spons.
 
Bertus zei:
heb er 12 staan. Is er iets heb ik onderdelen genoeg.

En ik heb Eheim lubrich, vaseline. voor de rubbers.

Onderdelenhuis Bertus :D ;).
 
Zei mijn zoon ,ook al. Hij zag overal Eheim staan. :D
 
Anderzijds, alles van Eheim is na 25 jaar nog gewoon leverbaar. Ik heb maar een negatief puntje over Eheim.
De groene slangen slibben veel te snel dicht met algen en zo tevens zijn ze te zacht waardoor ze te gemakkelijk knikken. Zou beter zijn als ze zwarte slangen zouden leveren met een wat hoger soortelijk gewicht en wat minder weekmaker.
 
BigSmoke zei:
Anderzijds, alles van Eheim is na 25 jaar nog gewoon leverbaar. Ik heb maar een negatief puntje over Eheim.
De groene slangen slibben veel te snel dicht met algen en zo tevens zijn ze te zacht waardoor ze te gemakkelijk knikken. Zou beter zijn als ze zwarte slangen zouden leveren met een wat hoger soortelijk gewicht en wat minder weekmaker.

Ja zwarte slangen zie je niet dicht slibben! Struisvogelpolitiek :sorry:
 
Je kan het anders bekijken.
Als de capaciteit van een filter al begint te dalen door wat vervuiling van de slangen moet de diameter van deze wel heel nipt zijn.
In principe zou dat half millimetertje aanslag geen verschil mogen maken.

De grootste remming die je zal vinden in een filter zijn de fijne witte watten die te hard op elkaar geperst zitten of te vervuild zitten.
Ook te korte bochten in het slangen/buizenwerk zal de capaciteit sterk vertragen.

Zelf reinig ik nooit mijn buizen. Ja, ze zijn vuil. Nee, het maakt geen verschil.

Als de pomp teveel lawaai begint te maken kan het naar mijn ervaring wel eens een verschil maken als je het pomphuis eens flink reinigt.
 
Absoluut oneens met de 2 voorgaande replyposters.

@biljoenblik, waar geen LICHT is zal geen alggroei plaatsvinden. PUNT. Eigen waarneming en ervaring.

@Jurgen D, Filterslangen waar licht bij kan, zullen onherroepelijk dichtgroeien en op de bochten het snelste. Dat kan binnen een paar maanden zover gaan dat de doorstroming minder dan 10% van de schonen slangen is. Als je dan de slangen doorblaast komt er echt enorm veel troep uit....!

Wel heb je gelijk dat je nooit te fijne witte watten moet gebruiken en al helemaal niet de media in de filter aandrukken. Beide zorgen ervoor dat het debiet razend snel tot wel 80% verminderd.
 
Mijn slangen groeien niet dicht. :)
 
Welk woordgebruik je wilt toepassen weet ik niet maar bij alle slangen wordt naar verloop van tijd (interne) vervuiling merkbaar.
Wanneer je dit schoonmaakt zal je in meer of mindere mate verbetering van het debiet opmerken.


Groet,
Ben.
 
Ik heb pvc buizen. Dus die zullen echt 100% licht dicht zijn. Er komt ook echt bruine drap uit, als ik er een rager door duw. Of dit algen zijn of niet. Het is materiaal wat aan de wand hecht. PUNT.

Zoals Jurgen al aangeeft. Ik heb hier rekening mee gehouden, de diameter is zo gekozen dat enige aangroei geen belemmering voor de doorstroom is.
 
heb niet het gevoel dat aanslag in de slangen/buizen algen zijn. wat het wel is weet ik niet maar het is een behoorlijk vies prutje als je het eruit haalt.
 
benvo zei:
Welk woordgebruik je wilt toepassen weet ik niet maar bij alle slangen wordt naar verloop van tijd (interne) vervuiling merkbaar.
Wanneer je dit schoonmaakt zal je in meer of mindere mate verbetering van het debiet opmerken.


Groet,
Ben.

Ik ben dan ook niet bezig met het woordgebruik. :)
Nee, mijn slangen verstoppen NIET. Er komt een laagje op te zitten vanbinnen. Maar ze blijven zo half transparant. Enkel een beetje van dat bruine smeer. Heb mijn huidige slangen nu 4 jaar dacht ik. Nog nooit gereinigd en geen noemenswaardige vervuiling te bespeuren.

Maar nu wordt ik vast niet geloofd net als toen ik op fb eens zei dat ik geen sprietje baardalg heb?
 
Het gaat niet over geloven. Het gaat over alggroei in de toe- en afvoerslangen van filterpompen.
Daarnaast gaat het over de invloed van licht op deze alggroei.

1) Dat het algen zijn, staat voor mij vast, microscopisch onderzoek laat duidelijk zien dat het hier gaat om algsoorten.
2) De doorzichtige slangen, die in het donker hangen, gedragen zich hetzelfde als zwarte slangen, maar dat zal duidelijk zijn.
3) Extra dikke slangen slibben natuurlijk langzamer dicht dan dunnere exemplaren.
4) Er zijn algsoorten die ook bij heel slechte lichtverhoudingen ( maar niet in totale duisternis)
nog kunnen groeien, deze soorten blijven echter heel kort van structuur en zijn erg broos, ze breken in de stroming gemakkelijk af en zo blijven de slangen "open". Ga je de slangen ragen, dan komt ook de korte aanwas eruit als de hierboven omschreven "drab".
5) Ter vergelijk, ik gebruik zwarte slangen voor 2 filters en bij doorblazen ( elke 3 maanden) komt er nauwelijks drab uit. Daarnaast heb ik nog niet zolang een skimmer met een Eheim 2213. Deze heeft gewone eheim slangen ( groen) en die moet ik elke maand doorblazen ( 2 x 2� meter ongeveer)Van wat daaruit komt kun je soep maken!

In het algemeen, ik hoef van niemand gelijk te hebben of te krijgen, ik deel met jullie mijn eigen langjarige ervaringen, gevraagd en ongevraagd. Als jullie daar wel of niet iets mee willen doen, dat is aan jullie.

Ik meen te mogen stellen, dat alle kennis in deze wereld stoelt op ervaringen van anderen, die de moeite hebben genomen om die te delen met anderen, die deze ervaringen dan kunnen gebruiken voor eigen nut, of om die kennis uit te breiden met hun eigen ervaringen.
 
Mijn slangen zijn nu 3 jaar oud(geen 4 jaar dus.) :) en heb ze nog nooit gereinigd.
Over de hele lengte en overal zien ze er zo uit:
https://goo.gl/photos/FitBLvo2NJEJSzxz5

Maw lichte aanslag, maar zeker niet remmend voor die pompcapaciteit van 1000l/u.
Oorspronkelijk waren de buizen helder transparant.

Algengroei in slangen is onvermijdelijk. Maar de vraag is of ze een verhindering gaan vormen. In mijn situatie ben ik zeker van niet.

Met in en uitstromen van eheim kan je in het aquarium zelf wel wat problemen hebben vanwege het vele licht. Maar gezien ik daar de zwarte in en uitstromen ven jbl gebruik is dat probleem er ook niet.
Slangen buiten het filter horen helemaal niet zoveel licht te krijgen als ze correct opgesteld zijn.
Meestal staat een aquarium op de donkerste plaats in de kamer en zijn slangen nog eens weggewerkt voor het visueel aspect. Wat schemerend licht op de slangen zal geen echte problemen geven.
 
Bah Jurgen toch :D ;). Geintje, maar ik vraag me af of dat bacterien zijn die je in de slangen krijgt of algen? En welke algen zouden dit dan zijn? De kleur die jij in je slangen hebt herken ik ook van de mijne.

Edit: zie zien er niet echt als algen uit bij jouw namelijk.
 
Jawel, zijn gewoon groene algen.
1 x ragen en het is weer schoon.
Stroomt wel goed, zo te zien.
 
BigSmoke zei:
Het gaat niet over geloven. Het gaat over alggroei in de toe- en afvoerslangen van filterpompen.

5) Ter vergelijk, ik gebruik zwarte slangen voor 2 filters en bij doorblazen ( elke 3 maanden) komt er nauwelijks drab uit. Daarnaast heb ik nog niet zolang een skimmer met een Eheim 2213. Deze heeft gewone eheim slangen ( groen) en die moet ik elke maand doorblazen ( 2 x 2� meter ongeveer)Van wat daaruit komt kun je soep maken!

In het algemeen, ik hoef van niemand gelijk te hebben of te krijgen, ik deel met jullie mijn eigen langjarige ervaringen, gevraagd en ongevraagd. Als jullie daar wel of niet iets mee willen doen, dat is aan jullie.

Ik geef je hierin helemaal gelijk. Maar het gaat wel over 2 totaal verschillende filter systemen. Dus vergelijk wordt heel lastig.
Een oppervlakte skimmer trekt een heel andere soort vervuiling aan, dan een aanzuig punt vlakbij de bodem.

Dit omdat het oppervlakte vooral veel vettige substanties bevat. Daarnaast bevinden zich op het oppervlak algen. (welke bij geen skimmer een kaamlaag geven)
Dit vettige materiaal geeft inderdaad een zeer snelle aangroei in de slangen.
Deze constatering heb ik ook mogen ervaren in de tijd dat ik een skimmer aangesloten had. Dat was in mijn vorige bak. Met Eheim slangen en pomp. Zonder skimmer bleven de slangen aanmerkelijk schoner.
 
welke externe filters presteren het best,is de titel .
wat houd het in? presteren.
haalt de pomp het opgegeven aantal liters,
waarschijnlijk niet,dit terwijl je de pomp er juist op geselecteerd hebt.
heb je nu een zeper gekocht! nee dat hoeft niet zo te zijn.
even een voorbeeld uit mijn ervaring,bak 190 liter bruto,draaid op een eheim
2076, overdag draaid die op het minimum aantal liters,na 20uur gaat die voluit filteren,de reden hier voor is dat hij overdag het meest bio filtert,en na 20 uur tot 8 uur het meest troep uit het water filtert, het water loopt rustig overdag,en jaagt mijn co2 niet uit mijn bak,s,nachts het omgekeerde

wat ik bedoel te zeggen is,het aantal liters dat je wilt pompen moet aansluiten op je doelstelling.



groet benlj
 
Filterproducenten geven een debiet op in de meest ideale omstandigheden gemeten. JBL bijvoorbeeld spreekt dan van een Max.pomp debiet. Verderop schrijft men (JBL): Het gaat, [color:#FF0000]zoals in de techniek gebruikelijk[/color], om de max. nullastgegevens van de pomp, d.w.z. zonder slangen en zonder filtermaterialen.

Dit wetende kun je er denkelijk gerust vanuit gaan dat het opgegeven pomp debiet, bij normaal gebruik, zo'n 50% minder zal zijn.

Groet,
Ben.
 
vroeger had je sea pks, en din pk,, sea pk was motor vermogen zonder aangesloten rand apperatuur,denk aan dynamo, din pk was met alles aangesloten.sea pk is in onbruik geraakt
en terecht,,,dit zou met filters ook eens moeten gebeuren,dan hoef je de klant geen rad voor de ogen te draaien. en weet die waar die aan toe is

groet ben
 
Hoezo? Je kunt het toch eerst opzoeken.? Heet internet.
 
benlj zei:
vroeger had je sea pks, en din pk,, sea pk was motor vermogen zonder aangesloten rand apperatuur,denk aan dynamo, din pk was met alles aangesloten.sea pk is in ongebruik geraakt
en terecht,,,dit zou met filters ook eens moeten gebeuren,dan hoef je de klant geen rad voor de ogen te draaien. en weet die waar die aan toe is

groet ben

jawel, maar het uiteindelijk vermogen word bij iedereen anders, hetzij door een andere indeling in het filter, hetzij door meer vervuiling uit de bak, hetzij door het wel of niet regelmatig vervangen van de witte watten, hetzij door vervuiling in de slangen.

hierdoor zal de netto uitkomst bij iedereen anders wezen, daarom geven ze ook altijd maar een indicatie voor hoeveel aantal liters het geschikt is.
 
Ho meten ze dat?
Door de kop in een bad te leggen, en kijken wat hij in 1 uur er uit pompt.
Dat is zijn vrmogen.

Meten ze niet met vulling.
 

Terug
Bovenaan