Welke cichliden soort(en) raden jullie aan


Ik heb ook N. marginatus schooltje zitten bij men trio Apistos. inderdaad rustige vissen en in bovenste 3e van de bak te vinden meestal
 
Ik zag laatst een leuke vis. Wel zuid amerikaanse. Krobia xinguensis. De verkoper gaf aan die wel te kunnen vanaf 1 meter. Maar sinds ik hier ben op het forum, vraag ik mij af of de verkopers wel gelijk hebben.
 
Ik zag laatst een leuke vis. Wel zuid amerikaanse. Krobia xinguensis. De verkoper gaf aan die wel te kunnen vanaf 1 meter. Maar sinds ik hier ben op het forum, vraag ik mij af of de verkopers wel gelijk hebben.

Koppeltje misschien, ik heb 5 zitten van ong 6-7cm in 200cm en ze zijn af en toe best fel onderling, en volledig op grootte zijn ze naar mijn mening eigenlijk te groot voor 1.20m, zou dan zeker niet voor meer dan 2-3 gaan
 
Nee inderdaad, Krobia vind ik te groot voor mijn bak
 
Heb je nou al een keuze gemaakt wat betreft de dwergchicliden?
 
Ik had deze zelfde vraag op een facebookgroep voor dwergcichliden gesteld.. daar reageren best wat mensen dat Laecatara niet samen zou kunnen met de corydoras, ik heb blijkbaar teveel (15) om er überhaupt zonder risico een cichliden bij te houden.. De lfs (die ik behoorlijk hoog heb zitten,echt een fijne winkel) zegt dat zowel Laecatara als altispinosus zonder problemen kan. Weet nu even niet meer zo goed wat nou verstandig is..
 
Even en zijspoor en gek idee misschien, en wellicht helemaal niet geschikt. Maar mijn man vind Amazon Puffers (colomesus) erg leuk, vraag me af of dat een optie kan zijn met de Cory’s en zwarte neons:unsure:, zwemmem in ieder geval niet altijd bij de bodem..
 
Ik heb SAP gehouden (south American puffer) deze soort moet dagelijks gevoerd worden met slakken en diepvries voer. Ook minimaal eens in het jaar tanden knippen waarbij vis in slaap moet worden gebracht. Voor de rest erg leuk visje die echt veel personaliteit heeft.
 
Ik heb SAP gehouden (south American puffer) deze soort moet dagelijks gevoerd worden met slakken en diepvries voer. Ook minimaal eens in het jaar tanden knippen waarbij vis in slaap moet worden gebracht. Voor de rest erg leuk visje die echt veel personaliteit heeft.
Tof, met welke andere vissen heb je ze samen gehouden? Dagelijks voeren moet omdat ze anders vervelend worden tegen elkaar? Dat van de tanden is wel een dingetje, al lees ik verschillende dingen daarover..

Laetacara kan prima met corydoras, het zijn geen bodemvissen zoals de meeste (dwerg)cichliden.
Dankjewel, dat leek mij ook en dit stelt weer enigzins gerust. Zag dat Utaka verschillende soorten heeft maar net niet de dorsigera… welke vind jij mooi?
 
Ik heb dorsigera, araguaiae, curviceps en fulvinpinnus gehad. Die laatsten waren toch echt de mooiste, maar ook de grootsten.
 
Ik heb dorsigera, araguaiae, curviceps en fulvinpinnus gehad. Die laatsten waren toch echt de mooiste, maar ook de grootsten.
Tof! Ik zje dat Utaka fulvipinnus heeft. Ik vind niet zoveel(eenduidige) informatie over deze soort, hoe groot worden ze?
 
Ik had ze toen van een cm of 15 denk ik, komt ook omdat ik ze 's zomers in de vijver had misschien.
Dat is behoorlijk aan de maat inderdaad, ik lees op internet van 7 tot 12 cm zoiets
 
Het gaat om de grootte van hun territorium, van de ene soort is dat groter dan van de andere. Bovendien is het niet zo dat ze er een meetlat bij pakken en aquarium keurig in 2 of 3 delen verdelen, als je pech hebt, zit het nest pontificaal in het midden en zitten de andere vissen zielig aan de linker- en rechterkant van het aquarium en kunnen ze amper van de ene naar de andere kant....
Cichliden zijn mooie vissen maar met eieren of broed hebben andere vissen geen leven ondanks mijn bak van 150x50x70. Ik praat over eigen ervaring (impuls aankoop met de gedachte het zal wel meevallen) ondanks dat het mooie vissen zijn was ik blij dat ik kon inleveren bij mijn verkoper.
 
Cichliden zijn mooie vissen maar met eieren of broed hebben andere vissen geen leven ondanks mijn bak van 150x50x70. Ik praat over eigen ervaring (impuls aankoop met de gedachte het zal wel meevallen) ondanks dat het mooie vissen zijn was ik blij dat ik kon inleveren bij mijn verkoper.
Welke cichliden heb je gehad? Geloof dat de agressie per soort wel nogal kan verschillen..

Gekke gedachtegang wellicht, maar is alleen vrouw of man een optie? Al kunnen ze dan niet hun echt natuurlijke gedrag laten zien..
 
Ik gaf ze dagelijks diepvries en dan nog wat slakken die ik kweekte uit een vaas. Ik gaf ook vaak mysis wat ze erg lekker vonden. Zelf vind ik het wel nodig om dagelijks te voeren ook omdat ze erg veel energie gebruiken met hun vinnetjes die maar rond blijven draaien. Ik had ze met een corydoras en kleinere chicliden wel willen ze nog wel eens vinnen van anderen vissen afbijten
 
Welke cichliden heb je gehad? Geloof dat de agressie per soort wel nogal kan verschillen..

Gekke gedachtegang wellicht, maar is alleen vrouw of man een optie? Al kunnen ze dan niet hun echt natuurlijke gedrag laten zien..
Amatitlania nigrofasciata, achteraf een agressieve soort en wat vraag twee aangaat, geen idee wellicht kan iemand je daar verder in informeren of Google raadplegen.
 
Een cichlide alleen zal niet gaan pronken en dus ook niet volledig op kleur komen. En dat is natuurlijk wel een belangrijk deel van de charme. Nog afgezien van de vraag of je het voor het dierenwelzijn een goed idee vindt om een dier dat duidelijk blijer is met gezelschap alleen te houden.
 
Ik gaf ze dagelijks diepvries en dan nog wat slakken die ik kweekte uit een vaas. Ik gaf ook vaak mysis wat ze erg lekker vonden. Zelf vind ik het wel nodig om dagelijks te voeren ook omdat ze erg veel energie gebruiken met hun vinnetjes die maar rond blijven draaien. Ik had ze met een corydoras en kleinere chicliden wel willen ze nog wel eens vinnen van anderen vissen afbijten
Oké Thanx, ik denk dat ze niet de beste combi zijn met de zwarte neons. Dagelijks voeren is normaal geen probleem, maar zit beetje met vakantie periodes. als ze geen droogvoer eten is dat wat lastig. En dan nog die doorgroei van de bek..Maar ik zal bij utaka eens gaan kijken en me laten informeren.
 
Een cichlide alleen zal niet gaan pronken en dus ook niet volledig op kleur komen. En dat is natuurlijk wel een belangrijk deel van de charme. Nog afgezien van de vraag of je het voor het dierenwelzijn een goed idee vindt om een dier dat duidelijk blijer is met gezelschap alleen te houden.
Ja inderdaad.. ik bedoelde echter niet alleen maar met t zelfde geslacht. maar dat zal inderdaad ook niet de beste optie zijn kwa natuurlijk gedrag.
 

Ja inderdaad.. ik bedoelde echter niet alleen maar met t zelfde geslacht. maar dat zal inderdaad ook niet de beste optie zijn kwa natuurlijk gedrag.
Als je een bepaalde diersoort wilt houden, waarvan je er achter komt dat je het dier/de dieren niet kunt bieden wat ze eigenlijk nodig hebben, vraag ik me af waarom je nog allerlei "constructie's" probeert te verzinnen om het toch te doen.

In een 120x60 bak kun je heus wel wat leuke vissen op juiste manier houden, maar je hebt bijvoorbeeld ook al Corydoras. Als je hier 2 soorten cichliden bij wilt zetten (wat ik in 120x60 toch al een risico vindt) wordt het tijdens de nesten wel heel stressvol, maar 1 soort in harem/groepje moet zeker kunnen.

Je idee van alleen mannen:
Heb ik helaas meegemaakt, toen ik net begon.
Had een groep Apistogramma Cacatuoide in een 150x50. Besteld als 7v-3m.
Achteraf bleek dit (toen als leek, veel te laat gezien) 9 mannen en 1 vrouw te zijn.
Resultaat de 1e na 2 weken letterlijk de bak uit gejaagd, en de weken erna was het een grote moordpartij tussen de rest van de mannen, waarna er nog 1 overbleef. (Nu na 5 jaar leeft deze nog steeds)
 
Gekke gedachtegang wellicht, maar is alleen vrouw of man een optie? Al kunnen ze dan niet hun echt natuurlijke gedrag laten zien..
Waarom niet. :) Je zult inderdaad niet het totale plaatje krijgen van het gedrag van een soort, maar dat gebeurt toch al niet in gevangenschap....

Ik vind het voor discussie vatbaar of het andere uiterste --koppels cichliden vrijwel constant in broedmodus bij elkaar hebben zitten-- beter is. Met de "juiste" manier van houden staan die vissen een groot deel van de tijd "aan".

M.i. kan een solo vis in de meeste gevallen prima...
 


Als je een bepaalde diersoort wilt houden, waarvan je er achter komt dat je het dier/de dieren niet kunt bieden wat ze eigenlijk nodig hebben, vraag ik me af waarom je nog allerlei "constructie's" probeert te verzinnen om het toch te doen.

In een 120x60 bak kun je heus wel wat leuke vissen op juiste manier houden, maar je hebt bijvoorbeeld ook al Corydoras. Als je hier 2 soorten cichliden bij wilt zetten (wat ik in 120x60 toch al een risico vindt) wordt het tijdens de nesten wel heel stressvol, maar 1 soort in harem/groepje moet zeker kunnen.

Je idee van alleen mannen:
Heb ik helaas meegemaakt, toen ik net begon.
Had een groep Apistogramma Cacatuoide in een 150x50. Besteld als 7v-3m.
Achteraf bleek dit (toen als leek, veel te laat gezien) 9 mannen en 1 vrouw te zijn.
Resultaat de 1e na 2 weken letterlijk de bak uit gejaagd, en de weken erna was het een grote moordpartij tussen de rest van de mannen, waarna er nog 1 overbleef. (Nu na 5 jaar leeft deze nog steeds)
Goede punten, ik wil zeker het beste voor de dieren, wat niet gaat gaat niet, maar het is interessant om te zien hoeveel verschillend meningen erover zijn. Twee cichliden worden het zowiezo niet, dat is wel duidelijk inderdaad dat dat niet verstandig is (door meerdere meningen en ervaringen krijg ik dat mooi bevestigd).


Waarom niet. :) Je zult inderdaad niet het totale plaatje krijgen van het gedrag van een soort, maar dat gebeurt toch al niet in gevangenschap....

Ik vind het voor discussie vatbaar of het andere uiterste --koppels cichliden vrijwel constant in broedmodus bij elkaar hebben zitten-- beter is. Met de "juiste" manier van houden staan die vissen een groot deel van de tijd "aan".

M.i. kan een solo vis in de meeste gevallen prima...
Dit bedoel ik met die verschillende meningen :DDen inderdaad een interessante discussie! Zit zeker iets in wat je zegt. Benieuwd wat anderen van dit standpunt vinden?
 
Er zijn vissen die blij worden van soortgenoten en vissen die dat niet echt worden. Ik hou scholenvissen altijd in een school en vissen die een harem vragen minimaal in een harem. Met de temperatuur kun je vissen ook uit broedmodus halen.

Ik ben t eens met Lagerwerf. Het is bekend hoe vissen soorten het beste gedijen. Natuurlijk kun je zo lang mogelijk naar meningen vragen. Uiteindelijk zal er ook iemand zijn die zegt goudvissen alleen te houden en dat ie wel vijf jaar leefde.

Alles kan, maar misschien is het beter te bedenken wat je belangrijk vindt, bijv wat betreft dierenwelzijn, ipv van wat kan. En dat is iets heel anders dan wat je misschien het liefste wilt. Of niet natuurlijk en dan doe je gewoon wat je zelf het leukste vindt.
 
Er zijn vissen die blij worden van soortgenoten en vissen die dat niet echt worden. Ik hou scholenvissen altijd in een school en vissen die een harem vragen minimaal in een harem. Met de temperatuur kun je vissen ook uit broedmodus halen.

Ik ben t eens met Lagerwerf. Het is bekend hoe vissen soorten het beste gedijen. Natuurlijk kun je zo lang mogelijk naar meningen vragen. Uiteindelijk zal er ook iemand zijn die zegt goudvissen alleen te houden en dat ie wel vijf jaar leefde.

Alles kan, maar misschien is het beter te bedenken wat je belangrijk vindt, bijv wat betreft dierenwelzijn, ipv van wat kan. En dat is iets heel anders dan wat je misschien het liefste wilt. Of niet natuurlijk en dan doe je gewoon wat je zelf het leukste vindt.
Dat heb je goed verwoord. Temperatuur is inderdaad wellicht een optie mbt het punt van broedmodus, al heb je in de meeste bakken ook te maken met andere bewoners en die wil je wellicht niet op een lagere temp ivm hun gezondheid.

Ik doelde met de ‘meningen’ op een interessante discussie, waar meerdere mensen iets aan kunnen hebben. Dat is het doel toch ook van een forum? Als er 1 iemand is met een bepaalde mening die altijd wordt gevolgd, wordt er weinig nieuws ervaren. Buiten het feit om dat dierenwelzijn uiteraard altijd voorop staat. Als dat niet zo was bij mijzelf had ik allang al een bepaalde soort gekocht en het maar gewoon geprobeerd. Ik ben al weken bezig met mezelf goed informeren en inlezen. Dus nee ik doe niet zomaar wat ik het liefste wil of het leukste vind.
 
Maar als je practies niet over veel ervaring beschikt dan is het toch beter om mee te lezen voor je en daarvan te kunnen opsteken?
Interessante debatten richt ik graag voor u aan
 
Als ik zie wat je leuk vind kun je ook kijken naar de apistogramma macmasteri of de rotpunkt, dat zijn wat grotere dwergen. De regenboogcichlide of de sleutelgat cichlide zijn ook wel oke.

 
Dat heb je goed verwoord. Temperatuur is inderdaad wellicht een optie mbt het punt van broedmodus, al heb je in de meeste bakken ook te maken met andere bewoners en die wil je wellicht niet op een lagere temp ivm hun gezondheid.

Ik doelde met de ‘meningen’ op een interessante discussie, waar meerdere mensen iets aan kunnen hebben. Dat is het doel toch ook van een forum? Als er 1 iemand is met een bepaalde mening die altijd wordt gevolgd, wordt er weinig nieuws ervaren. Buiten het feit om dat dierenwelzijn uiteraard altijd voorop staat. Als dat niet zo was bij mijzelf had ik allang al een bepaalde soort gekocht en het maar gewoon geprobeerd. Ik ben al weken bezig met mezelf goed informeren en inlezen. Dus nee ik doe niet zomaar wat ik het liefste wil of het leukste vind.
Dit is inderdaad okk wel iets wat ik hier ook wel toepas.
Heb hier bijv. Geophagus zitten die volgens alle boekjes constant op hoge temp. Gehouden moet worden. In de zomermaanden zitten ze hier inderdaad op 26-28°C, maar als ik ik dit jaarrond doet zitten zowel de Geo's als Heros continue in "broedmode" (Lees: min 1x per 3 weken 1a2 koppels met eieren)
Zoals @Gino88 ook al aangaf, kan dit niet de bedoeling zijn.
Daardoor probeer ik in de wintermaanden de temperatuur te laten zakken tot een minimum van 24,5°c, waardoor dit (deels) voorkomen wordt, en de vissen wat rust krijgen. (Als dit niet mogelijk is, klopt de samenstelling van je bestand bij voorbaat al niet)

Ik begrijp ook heel goed dat het altijd een compromis blijft van diverse factoren, het blijft toch gevangenschap. Maar doordat ik een relatief lage bezetting heb, laten de vissen heel ander gedrag zien dan ik in menig bak zie.

Bestand wat ik hier heb zitten zou ook (volgens de "boekjes") in een +- 1000l bak kunnen, zonder een overbevolking te hebben (alweer volgens de boekjes) hier hebben ze afgerond het dubbele, en dan zie je toch echt wel ander gedrag.

In het verleden heb ik ook vissen wel (veel) te klein gehouden, maar hierdoor heb je meer risico op ziekten, stress en uitval. Daarbij komt dat je dus ook heel ander gedrag bij de dieren te zien krijgt.
 

Terug
Bovenaan