Welke cichliden soort(en) raden jullie aan


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Voor de volgende stap in mijn 1.20 x 60 x 50 (+- 350 L) zoek in naar leuke cichliden soorten. Ik hoop dat ik twee verschillende soorten kan houden, maar dat zal ook afhankelijk zijn van welke soort.
Verdere visbestand: 15 corydoras trilineatus, 18 zwarte neons, 2 L010a, 1 L519

Tot nu toe spreken de volgende soorten me erg aan:

Laetacara dorsigera of anders Laetacara curviceps
Mikrogeophagus altispinosus
Dicrossus filamentosus
Nannacara anemola

Verder vind ik mesonauta ook heel tof, maar volgens mij zijn daar geen kleiner blijvende soorten van toch? wordt dus te groot lijkt me..
Appistogramma soorten spreken me wat minder aan.

Wat zouden jullie aanraden kwa combineren/aantallen? En/of kennen jullie nog andere leuke soortjes?
 
Mesonauta heb je dacht ik zeker wel een klein blijvende soort van max 12 14 cm.
Las ik laatst
 
Thorichthys elliotti (maculapinna). Ik heb ze sinds enkele weken en ben helemaal verkocht....
 
Thorichthys elliotti (maculapinna). Ik heb ze sinds enkele weken en ben helemaal verkocht....
Maat beter in een groepje in minimaal 150cm, of nog beter in 2 meter zoals bij jou. (Al is je diepte beperkt voor een 2m bak)
 
Thorichthys elliotti zijn mooie vissen, maar worden erg groot dacht ik. Bedankt Lagerwerf voor de bevestiging, ook mbt mesonauta.
Wat me aantrekt in de mesonauta is dat ze redelijke bovenaan zwemmen. De dwergcichliden die ik in mijn beginpost noem zitten volgens mij veelal in de onderste laag.. Is er een geschikte soort die meer midden/boven zwemt? Ik vergat trouwens erbij te zetten dat ik zuid amerika soorten zoek, evt midden amerika.
 
Thorichthys elliotti wordt ongeveer een centimeter of 15 groot, en dat zijn dan de mannetjes. De vrouwtjes blijven iets kleiner. En die maten zijn maximummaten.
Officieel zijn de elliotti's bodem-midden vissen, maar bij kruisen ze door de hele bak van boven tot onder van links naar rechts. Ik kan me wel voorstellen dat als ze een nestje hebben, dat ze dan wat meer 'bodemgericht' zijn.
 
Thorichthys elliotti wordt ongeveer een centimeter of 15 groot, en dat zijn dan de mannetjes. De vrouwtjes blijven iets kleiner. En die maten zijn maximummaten.
Officieel zijn de elliotti's bodem-midden vissen, maar bij kruisen ze door de hele bak van boven tot onder van links naar rechts. Ik kan me wel voorstellen dat als ze een nestje hebben, dat ze dan wat meer 'bodemgericht' zijn.
Oké, maar ik denk toch dat 15 cm te groot is voor mijn bak..
 
Ik heb de T. ellioti ook in een 150cm bak
zou ze niet in 120cm houden, al zeker geen groepje
 
Yes, de ellioti valt af. Misschien tips voor andere soorten? Of tips over de soorten samenstelling/combi van mijn lijstje?
 
groepje van 1 van onderstaande 2m3-4V

Laetacara dorsigera of anders Laetacara curviceps
Mikrogeophagus altispinosus
Dicrossus filamentosus

ik zou er geen 2 soorten cichliden indoen
 
Meteen 2 soorten cichliden willen houden in 120cm zonder ervaringen, waarom niet! Als je de centen hebt dan kun je er nog van leren.
 
Meteen 2 soorten cichliden willen houden in 120cm zonder ervaringen, waarom niet! Als je de centen hebt dan kun je er nog van leren.
Uhm daarom vraag ik toch advies? De bak is wel 60 cm diep, dat maakt het aantal liters wel wat meer dan de standaard 1.20 bak. Maar goed nogmaals ik vraag advies en ik heb totaal niet gezegd dat ik er maar twee soorten cichliden zomaar ingooi, misschien iets beter lezen voordat je conclusies trekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
groepje van 1 van onderstaande 2m3-4V

Laetacara dorsigera of anders Laetacara curviceps
Mikrogeophagus altispinosus
Dicrossus filamentosus

ik zou er geen 2 soorten cichliden indoen
Bedankt voor je advies. Zijn de dwergcichliden te agressief naar elkaar? En is dat dan op basis van de lengte of het aantal liters? Ik zie dat de meeste 1.20 aquariums zo’n 240 liter zijn, die van mij is dieper waardoor het bruto 360 Liter is. Netto is dat natuurlijk wat minder.
 
Bedankt voor je advies. Zijn de dwergcichliden te agressief naar elkaar? En is dat dan op basis van de lengte of het aantal liters? Ik zie dat de meeste 1.20 aquariums zo’n 240 liter zijn, die van mij is dieper waardoor het bruto 360 Liter is. Netto is dat natuurlijk wat minder.
Klopt,mijn bak van 120cm is ook 240l.
Nu heb ik ook geen ervaring met chicliden,
maar het gaat er volgens mij om dat ze hun eigen territorium gaan innemen in de bak,
120cm blijft dus 120cm,ik denk niet dat de liters/hoogte er veel toe doen in dit geval.
Ik ben mij de laatste dagen ook wat aan het inlezen over dwergchicliden,
bij vele word aangeraden bakmaat min 80cm,
vanaf 120cm zouden er 2 koppels gehouden kunnen worden,mits voldoende zichtbrekers.
Dus ik denk niet dat de hoogte en extra liters er veel toe doen.
 
Klopt,mijn bak van 120cm is ook 240l.
Nu heb ik ook geen ervaring met chicliden,
maar het gaat er volgens mij om dat ze hun eigen territorium gaan innemen in de bak,
120cm blijft dus 120cm,ik denk niet dat de liters/hoogte er veel toe doen in dit geval.
Ik ben mij de laatste dagen ook wat aan het inlezen over dwergchicliden,
bij vele word aangeraden bakmaat min 80cm,
vanaf 120cm zouden er 2 koppels gehouden kunnen worden,mits voldoende zichtbrekers.
Dus ik denk niet dat de hoogte en extra liters er veel toe doen.
Bedankt voor je reactie. Het gaat bij mij om extra diepte (60 cm ipv 40) niet om extra hoogte. Maar daar heb je een punt, de lengte zal het meeste uitmaken. Begrijp me goed, als het niet gaat dan doe ik het zeker niet, een groepje van 1 soort is ook mooi, maar wellicht hebben mensen over het aantal liters gelezen.
 
Bedankt voor je reactie. Het gaat bij mij om extra diepte (60 cm ipv 40) niet om extra hoogte. Maar daar heb je een punt, de lengte zal het meeste uitmaken. Begrijp me goed, als het niet gaat dan doe ik het zeker niet, een groepje van 1 soort is ook mooi, maar wellicht hebben mensen over het aantal liters gelezen.
Ah oke,jou bodem is dus 120 x 60,
die van mijn volga is 120 x 40,
dus jou bodem is eigenlijk de helft groter.
Ik ben zelf aan het kijken om mijn eerste dwergchicliden te kopen,
ik ga het in mijn bak afhankelijk van de soort houden op 1 man en 3 vrouwtjes.
Als die keuze er is,want als het geslacht nog niet goed te zien is weet je niet wat je mee krijgt he.
 
Het gaat om de grootte van hun territorium, van de ene soort is dat groter dan van de andere. Bovendien is het niet zo dat ze er een meetlat bij pakken en aquarium keurig in 2 of 3 delen verdelen, als je pech hebt, zit het nest pontificaal in het midden en zitten de andere vissen zielig aan de linker- en rechterkant van het aquarium en kunnen ze amper van de ene naar de andere kant....
 
Het gaat om de grootte van hun territorium, van de ene soort is dat groter dan van de andere. Bovendien is het niet zo dat ze er een meetlat bij pakken en aquarium keurig in 2 of 3 delen verdelen, als je pech hebt, zit het nest pontificaal in het midden en zitten de andere vissen zielig aan de linker- en rechterkant van het aquarium en kunnen ze amper van de ene naar de andere kant....
Daar heb je zeker een goed punt
 
het probleem met alle soorten (dwerg)cichliden is inderdaad agressie/bescherming als er eieren/jongen zijn.
Zijn die er niet gaat het meestal wel goed.
Eens een nestje bakenen ze een territorium af waarbinnen niets welkom is.
afh van de soort met straal 30cm tot 50cm rondom het nest.
Zowel soortgenoten als andere vissen worden continue weggejaagd. Meestal niet heel agressief ( met lichamelijk letsel) maar geeft veel stress waardoor er sneller ziekten enzo uitbreken..
 
het probleem met alle soorten (dwerg)cichliden is inderdaad agressie/bescherming als er eieren/jongen zijn.
Zijn die er niet gaat het meestal wel goed.
Eens een nestje bakenen ze een territorium af waarbinnen niets welkom is.
afh van de soort met straal 30cm tot 50cm rondom het nest.
Zowel soortgenoten als andere vissen worden continue weggejaagd. Meestal niet heel agressief ( met lichamelijk letsel) maar geeft veel stress waardoor er sneller ziekten enzo uitbreken..
Bedankt voor je uitleg!
 
Een koppeltje/ trio van twee soorten zou kunnen. Mits het aquarium echt erg dicht is ingericht met veel zichtbrekers. Zelf zou ik een groepje doen. Zoals van de Dicrossus of laetacara bij Dicrossus geloof ik liever wel zuur zacht water. Ook wil je nog corydoras erbij dit kan ik jouw bodemmaat van 120x40 wel. Maar ook hier met twee soorten chicliden als die beide tegelijk een nestje krijgen kunnen de corydoras geen kant op.
 
Een koppeltje/ trio van twee soorten zou kunnen. Mits het aquarium echt erg dicht is ingericht met veel zichtbrekers. Zelf zou ik een groepje doen. Zoals van de Dicrossus of laetacara bij Dicrossus geloof ik liever wel zuur zacht water. Ook wil je nog corydoras erbij dit kan ik jouw bodemmaat van 120x40 wel. Maar ook hier met twee soorten chicliden als die beide tegelijk een nestje krijgen kunnen de corydoras geen kant op.
Ah.. zoveel mensen zoveel meningen haha. Ik heb een bodem maat van 120x60. Corydoras heb ik al erin, en dat was ook wel een van mijn zorgen, volgens mij leven bijna alle dwergcichliden rondom de bodem.. dus dat is wel druk dan met de Cory’s erbij.

Een groepje van 1 soort cichliden is misschien het handigste. Zou er nog een leuk visje zijn voor in de bovenste waterlaag? Ik ken de bijlzalmpjes.. maar iets met meer kleur lijkt me ook leuk. Moet dan alleen weer niet te druk worden voor het oog met de zwarte neons 😅
 
Ah.. zoveel mensen zoveel meningen haha. Ik heb een bodem maat van 120x60. Corydoras heb ik al erin, en dat was ook wel een van mijn zorgen, volgens mij leven bijna alle dwergcichliden rondom de bodem.. dus dat is wel druk dan met de Cory’s erbij.

Een groepje van 1 soort cichliden is misschien het handigste. Zou er nog een leuk visje zijn voor in de bovenste waterlaag? Ik ken de bijlzalmpjes.. maar iets met meer kleur lijkt me ook leuk. Moet dan alleen weer niet te druk worden voor het oog met de zwarte neons 😅
Ik zou het, maar dat is persoonlijk, dus ook bij 1 soort cichliden houden, en dan eventueel een harempje van 2 vrouwen en 1 man. Kan de man zn aandacht verdelen zonder dat 1 vrouwtje continu door de man wordt gevolgd. Krijg je alleen maar onrust in de bak. Ik heb 1 Apisto Agazzissi man en 2 vrouwen in de Lido 120. En ze zijn erg rustig onderling. Ook naar andere vissen toe.
 
In een goed ingericht aquarium is het territorium van een Apistogramma vrouwtje ongeveer 30x30 cm. Voor Laetacara soorten is dat iets groter in mijn ervaring, dat komt ook omdat die iets minder bodemgebonden zijn, en de zichtbrekers over het algemeen laag in de bak zitten.
Een voordeel van de Laetacara is dat ze de eieren op een vlak oppervlak leggen. Aangezien jij een L519 hebt zwemmen zijn ze binnen de eerste nacht weg en keert de rust weer terug in de bak. Ik zou een groepje van 6 laetacara wel aandurven in jouw bak. Dicrossus en Mikrogeophagus zwemmen te laag en geen 'ruzie' krijgen met de corydoras.
Nannacara anomala heb ik zelf nooit gehad dus durf ik geen advies over te geven.
 
In een goed ingericht aquarium is het territorium van een Apistogramma vrouwtje ongeveer 30x30 cm. Voor Laetacara soorten is dat iets groter in mijn ervaring, dat komt ook omdat die iets minder bodemgebonden zijn, en de zichtbrekers over het algemeen laag in de bak zitten.
Een voordeel van de Laetacara is dat ze de eieren op een vlak oppervlak leggen. Aangezien jij een L519 hebt zwemmen zijn ze binnen de eerste nacht weg en keert de rust weer terug in de bak. Ik zou een groepje van 6 laetacara wel aandurven in jouw bak. Dicrossus en Mikrogeophagus zwemmen te laag en geen 'ruzie' krijgen met de corydoras.
Nannacara anomala heb ik zelf nooit gehad dus durf ik geen advies over te geven.
Thanks, ik neig ook het meest naar laetacara. De L519 is nog wel super klein, maar die zal vast de eitjes lusten inderdaad. Je bedoelt dat discrossus en mikrogeophagus ruzie gaan krijgen met de Cory’s denk ik hè?
 
gaan inderdaad, Als oppervlakte visje kan je kijken naar de verschillende Coppella soorten, ook de meeste Nannostomus soorten zwemmen relatief hoog.
 
gaan inderdaad, Als oppervlakte visje kan je kijken naar de verschillende Coppella soorten, ook de meeste Nannostomus soorten zwemmen relatief hoog.
Leuke soorten inderdaad, maar een tweede scholenvis lijkt me wel druk. Misschien is er nog iets te vinden in een harempje/koppel voor de bovenlaag. Leuk die zoektochten :DD
 
Ik ben bang dat ik je dan moet teleurstellen, heb ook erg lang gezocht naar een geschikte oppervlakte soort uit Zuid Amerika, zonder resultaat helaas.
 
Endlers kwamen nog even bij me op, maar ook wel erg druk en groepsdier
 
Nannostomus eques is een super leuk visje en meestal wel rustig voor zo ver ik weet. Zit echt hoog in de bak. Wel houden ze van veel drijfplanten. Ik heb zelf de N.marginatus ook erg leuk wel wat drukker die vinden drijfplanten ook erg fijn.
 

Terug
Bovenaan