Welke binnenfilter bij 200 l bak?


Daarom zit ik aan een grotere te denken. Ik kan alleen nergens vinden hoe hoog die turbo 2000 is. Mijn waterhoogte is 43+ cm ( tot aan het zand).
Ze verkopen hem in elk geval hier https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-turbo-filter-2000.html(kan best op meer plekken maar die ken ik niet). Stuur even een berichtje naar de eigenaar van de webshop. Die is zeer behulpzaam en zal je alle maten van dit filter kunnen geven .
Overigens zou ik voor 2 kamers gaan. Als je dat niet kwijt kunt in de bak zou ik gaan voor 2 filters, evt wat kleinere en wie weet kun je er dan wel 4 kamers mee kwijt.

Ik heb ook het idee dat je een flinke belasting van de bak hebt straks en dan is veel biologisch filtermedium geen luxe.
 
Ik laat sowieso die aquaflow eerst meedraaien, en ik denk dat ik daar turf in ga stoppen. Worden die Aquarel nu met 1 of 2 kamers geleverd?
 
Ik laat sowieso die aquaflow eerst meedraaien, en ik denk dat ik daar turf in ga stoppen. Worden die Aquarel nu met 1 of 2 kamers geleverd?
Met 1 kamer en 1 spons. Tweede kamer is optioneel. Volgens mij bij allemaal hetzelfde.
 
Om een idee te geven, in de turbo 500 pasten nog geen twee gesloten handjes siporax
Precies, in de 2000 zal niet veel meer zitten.
Ik kan alleen nergens vinden hoe hoog die turbo 2000 is.
Ze zijn allemaal even hoog, alleen de diameter is groter.
al_turbo_all.jpg
 
Ik heb de aquaelshop gemaild, ik denk dat die turbo2000 met een extra filterkorf neem. Ze hebben ook meer soorten filtermateriaal zag ik.
 
Moet je eerst weeten hoe hoog hij dan wordt.
Standaart is hij ook goed, zit genoeg siporax in.
 
Met een extra korf kan ik ook omwisselen, als hij te hoog zou worden. Ik heb in ieder geval 10 cm meer warerhoogte dan die 32,5 cm.
 
De korf moet je nooit omwisselen want dan gooi je de goede bacteriën weg. Biologisch filtermateriaal nooit uitwisselen voor schoon/nieuw.

Pas als ze na jaren van ellende uit elkaar vallen en dan nooit alles tegelijk.
 
Nee, ik bedoel natuurlijk de spons met actieve kool omwisselen voor een korf met biologisch materiaal. Die bacterien laat ik lekker hun werk doen, dat heb ik inmiddels wel geleerd hier. Ze hebben ook ander materiaal staat er op de site.
 
Nou, de Turbo 2000 zit er in en draaide goed, maar helaas, dat werd hier in huis niet gewaardeerd, hij maakte teveel herrie. Huisgenoot wil niet in de kamer zijn als de filter aanstaat. Dus nu alleen maar de aquaflow laten draaien. Misschien als ik hem alleen maar ' s nachts aan zet, of als er niemand thuis is, of alleen ik zelf? Hoe lossen jullie dit op als jullie een huisgenoot hebben die geen aquariumfan is?

DSC01838.JPG

Bak zoals hij in de kast ingebouwd staat.
 
Ik vind het wel vreemd dat iemand 'niet in de ruimte wil zijn' als er een filter draait. Wat als de koelkast aan slaat of de afzuiger tijdens het koken? Hoe je dat moet oplossen durf ik je niet te zeggen, inruilen wellicht een optie? ;) Dan bedoel ik je huisgenoot of je filter. Een intern filter met een debiet van 2000 l/u ga je een beetje horen dat voorkom je denk ik niet.

Wat ik je wel kan zeggen is dat een filter altijd aan moet staan, die kan je niet naar wens aan en uitschakelen. Als je dat wel doet dan dood je elke keer als hij uit gaat de bacteriën en heb je gewoon een rottende bak met ellende in je aquarium. Zet je hem dan weer aan dan verspreid je die dode troep door heel je aquarium. Dan zal je het filter er dus gewoon weer uit moeten halen.
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik al bang voor. Ik heb dat inderdaad wel eens eerder gehoord, en het is logisch ook. Maar het is me tot nu toe nog niet gelukt om hem te overtuigen, aangezien mijn eerste filtertje kapot was toen hij hier net in huis was, 10 jaar geleden. Toen had ik alleen 1 goudvis en 1 kleine ancistrus. Ik heb toen die grotere aquaflow gekocht en kreeg ook commentaar, en hij stelde hem zelf af op het minimum. Dus zoals de bak was toen ik hier op het forum kwam, vond hij prima. Twee grote goudvissen die hij kon zien, praktisch geen planten en een filter dat weinig geluid meer gaf. Ik word hier dus een beetje moedeloos van.
Toen ik de filter aan had staan werd het water meteen een stuk helderder maar nu is dat natuurlijk ook zo weer teniet gedaan. Ik zal Aquael meteen maar mailen, of ik hem om kan ruilen voor een Turbo 500 of 1000 of zo.
 
Laatst bewerkt:
Hij is nog niet ingedraait, he. dan wordt hij wel stil .
Als ik jouw bak zie, behoeft die nodig onderhoud, zo stoffig hij is.\
Dus laat dat filter draaien, en zet hem niet uit.

Hij moet van het filter afblijven, hoor. . anders laat je hem de andere kant van de voordeur zien.
 
Ik heb hier verschillende aquaria in de woonkamer staan en ik hoor ze allemaal niet. Twee zijn Juwel aquaria met een intern bioflow filter, die zijn echt muisstil maar halen lang geen 2000 l/u. Een zit er in een 125L aquarium met 600 l/u en de ander in een 60L aquarium met 300 l/u. Het andere aquarium is 250L en wordt gefilterd door een externe JBL e901 met 900 l/u en ook die hoor je helemaal niet. Ik heb niet alle berichten in dit topic gelezen maar wellicht is een extern filter dan een optie?
 
Extern filter gaat helaas niet, er is achter de bak geen ruimte voor slangen. Zoals je op de foto kunt zien is de ruimte onder de bak gevuld met spullen, in dit geval geluidsapparatuur, Dus ik denk dat er iemand een hartverzakking gaat krijgen als ik het waag om daar een extern filter neer te zetten. Misschien toch deze turbo omruilen voor een minder zware motor en toch maar meer waterwissels.
( ik had hem op deze foto net aanstaan en er ook net wat nieuwe planten ingezet.)
DSC01837.JPG
 
Laatst bewerkt:
Er is ook een Aquael turbo 2000 binnenfilter voor bakken tot 500 l. zag ik. Ik ben hoe dan ook aan een binnenfilter gebonden, er is geen ruimte voor slangen die achterlangs lopen met een diameter groter dan 1,5 cm. Kan ik daar geen bioloog van maken?
Slang via zijkant?
 
Nee, de constructie waarop de bak staat, sluit meteen aan op de zijwand. Bovendien woon ik in een oudere woning met een houten vloer, dus externe filter op de grond onder de bak zorgt in ieder geval voor grote ongerustheid bij mijn huisgenoot. Dan zouden zijn spullen daar niet meer kunnen staan, plus kans op lekkage enzovoort. Ze hebben inderdaad prachtige externe filters bij Aquael, maar dat durf ik echt niet aan in deze situatie.
 
Ik zou het nog even aankijken met je Aquael filter. Hoor je de motor zelf of de waterstroom? Let er op dat je filter niet direct tegen het ruit aan zit ivm trillingen doorgeven enzo. Wat Bertus zegt klopt ook wel, dat ze na verloop van tijd stiller worden. En als ik het zo goed hoor is je huisgenoot gewoon tegen elke verandering, wellicht vergeet hij/zij het op een gegeven moment.
 
Je hoort de motor brommen. De waterstroom niet, behave als ik de luchtslang aankoppel. Ik heb inmiddels een mailtje naar Aquael gestuurd, misschien is de motor gewoon te zwaar voor hier.
 
Nee, de constructie waarop de bak staat, sluit meteen aan op de zijwand. Bovendien woon ik in een oudere woning met een houten vloer, dus externe filter op de grond onder de bak zorgt in ieder geval voor grote ongerustheid bij mijn huisgenoot. Dan zouden zijn spullen daar niet meer kunnen staan, plus kans op lekkage enzovoort. Ze hebben inderdaad prachtige externe filters bij Aquael, maar dat durf ik echt niet aan in deze situatie.
Ik heb 2x de jbl e902. Ik hoor ze totaal niet. Alsof er niks draait
 
Kijk anders voor een Fluval U4 binnenfilter, die zijn ook geruisloos.
 
Je hoort de motor brommen. De waterstroom niet, behave als ik de luchtslang aankoppel. Ik heb inmiddels een mailtje naar Aquael gestuurd, misschien is de motor gewoon te zwaar voor hier.
Waarom koppel je dan die luchtslang aan??
Je veroorzaakt zelf het probleem, en nee, voor 200 liter is dat een prima filter.
 
TS bedoeld dat hij de waterstroom alleen hoort als hij de luchtslang aansluit, en dat is ook niet het probleem.
De motor bromt, dat is het probleem.
 
Ik ga 'm sowieso meer eerst in een emmer met aquariumwater in de schuur laten indraaien denk ik. Die tip kreeg ik net van iemand. Dan heeft niemand er last van. En als hij dan nog te veel geluid geeft, bestel ik de turbo 1000 erbij. Dan heb ik in ieder geval 2 korven met siporax als ik dat wil.
 
En jij denkt dat dat helpt?
Zou het ook geen resonantie zijn.
Hou hem vrij van de wand. damn zou hij stil moeten zijn.
 
Resoneert het filter zelf niet, of de kabel?
Nou is de 500 heel wat lichter maar die hoor ik totaal niet.

Edit: Bertus was me voor
 
Dat idee van Bertus is misschien ook wel wat, contactgeluid is iets dat nogal doordringend is. Ik ga nu eens kijken of ik die ophanging kan isoleren met wat schuim of iets dergelijks, zodat de overbrenging van de trilling van de motor naar het glas onderbroken wordt. En dan gewoon indraaien. Het filter hangt er nu sowieso in, hij zit nu toch vol aquariumwater, dan kunnen de bacteriën toch aan het werk.
 
QUOTE="Patrix, post: 2066485, member: 17572"]
Zou een heel klein beetje zuurvrije vaseline op de rotor helpen?
[/QUOTE]
Geen idee, heb dat niet eens in huis.
 

Terug
Bovenaan