Welke binnenfilter bij 200 l bak?


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
In mijn 200 l bak hangt al jaren de SF aquaflow 400, maar ik denk dat die onderhand wel aan vervanging toe is. Onlangs had ik de Eheim Powerhead aangeschaft, om wat lucht toe te voegen, maar ik zag dat Eheim ook binnenfilters heeft. Voor een externe filter is er hier geen ruimte, het aquarium staat ingebouwd in het wandmeubel. Ik dacht zelf aan de Eheim 240, maar kwam online een negatieve review tegen. Zou dat toevallig een negatieve ervaring van een persoon zijn, of zijn er meer die dit geen goede filter vinden?
 
Ik kan je geen advies geven over welk binnenfilter, maar houd in gedachten dat veel mensen eerder geneigd zijn een negatieve review achter te laten dan een positieve.
 
Ja dat is inderdaad vaak het geval. Ik vond het alleen typisch dat er maar 1 review van was, en nog negatief ook. Deze persoon vond dat hij te snel de sponzen moest reinigen, eenmaal in de 3 of 4 weken, en het asje was ook gebroken. Nou was dat met mijn powerhead ook het geval, maar die heeft waarschijnlijk even scheef gezeten. Ik heb inmiddels nieuwe besteld en meteen 1 extra voor het geval dat.
 
Ja dat is inderdaad vaak het geval. Ik vond het alleen typisch dat er maar 1 review van was, en nog negatief ook. Deze persoon vond dat hij te snel de sponzen moest reinigen, eenmaal in de 3 of 4 weken, en het asje was ook gebroken. Nou was dat met mijn powerhead ook het geval, maar die heeft waarschijnlijk even scheef gezeten. Ik heb inmiddels nieuwe besteld en meteen 1 extra voor het geval dat.
Slim, beter op veilig spelen.
Voor reviews kijk ik ook wel op youtube. Heb je dat ooit al eens geprobeerd? Levert vaak leuke informatie op. Vrees dat van de Superfish producten weinig tot geen video's online zulllen staan omdat ik het idee heb dat hun afzetgebied niet zo heel erg groot is.
 
De biopower lijkt me wel nog een goed binnenfilter en heb hierover al meerdere goede reviews van gelezen.
Ikzelf gebruik een Fluval U4 binnenfilter in een 170liter schildpaddenbak, goede filter desondanks het grote vervuilers zijn heb ik nog geen problemen gehad met het filter.
 
Dat zijn flink wat verschillende types met heel verschillende werkingen. Daar ga ik eens goed over nadenken. Zelfbouw wordt lastig, gezien de plek van de bak. Ik kan hem nl. niet uit de kast halen. Extern wordt 'm ook niet omdat daar geen ruimte voor is. Dus blijven de Eheim Biopower 240, de Fluval U4 en de Hydra over, maar die laatste werkt dus heel anders. En is een stuk duurder. Welke maakt de minste herrie, want ook daar heeft huisgenoot last van... En ja, na een jaar of 10 is mijn aquaflow 400 wel aan vervanging toe, ik heb het idee dat hij minder goed werkt. Of misschien komt dat doordat ik nu meer planten in de bak heb en hij meer organisch materiaal moet verwerken.
 
Van de Fluval kan ik zeggen dat hij weinig tot geen lawaai maakt.
Ik heb al verscheidene Aqua-flows gehad en gehoord en vond deze vrij aanwezig in een stille omgeving.
 
Aquael 1000 heeft een extra kamer. voor siporax, daaronder 2 sponzen.
standaard komt de aquael turbo 1000 met 1 grote spons en1 kamer. Wel kan je er exta kamers voor bijkopen (maar dan wordt het geheel wel hoog).
Persoonlijk vind ik het super dingen.
Ff spons uitspoelen tijdens verversen, zo gebeurt en kost geen moeite. De ganse filter kan je zo in en uit de bak doen, hangt aan haakjes aan een achterplaatje die met zuignapjes op de bak zit.
Stroming is prima regelbaar.
Kortom, ik ben er fan van
 
Ik heb de 500 en inderdaad kun je daar nog een kamer onder hangen. Erg makkelijk in onderhoud en de stroming is goed te regelen. Erg stil ook (die 500)
 
Heb er 2, als bijfilter. met 2 sponzen onderin.
opgestoken op plastic.
siporax in bovenkamer

1565090028239.png


er staat een eheim 2026 onder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben vanmiddag nog even bij een LFS geweest die de Hydra Ocean op de website had staan, maar helaas hadden ze die niet in huis zodat ik die niet kon bekijken. Maar zo te horen is dat dus een totaal ander systeem, en wat ik hier lees over interne filters spreekt me meer aan. De Hydra gaat het dus definitief niet worden, ondanks de vele positieve reviews op FB. De Eheim Biopower 240 lijkt wat smal en gaat maar tot 750 l per uur. Ik wil dus meer. De Aquael 1000 spreekt me ook aan, net als de Fluval U4. Ze verzetten beiden 1000 l. per uur en zijn beiden stil en gemakkelijk schoon te maken. Kun je in beiden naar keuze ook over turf filteren?
 
Laatst bewerkt:
Ben vanmiddag nog even bij een LFS geweest die de Hydra Ocean op de website had staan, maar helaas hadden ze die niet in huis zodat ik die niet kon bekijken. Maar zo te horen is dat dus een totaal ander systeem, en wat ik hier lees over interne filters spreekt me meer aan. De Hydra gaat het dus definitief niet worden, ondanks de vele positieve reviews op FB. De Eheim Biopower 240 lijkt wat smal en gaat maar tot 750 l per uur. Ik wil dus meer. De Aquael 1000 spreekt me ook aan, net als de Fluval U4. Ze verzetten beiden 1000 l. per uur en zijn beiden stil en gemakkelijk schoon te maken. Kun je in beiden naar keuze ook over turf filteren?
De turbo 500 en 1000 hebben beiden een kamertje (bijde 1000 is die wel stukken groter) waar je in kan steken wat je wil.
Is je aquarium 40cm of hoger kan je er wss zelfs nog een extra kamer bij steken. Ook is de spons als eerste filtering niet noodzakelijk en kan je de filter in gelijk welke opstelling gebruiken (met of zonder kamer, met of zonder spons)
 
Ik vind hem er wat handzamer uitzien dan de Fluval, tenminste voor mij. Wat mij aanspreekt is, dat je hem gewoon los kunt klikken. Ik ga erover nadenken, en ik neig ertoe om deze aan te schaffen.
 
De Eheim Biopower 240 lijkt wat smal en gaat maar tot 750 l per uur. Ik wil dus meer. De Aquael 1000 spreekt me ook aan, net als de Fluval U4. Ze verzetten beiden 1000 l. per uur
Het gaat niet alleen om de liters per uur maar ook om de inhoud van het filter zelf, en dat is erg weinig bij al deze filters, bij een lage bezetting zou het net kunnen op zo'n grote bak.
 
Ik probeer inderdaad om niet heel veel vissen erin te houden. Wat noem jij " lage bezetting?'
 
Wat noem jij " lage bezetting?'
Tja das lastig te zeggen, zelf heb ik 10 potloodvisjes, 10 Corydoras panda, een algeneter en een 100 tal garnaaltjes in een 200 liter bak zwemmen, persoonlijk vind ik dat wel genoeg.
 
Ik had lang slechts 4 vissen en praktisch geen planten hierin ( die twee goudvissen, die enorme adoptiepleco en een kleine ancistrus) en nu zit ik inmiddels op 1 rineloricaria L010, 1 dominante ancistrus cf Cirrhosus vrouw, 1 Mikrogeophagus Altispinosus, 6 Sterbai, 4 Pethia Conchonius en 5 Tanichthys Albonubis. Er komt nog 1 altispinosus vrouw bij en 2 paradijsvissen of anders een koppel maroniis ( criterium: niet groter dan 10, 12 cm en goed zichtbaar, liefst kleurig). En dan denk ik dat het, met alle planten erbij ( als ze goed aan willen slaan) ook wel genoeg is zo.
 
Ik had lang slechts 4 vissen en praktisch geen planten hierin ( die twee goudvissen, die enorme adoptiepleco en een kleine ancistrus) en nu zit ik inmiddels op 1 rineloricaria L010, 1 dominante ancistrus cf Cirrhosus vrouw, 1 Mikrogeophagus Altispinosus, 6 Sterbai, 4 Pethia Conchonius en 5 Tanichthys Albonubis. Er komt nog 1 altispinosus vrouw bij en 2 paradijsvissen of anders een koppel maroniis ( criterium: niet groter dan 10, 12 cm en goed zichtbaar, liefst kleurig). En dan denk ik dat het, met alle planten erbij ( als ze goed aan willen slaan) ook wel genoeg is zo.
Met zo'n bezetting en enkel een binnenfiltertje zal je deftig mogen verversen.
 
Ik ken alle vis soorten niet maar het klinkt wel veel voor een binnenfiltertje ja.
 
Binnenfilter, geen tje.
Desnoods 2.
Eheim heeft een nieuwe uitgebracht, voor in de hoek.

heb hem even gezien op facebook.
Nee, valt af. 10-60 liter.
 
Binnenfilter, geen tje.
Desnoods 2.
Eheim heeft een nieuwe uitgebracht, voor in de hoek.

heb hem even gezien op facebook.
Nee, valt af. 10-60 liter.
tenzij je er een binnenbioloog van maakt is elke binnenfilter een binnenfiltertje, waarbij het beschikbare filtermedium zo goed als altijd maar een fractie is van wat een vergelijkbare buitenfilter heeft.
 
Er is ook een Aquael turbo 2000 binnenfilter voor bakken tot 500 l. zag ik. Ik ben hoe dan ook aan een binnenfilter gebonden, er is geen ruimte voor slangen die achterlangs lopen met een diameter groter dan 1,5 cm. Kan ik daar geen bioloog van maken?
 
Er is ook een Aquael turbo 2000 binnenfilter voor bakken tot 500 l. zag ik. Ik ben hoe dan ook aan een binnenfilter gebonden, er is geen ruimte voor slangen die achterlangs lopen met een diameter groter dan 1,5 cm. Kan ik daar geen bioloog van maken?
Je zal moeten zien of je water hoog genoeg is om een grotere filter dan de 1000 in te gebruiken.
Je kan ook gaten in de bodem van je bak boren en daar een potfilter of bioloog op aansluiten.
Er is veel mogelijk, vaak is je eigen fantasie het enige wat je tegenhoudt.
 
Aquael turbo 2000 binnenfilter voor bakken tot 500 l.
Dat kunnen ze er wel bij zetten maar er zit ontzettend weinig media in, het kan wel op zo'n grote bak, maar dan alleen met een schooltje kleine visjes.
Liters per uur zegt niets, biomassa is wat grotendeels telt.
 
Dat kunnen ze er wel bij zetten maar er zit ontzettend weinig media in, het kan wel op zo'n grote bak, maar dan alleen met een schooltje kleine visjes.
Liters per uur zegt niets, biomassa is wat grotendeels telt.
Om een idee te geven, in de turbo 500 pasten nog geen twee gesloten handjes siporax
 
Daarom zit ik aan een grotere te denken. Ik kan alleen nergens vinden hoe hoog die turbo 2000 is. Mijn waterhoogte is 43+ cm ( tot aan het zand).
 

Terug
Bovenaan