Welke binnenfilter bij 200 l bak?


Als die stil staat gebeurd er niets met de bacteriën, die hebben wel stroming nodig.
 
Ik durf niet te zeggen of dat een oplossing is, misschien dat dat het moeilijker maakt voor de biofilm te hechten?
 
misschien dat dat het moeilijker maakt voor de biofilm te hechten?
Ja dat dan weer wel, maar dit heb ik laatst gedaan bij mijn skimmertje omdat ie soms niet vanzelf wou opstarten en als die draaide was die wat rumoerig, met een veegje vaseline loopt en start ie weer als een naaimachientje
 
Laatst bewerkt:
Hmmm misschien als ik Huisgenoot ga aanspreken op zijn technische vermogens...:!Hij wilde ook steeds voor mij de rotor van de aquaflow schoonmaken en in elkaar zetten...
 
Hmmm misschien als ik Huisgenoot ga aanspreken op zijn technische vermogens...:!Hij wilde ook steeds voor mij de rotor van de aquaflow schoonmaken en in elkaar zetten...
Ja, daar heeft hij een hoop werk aan. van de sponzen afblijven.
 
Ik heb nu zo'n dun keukensponsdoekje tussen de ophanghaak en de bovenkant van de bak gedaan. Dat scheelt wel, het was inderdaad de resonantie. Het is nu wel een beetje een jetstreambak geworden. De danio's en de prachtbarbelen vinden het wel leuk, geloof ik. Maar of de geplande paradijsvissen daar nou zo blij mee zullen zijn... Volgens mij past dit beter bij Maronii's. Of weten jullie nog een paar leuke, kleurige vissen die 10-12 cm groot worden die je in deze bak kunt houden? ( vervangers dus voor de goudvissen die huisgenoot zo mist...)

(ter illustratie)

 
Laatst bewerkt:
Helaas... hij moet er uit. Ik koop er dus een turbo 1000 bij en als dat nog teveel geluid geeft haal ik maar een aquaflow erbij.
 
Nou, volgens de mensen van Aquael schelen de turbo 2000 en 1000 niet zo veel in geluid. Ligt dus echt aan de overgevoeligheid van Huisgenoot. Uiteindelijk heb ik dus vandaag maar een SF Aquaflow 400 erbij gehaald, en de beide Aquaflows 400 staan nu lustig naast elkaar de draaien. De mist in de bak trekt langzaam op, en de visjes lijken er blij mee. Ik ga straks in die Aquaflows dat keramische filtermateriaal gebruiken denk ik. Maar eerst alles lekker weer laten indraaien. Huisgenoot is in ieder geval tevreden, scheelt een hoop stress. Iedereen hier bedankt voor de input.:petjeaf:
 
Oei, probleem, witte waas in de bak. Heb het alleen bij het verkeerde topic neergezet. Ik kan nl. niet altijd bij mijn fotobestanden, zit nu op de i-pad. Alles staat bij mijn fotoalbum.
 
Nee, de constructie waarop de bak staat, sluit meteen aan op de zijwand. Bovendien woon ik in een oudere woning met een houten vloer, dus externe filter op de grond onder de bak zorgt in ieder geval voor grote ongerustheid bij mijn huisgenoot. Dan zouden zijn spullen daar niet meer kunnen staan, plus kans op lekkage enzovoort. Ze hebben inderdaad prachtige externe filters bij Aquael, maar dat durf ik echt niet aan in deze situatie.

Onder het filter een matje van turf steken, en ge hoort niets meer.Er zijn voor pannen ect.van die ronde turf matjes.Heb ik ook gedaan
 
Oei, probleem, witte waas in de bak. Heb het alleen bij het verkeerde topic neergezet. Ik kan nl. niet altijd bij mijn fotobestanden, zit nu op de i-pad. Alles staat bij mijn fotoalbum.
Tsja dat is waarschijnlijk een bacterie bloei en is veroorzaakt door het gerommel met de filters, e.e.a. moet nu weer stabiliseren. Doe je niet veel aan, juist alles met rust houden nu en vooral veel meten of je geen ammonia of nitriet pieken krijgt.
 
Sinds maandag draaien hier de twee SF Aquaflow 400 binnenfilters. Ik heb de afgelopen dagen de bak met rust gelaten, de mist was opgetrokken, maar bijna alles is doodgegaan ( toch nitriet denk ik, ze waren bleek en zwommen steeds bovenin, maar ik durfde eigenlijk geen testje meer te gaan doen, want dan krijg k geheid commentaar. Toch draaiden allebei de filters drie dagen lang zonder veel lawaai te maken, maar vanmorgen, na de waterwissel, maakt de nieuwe ineens veel meer herrie. En je raadt het al...Huisgenoot vindt het niet acceptabel, dus ik moet er iets op verzinnen. Hij vindt het allemaal hysterisch gedoe, een grote blunder, en ik had de bak zo moeten laten als hij was, want hij genoot ervan. Ik baal vreselijk, want ik wil hier echt geen goudvissen meer in zetten. Misschien sluiers, maar die hebben toch ook filtering nodig. En ook die slopen alle planten. Vissen die verwarming nodig hebben kan ook niet, want ik kreeg ook al een tirade toen ik een verwarmingselement wilde gaan kopen. Belangrijkste: hoe krijg ik die filter wat stiller?
 
Op voorhand zal ik mijn excuses aanbieden want ik ga iets zeggen wat je niet leuk gaat vinden. Als niks kan of mag en je zelfs bezwaard voelt om het water te gaan testen dan ben ik bang dat je er het beste gewoon mee kan stoppen. Of in ieder geval eerst met je huisgenoot eens een goed gesprek hebben en afspraken maken.

Ik heb je in ieder geval geen advies meer te geven.
 
toch nitriet denk ik, ze waren bleek en zwommen steeds bovenin,
Snap eerlijk gezegd niet dat je geen grote waterversingen hebt gedaan. Je zag dat er iets mis was.

En wat betreft je huisgenoot eens met bovenstaande. Grootste probleem dat ik hiermee heb is dat dit al jouw hobby was voordat je huisgenoot bij je woonde (als ik het goed heb). Bij mij in huis is het heel simpel: als er een (nieuw) aquarium kwam ging dit in overleg, de rest (dus planten- en vissenbestand) is geheel mijn keus want mijn hobby. Wens je succes met je huisgenoot en eventuele beslissingen.
 
Update: Huisgenoot is eindelijk overtuigd van het nut van watertests (maar wilde wel dat ik die eerst op schoon kraanwater deed om hem te ijken) en snapt nu waarom er een grote waterwissel nodig is als de nitrietwaarden te hoog zijn. Hij verdiept zich nu ook in het pompje en wil het probleem oplossen. Vanmorgen ben ik met het pompje naar de winkel toe geweest, en we hebben het ding in een emmer getest. Later thuis de test herhaald: zodra de zuignappen de emmer of het aquariumglas raken hoor je hem. Maar hij functioneert verder prima. Dus toch een resonantieverhaal. Huisgenoot gaat nog even kijken of hij wat met vaseline oid. kan, en anders is die turfmat misschien wel wat. Kortom, er zit schot in en er is hoop:rolleyes:
 
Giebeltje ff , wellicht heb ik het gemist. maar is je huisgenoot hooggevoelig voor geluid ofso?
ik heb zelf op mijn bak 2x de jbl e902 ik hoor ze niet. en ze draaien volop.

wat is het probleem dan?
 
Dat zou best wel eens kunnen. Voor geur heeft hij dat ook, dus het is altijd een factor waar je rekening mee moet houden. Overigens heeft hij vandaag het motorblok opengemaakt, en wat denk je dat we vonden? Een HAAR, en die zat om het asje en de rotor gedraaid. Hij was niet van een van ons, dus we vermoeden dat het er bij het productieproces ingekomen is. Hij maakt nu weer iets minder herrie, maar hij bromt nog wel. Morgen gaat-ie dus helemaal uit elkaar, en als het dan nog niet helpt halen we een andere. Misschien die JBL wel. Verkopen ze die in een winkel of alleen online?
 
Als het resonantie is zal er met het rotortje niet zo veel mis zijn maar trilt het gewoon tegen het raam van je aquarium aan. Je zei toch dat als hij los in een emmer water hangt hij wel stil is?
In principe zou hij met de zuignappen al 'los' van het raam moeten hangen maar wellicht druk je hem te hard tegen het glas o.i.d. ? Probeer daar eens mee te spelen. Anders kun je wellicht proberen een stukje filter watten tussen het filter en je glas te doen als isolator.

Die JBL filter van Liran is een extern filter.
 
Daar kunnen we morgen wel wat mee gaan experimenteren. En dat ding is drie dagen stil geweest. Nou we gaan het zien, ik houd jullie op de hoogte:engel:
 
Dit zijn mijn filters. Let ff niet op de kabels daar moet ik mee aan de slag.

20190816_212048.jpg
 
Dat is wel mooi, zoiets. Misschien iets voor de toekomst bij ons, maar dat wordt nog wel een klusje. Hoe dik zijn die slangen? Achter de plank waar onze bak op staat is wel wat ruimte, maar niet meer dan 1,5 cm schat ik zo. De ruimte eronder staat vol met dozen met electronica etc. (Daar stond in het verleden een binnenhok voor het huiskonijn).
 
Vandaag heeft mijn lieve Huisgenoot ( die blij is dat ik toch maar twee sluiers heb aangeschaft) de nabestelde as in de Eheim Powerhead gezet, dus die doet het ook weer. Nitrietwaarden zijn van een aanvaardbaar niveau op dit moment, en met de oude pomp, eventuele waterwissels en de powerhead zullen we het wel redden tot komende dinsdag. Alles zwemt nu levendig rond, het water is helder en ze eten goed. Mocht de nieuwe aquaflow komende dinsdag nog niet goed zijn, dan kijken we verder. Misschien Fluval U4 en anders neem ik Huisgenoot een keer mee naar een echte aquariumwinkel voor wat technisch advies ( extern filter?)
 

Terug
Bovenaan