Welk filtermateriaal


S

smidsy

Guest
Hallo allemaal,
Welk filtermateriaal gebruiken jullie... ik heb een jbl901,
Wat gebruiken jullie van onder naar boven?
Ik wil graag tanganyika gaan houden...
 
Ik heb een heel ander filter, maar deze meneer vult al jaren filters op youtube, en gezien zijn populariteit zou je de plank niet ver mis slaan als je zijn aanwijzingen volgt.

 
Ik heb ook de 901 en heb in de mandjes de oorspronkelijke sponzen en in het midden war Siporax en balletjes van Eheim. In de bovenste mand heb ik in het midden wat spons verwijderd en onder de overgebleven spons wat filterwatten gedaan tegen zweefvuil.
 
Wij hebben voor een meter aquarium (met gemiddelde bezetting zoet water tropisch, licht beplant) de jbl 902, en hebben van onder naar boven 2 mandjes met siporax 15mm en daarboven de oorspronkelijke blauwe sponzen die er in zaten. De witte balletjes die er oorspronkelijk bij zaten hebben we weg gegooid
De filtering gaat hier super, bij normale omstandigheden 0 nitriet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de 902 en heb niets aangepast aan de inhoud, schoon water en voldoende stroming (in een 190 liter bak)
 
Meestal van onder naar boven,

- Siporax
- grove spons
- iets fijnere spons
- watten(of een hele fijne spons)

En nog het voor filter, die mag redelijk grof zijn.
 
Wat zouden jullie doen bij een 2e hands filter, en een nog leeg aquarium... alles vernieuwen?
 
Wat ik zou doen:

- kleine keramische pijpjes
- siporax
- siporax
- watten

Of

- kleine keramische pijpjes
- fijne filtermat
- siporax
- watten

De kleine pijpjes (Eheim mech bijvoorbeeld) is om het grove vuil af te vangen
 
Omdat her een eenmalige investering is zou ik alles vervangen. En dan in plaats van de JBL bolletjes (op zich niks mis mee) voor Siporax gaan.
Ik gebruikte in de e1501 de oorspronkelijke volgorde, al jaren zonder problemen. Door de jaren heen er wat bij gedaan.

Volgorde

Keramische buisjes
Grove spons
Fijne spons
2 x Siporax
Watten.
 
Filterwatten zou ik zeker niet hergebruiken en vervangen en de sponzen gaan niet snel af maar ja je weet nooit of er een ziekte in de bak heeft gezeten dus wellicht is het handig die ook niet meer te gebruiken.
 
In de 901 en 902 gaat ook 1 liter siporax in 1 mandje, wij hebben er dus 2. Daarnaast zijn de sponzen, vullingen voor de jbl 901 en 902 makkelijk verkrijgbaar bij de aquariumwinkels online. Wij hebben die gekocht voor op voorraad, maar ik denk dat het nog jaren gaat duren voor we er 1 moeten vervangen :)

Verder moet je, Als je dat aanschaft, goed opletten voor welke laag het is (de bovenste laag wijkt af van de andere lagen) en of het voor de 901 of de 902 is of geschikt voor beide. De meeste dingen zijn hetzelfde sommige sponzen hebben een andere vorm.

Ik zou zelf gaan voor de siporax 15mm, daar zitten ook al bacteriën bij. Wij hadden die goedkoop van Hornbach. En verder zou ik zelf gaan voor de oorspronkelijke jbl sponzen die er in horen, niet extreem duur en gaan bijna oneindig mee, althans, bij ons wel.
 
jbl sponzen die er in horen, niet extreem duur en gaan bijna oneindig mee, althans, bij ons wel.
Ik gok dat ik de JBL e1501 van najaar 2013 tot heel recent in gebruik heb gehad en ze zijn nog lang niet aan vervanging toe.
 
Hoeveel lagen heeft de 901 in totaal?
72812.jpg
 
En je hebt die in de onderste 2 manden de siporax? En voor de rest wel dezelfde sponzen en watten?
 
En je hebt die in de onderste 2 manden de siporax? En voor de rest wel dezelfde sponzen en watten?
Nee in de onderste heb ik keramische pijpjes voor het grove vuil.Daarna gebruik een grove spons en een fijne spons. Daarna pas de siporax. Gevolgd door watten.
Hoe de e902 er van binnen precies uit ziet weet ik niet, ik weet niet dus het zou er wat anders uit kunnen zien dan bij mij.

Zal vast nog wel iemand reageren. Ook wel iemand die het filter anders zou inrichten. ;)
 
Wij hebben in de onderste helft, dat zijn dus 2 mandjes, siporax, 2 liter totaal De bovenste helft dus de bovenste 2 mandjes zijn bij ons standaard zoals hier op de tekening. Wij hebben dus meer biologische filtering dan op de tekening.
Bij die indeling hebben wij nooit dat de stroming minder wordt; Waarbij nooit hier maximaal 6 maanden duurde omdat we toen toch maar zijn gaan schoonmaken, er zat vuil in het filter, maar het was beslist niet verstopt.

Het kan zijn dat deze indeling bij ons beter werkt dan bij andere mensen, omdat wij een stukje voorfiltering doen bij de waterinlaat, vanwege onze slakken en garnalen Bovendien zorgen diezelfde slakken en garnalen voor een stuk voorvertering van afval, waardoor het in het filter makkelijker omgezet kan worden.

Ik bedoel, er komen hier geen hele dode bladeren of ander grof afval in ons filter, maar wel de poep, en dus voorverteerde versie van een garnaal of slak, en natuurlijk vissepoep.
 
Hmzzz ik weet niet of dit voor tanganyika de beste methode zal zijn....
 
Omdat daar geen garnalen en slakken zijn die al voorwerk doen?
 
Ik denk dat het afhankelijk is van wat je in je aquarium hebt. Als je veel planten gaat plaatsen, zonder slakken en/of garnalen, dan zou ik meer richten op de mechanische filtering, dus niet meer dan 1 mandje biologische filtering. En dan vaker het filter verschonen.

Als je alleen vissen en grind hebt zou het best kunnen denk ik, want dan is al je afval al ehhmm zachte smurrie(?) wat makkelijk het filter ingaat.

Ik denk dat er veel manieren zijn die goed kunnen werken, en ik heb geen kennis van of ervaring met wat jij wil gaan doen.

Vandaar dat ik bij het aangeven van wat wij hebben, ook onze situatie heb uitgelegd, zodat jij beter voor jezelf kan bepalen of daar elementen inzitten die voor jou ook handig kunnen zijn.
 
Mijn opbouw gebruik ik in bakken met alleen vis & hardscape en zonder planten/garnalen/slakken.

maar als ik een bak met garnalen/slakken/planten zou hebben zou ik hem hetzelfde opbouwen, zie niet in waarom daar verschil in zit.
 
Ik zou een opbouw pakken die loopt van vuil naar schoon te weten:

mechanisch grof/middel
mechanisch fijn
biologisch
en evt. als laatste chemisch, maar dit is de meeste tijd niet noodzakelijk
 
Helaas is de helft verloren gegaan gister...:juggle:
Wat ik doe

Onderop keramische buisjes
Grove (je zou ook fijne) filtermat kunnen nemen
Siporax
Watten.

De watten kunnen het filter in gezogen worden als je die als bovenste laag legt, dus bij mij lag daar nog een fijne spons op. Had ik gisteren niet geschreven.
 

Terug
Bovenaan