Wel of juist geen bodemfilter.


Meer bodem (teveel bodem) gaat alleen maar liggen rotten gok ik zo.

Ben eigenlijk wel benieuwd of mensen dit wel is in hun filter hebben gebruikt en of dat dan beter of slechter werkt.
 
Meer bodem (teveel bodem) gaat alleen maar liggen rotten gok ik zo.

Ben eigenlijk wel benieuwd of mensen dit wel is in hun filter hebben gebruikt en of dat dan beter of slechter werkt.

Oke dan pak ik een bak die dubbel zo groot is maar vul die maar voor de helft met water. De bodem dikte blijft dan dus gelijk...
 
Ik weet ook niks :) enkel wat ik her en der lees...

Is die maatstaaf niet gebaseerd op een bodem die stabiel ligt zonder dat er water doorheen gaat? Dat vermoeden had ik althans. Als je water enkel een beetje over de bodem heen drijft, dan leek me dat een heel ander effect dan dat je er actief water doorheen jaagt.

Ik zat vervolgens eigenlijk met de vraag "Als je meer van die bodem plaatst, werkt het dan langer of word je PH dan lager". Ik heb dat echter zelf nog niet uitgezocht.. dus excuus.


Allemaal goede vragen/opmerkingen WC!
Misschien dat het in een filter of zoals met een bodemfilter de waarden sneller stabiliseren oid vergeleken met zo op de traditionele manier in een bak.
Vermoed dat dat verhaal ook opgaat met de hoeveelheid die je gebruikt.
 
Misschien dat het in een filter of zoals met een bodemfilter de waarden sneller stabiliseren oid

Dit is mijn grootste probleem met dit soort bodems in je filter doen en laat mij ook twijfelen.

Het hele voordeel van die bodems is dat je 1x iets doet, en zeker 1.5 jaar lang bij normaal gebruik helemaal niet meer hoeft in te grijpen. Buiten dat ik mijn waterwissels of topoffs zou gaan druppelen om geen schok in mijn bak te krijgen, heb je helemaal geen last meer van je PH voor een hele lange tijd. Dit is gunstig voor je vissen en planten al en het andere leven.

Dat het dus 1.5 jaar heel constant is maakt mij heel gelukkig.

Echter zal dat dus heeeel anders zijn als je het in je potfilter doet. Als het minder is dan een normale bodem en ook nog eens sneller "oplost" dan bij een normale bodem... dan is dat hele effect weg. En dat wil ik dan eigenlijk weer niet.
 
Het zal denk ik langer werken WC want er zijn meer stoffen aanwezig om de waarden te verlagen. Het verlagen gebeurt tot een bepaald evenwicht en dat hangt af van de samenstelling van de bodem.
 
Het zal denk ik langer werken WC want er zijn meer stoffen aanwezig om de waarden te verlagen. Het verlagen gebeurt tot een bepaald evenwicht en dat hangt af van de samenstelling van de bodem.

Ja precies, ik probeer dit dus te zoeken. Ik wil exact weten wat er in de bodem zit wat zo een grote invloed heeft op je PH. Ik durf te wedden dat 80% van 1 korrel niks met PH verlaging te maken heeft. Maar er zit kennelijk iets in wat je water niet zo bruin maakt en toch je PH verlaagt. En dan wil ik ook graag weten hoe dat proces in zijn werk gaat.

Ik heb nog maar vluchtig gezocht en wilde deze vragen eigenlijk allemaal niet stellen tot ik meer info had. Maja Top Topic!
 
WC hier een stukje van lid Backplay en wellicht heb je hier ook iets aan:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:


Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.
 
Ik had laatst blauwalg in mijn HC in de nano. Heb dat eruit gehaald.

Heb de hele bodem uitgezogen. Al het fijne spul eruit.
Er zat een hele laag slijk in de emmer.
Heb nu weer een mooie schone bodem, met grove korrels.
Visueel zie ik niet dat de bodem significant minder is geworden.

Dat ff ter info.
 
Welke bodem heb jij Marcel en hoe oud is deze als ik vragen mag?
 
Sorry als ik iets doms zeg, ben even te lui om het hele topic door te lezen. Maar in de handleiding van mijn bodem staat specifiek geen bodemfilter te gebruiken
 
Sorry als ik iets doms zeg, ben even te lui om het hele topic door te lezen. Maar in de handleiding van mijn bodem staat specifiek geen bodemfilter te gebruiken


Jaah echt dom!! ;)
Grapje,ah oke dat is mooi om te weten Wouter!
 
Staat er niet bij waarom dat niet mag?
Welk merk en type is het...
 
Wouter heeft Ada Amazonia soil in z'n bakje en is een bodem waarbij de eerste 4 weken van het indraaien flink ververst moet worden ivm ammonium afgifte.
 
Ah dat is een interessante handleiding!

http://www.adana.co.jp/en/contents/support/substrate/manuals/AQUA-SOIL_WEB.pdf

Soms moet je die link 2x aanklikken want dan laad hij niet.

Er staat

"Do NOT use an under gravel filter with this product"

Dat klinkt logisch als je de rest van de hanleiding leest. Overal staat dat het vertroebeling achter laat als je het spoelt of samen met water mengt en wast. Je moet er voorzichtig mee omgaan om geen wolk in je bak te krijgen.

Maar vervolgens staat er na die zin:

"We recommend the use of outside canister filter for growing aquatic plants"

Uhhh... oke.. wtf.

Overigens is voor de vishouders hier belangrijk:

"This product is NOT suitable for keeping fish that strik AQUA SOIL up"

en die hoofdletter zijn letterlijk. Cory.. no no..
 

Terug
Bovenaan