Wel of juist geen bodemfilter.


Seabait

Well-known member
Lid geworden
11 december 2011
Berichten
34,289
Locatie
Middelburg
Ik zag net een bericht van Stefan en ik ben zelf ook door verschillende mensen overstag gegaan om in al mijn nieuwe garnalenbakjes bodemfilters te gebruiken.
Gaat in dit geval over bakken met garnalen en ph verlagende bodems.

Is mij aangeraden door verschillende (beroeps) kwekers dus heb dat gewoon overgenomen zonder mezelf verder er echt helemaal in te verdiepen want ga ervan uit dat het wel goed zit dan...

De ph verlagende bodems zouden er langer van in betere conditie blijven door de circulatie en het zou een hele goede filterende werking hebben.

Ben benieuwd wat jullie meningen/ervaringen zijn!
 
Zover ik heb gelezen is het vaak zo dat de bodem toch gat dichtslaan en je eens per 2 jaar alles moet leegtrekken. ik heb er zelf geen ervaring mee maar lees dit her en der. Kan me voorstellen dat net als bij een sponsfilter de bodem dicht kan slaan. Bacterien breken afval af maar produceren dacht ik ook zelf weer afval wat niet wordt verwerkt en er blijven resten achter wat ze niet verwerken. De ph verlagende bodems brokkelen ook af na enige tijd en dat zal ook de boel denk ik kunnen verstoppen ook al gebruik je filtermatten/vliezen.
 
Moet het zelf ook nog allemaal ervaren maar denk dat als de bodem 2 jaar meegaat dit wel super zou zijn want heb hier van die bodems na ongeveer een jaar gezien en was 1 grote bende dat bijna tegen rotten aan zat bv.
Ben zelf ook heel benieuwd hoe dat gaat verlopen met de filtermat idd,bedenk me net dat als het dichtzit het misschien heel makkelijk is om het aan de voorkant omhoog te halen bv en zo naar achter om te trekken zodat de kleikorrels voor de helft weg zijn en dan de helft van de filtermat te vervangen bv.

Zal in de praktijk vast niet zo makkelijk gaan vrees ik maar de toekomst zal het uitwijzen.
 
Hoe lang gaan de PH verlagende bodems mee? een jaar? 1,5 wellicht?