Wel of juist geen bodemfilter.


Seabait

Well-known member
Lid geworden
11 december 2011
Berichten
34,289
Locatie
Middelburg
Ik zag net een bericht van Stefan en ik ben zelf ook door verschillende mensen overstag gegaan om in al mijn nieuwe garnalenbakjes bodemfilters te gebruiken.
Gaat in dit geval over bakken met garnalen en ph verlagende bodems.

Is mij aangeraden door verschillende (beroeps) kwekers dus heb dat gewoon overgenomen zonder mezelf verder er echt helemaal in te verdiepen want ga ervan uit dat het wel goed zit dan...

De ph verlagende bodems zouden er langer van in betere conditie blijven door de circulatie en het zou een hele goede filterende werking hebben.

Ben benieuwd wat jullie meningen/ervaringen zijn!
 
Zover ik heb gelezen is het vaak zo dat de bodem toch gat dichtslaan en je eens per 2 jaar alles moet leegtrekken. ik heb er zelf geen ervaring mee maar lees dit her en der. Kan me voorstellen dat net als bij een sponsfilter de bodem dicht kan slaan. Bacterien breken afval af maar produceren dacht ik ook zelf weer afval wat niet wordt verwerkt en er blijven resten achter wat ze niet verwerken. De ph verlagende bodems brokkelen ook af na enige tijd en dat zal ook de boel denk ik kunnen verstoppen ook al gebruik je filtermatten/vliezen.
 
Moet het zelf ook nog allemaal ervaren maar denk dat als de bodem 2 jaar meegaat dit wel super zou zijn want heb hier van die bodems na ongeveer een jaar gezien en was 1 grote bende dat bijna tegen rotten aan zat bv.
Ben zelf ook heel benieuwd hoe dat gaat verlopen met de filtermat idd,bedenk me net dat als het dichtzit het misschien heel makkelijk is om het aan de voorkant omhoog te halen bv en zo naar achter om te trekken zodat de kleikorrels voor de helft weg zijn en dan de helft van de filtermat te vervangen bv.

Zal in de praktijk vast niet zo makkelijk gaan vrees ik maar de toekomst zal het uitwijzen.
 
Hoe lang gaan de PH verlagende bodems mee? een jaar? 1,5 wellicht?
tegen de tijd dat het gaat verstoppen is het toch al tijd om de hele bak om te gooien zegmaar.
 
Heb er hier nu 1 van ruim een jaar en werkt nog top Richard,is wel in combinatie met osmosewater want dat maakt natuurlijk al een enorm verschil vergeleken met kraanwater.
Volgens mij heeft JohnP een bodem die al na 2 jaar nog steeds ph verlagend is.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de Enviroment en die was aan het begin 5.9 en nu zo n 6.15 en hij zit er al 2 jaar in.

Ook niet iedereen met garnalen gebruik een ph verlagende bodem.
 
Denk ik nou te moeilijk? Als hij verstopt, even zachtjes doorblazen met water ofzo en het is weer vrij:juggle:
 
Ik citeer de kwekers en zitten een paar dezelfde namen bij als van SeaJohn , maar ook anderen .
1 ) Er zijn nog heel wat zaken over garnalen die door niemand gekend zijn .
2 ) Met een bodemfilter benader je het best hun natuurlijke biotoop + hun filteroppervlakte is x maal groter dan jou sponsfilter .
3 ) Hou ook rekening met het verschil tussen een hobbykweker +30 bakjes en iemand die voor zijn hobby 1 of een paar soorten garnalen heeft mooi beplant enz.
4 ) Bij ph verlagend bodems wordt de werking op 2 jaar geschat en dit lukt ze ook . Ze werken enkel met osmose en vullen enkel het verdampt water bij , dus niet iedere week of 2 weken 10% verversen of meer . Wat waarschijnlijk de werkende termijn van jou bodem verlaagd .
5 ) Na twee jaar moeten ze toch alles verversen bodem ( werking ) , maar sommige spreken over een stof die aanwezig is in het water ( misschien gaat het wel over wat John zegt afval die de baccies niet verwerken of zelf veroorzaken )
6 ) Oppassen met vergelijken of ervaringen met bodems . Iedere fabrikant probeert zijn bodem te verbeteren . Wat twee jaar geleden was met bodem Y van fabrikant X kan nu in de praktijk al verbetert zijn .
7 ) De kwekers halen beteren resultaten ivm kweken dan de gemiddelde aquariaan . Zoek de reden en .....
 
:D:D:D:D

ZACHTJES staat er:deal::D;)

Wel van tevoren de garnalen eruit halen, tenzij je garnalensoep wil:D:D;)
Ff shrimpguard ervoor en klaar
Paar watten erom en je vangt zo al het vuil uit de bodem op in de watten :p

Maar ff zonder grappen, ik heb in mijn vorige bak nog na gedacht over een bodem filter maar dan als uitstroom van het filter, dan creëer je dus een soort wervelbed filter na je filter wat mij dan nog weer beter leek dan het te gebruiken als instroom.

Denk wel dat een bodem filter wat toe voegt, zeker omdat je een relatief constante voorziening hebt van te behandelen water voor de bacteriën dis in de bodem leven
 
Ff een 1000L/U pompje in omgekeerde richting en klaar, zo die 30L nano weer een schone bodem xD

Ja en gelijk blaas je alles in de bodem de bak in lijkt me waarbij ook stoffen die de garnalen niet zullen waarderen:D.

Ik denk meer dat het probleem zit in het verstopt raken van de filtermat/vlies die men gebruikt door wat niet wordt afgebroken en wat de bacterien zelf produceren. Als wij onze filtersponzen af en toe niet uitspoelen dan ga je ook vaak de boel verstopt zien worden. Ook zal de bodem vaak vrij snel beginnen met afbrokkelen en dat zal ook de doorstroom en de mat of vlies doen verstoppen.
 
dat het probleem zit in het verstopt raken van de filtermat/vlies
Deze oppervlakte is bij sommige 10 maal groter dan de oppervlakte van jou sponsfilter + een deel afvalstoffen zijn al afgebroken voor ze 5 cm door de bodem de filtermat hebben bereikt . Dezelfde stoffen hangen bij jou sponsfilter direct in de spons .
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is maar SeaJohn zou misschien een stuk filtermat kunnen vrijmaken en met een foto bewijzen hoe vies deze is in x tijd draaien .
 
Ik denk wel dat je dat over een periode van bv 6 of 12 maanden moet bekijken. Het zal ook afhangen van wat je onder de bodem gebruikt want enkel een vlies zal helemaal snel dichtslibben. Dan heb je nog de dunne en de dikke filtermatten dus dat zal ook weer uitmaken denk ik.
Misschien dat het best werkt bij een ph verlagende bodem omdat je dan toch altijd "vrij snel" de bodem moet vervangen maar in een bak met gewoon grind is dat anders denk ik. Daarbij gaan de wortels van planten ook snel in de filtermatten of bodemfilter zich vast hechten en dat is dan ook soms weer lastig.
Zelf zou ik het meest bang zijn voor het afbrokkelen van de ph verlagende bodem en dat je dan een laag krijgt die de boel laat dichtslaan.

Ik zie nu ook met mijn bodem dat de onderste lag helemaal verpulverd is eigenlijk en dat wil je denk ik niet op of boven een filtermat hebben want dat zal er denk ik intrekken. Maar goed, ik zei al ik heb er geen ervaring mee en het zijn aannames die ik doe en op basis van info die ik elders lees.
 
Bedoel je dat dit proces sneller zou gaan met een bodemfilter?


Nee dat niet speciaal hoor John maar ik zie zoals ik net al zei hier ook dat de onderste laag heel fijn is en dat zijn geen korrels meer zeg maar. Dat zie ik al vrij lang bij deze bodem. Dat zal denk ik snel in je filtermat trekken of het vlies doen dichtslaan.
 
Ik denk ook dat kwekers meer bakken ter beschikking hebben en sneller even een bodem makkelijk kunnen vervangen dan wij als garnalenhouder.
 
Dat heb ik ook aangegeven in mijn betoog dat er een verschil is . Als jij drie of vier bakjes hebt waar moet je dan ff heen met die garnalen .
Maar jou bodem vervangen moet je zowiezo doen en ieder zal de manier gebruiken die hem best past .
Kijk maar eens naar die hun bakjes ze werken zelf met een vorm van bioloog .
 
Nee dat niet speciaal hoor John maar ik zie zoals ik net al zei hier ook dat de onderste laag heel fijn is en dat zijn geen korrels meer zeg maar. Dat zie ik al vrij lang bij deze bodem. Dat zal denk ik snel in je filtermat trekken of het vlies doen dichtslaan.


Ja ik snap je punt,zie dat hier ook in de 60cm en ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen met het bodemfilter en vlies.
Nu zien we het natuurlijk omdat het door de tijd opgebouwd is en misschien werkt dat dmv het bodemfilter heel anders,misschien lossen de fijne deeltjes helemaal op door de constante doorstroming van het bodemfilter bv want het is tenslotte klei.

Opvallende is dat op de verpakking van Dennerle jaren terug stond dat de bodem niet geschikt zou zijn in combinatie met een bodemfilter en nu staat dat er niet meer.
Oa die van GlasGarten zou daar juist weer heel geschikt voor zijn bv.
 
Ik heb dus ook de Enviroment van Glasgarten maar ook daar zag ik vrij snel die afbrokkeling van de onderlaag. Verder wel erg lang werkzaam zoals je weet.
 
Ja ik snap je punt,zie dat hier ook in de 60cm en ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen met het bodemfilter en vlies.
Nu zien we het natuurlijk omdat het door de tijd opgebouwd is en misschien werkt dat dmv het bodemfilter heel anders,misschien lossen de fijne deeltjes helemaal op door de constante doorstroming van het bodemfilter bv want het is tenslotte klei.

Ik probeer me hier ook wat te verdiepen in de bodems en UG Filters. Ik probeer een onderscheid te maken tussen de functie en de methode. (ik heb 0 ervaring met dit materiaal)

In mijn ogen creëer je een soort van potfilter in je aquarium. Je perst immers water door een medium heen en hoopt dat dit medium invloed heeft op je water. Dat klopt ook. Bij het gebruik van een PH verlagende bodem zie je het PH zakken.

Waarom zou ik dan niet een handjevol van dit bodem materiaal in mij filter gooien om PH te verlagen?
Lost het te snel op? Vergruist het te snel naar zand?
De werking moet immers hetzelfde zijn. Of ik het water nou door het medium pers op de bodem van mijn bak of in een potfilter. Mij lijkt het dat als je totale hoeveelheid bodem materiaal in je potfilter gooit, je hetzelfde resultaat krijgt als dat je het dus op de bodem legt en met een UGfilter het water erdoorheen perst.

Ik volg dit topic dus op de voet omdat ik nogwel een nut zie in het plaatsen van dit materiaal in je potfilter.

Ik quote je omdat ik dus verwacht dat het afval waar je het over hebt NIET helemaal gaat oplossen. Ik zie namelijk in potfilters dit ook niet helemaal oplossen. Er blijft uiteindelijk drek achter in je filter en dat maken we schoon. Ditzelfde drek zal dus ergens in je bodem komen. Tevens verwacht ik dat de doorstroming van potfilters hoger is dan per vierkant cm bodem, dus je bodem zal dat nog slecht wegwerken.

Maar, ik zie echt talloze varianten van die bodemfilters. Je ziet er die uit 6 lagen zijn opgebouwd, en die uit 2 lagen zijn opgebouwd. Ergens moet dat invloed gaan hebben op doorstroming en ophoping van drek. Wat de betere methode is zou ik niet weten, maar daar zit denk ik je winst. Er moet een formule komen of een richtlijn die de volgende waardes aan elkaar relateert:

- Oppervlakte bodem
- Dikte bodem
- Materiaal bodem
- L/H van de pomp.

Het kan goed zijn dat de verschillende mensen met UG Filters hele andere specificaties hebben. Een pomp van 1L/H op een 30x30 bak is heel anders dan op een 40x40 bak. Ook dus het materiaal zorgt voor andere weerstand.

Wat me zorgen baart is dat ik de kans groot acht dat het meeste water tussen het glas en de bodem af sijpelt. Het meest water zal denk ik niet door de bodem gaan maar er langs af. Daar is immers de minste weerstand.
Advies als een grotere pomp of dunnere bodem hoeft dus niet het effect te hebben wat je denk te krijgen.

Ikzelf heb er dus nog maar weinig kennis van en lees hier graag mee.
 
Waarom zou ik dan niet een handjevol van dit bodem materiaal in mij filter gooien om PH te verlagen?
Lost het te snel op? Vergruist het te snel naar zand?


Ik denk niet dat het water erdoor persen zozeer de oorzaak is van het verkruimelen want ook zonder een bodemfilter gebeurt dat vrij snel hier.

Misschien dat het proces wel wordt versneld door een bodemfilter.
 
Hou ook rekening ermee dat om de natuurlijke biotoop na te maken .

Waaierhandgarnalen eigenlijk in een hillstream thuishoren en eten wat langs hun neus voorbij komt . Wanneer je deze in deze bak houd en je vind ze terug op de bodem wil het zeggen dat er te weinig voeding is .
Andere garnalen zitten in een stromende rivier , dus lijkt me daar een lichte overkill noodzakelijk .
 
Wat is het voordeel van deze boven de Enviroment bodem John want die gaat lang mee en Ton heeft die nu ook meende ik.
 
Ik probeer me hier ook wat te verdiepen in de bodems en UG Filters. Ik probeer een onderscheid te maken tussen de functie en de methode. (ik heb 0 ervaring met dit materiaal)

In mijn ogen creëer je een soort van potfilter in je aquarium. Je perst immers water door een medium heen en hoopt dat dit medium invloed heeft op je water. Dat klopt ook. Bij het gebruik van een PH verlagende bodem zie je het PH zakken.

Waarom zou ik dan niet een handjevol van dit bodem materiaal in mij filter gooien om PH te verlagen?
Lost het te snel op? Vergruist het te snel naar zand?
De werking moet immers hetzelfde zijn. Of ik het water nou door het medium pers op de bodem van mijn bak of in een potfilter. Mij lijkt het dat als je totale hoeveelheid bodem materiaal in je potfilter gooit, je hetzelfde resultaat krijgt als dat je het dus op de bodem legt en met een UGfilter het water erdoorheen perst.

Ik volg dit topic dus op de voet omdat ik nogwel een nut zie in het plaatsen van dit materiaal in je potfilter.

Geen idee John! ;)

Ik quote je omdat ik dus verwacht dat het afval waar je het over hebt NIET helemaal gaat oplossen. Ik zie namelijk in potfilters dit ook niet helemaal oplossen. Er blijft uiteindelijk drek achter in je filter en dat maken we schoon. Ditzelfde drek zal dus ergens in je bodem komen. Tevens verwacht ik dat de doorstroming van potfilters hoger is dan per vierkant cm bodem, dus je bodem zal dat nog slecht wegwerken.

Maar, ik zie echt talloze varianten van die bodemfilters. Je ziet er die uit 6 lagen zijn opgebouwd, en die uit 2 lagen zijn opgebouwd. Ergens moet dat invloed gaan hebben op doorstroming en ophoping van drek. Wat de betere methode is zou ik niet weten, maar daar zit denk ik je winst. Er moet een formule komen of een richtlijn die de volgende waardes aan elkaar relateert:

- Oppervlakte bodem
- Dikte bodem
- Materiaal bodem
- L/H van de pomp.

Het kan goed zijn dat de verschillende mensen met UG Filters hele andere specificaties hebben. Een pomp van 1L/H op een 30x30 bak is heel anders dan op een 40x40 bak. Ook dus het materiaal zorgt voor andere weerstand.

Wat me zorgen baart is dat ik de kans groot acht dat het meeste water tussen het glas en de bodem af sijpelt. Het meest water zal denk ik niet door de bodem gaan maar er langs af. Daar is immers de minste weerstand.
Advies als een grotere pomp of dunnere bodem hoeft dus niet het effect te hebben wat je denk te krijgen.

Ikzelf heb er dus nog maar weinig kennis van en lees hier graag mee.


Een handjevol in een filter zal niet werken,de verhouding is volgens mij iets van 1 liter bodem op 10 liter water dus heb je een flink filter nodig iig maar geen idee hoe het uitpakt in een potfilter

Weet er ook niet het fijne van allemaal maar denk juist niet dat het meeste water langs het glas en de bodem gaat maar in eerste instantie op en rond de plek waar de aanzuigbuis zit.
 
Wat is het voordeel van deze boven de Enviroment bodem John want die gaat lang mee en Ton heeft die nu ook meende ik.


Geen idee maar kan het altijd proberen!
Moet de bodem wel te verkrijgen zijn natuurlijk,Stefan maakt wel allemaal reclame maar boter bij de vis ho maar! ;)
 
Lijkt mij ook een hele mooie bodem, maar zo te zien is deze alleen nog in Deutschland te krijgen.
 
Geen idee maar kan het altijd proberen!
Moet de bodem wel te verkrijgen zijn natuurlijk,Stefan maakt wel allemaal reclame maar boter bij de vis ho maar! ;)


Nou ja dan kan je hem aansprakelijk stellen voor alle uren dat je hebt lopen zoeken:D:D
 
Een handjevol in een filter zal niet werken,de verhouding is volgens mij iets van 1 liter bodem op 10 liter water dus heb je een flink filter nodig iig maar geen idee hoe het uitpakt in een potfilter

Weet er ook niet het fijne van allemaal maar denk juist niet dat het meeste water langs het glas en de bodem gaat maar in eerste instantie op en rond de plek waar de aanzuigbuis zit.

Ik weet ook niks :) enkel wat ik her en der lees...

Is die maatstaaf niet gebaseerd op een bodem die stabiel ligt zonder dat er water doorheen gaat? Dat vermoeden had ik althans. Als je water enkel een beetje over de bodem heen drijft, dan leek me dat een heel ander effect dan dat je er actief water doorheen jaagt.

Ik zat vervolgens eigenlijk met de vraag "Als je meer van die bodem plaatst, werkt het dan langer of word je PH dan lager". Ik heb dat echter zelf nog niet uitgezocht.. dus excuus.
 

Terug
Bovenaan