Wel of geen achterwand


Fozzy zei:
Waarom niet? Omdat in het amazone gebied denk ik geen muurtjes van steen staan in hun habitat...
Als je vissen uit zuid amerika houdt wil je de inrichting toch ook een beetje zo hebben?

Bij Malawi's zet je ook geen Amazoneplanten of een kale achterwand toch?
We willen het leefgebied toch een beetje nabootsen lijkt me.


Maar ja, persoonlijke smaak telt ook mee

Bwa, ik denk dat er toch rotsige biotopen in ZA bestaan. Al eens bekeken hoe groot dat continent is? Het is niet ��n en al oerwoud.

Zelfs in het Amazone gebied ga je rotsige biotopen vinden.

Maar ik snap wel dat de mensen graag het clich� prentje voor ogen houden.
 
Weet heus wel dat het gebied Zuid Amerika groot is...maar wie zegt dat Discus in een rotsachtige habitat voor komt?
Kijk maar eens filmpjes op youtube van de habitat van Discus en Maanvissen.
 
Fozzy zei:
Weet heus wel dat het gebied Zuid Marrika groot is...maar wie zegt dat Discus in een rotsachtige habitat voor komt?
Kijk maar eens filmpjes op youtube van de habitat van Discus en Maanvissen.


Dat is wel zo, en die filmpjes zijn er zeer zeker.
Dit is nu eenmaal ingeburgerd hier in West-Europa, wij zien dit zo. :)

Wie zegt niet dat er grote stukken Amazone zijn die als bodem rotsplaten heeft?
Zo zullen er ook wel plaatsen zijn waar er veel zand e'n hout ligt in het Tanganyika of malawimeer(om nu de twee bekendste op te noemen)
 
er staat hier 16,3 gigabyte aan onderwaterbeelden op de computer.
helemaal niets daarvan is discus of maanvis in rotsachtig habitat.

uitsluitsel geeft het uiteraard niet, maar de vraag om bronnen van discussen en maanvissen in rostachtige biotopen mag zo best gesteld worden.


dus: vertel!
 
Mascha&Ivo zei:
er staat hier 16,3 gigabyte aan onderwaterbeelden op de computer.
helemaal niets daarvan is discus of maanvis in rotsachtig habitat.

uitsluitsel geeft het uiteraard niet, maar de vraag om bronnen van discussen en maanvissen in rostachtige biotopen mag zo best gesteld worden.


dus: vertel!

Vraag naar bronnen?
de ene 'denkt' het en de andere zegt 'wie zegt niet'
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
de ene 'denkt' het en de andere zegt 'wie zegt niet'
een partij langs elkaar heen lullen dus
en vandaar de oproep ook: als er bronnen zijn deel de dan

Ik heb regelmatig geantwoord op jou vragen, ben het beu geworden dat als men dan iets aangeeft je zelfs nog geen antwoord meer krijgt.

Maar denk je dat er bv. geen watervallen zijn? waaruit bestaan die bodems dan? takken? bomen? struiken?
Ik weet niet hoe ver de rotsbodems dan stroomopwaarts en stroomafwaarts van de watervallen gaan, waarschijnlijk zullen daar ook wel stukken tussen zitten die soms overstroomd worden en dat daar vis in komt terwijl het water weer weg trekt.

Maar om weer maar eens op je vraag te reageren(tegen mijn beter weten in)
Naar goede gewoonte zal hier ook wel geen reactie meer komen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Borstelneus

http://www.mo.be/artikel/2-goudmijnen-b ... ze-stinken

http://www.aquariana.be/vissen-artikels ... -cichliden
 
Nr2 . Ja, dat is een klere zooi daar.
Net als op TV dat goudzoeken.
Ze vinden cor een miljoen, maar verzieken voor een heel leven een oerwoud.

En het leven daarin.
 
Ach, gaat hier om een achterwand van een toekomstige discusbak ;)
Denk dat de TS nu wel een idee heeft of keuzemogelijkheden.
 
Fozzy zei:
Weet heus wel dat het gebied Zuid Amerika groot is...maar wie zegt dat Discus in een rotsachtige habitat voor komt?
Kijk maar eens filmpjes op youtube van de habitat van Discus en Maanvissen.

I don't know Albert. Kan me voorstellen dat ie wel niet wegvlucht van een gebied waar wat rotsen en stenen zijn, maar voor de rest alles in orde is.

Het gaat er vooral om dat het clich� beeld van een ZA-biotoop niet een weerspiegeling is van de werkelijkheid.

Volgens mij zijn er daar oneindig veel soorten biotopen die in de verste verte niet op elkaar lijken en waar wel eens dezelfde vissen voorkomen.

Het moet allemaal zo streng niet. Maar uiteraard staat je het vrij om in je eigen bak w�l dat clich� beeld na te jagen. Daar is absoluut niks mis mee en kan enorm mooi �n goed zijn voor de beestjes.
 
Akwaline had ik in de tussentijd idd al gemaild voor een kleine 400 euro heb ik een akwaline achterwand in de maten 195x65. Ik wil wel eerst even goed de binnenmaten van de bak gaan meten het liefst. Zou zonde zijn als ik iets op maat laat maken en heb een paar cm tekort.

Ook wilde ik nog even naar de winkel om te kijken voor een module achterwand vind ik opzich ook wel mooi alleen zit ik een beetje met de hoogte.

Ook zwart verven lijkt me wel wat ik ben alleen bang dat ik daar spijt van krijg
 
De meeste zijn inderdaad max 55cm hoog. Of je moet zelf aan de klus met een achterwand maken.
 
luc zei:
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
de ene 'denkt' het en de andere zegt 'wie zegt niet'
een partij langs elkaar heen lullen dus
en vandaar de oproep ook: als er bronnen zijn deel de dan

Ik heb regelmatig geantwoord op jou vragen, ben het beu geworden dat als men dan iets aangeeft je zelfs nog geen antwoord meer krijgt.

Maar denk je dat er bv. geen watervallen zijn? waaruit bestaan die bodems dan? takken? bomen? struiken?
Ik weet niet hoe ver de rotsbodems dan stroomopwaarts en stroomafwaarts van de watervallen gaan, waarschijnlijk zullen daar ook wel stukken tussen zitten die soms overstroomd worden en dat daar vis in komt terwijl het water weer weg trekt.

Maar om weer maar eens op je vraag te reageren(tegen mijn beter weten in)
Naar goede gewoonte zal hier ook wel geen reactie meer komen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Borstelneus

http://www.mo.be/artikel/2-goudmijnen-b ... ze-stinken

http://www.aquariana.be/vissen-artikels ... -cichliden
Off all people zou jij toch moeten weten dat ik altijd bereid ben antwoord te geven.
(en als antwoord uitblijft kan ook simpelweg een topic uit het oog zijn verloren...)
(en als je graag antwoord wilt, stuur dan even een reminder per pb)

Goed, dat uit de lucht hebbende: nergens betoog ik dat er geen rotsachtige habitats in Zuid-Amerika zijn. Ik gaf enkel aan dat in uren beeldmateriaal niets van maanvissen of discussen in die rotsachtige habitats terugkomt. De vraag naar beelden was dus ook naar discussen in rotsachtige habitats, aangezien het Kim gaat om een discusbak.
Nu moet ik meteen toegeven: ik heb bij dat statement de video's van altums in het stroomgebied van de Orinoco in gebieden met behoorlijk wat rots over het hoofd gezien. In zoverre dus een nuancering.
 
kim broeders zei:
Akwaline had ik in de tussentijd idd al gemaild voor een kleine 400 euro heb ik een akwaline achterwand in de maten 195x65. Ik wil wel eerst even goed de binnenmaten van de bak gaan meten het liefst. Zou zonde zijn als ik iets op maat laat maken en heb een paar cm tekort.

Ook wilde ik nog even naar de winkel om te kijken voor een module achterwand vind ik opzich ook wel mooi alleen zit ik een beetje met de hoogte.

Ook zwart verven lijkt me wel wat ik ben alleen bang dat ik daar spijt van krijg

Dat is prijzig.

Ik zou eens kijken naar de achterwanden van Ekol Szmaj. Dat zijn identiek dezelfde als van Akwaline. Ekol Szmaj is de fabrikant voor Akwaline en brengt ze ook onder eigen naam op de markt.

En ja die zijn ook in Nederland actief. Zal aardig wat centen schelen.

Akwaline:
_jydf_t3SNWVeLNBVvSWqN7UsoX3icyk.jpeg


Ekol Szmaj:
_jydf_t3SNWVeLNBVvSWqN7UsoX3icyk.jpeg
 
kim broeders zei:
Akwaline had ik in de tussentijd idd al gemaild voor een kleine 400 euro heb ik een akwaline achterwand in de maten 195x65. Ik wil wel eerst even goed de binnenmaten van de bak gaan meten het liefst. Zou zonde zijn als ik iets op maat laat maken en heb een paar cm tekort.

Ook wilde ik nog even naar de winkel om te kijken voor een module achterwand vind ik opzich ook wel mooi alleen zit ik een beetje met de hoogte.

Ook zwart verven lijkt me wel wat ik ben alleen bang dat ik daar spijt van krijg

De genoemde amazone wand had ik in mijn aquarium, houdt er rekening mee dat de effectieve maat afwijkt van de opgave en ook dat deze wand 10cm ruimte kost.

Het zwart verven van ( de buitenkant ) het glas kost een paar euro aan schoolbord verf, suggereert diepte in je bak, bevalt het niet dan is er nog geen man overboord en kan je alsnog een achterwand plaatsen.

Hoe mooi ik de amazone wand ook vond, het oogt onrustiger dan de nu aanwezige donker geverfde wand.
Zelf heb ik absoluut geen spijt van deze verandering en heb ik de beschikking over de volledige inhoud van de bak
 
De 3d achterwand valt voor mij definitief af. Ik had idd gezien dat back to nature binnenkort met 80cm achterwand komt, maar wat is binnenkort
 
Coulibaly zei:
kim broeders zei:
Akwaline had ik in de tussentijd idd al gemaild voor een kleine 400 euro heb ik een akwaline achterwand in de maten 195x65. Ik wil wel eerst even goed de binnenmaten van de bak gaan meten het liefst. Zou zonde zijn als ik iets op maat laat maken en heb een paar cm tekort.

Ook wilde ik nog even naar de winkel om te kijken voor een module achterwand vind ik opzich ook wel mooi alleen zit ik een beetje met de hoogte.

Ook zwart verven lijkt me wel wat ik ben alleen bang dat ik daar spijt van krijg

Dat is prijzig.

Ik zou eens kijken naar de achterwanden van Ekol Szmaj. Dat zijn identiek dezelfde als van Akwaline. Ekol Szmaj is de fabrikant voor Akwaline en brengt ze ook onder eigen naam op de markt.

En ja die zijn ook in Nederland actief. Zal aardig wat centen schelen.

Akwaline:
DCMnL6SHnJCWi4IWja9rQkEI1X2eztot.jpeg


Ekol Szmaj:
DCMnL6SHnJCWi4IWja9rQkEI1X2eztot.jpeg

Nog even terugkomend, de opgegeven maat hebben zij niet standaard en moet deze maat speciaal gemaakt worden,DIT verhoogt de prijs behoorlijk,
 
Jos Brand zei:
Nog even terugkomend, de opgegeven maat hebben zij niet standaard en moet deze maat speciaal gemaakt worden,DIT verhoogt de prijs behoorlijk,

Dat klopt Jos, maar dat kan bij Ekol ook. Het zal idd. duurder zijn dan een standaard wand van Ekol, maar nog altijd goedkoper dan de maatwerkvariant van Akwaline.

Ik schat dat het prijsverschil rond de 100 euro zal zijn.

Daar kan je al eens mee gaan eten :)
 
Bertus zei:
Zelf maken ,joh. kan je hem zelf aanpassen.

Van polyester.

Waarom van polyester? ik zou hiermee uit mijn bak blijven, dit is een hele andere procedure dat je moet volgen met deze te maken.
 
Ik ben eruit! Ik ga voor de back to nature slimline. Bedankt allemaal voor het advies. Ik zal beloven wat foto's te posten als ik me aquarium en achterwand thuis heb!
 
luc zei:
Bertus zei:
Zelf maken ,joh. kan je hem zelf aanpassen.

Van polyester.

Waarom van polyester? ik zou hiermee uit mijn bak blijven, dit is een hele andere procedure dat je moet volgen met deze te maken.


Worden er genoeg van gemaakt ,toch?
Tenminste, dacht het wel.

DE doe het zelf worden er ook mee ingesmeerd.
 
Bertus zei:
luc zei:
Bertus zei:
Zelf maken ,joh. kan je hem zelf aanpassen.

Van polyester.

Waarom van polyester? ik zou hiermee uit mijn bak blijven, dit is een hele andere procedure dat je moet volgen met deze te maken.


Worden er genoeg van gemaakt ,toch?
Tenminste, dacht het wel.

DE doe het zelf worden er ook mee ingesmeerd.

Wat bedoel je precies Bertus?

Met polyester zal je toch moeten oppassen, is moeilijker om mee te werken, giftiger en als je reli�f wil maken zeker niet zo mooi.
 
kim broeders zei:
Ik ben eruit! Ik ga voor de back to nature slimline. Bedankt allemaal voor het advies. Ik zal beloven wat foto's te posten als ik me aquarium en achterwand thuis heb!
Leuk! Welk patroon precies? De hogere versie of toch de reguliere?
 
Ik heb geprobeerd om te informeren naar de hoge versie niemand weet er wat vAnaf laat staan Wanneer die binnen komt. Dus ik heb de 55cm hoge. Aquarium is inclusief kap 70. Dus gelukkig kan dit. Dan heb ik de versie met 2 kleuren beetje rood zit erin. Weet even de naam niet.
 

Terug
Bovenaan