Wel of geen achterwand


K

kim broeders

Guest
Hallo allemaal,

Weer al een tijdje geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Nog steeds druk met de hobby en over 7 weken komt mijn nieuwe bak binnen. Maten 200x70x60 70 hoogte.

Ik ben nu aan het kijken voor een achterwand op dit moment heb ik een 3d akwaline achterwand en dat heeft zo zijn voor en nadelen. Alles netjes erachter weggewerkt maar neemt wel wat plek in beslag in de bak plus dat het lastig schoon te houden is erachter. De bedoeling is om discus vissen te gaan houden maar hebben jullie tips met betrekking tot de achterwand?

Groetjes kim
 
Ik had ook een Akwaline achterwand, maar ik heb die moeten slopen omdat de grondels zich een weg door het grind er achter hadden gegraven en klem kwamen te zitten (heb ze kunnen redden).

Die beesten kruipen letterlijk overal tussen en moet ze ook regelmatig uit mijn binnenfilter halen.

Ik ga het nu anders aanpakken en heb een berg Maaskeien gekocht. Dat zijn platte stenen in allerlei kleuren, formaten en vormen en die zijn kalkvrij.

muntschat.jpg


Die worden straks met de platte kant op de achterkant geplakt.

In de spleten tussen de stenen, ga ik kleinere keien kitten of mos aanbrengen.

Ik heb het idee schaamteloos gejat van Raymond Duindam:

vmiF6kyXsVUDd1WmK2W_VHnrwDI6a6Ht.jpeg

vmiF6kyXsVUDd1WmK2W_VHnrwDI6a6Ht.jpeg


Bron:
Bouw van mijn houten aquarium

Hij heeft wel discuskeien gebruikt, maar die zijn lastig te vinden.

Je kan uiteraard ook andere keien gebruiken voor zo'n wand.

Er zijn wel wat voordelen aan deze aanpak:
  • Superveilig voor de visjes en garnalen
  • Goedkoop, je hebt echt niet veel keien nodig. Ik was 10 euro kwijt voor mijn Rio 125, een 80 cm bak
  • Ook aan te brengen door mensen met 2 linkerpoten zoals ik. Gewoon vastkitten met iets als TEC7 (met dank aan Luc voor de tip), 24 uur laten drogen. Klaar.
  • Je kan gemakkelijk techniek verbergen of camoufleren.
  • Je gebruikt 100% natuurlijk materiaal
 
Met jouw inhoud heb je aan water geen gebrek, dus die 3 cm die je verliest is geen drama. Zelf ben ik geen fan van dingen weg werken of in te graven daar dat onderhoud beperkt/ moeilijker maakt.

Kijk eens naar die Nautic achterwanden bij o.a. aquastore te koop. Of je dat wat vind.
 
3d achterwanden zijn op sommige plekken wel erg dik lijkt me.
Er is al wel eens een topic geweest zover ik me herinner over techniek zoals verwarming en filtering wegwerken ivm gelijke verwaming en stroming/afzuiging door de bak.

Er zijn inderdaad ook Slim-line achterwanden die amoer 3cm dik zijn. En als je helemaal geen wand erin wil zou je de zij- en achterwand natuurlijk ook helemaal zwart kunnen maken met epoxy .


Hier in dit topic is ook misschin wat voor je te vinden qua wegwerken van je spullen.
Album van Mondeo, vanaf pagina 6/7 zie je hoe hij het heeft gedaan met uit- en instroom van zn bak.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 036&page=6
 
kim broeders zei:
Hallo allemaal,

Weer al een tijdje geleden dat ik hier iets geplaatst heb. Nog steeds druk met de hobby en over 7 weken komt mijn nieuwe bak binnen. Maten 200x70x60 70 hoogte.

Ik ben nu aan het kijken voor een achterwand op dit moment heb ik een 3d akwaline achterwand en dat heeft zo zijn voor en nadelen. Alles netjes erachter weggewerkt maar neemt wel wat plek in beslag in de bak plus dat het lastig schoon te houden is erachter. De bedoeling is om discus vissen te gaan houden maar hebben jullie tips met betrekking tot de achterwand?

Groetjes kim


Lastig schoon houden?
Maak je er een instroom in en een uitstroom.
Wordt alles daar opgezogen.

Zitten toch ook roosters in? in de wand?
 
Waar ik inderdaad tegen aan gelopen was met mijn achterwand was dat mijn algeneters er achter gingen zitten ook plantenwortels gingen erachter en met onderhoud vond ik lastig.

Nautic ziet er opzich wel mooi uit inderdaad. Wat ik vaak in winkels zie is dat er geen achterwand gebruikt wordt en dat geeft dan weer wel een soort rust ofzo. Zag een filmpje op YouTube met half achterwand half poster. Ik ga hem hieronder posten. Vind ik ook wel iets hebben
 
Bertus ik had inderdaad roosters maar mijn algeneters en andere visjes gingen regelmatig achter de achterwand. Ook altijd als er een visje doodging moest dit precies achter de achterwand. Verder had ik een extra bocht gemaakt in het aanzuigstuk waardoor dit ook wel minder werd. Ik moet zeggen zo'n 3d achterwand heeft zeker wel mijn voorkeur kwa uiterlijk en deze zijn ook standaard te bestellen in 200x70 dus dat is ook een
voordeel. Alleen ik twijfel over het praktische gedeelte ervan.
 
kim broeders zei:
Waar ik inderdaad tegen aan gelopen was met mijn achterwand was dat mijn algeneters er achter gingen zitten ook plantenwortels gingen erachter en met onderhoud vond ik lastig.

Nautic ziet er opzich wel mooi uit inderdaad. Wat ik vaak in winkels zie is dat er geen achterwand gebruikt wordt en dat geeft dan weer wel een soort rust ofzo. Zag een filmpje op YouTube met half achterwand half poster. Ik ga hem hieronder posten. Vind ik ook wel iets hebben

Daarom m heb ik de 52 ancistrussen uit de kamerbak gehaald, en verkocht.

Vraten de eieren van de Sturisoma op.
Heb hem er nog wel in. de 3.D. zat een gaatje onderop. waar ze door heen gingen.

Nu steen voor gelegt.
 
kim broeders zei:
Waar ik inderdaad tegen aan gelopen was met mijn achterwand was dat mijn algeneters er achter gingen zitten ook plantenwortels gingen erachter en met onderhoud vond ik lastig.

Nautic ziet er opzich wel mooi uit inderdaad. Wat ik vaak in winkels zie is dat er geen achterwand gebruikt wordt en dat geeft dan weer wel een soort rust ofzo. Zag een filmpje op YouTube met half achterwand half poster. Ik ga hem hieronder posten. Vind ik ook wel iets hebben

Het is natuurlijk een kwestie van smaak en voorkeur, maar geen achterwand, daar had ik snel spijt van. Nu ja, ik had geen keuze natuurlijk.

De bak waar ik de achterwand heb moeten slopen, is voorlopig nog even kaal aan de achterkant en dat is echt geen zicht.

Ik zou het alleen doen bij een bak die je aan beide kanten kunt bewonderen.
 
Een zwarte poster? Zoals je zegt, een achterwand neemt ruimte in. Ik heb een zwarte poster achterop geplakt, dikke prima.
 
Geen achterwand kan zijn voordelen hebben. Als je achtergrondplanten gaat gebruiken en flink wat hout in je bak hebt dan zie je vaak niks meer terug van zo'n dure achterwand. Kan je makkelijker je achterkant beplakken met folie of verven a/d buitenkant.
Ook kun je (indien nodig) eenvoudig de algen ervan verwijderen van het glas.
 
geen achterwand? Nou, bij mij wel, wat het ook is.

Ook kun je (indien nodig) eenvoudig de algen ervan verwijderen van het glas.

Waarom? Als veel algeneters heb?
 
Luc heeft ook gewerkt met stenen, maar op een andere manier, ook h��l mooi.

735915luc_0_82_003.jpg

386622luc_0_82_xx_010.jpg


Bron:
Luc's Tanganyika toestanden

Hij heeft leisteen gebruikt, maar je kan wederom ook ander materiaal gebruiken.

Voor zijn aanpak heb je wel meer tijd, spierkracht en stenen nodig :)
 
Achterwand van luc is zeker mooi maar ik vind het echt zonde van de ruimte. Als ik het heb over geen achterwand dan bedoelde ik eigenlijk al wel een zwarte poster of iets erachter. Maar het filmpje van pagina 1 vinden jullie niet mooi?
 
kim broeders zei:
Achterwand van luc is zeker mooi maar ik vind het echt zonde van de ruimte. Als ik het heb over geen achterwand dan bedoelde ik eigenlijk al wel een zwarte poster of iets erachter. Maar het filmpje van pagina 1 vinden jullie niet mooi?

Dat is precies de reden waarom ik niet Luc zijn aanpak heb gevolgd. Bij die van Raymond verlies je maar een paar cm. Je kiest dat een beetje zelf. Je kan immers heel dunne stenen gebruiken ook.

Een zwarte poster heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik vond het te streng, te gemaakt ook.

Maar wederom is dit uiteraard een kwestie van smaak en voorkeur. Zou het wel even simuleren met een stuk zwart karton/papier. Heb je toch al een ongeveer indruk en kan je even zien of dit je wel wat lijkt.
 
De achtergrond van Luc is heel mooi, alleen deze neemt zoveel plek in, Kunnen vissen ook niet in de gaten van die achtergrond?

Een achtergrond is ieders zijn persoonlijke stijl, sommige willen een echt dieptebeeld, de ander wil een ruim aquarium en een sobere achtergrond zoals een poster.
Ieder zijn eigen smaak, voor mij is een achtergrond een deel van het aquarium ik zou ook niet zonder kunnen.
 
Nog een andere oplossing (komt ook van Luc):

Juwel verkoopt van die vrij zachte dunne achterwanden. Die zijn op zich niet zo mooi, maar die kan je wel ��n op ��n tegen de ruit kleven, daar komt geen vis tussen.

Om het mooier te maken kan je dan over heel de wand overal Anubia en Javavaren aanbrengen en vastzetten met een speldenkop door de wortel, paar maanden later kan je die naalden dan verwijderen. Tegen dan zal je wel een groene muur hebben.
 
Apisto zei:
De achtergrond van Luc is heel mooi, alleen deze neemt zoveel plek in, Kunnen vissen ook niet in de gaten van die achtergrond?

Dat kunnen ze zeker. En dat mag. Ze dienen als bijkomende grotten en schuilplaatsen.

Hij heeft niet alle stenen gelijmd, op die manier kan ie er een paar weghalen en kan ie eventuele dode vissen en vuil verwijderen.
 
Na jaren met een akwaline amazone achterwand in mijn bak, heb ik enkele weken besloten om deze eruit te halen.
Vervolgens heb ik de achterzijde met schoolbord verf zwart gemaakt.
Twee grote stukken hout gekocht en deze samen met een aantal planten in mijn bak geplaatst.
Ik moet zeggen dat het mij prima bevalt en zelfs rustiger vind ogen t.o. De 3D achterwand.
 
Zo is het mij ook vergaan Jos. Bakken gehad met achterwand en nou zonder....net zo mooi ;)
 
Leuk om al jullie meningen te horen. Foto's mogen jullie ook toevoegen hoor
 
Coulibaly zei:
Apisto zei:
De achtergrond van Luc is heel mooi, alleen deze neemt zoveel plek in, Kunnen vissen ook niet in de gaten van die achtergrond?

Dat kunnen ze zeker. En dat mag. Ze dienen als bijkomende grotten en schuilplaatsen.

Hij heeft niet alle stenen gelijmd, op die manier kan ie er een paar weghalen en kan ie eventuele dode vissen en vuil verwijderen.

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik deze wand op deze manier heb gemaakt. :)

Ik ben van mening(maar dat is mijn persoonlijke mening)dat je vissen een zo goed mogelijk onderkomen moet bieden, ik had Tanganyikasoorten, er waren soorten bij die enkel in open water zwemmen(die mogelijk hadden ze ook)maar er waren ook soorten bij die onder en achter stenen hun territorium hadden.
Als ik een dunne plaat of dunne stenen zou nemen waarachter zij zich niet konden terug trekken indien nodig zou ik deze vissen tekort doen.
Als om deze reden ik die vissen minder zie dan is dit maar zo, maar ik zie dan wel dat het hele plaatje in functie staat van de vissen en niet in functie van die rare gek die aan de voorkant van het glas staat. ;)

Heb je vissen die in open water zwemmen en heb je graag veel zwemruimte dan raad ik je een ultra dunne wand aan, heb je vissen die zich moeten kunnen terug trekken zoals vele soorten uit het Tanganyikameer of Malawimeer dan denk ik dat ik in de juiste richting zat met mijn wand ;)

Uiteindelijk, iedereen staat vrij om te doen waar hij/zij zin in heeft. ;)
 
luc zei:
Coulibaly zei:
Apisto zei:
De achtergrond van Luc is heel mooi, alleen deze neemt zoveel plek in, Kunnen vissen ook niet in de gaten van die achtergrond?

Dat kunnen ze zeker. En dat mag. Ze dienen als bijkomende grotten en schuilplaatsen.

Hij heeft niet alle stenen gelijmd, op die manier kan ie er een paar weghalen en kan ie eventuele dode vissen en vuil verwijderen.

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik deze wand op deze manier heb gemaakt. :)

Ik ben van mening(maar dat is mijn persoonlijke mening)dat je vissen een zo goed mogelijk onderkomen moet bieden, ik had Tanganyikasoorten, er waren soorten bij die enkel in open water zwemmen(die mogelijk hadden ze ook)maar er waren ook soorten bij die onder en achter stenen hun territorium hadden.
Als ik een dunne plaat of dunne stenen zou nemen waarachter zij zich niet konden terug trekken indien nodig zou ik deze vissen tekort doen.
Als om deze reden ik die vissen minder zie dan is dit maar zo, maar ik zie dan wel dat het hele plaatje in functie staat van de vissen en niet in functie van die rare gek die aan de voorkant van het glas staat. ;)

Heb je vissen die in open water zwemmen en heb je graag veel zwemruimte dan raad ik je een ultra dunne wand aan, heb je vissen die zich moeten kunnen terug trekken zoals vele soorten uit het Tanganyikameer of Malawimeer dan denk ik dat ik in de juiste richting zat met mijn wand ;)

Uiteindelijk, iedereen staat vrij om te doen waar hij/zij zin in heeft. ;)

Je moet het ook nog kunnen natuurlijk. In een bakje van 80 cm, heb je dan vooral stenen. Da's ook niet de bedoeling :)
 
In een bakje van 80 kan je wel vol steken met stenen, zal je een bakje van mij vroeger laten zien, deze was 80cm ;)

Tanganyikasoorten kan je maar enkele kwijt in die afmeting en Malawisoorten kan je al helemaal vergeten ;)
 
luc zei:
Coulibaly zei:
Apisto zei:
De achtergrond van Luc is heel mooi, alleen deze neemt zoveel plek in, Kunnen vissen ook niet in de gaten van die achtergrond?

Dat kunnen ze zeker. En dat mag. Ze dienen als bijkomende grotten en schuilplaatsen.

Hij heeft niet alle stenen gelijmd, op die manier kan ie er een paar weghalen en kan ie eventuele dode vissen en vuil verwijderen.

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik deze wand op deze manier heb gemaakt. :)

Ik ben van mening(maar dat is mijn persoonlijke mening)dat je vissen een zo goed mogelijk onderkomen moet bieden, ik had Tanganyikasoorten, er waren soorten bij die enkel in open water zwemmen(die mogelijk hadden ze ook)maar er waren ook soorten bij die onder en achter stenen hun territorium hadden.
Als ik een dunne plaat of dunne stenen zou nemen waarachter zij zich niet konden terug trekken indien nodig zou ik deze vissen tekort doen.
Als om deze reden ik die vissen minder zie dan is dit maar zo, maar ik zie dan wel dat het hele plaatje in functie staat van de vissen en niet in functie van die rare gek die aan de voorkant van het glas staat. ;)

Heb je vissen die in open water zwemmen en heb je graag veel zwemruimte dan raad ik je een ultra dunne wand aan, heb je vissen die zich moeten kunnen terug trekken zoals vele soorten uit het Tanganyikameer of Malawimeer dan denk ik dat ik in de juiste richting zat met mijn wand ;)

Uiteindelijk, iedereen staat vrij om te doen waar hij/zij zin in heeft. ;)


Kei gelijk.
Mijn wand in Malawi zijn ook maanrotsen. loop ik voorbij ,schieten ze ook in ale hoeken en gaten, zijn niet meer te zien.
Even later alles weer vooraan.
 
De TS is van plan om discusvissen te gaan houden. Daar zal de (overigens prachtige) achterwand van Luc of andersoortige keienwand niet bij passen ;)
 
Nee? waarom niet? :D was sarcastich bedoelt. ;)

Slapen doe ik s,nachts,he.

O,nee, na het warme eten... nou ja!?
 
Waarom niet? Omdat in het amazone gebied denk ik geen muurtjes van steen staan in hun habitat...
Als je vissen uit zuid amerika houdt wil je de inrichting toch ook een beetje zo hebben?

Bij Malawi's zet je ook geen Amazoneplanten of een kale achterwand toch?
We willen het leefgebied toch een beetje nabootsen lijkt me.


Maar ja, persoonlijke smaak telt ook mee
 
Dat klopt fozzy ik wil het liefst iets wat past bij discusvissen. Maar vooral ook iets wat 70cm hoog is.
 
kim broeders zei:
Dat klopt fozzy ik wil het liefst iets wat past bij discusvissen. Maar vooral ook iets wat 70cm hoog is.

Kijk dan in Albert zijn bak. slagtanden,rechtop.
 

Terug
Bovenaan