Weet iemand wat mijn planten missen


Niet dat ik je heel graag wil tegenspreken maar of planten het goed doen hangt volgens mij ook af van je persoonlijke bak (of water)
Er zijn makkelijke planten zoals sterrenkruid of braziliaanse klimop , die ik hier dus niet aan de gang krijg.
Misschien hebben deze in jouw bak wel wat voeding nodig omdat het hele makkelijk snelgroeiende planten zijn?
 
Nou ben langs geweest en er is me aanbevolen een nieuwe lamp te kopen aangezien er niet teveel maar genoeg nitraat in de bak had moeten zijn voor de planten om te groeien hij zei dus ook tegen me dat het dan aan licht ligt ga het nu opnieuw proberen met nieuwe planten
 
Ben dus langs geweest, en was me aanbevolen om een nieuwe lamp te kopen aangezien er niet teveel maar wel genoeg nitraat in de bak zat voor de planten om te groeien
 
Nou dat is een erg dubious advies.
Alsof planten alleen nitraat nodig hebben.

Wat je wil weten is wat is je nitraat waarde maar ook je fosfaat waarde.

En dan heb je ook nog iets vsn co2 of carbo nodig
 
Met een nieuwe lamp is de vraag vaak nog groter naar voeding dus als er al tekorten zijn dan wordt het probleem eerder groter.
 
Met een nieuwe lamp is de vraag vaak nog groter naar voeding dus als er al tekorten zijn dan wordt het probleem eerder groter.

Ja dat kan wel ik gaf ook 1x in de 14 dagen voeding als ik zo na denk zit daar best een lange tijd tussen
 
Update, bij een van me planten die ik in dit aquarium had zie ik verschil. na nog niet eens 24 na aankoop.
IMG_20171217_101917.jpg

Zoals u kunt zien begint er aan de top van een plant een hoop leven te groeien, ik had nog een vraag word het tijd om dit plantje te snoeien? En hoe gaat dit in zijn werking.
 
Er groeit een nieuw plantje op de oude dat is positief.
Ik zou het nog even laten groeien en dan de oude er door vervangen.

Beste is de plantenvoeding wat regelmatiger te geven.
Verdeel de aanbevolen hoeveelheid voor 14 dagen eens door vier en doe het dan twee keer in de week.
Dat gaat denk al een stuk beter werken.
 
Er groeit een nieuw plantje op de oude dat is positief.
Ik zou het nog even laten groeien en dan de oude er door vervangen.

Beste is de plantenvoeding wat regelmatiger te geven.
Verdeel de aanbevolen hoeveelheid voor 14 dagen eens door vier en doe het dan twee keer in de week.
Dat gaat denk al een stuk beter werken.
Wat bedoel je met vervangen? Het groeiende gedeelten behouden en het oude af knippen? Diegene die mij had geholpen in de dierenwinkel had aanbevolen om vanaf nu elke dag 1 ml voeding per dag te geven
 
Mhh als die vaantjes plant bekijkt is er wel wat meer aan de hand, deze staat te verslijmen en de nieuwe top zijn duidelijk heel veel te korten zichtbaar,

Fosfaat en ijzer en te hoge PH en GH omdat het oude blad slap hangt en plantencellen knappen en scheuren en een vaantjes plant houd van voedingsrijk water met veel ijzer en een zachte water waarde en een PH van 6,8.
Nu ziet ik Koraal in je bak staan ik zou dat maar eens testen of het geen kalk afgeeft in je water dat zou al een verklaring zijn waarom de plant verslijmt.

Wil je dit bakkie nog redden wordt het nieuwe planten kopen en klei tabletten of rootsticks en ijzer tabletten E15 en dergelijk van denerile bij de planten in de bodem duwen, koraal eruit halen en eerst testen of het geen kalk afgeeft !
Als je dat gedaan hebt gewoon een warm/white TL buisje kopen bij de Gamma of Praxis voor nog geen 3 a 4 euro en je hebt aandeel in blauw en rood met een goed groei rendement voor je planten, weekelijks 20 a 30% water verversen en planten voeding toe dienen en dag er na Ferro (ijzer)
Als tip gebruik Co2 setje en is dat te duur dan kan je Easy Carbo dagelijks gaan gebruiken om iets van koolstof in je water te krijgen zodat de planten kunnen assimileren en dan pas kunnen ze voeding stoffen opnemen om te gebruiken.
Zorg voor een setje waar mee je waarde Fosfaat Nitraat GH KH en PH kan meten om je water goed te krijgen omdat ik nu vermoedt dat het water behoorlijk hard is en een te hoge PH door het koraal (test dus)
 
Mhh als die vaantjes plant bekijkt is er wel wat meer aan de hand, deze staat te verslijmen en de nieuwe top zijn duidelijk heel veel te korten zichtbaar,

Fosfaat en ijzer en te hoge PH en GH omdat het oude blad slap hangt en plantencellen knappen en scheuren en een vaantjes plant houd van voedingsrijk water met veel ijzer en een zachte water waarde en een PH van 6,8.
Nu ziet ik Koraal in je bak staan ik zou dat maar eens testen of het geen kalk afgeeft in je water dat zou al een verklaring zijn waarom de plant verslijmt.

Wil je dit bakkie nog redden wordt het nieuwe planten kopen en klei tabletten of rootsticks en ijzer tabletten E15 en dergelijk van denerile bij de planten in de bodem duwen, koraal eruit halen en eerst testen of het geen kalk afgeeft !
Als je dat gedaan hebt gewoon een warm/white TL buisje kopen bij de Gamma of Praxis voor nog geen 3 a 4 euro en je hebt aandeel in blauw en rood met een goed groei rendement voor je planten, weekelijks 20 a 30% water verversen en planten voeding toe dienen en dag er na Ferro (ijzer)
Als tip gebruik Co2 setje en is dat te duur dan kan je Easy Carbo dagelijks gaan gebruiken om iets van koolstof in je water te krijgen zodat de planten kunnen assimileren en dan pas kunnen ze voeding stoffen opnemen om te gebruiken.
Zorg voor een setje waar mee je waarde Fosfaat Nitraat GH KH en PH kan meten om je water goed te krijgen omdat ik nu vermoedt dat het water behoorlijk hard is en een te hoge PH door het koraal (test dus)
Ja dat koraal stukje is zover ik weet decoratie maar dat gaf die man gister ook aan dat me water harder is dan gebruikelijk, echter gaf hij aan dat dit verder geen probleem was voor de planten.
 
Ja dat koraal stukje is zover ik weet decoratie maar dat gaf die man gister ook aan dat me water harder is dan gebruikelijk, echter gaf hij aan dat dit verder geen probleem was voor de planten.

Onzin planten houden helemaal niet van hard water omdat het dan heel moeilijk wordt om voedingstoffen op te nemen, en jouw vissen houden ook niet van hard water maar matig hard GH max 8 en PH 6,5 tot 7,2.
Wat is je hardheid van het water als men tegen jouw zegt dat het harder is als gemiddeld ?
 
Ja ik wil ook eigenlijk alle waterwaarden weleens meten want opmerkingen van een winkel als goed of te hoog zeggen niet zoveel natuurlijk;)k
 
I'm
Onzin planten houden helemaal niet van hard water omdat het dan heel moeilijk wordt om voedingstoffen op te nemen, en jouw vissen houden ook niet van hard water maar matig hard GH max 8 en PH 6,5 tot 7,2.
Wat is je hardheid van het water als men tegen jouw zegt dat het harder is als gemiddeld ?
Heb geen gemiddelde gekregen
 
Ja ik wil ook eigenlijk alle waterwaarden weleens meten want opmerkingen van een winkel als goed of te hoog zeggen niet zoveel natuurlijk;)k
Nee idd ik dacht ook dat hoe hij het deed gebruikelijk was
 
Het probleem met te hard water kan zijn dat hierdoor de planten de beschikbare voeding moeilijker kunnen vinden of opnemen. Je moet het zien als een ballenbak. Als erin de bak erg veel kh ballen zitten en weinig nitraatballen dan is de kans dat de plant de nitraat kan vinden veel kleiner dus alles moet een beetje in balans zijn zeg maar. Nu is de ene plant hier beter in dan de andere plant maar hier komt het een beetje op neer.
 
Misschien moet je de volgende keer vragen of hij het voor je wil opschrijven en het beste is testen met druppels;)k
 
Misschien moet je de volgende keer vragen of hij het voor je wil opschrijven en het beste is testen met druppels;)k
Ja ik vroeg ook aan hem heb je ook een waarde voor me maar hij gaf me alleen kleurtjes waarop hij beargumenteerde wat het voor moest stellen
 
M
Het probleem met te hard water kan zijn dat hierdoor de planten de beschikbare voeding moeilijker kunnen vinden of opnemen. Je moet het zien als een ballenbak. Als erin de bak erg veel kh ballen zitten en weinig nitraatballen dan is de kans dat de plant de nitraat kan vinden veel kleiner dus alles moet een beetje in balans zijn zeg maar. Nu is de ene plant hier beter in dan de andere plant maar hier komt het een beetje op neer.
Maar hoe kan ik dan me kh omlaag halen?
 
Ja nou gewoon vragen of hij de gemeten waarden op een papiertje wil schrijven en een beetje goede zaak zal daar niet moeilijk om doen lijkt me toch.
 
M

Maar hoe kan ik dan me kh omlaag halen?

Daar zijn wel manieren voor maar het is denk ik beter als we eerst weten hoe hoog deze is want straks doe je dingen die niet echt noodzakelijk zijn en je weet nu ook niet hoeveel de kh eventueel zou moeten zakken.
 
Daar zijn wel manieren voor maar het is denk ik beter als we eerst weten hoe hoog deze is want straks doe je dingen die niet echt noodzakelijk zijn en je weet nu ook niet hoeveel de kh eventueel zou moeten zakken.

Nee, okee ik snap het idd
 
Ja nou gewoon vragen of hij de gemeten waarden op een papiertje wil schrijven en een beetje goede zaak zal daar niet moeilijk om doen lijkt me toch.
Naja hij deed er dus wel moeilijk over want hij zei het zijn gewoon kleurtjes
 
Wat bedoel je met vervangen? Het groeiende gedeelten behouden en het oude af knippen? Diegene die mij had geholpen in de dierenwinkel had aanbevolen om vanaf nu elke dag 1 ml voeding per dag te geven
Voedingen per dag, als dat mogelijk is verdienen altijd de voorkeur. Planten kunnen, net als mensen, niet ongelimiteerd opnemen. Alleen al uit oogpunt van efficiëntie is dus dagelijkse toediening beter.
 
Ik heb btw gister een water verversing gedaan van ongeveer 70‰
Voedingen per dag, als dat mogelijk is verdienen altijd de voorkeur. Planten kunnen, net als mensen, niet ongelimiteerd opnemen. Alleen al uit oogpunt van efficiëntie is dus dagelijkse toediening beter.
Ja voorheen ook niet zoals dit na gedacht, alleen vanuit het standpunt ik heb nu voeding 1x in 2 weken is genoeg, nou lekker makkelijk. Maar natuurlijk is het ook logischer dat planten een breder voedings schema hebben om op te kunnen groeien
 
Naja hij deed er dus wel moeilijk over want hij zei het zijn gewoon kleurtjes


Ja wat een lulkoek zeg. Bij die kleuren horen bepaalde waarden dus ik vind dit niet echt reclame voor zo n bedrijf. Op zowel de kleurenkaarten van druppeltesten als op teststrips staan kleuren met daarbij behorende waarden.
 
I'm

Heb geen gemiddelde gekregen

Zo kunnen we uren proberen te helpen maar net als alle andere hier zeggen, zonder water waardes weten we nog niks over de hardheid en PH en liefst ook de KH waarde met fosfaat en nitraat dan pas kunnen we een conclusie trekken wat er gedaan moet worden.
Persoonlijke mening je moet eerst meten en meten is weten om een oplossing voor het probleem te vinden om het op te lossen, ik zie enkel alleen al aan de vaantjes plant dat het goed mis omdat deze een zachte plant is met een zachte steel en behoorlijk eisend is kwa licht en voeding en water waardes anders verslijmt deze plant niet en laat zijn blad hangen.

Dus tja ik zou vast de decoratie zoals dat koraal er maar vast uit halen indien je nog steeds niet weet of deze kalk afgeeft aan het water , makkelijke test is door een stukje af te breken in een kopje doen met azijn, gaat deze belletjes afgeven dan is het kalk wat oplost en niet bruikbaar in jouw aquarium.
 
Ik heb btw gister een water verversing gedaan van ongeveer 70‰

Ja voorheen ook niet zoals dit na gedacht, alleen vanuit het standpunt ik heb nu voeding 1x in 2 weken is genoeg, nou lekker makkelijk. Maar natuurlijk is het ook logischer dat planten een breder voedings schema hebben om op te kunnen groeien

Dat hangt ook een beetje af welke planten je hebt, moerasplanten is het niet zo noodzakelijk om elke dag voeding te geven als je al kleibollen en dergelijk bij de wortels hebt zitten, waterplanten echter wel zoals cabomba en noemt ze maar op hebben er zeker baat bij om elke dag voeding te krijgen omdat ze hard groeien en geen of nauwelijks voeding opnemen uit de bodem door een te klein wortelstelsel mocht deze wortelen.
Hier merk ik weinig verschil in groei of kleur bij de moeras planten toen ik elke dag 2 a 3 ml voeding gaf dus ik doe het weer gewoon weekelijks, enkel gedoorndhoornblad groeit iets minder snel maar das ook de enigste echte waterplant die ik in mijn aquarium heb als nitraat en fosfaat vreter.
 
J
Ja wat een lulkoek zeg. Bij die kleuren horen bepaalde waarden dus ik vind dit niet echt reclame voor zo n bedrijf. Op zowel de kleurenkaarten van druppeltesten als op teststrips staan kleuren met daarbij behorende waarden.
Ja dat dacht ik dus ook maarja aangezien ik nog nooit zo'n strip had gebruikt en hij mij uitlegde dat hij alleen het kleurtje had ik ook niet verder kom helaas.
 

Terug
Bovenaan