Weet iemand wat mijn planten missen


EmielRol

Well-known member
Lid geworden
15 december 2017
Berichten
130
Leeftijd
28
IMG_20171216_125623.jpg
IMG_20171216_125626.jpg
IMG_20171216_125629.jpg
goede dag ik word gek van mijn planten ik gebruik gewoon planten voeding maar dit blijkt niet te helpen. Ik ben ook van plan om mijn eigen planten voeding te gaan maken vandaar zou ik graag willen weten wat ik mis. Dit is de planten voeding die ik gebruik
IMG_20171216_125936.jpg
IMG_20171216_130048.jpg
 
Is het mogelijk om je waterwaarden te meten en heb je wat info over de bak en de verlichting.
 
Is het mogelijk om je waterwaarden te meten en heb je wat info over de bak en de verlichting.

Waterwaarden kan ik helaas niet meten, de bak is 2e hands maar heb ik nou al 3 maanden en alles gaat goed alleen met mijn planten heb ik moeite
 
Dat is toch geen gewoon zand met die witte korrel? Ik dacht eerder een iets van Caviar bodem. Maar goed, kun je de waterwaarden meten of laten meten om te kijken of er tekorten zijn en wat meer info geven
 
Dat is toch geen gewoon zand met die witte korrel? Ik dacht eerder een iets van Caviar bodem. Maar goed, kun je de waterwaarden meten of laten meten om te kijken of er tekorten zijn en wat meer info geven
Waar kan ik dat laten testen aangezien zo'n water test kit onwijs duur is heb ik dit niet in huis, en wat kost dat gemiddeld je water laten testen weet u dat?
 
Bij de meeste aquariumzaken die kunnen testen is het gratis hoor. Je kan ook al koffertjes kopen met de belangrijkste testen voor 30-40 euro.

Dirk, wat denk jij wat voor bodem er in deze bak zit?
 
Bij de meeste aquariumzaken die kunnen testen is het gratis hoor. Je kan ook al koffertjes kopen met de belangrijkste testen voor 30-40 euro.

Dirk, wat denk jij wat voor bodem er in deze bak zit?
IMG_20171216_131710.jpg
hier staat gewoon aquarium zand
 
Even terzijde maar hoeveel vissen heb je erin want volgens mij is dat een behoorlijk bevolkt bakje als ik het zo bekijk.
 
Ja wel een tl buis ja


Dat is bij een 60cm meestal een 15W buis. Dit geeft niet erg veel licht en in de regel krijg je niet snel tekorten als je het licht normaal laat branden. Ik heb hier 4 van 60cm en laat het licht 9 uur branden en geef enkel wat plantenvoeding zonder problemen verder.
Lijkt me toch verstandig om eens de waarden te laten meten.
 
Even terzijde maar hoeveel vissen heb je erin want volgens mij is dat een behoorlijk bevolkt bakje als ik het zo bekijk.

Ja ik weet momenteel niet hoeveel het er ongeveer zijn wel een hoop idd, dit is IVBM met dat de molly baby's voorheen niet bij de volwassen Molly's konden. De ouders had ik opgegeven moment over gegooit naar een andere bak en sinds vandaag geprobeerd of het samen ging dus vandaar. Een hoop Molly's ben ik ook van plan om te verkopen of weg te doen
 
Sorry had dit even over lezen maar zoals wat bij de wortels bedoel je?

Veel aquarium planten zijn eigenlijk moeras planten die grote delen van boven water staan en dus de voeding met wortels opnemen in tegenstelling tot echte water planten.
Deze hebben dus voeding bij de wortels nodig. Dit is te koop als klei bollen, sticks of capsules die je bij de plant in de bodem stopt.
 
Dat is bij een 60cm meestal een 15W buis. Dit geeft niet erg veel licht en in de regel krijg je niet snel tekorten als je het licht normaal laat branden. Ik heb hier 4 van 60cm en laat het licht 9 uur branden en geef enkel wat plantenvoeding zonder problemen verder.
Lijkt me toch verstandig om eens de waarden te laten meten.

Ja idd begin nu ook benieuwt te raken hoe word dit vervoerd ik heb namelijk niet van die reageer buisjes thuis zat er over na te denken om hem in een ouwe vissen voer bakje te doen maar dan is er kans dat het eten ook het water beïnvloed
 
Veel aquarium planten zijn eigenlijk moeras planten die grote delen van boven water staan en dus de voeding met wortels opnemen in tegenstelling tot echte water planten.
Deze hebben dus voeding bij de wortels nodig. Dit is te koop als klei bollen, sticks of capsules die je bij de plant in de bodem stopt.

Okee in dit hoeft niet te cycle want dat is wat ik heb vernomen op YouTube maar die mensen hadden volgends mij ook een soort van bodem wat het ph erg aanpast ofzo
 
Soort wit grind.
Eigenlijk de meeste verkeerde bodem die je kan bedenken. :sorry:

Te grof en de vissen vinden zo'n lichte bodem ook niet fijn en komen bovendien ook niet mooi op uit.

Maar is dit verkeerd om persoonlijke redenen of omdat het niet goed is voor de plant?
 
Dan zal ik vandaag me water laten testen en hou ik u beiden op de hoogte.
 
Ik ben van plan om me water mee te nemen in een 100g vissen vier bakje zou dit genoeg zijn?
 
Maar is dit verkeerd om persoonlijke redenen of omdat het niet goed is voor de plant?
De planten hebben er geen probleem mee hoor die missen hooguit wat voeding.
Het is meer dat bodem vissen liever iets fijners hebben als zand en vissen in het algemeen liever een wat donkerdere bodem hebben.
Persoonlijk vind ik het ook niet mooi maar dat is niet relevant.
 
De planten hebben er geen probleem mee hoor die missen hooguit wat voeding.
Het is meer dat bodem vissen liever iets fijners hebben als zand en vissen in het algemeen liever een wat donkerdere bodem hebben.
Persoonlijk vind ik het ook niet mooi maar dat is niet relevant.

Okee dan weet ik ja misschien een idee voor in de toekomst donker zand
 
Soort wit grind.
Eigenlijk de meeste verkeerde bodem die je kan bedenken. :sorry:

Te grof en de vissen vinden zo'n lichte bodem ook niet fijn en komen bovendien ook niet mooi op uit.

Ik heb het idee dat fijn grind juist een goede filterwerking geeft ten opzichte van zand. Persoonlijk vind ik een lichte grindbodem juist weer aantrekkelijker.
Mits je geen vissen hebt die graag zand door de kieuwen laten gaan, dan zou ik voor zand kiezen.

Hier 2 bakken met fijn grind en best goede plantengroei ook, dat terwijl ik helemaal niets gebruik aan plantenvoeding.

Ik zou eerst wat proberen met makkelijke planten in plaats van geld steken in allemaal andere voedingsmiddelen of zelfs de bodem aanpassen.

Niet iedere plant doet het goed in iedere bak.
 
Ik heb het idee dat fijn grind juist een goede filterwerking geeft ten opzichte van zand. Persoonlijk vind ik een lichte grindbodem juist weer aantrekkelijker.
Mits je geen vissen hebt die graag zand door de kieuwen laten gaan, dan zou ik voor zand kiezen.

Hier 2 bakken met fijn grind en best goede plantengroei ook, dat terwijl ik helemaal niets gebruik aan plantenvoeding.

Ik zou eerst wat proberen met makkelijke planten in plaats van geld steken in allemaal andere voedingsmiddelen of zelfs de bodem aanpassen.

Niet iedere plant doet het goed in iedere bak.

Okee, ja want ik heb is dus geen zand..... Oplichters zijn 't ook , maarja doe het nu met wat ik heb als ze dood van koop ik wel weer nieuwe
 
Ligt er maar aan wat voor zand.
Je moet zand nemen met een korrelgtootte die niet teveel verschilt per korrel zoals filterzand.

Of je planten het goed doen zonder voeding hangt heel veel af van het licht.
Hoe meer licht hoe meer groei en dus ook meer voeding dat er nodig is.

Als ik naar de foto's kijk zie er ook heel makkelijke planten instaan die het absoluut niet doen.
Er staan ook wat lastigere in maar als een absolute beginners plant het niet doet kom je er niet met andere planten.
 
Ligt er maar aan wat voor zand.
Je moet zand nemen met een korrelgtootte die niet teveel verschilt per korrel zoals filterzand.

Of je planten het goed doen zonder voeding hangt heel veel af van het licht.
Hoe meer licht hoe meer groei en dus ook meer voeding dat er nodig is.

Als ik naar de foto's kijk zie er ook heel makkelijke planten instaan die het absoluut niet doen.
Er staan ook wat lastigere in maar als een absolute beginners plant het niet doet kom je er niet met andere planten.

Okee, naja als mijn bus opschiet kan ik me water laten testen
 
Ligt er maar aan wat voor zand.
Je moet zand nemen met een korrelgtootte die niet teveel verschilt per korrel zoals filterzand.

Of je planten het goed doen zonder voeding hangt heel veel af van het licht.
Hoe meer licht hoe meer groei en dus ook meer voeding dat er nodig is.

Als ik naar de foto's kijk zie er ook heel makkelijke planten instaan die het absoluut niet doen.
Er staan ook wat lastigere in maar als een absolute beginners plant het niet doet kom je er niet met andere planten.

Niet dat ik je heel graag wil tegenspreken maar of planten het goed doen hangt volgens mij ook af van je persoonlijke bak (of water)
Er zijn makkelijke planten zoals sterrenkruid of braziliaanse klimop , die ik hier dus niet aan de gang krijg.
 

Terug
Bovenaan