Waterpest staat er niet zo florissant bij


P

Paula Bean

Guest
Hoi, ik heb in een glazen tank (21 liter) wat Waterpest, wat Colomba, en een Gymnocoronis. De Waterpest staat er volgens mij niet zo florissant bij: een beetje bruin, slap, en niet zo vitaal. Maak ik me onnodig zorgen, hoort dit zo, of is er iets aan de hand?

CdoY0nyweUFOjlaire7wC7pj5ANdy2ei.jpeg


Voordat ik dwerggarnaaltjes introduceer in mijn tank, wil ik eerst een gezond plantenbestand, vandaar mijn vraag.
 
Zijn van de waterpest 2 varianten waarvan 1 het niet doet in verwarmd water,kan zijn dat je die dus hebt.
Zal dit maar uit je bakje halen want is niks meer iig.
 
Argentijnse waterpest is de warmwater variant.
 
Seabait zei:
Zal dit maar uit je bakje halen want is niks meer iig.

Veel dank voor het steuntje in de rug, Seabait! Mijn intu�tie was dus niet verkeerd. Ik heb de Waterpest dan maar uit mijn tank genomen en in een aparte emmer gedaan, de stukjes die nog groen waren ervan af geknipt en in een aparte kom gedaan en misschien groeit dat nog wel uit, hoop ik. Mijn ronde kleine tank ziet er nu weer florissanter uit met zelfs enige budding beads in de Columbo! (See picture)

gM4kQGmEuJE-HgWJtXXptvOPSDz_Q57e.jpeg
 
Bertus zei:
Argentijnse waterpest is de warmwater variant.

Allrighty, Ik begrijp hier dat watertemperature een belangrijke rol speelt en ik misschien mij niet gedocumenteert genoeg heb. Het is ook geen eenvoudig opgaaf om bij waterplants die bij tuincentrum te krijgen zijn goede informatie te vinden... vaak weet de werknemers zelf de naam van de plant niet!
 
Haal deze wel uit de potjes, maak de wortels schoon van eventuele wol en een mogelijk stukje lood, dan kun je ze schoon in de grond planten.
 
Laat je de plantjes gewoon in de potjes zitten?
Ik zou ze eruit halen, anders blijven ze niet lang goed.. :)
 
Haha ton we waren tegelijk :D
 
Elodea densa (Waterpest) - aquarium123



www.aquarium123.nl/Waterpest-Elodea-densa







� 1,95 - ‎Op voorraad
Nederlandse naam: Waterpest. Alternatieve namen: Argentijnse waterpest, elodea. Continent van herkomst: Oorspronkelijk Zuid-Amerika maar tegenwoordig ...
 
TonHageraats zei:
Haal deze wel uit de potjes, maak de wortels schoon van eventuele wol en een mogelijk stukje lood, dan kun je ze schoon in de grond planten.

Hallo Ton, bedankt voor je tip. Inderdaad, ik heb de planten gelaten in hun kleine potjes (ze lijken zo goed te gedijen in de winkel). Jouw suggestion is om ze uit de potten te halen, de wortels te cleanen, en ze de grond in the stoppen. Dat klinkt logisch. Ik moet toegeven dat de bodem in mijn kleine tank is niets meer dan een klein laagje van marble-grind; Ik hoopte dat de planten alleen het water nodig hebben om te kunnen overleven.

Waarschijnlijk groeien de wortels van de planten niet graag in marmerslag, misschien is het veels te ruw, misschien dat ze iets willen om meer solide te groeien, misschien hebben ze dat nodig om nutrients uit de grond te extracten. Ik zag een aantal YouTube-video's over aquariumplanten en ��n figuur (DIY Ghetto Fishtankman?) steriliseerde gewone grond uit de tuin in zijn cooking oven, voordat hij het op de bodem van zijn tank legde, en bedekte met enig grind en/of gravel. Misschien moest ik hetzelfde doen voor een optimaal klimaat van groei en behoud van planten.
 
Nou, doe maar niet. hoor.
Geen aanrader.
Wordt het een janboel.
is meer voor ervaren lui.

Ik heb zelf aquarium grint.
En dat gaat heel goed.
Dus, ik zou zeggen,vul het aan, tot 4 cm.
dan houden de wortels wel.
Vooral van die moerasplant.
 
Als de plantjes maar blijven zitten in de grond komt het wel goed.
eventueel kan je gebruik maken van plantpins of een dergelijke DIY oplossing.

De bakjes zijn alleen bedoeld om de plantjes te laten opgroeien en als transport voorn naar de winkel en naar de klant toe.

Edit;
http://dierenspeciaalzaakdepauw.be/prod ... ts_id=6603
 
Bedankt allemaal voor waardevolle suggestions!

Bertus adviseerde om het concept van gesteriliseerde soil te vergeten totdat ik meer ervaring heb, en gewoon gebruik te maken van het aquarium grind/gravel op de bodem.

Ton's suggestie is om planten vast te zetten en ze fixeren in het gravel op de bodem, basically hetzelfde als Bertus! ;-)

Uit de suggesties begrijp ik ook dat de potjes waar de planten worden opgekweekt zijn niet bedoelt zijn om in het aquarium te worden gehouden.

PS. Ik weet niet zeker wat 'plant pins' zijn?

Mijn actie is morgen om de plants te bevrijden uit hun potten en in de gravel/marbleslag te fixen.
 
Thanks Ton voor de verheldering, Plant Pins zijn plastic clamps die de steel van de plant onder de soil houden, duidelijk. Plants hebben inderdaad de neiging om te drijven naar de oppervlakte! Vooral ook omdat ze de belletjes van de airpump onder hun blaadjes vasthouden. Ik zal morgen zien hoe het gaat met het fixeren van de plants in de bodem, als het een caroussel van losdrijvende plantdelen wordt zal ik zeker van dit concept gebruikmaken! Thanks for the tip,
 
Deze bodembedekking is eigenlijk niet geschikt voor plantjes en kan je toch beter wat fijner grind nemen voor de worteltjes hoor.
Ook vuil zakt zo tussen de kiezels en gaat rotten wat weer slecht is voor de waterwaarden.
Welke bewoners ga je voor dit bakje nemen?
 
Hoi Seabait, ik zal zeker wat fijnere grind kopen om door de marble-slag heen te mengen en wat prettiger bodem te maken voor de wortels van planten, ook omdat het wat minder scherp is, en vriendelijker voor hun wortels.

Regarding je vraag welk bewoners ik ga nemen voor mijn kleine ronde aquarium, dat is een goeie vraag van jou: ik wil zeker niet dat creatures zich ongelukkig gaan voelen in mijn tank. Iedereens schrikbeeld is natuurlijk een pathetische solitary goudvis in een kom die niet goed kan adem kan nemen en lucht hapt aan de oppervlakte en langzaam doodgaat aan zijn eigen toxic ammoniak uitstoot. Mijn idee is om een aangenaame biotoop te maken in een tank met voldoende planten en een goeie bacterie kringloop om een perfect habitat te maken voor kleine creatures zoals crayfish, garnalen en snails. Nu heb ik al vele YouTube filmpjes bekeken die crayfish behandelen en dat is boven mijn grijpen op dit moment [realiseer ik me nu], ik stelde mijn doel dus omlaag naar meer simpele habitats, voor bijvoorbeeld shrimps en misschien snails. Daarna bekeek ik eisen voor shrimps en ik had mijn doelen toch weer lager moeten stellen: vergeet de shrimps, misschien beginnen met snails. Maar nu besef ik dat ik simpele snails ook niet kan exponeren aan mijn eigen onkunde en incompetence. Dus, wat blijft over voor mijn doelstelling voor deze Kerstmis? Ten eerste moet ik competent worden om een tank met alleen plants gezond en vitaal te houden. Waneer dat mij lukt kan ik misschien ��n snail introduceren (ik hoop dat snails geen kuddedieren zijn!). Als die snail alleen overleeft en gelukkig is, wil ik misschien meer snails introduceren in de tank. Het laatste ding dat ik op mijn geweten wil hebben is onnodig doodgaan van onschuldige creatures vanwege gebrek aan zuurstof of slechte balance in de tank.

Als de snails goed overleven wil ik misschien denken aan het introduceren van een garnaal (shrimp) in de tank, dit moet dan wel een vreedzame schrimp zijn. Als dat OK gaat dan misschien een paar shrimps meer. Dat is mijn plan. Wat vind jij daarvan?
 
Ik vind het een lang verhaal voor iets wat veel korter uitgelegd had kunnen worden,maarja vrouwen... ;)
Duidelijk dat je het goed gaat aanpakken iig,top! :thumbs:
 
Vertel mij dan graag, hoe had jij het dan kort uitgelegd? In twee zinnen! LOL ;-)
 
Aangezien je een 21 liter bakje hebt zou ik voor een makkelijk houdbare garnaal gaan de vuurtjes, minimaal 10 a 15 stuks.

Voor slakken zal je ook een kleine variant moeten hebben en om meerdere b.v. appelslakken te nemen is dit bakje "mogelijk" ook al te klein.

Je spreekt over een ronde tank eigenlijk hebben we het hier dus al over een niet erg gezonde vorm met een lastig in te richten afmeting, op zijn Hollands gezegd "een grote bloemenvaas" waar in het al lastig zal worden om planten te houden, mogelijk zouden mossen i.s.m. vuurtjes een betere combinatie zijn.

Ik zou graag een overzichtsfoto willen zien om een beter beeld te krijgen en vernemen welke maatregelen je hebt genomen om een gezonde atmosfeer te verkrijgen voor je dieren en daarmee doel eigenlijk op een filtering.
 
2 zin. Heb je een Foto. Nee,niet van jou. :D

Van het bakje. :thumbs:
 
Seabait zei:
Duidelijk dat je het goed gaat aanpakken iig

Ik neem dat als compliment ;-) Het is iedereen wel duidelijk dat we allemaal het beste voor onze aquarium creatures willen. En niemand wil dat onze waterige huisdieren lijden onder onwetendheid of verwaarlozing. Ik stel dan ook zeer op prijs de adviezen en suggesties die gedaan werden in deze thread.
 
Alvast post ik wat fotos die verlangd werden van mijn kleine cozy ronde tankje.

Overzicht:

aGhgRzq-UPEEMjNO_X_nCJPJY1nZZ1s2.jpeg


Without lamp:

aGhgRzq-UPEEMjNO_X_nCJPJY1nZZ1s2.jpeg


De top van de tank:

aGhgRzq-UPEEMjNO_X_nCJPJY1nZZ1s2.jpeg


Van links naar rechts: Temperature sensor, Heating element, Air hose, Filter head.

With the compliments of the chef! ;-)
 
Dank je, dit is een heel duidelijk verhaal geworden, wat een foto al kan zeggen :)

Naar mijn mening is dit een opstelling welke alleen maar mooier kan worden in je interieur zoals volgende link aangeeft....
http://www.beautylab.nl/bloemen-je-interieur/


Ik wens je veel inzicht.
 
Leuk , Paula. :thumbs: is wel een idee van Ton. ;) Maar,
Wie geeft haar dan die rozen? :D Ton? :oops:

Fleurop? :D
Bloemen bezorgen :: Bloemen bestellen :: Fleurop.nl

Bloemen bestellen & bloemen bezorgen bij Fleurop. Bestel v��r 14.00 uur, dan bezorgt een kwaliteitsbloemist vandaag nog!
https://www.fleurop.nl/
 
Well, Ton, I'm a lover of plants, and recently I've expanded my interest into underwater plants. Misschien dat ik binnenkort een grotere tank installeer, maar voor het moment probeer ik wat standard plants te houden in een circular tank. The capacity is still 21 liters. Ik realiseer me dat ik in deze tank geen vissen kan houden, maar misschien wel een paar snails? Zouden die gelukkig zijn in zo'n tank met waterplants?
 
Beste Paula, deze situatie is voor geen enkel dier houdbaar, wenselijk, of het zou dierenmishandeling zijn, zelfs planten worden hier niet "gelukkig" van.

Ik kan er helaas niets anders van maken dat je de raad van mijn "link" opvolgt of overgaat naar een groter en niet rond formaat.
 
Als het water goed blijft, en de snail IN het water.
Kruipen eruit ,hoor.
Zetten Boven water hun eieren af, dus kukelen dan over de rand.
 
Ton: je advies is duidelijk en neem ik aan voor waarheid. Ik zal mijn kleine ronde tank alleen gebruiken om plants te showcasen en te bewonderen op mijn desk onder een felle lamp. In no case was het mijn intentie om onschuldige dieren bloot te stellen aan een gekrampte situatie. Gelukkig heb ik dit niet gedaan! Ik zou ook nooit dieren willen exposen aan een suboptimal environment. In de komende tijd zal ik mij orienten op een wat groter, vierkante tank met tenminste 100 liter inhoud. Daar zal ik dan om te beginnen ook eerst plants in kweken. Een tank van 100 liter is probably ook wat more suitable for hosting shrimps. Ik heb zeker de ruimte voor een 100 liter tank.
 
Paula, Je neemt een goed besluit. :thumbs:
Vind ik (wij) een bewonderend waardige uitkomst. Top. :thumbs: ;)
 
Deze is wel wat groter. maar heb je alvast een idee.
Gewoon aquariumgrint. en kleibolletjes met lateriet.
dzuiB5Y-V8MMushrmfu8D6Jg0QpXmVYR.jpeg
 
Een 100 liter bak is ruim genoeg voor garnalen, een kleinere kan zonder meer ook vanaf een 30 a 40 centimeter lengte, op voorhand dat de waterkwaliteit en behoefden van de gewenste dieren wordt aanpast en onderhouden.

We zien graag je voordringen in deze.
 

Terug
Bovenaan