Wat voor soort hout en hoe lang gaat het mee


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Hallo Allemaal,


Dit stuk hout kregen we bij het aquarium toen we het met bestand en al overnamen.
Iemand enig idee wat voor soort hout dit is?

Hoe lang zou zoiets mee moeten gaan? ik krijg de indruk dat het steeds dunner wordt en hij lijkt ook een beetje door te zakken. Zouden die Ancistrus en slakken er echt zoveel vanaf eten?
Ik heb eigenlijk ook nooit gecontroleerd of dit het soort hout is dat ancistrus nodig hebben. Of maakt het niet uit welke soort het is?

IMG_20220818_171059.jpg
 
Dit is mangrovehout wat langzaam weggegeten word door je vissen/slakken en week word door het water en op termijn vervangen moet worden voor een nieuw stuk mangrovehout
 
Ah! Dan klopt het wel dat ie steeds dunner wordt. 🙂

Is dat wel een soort dat meteen zinkt, of moet je het eerst een tijd inweken?
 
Zijn er ook geschikte soorten die wel meteen zinken?
 
Geen enkel stuk hout zinkt direct (er is 1 houtsoort op de wereld waarvan de massa zwaarder is dan water en zinkt als een baksteen maar daar krijg je met de beste wil van de wereld geen spijker ingeslagen) en dat komt omdat al het hout wat je koopt droog is en dus tijd nodig heeft water te absorberen.
 
Zeker interessant! Bedankt voor de info!
 
Ik ben altijd als de dood dat ik daarmee iets van een enge ziekte of parasiet binnen haal. Het voelt toch veiliger om het bij een goede aquarium winkel vandaan te halen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Zover ik weet is er wel hout dat zwaar is en gelijk zinkt en dat is uit mn hoofd gedaan Mopani.
 

Mopani heeft geen hulp nodig met zinken lees ik hier.
 
Ja, maar is schijnbaar niet geschikt voor ancistrus werd hier gemeld.
 
Ik heb daar geen verstand van maar als ik de reactie van Meksjoef lees dan heb ik vraagtekens of het wel of niet kan.
 
Ik had eens een groot stuk mangrovenhout in mijn bak en het viel na ongeveer 10 jaar uit elkaar.:LOL:
 
Probeer het eens baardalg vrij te maken. Even uit de bak halen en goed borstelen. Dan zie je ook vanzelf hoe de kwaliteit is. Je hout lijkt me trouwens kienhout.
 
Als je hoge drukreiniger hebt, die erop. Zie je gelijk hoeveel troep er vanaf komt. Kun je daarna voelen of er zachte stukken in zitten (aan het vergaan is). Zo deed ik het tenminste. Is het hout nog goed, dan is het weer als nieuw.


Als je houdt van de looks van Mopani is daar denk ik niets mis mee. Zinkt inderdaad onmiddellijk. Je kunt er een zachter stuk hout voor een Ancistrus onder/achter verstoppen.
Als ik me goed herinner verkleurt Mopani het water wel langdurig.
 
Tegen het drijven ben ik zelf stukken hout (corbohout en spider wood) gaan vastzetten met zuignapjes, aan de zijwanden van de bak. Dus ik heb er een soort afdakjes van gemaakt. Ik merkte dat de vissen dat ook wel fijn vinden, dat ze iets hebben om onder te hangen of op te liggen (siamese algeneters). Bijkomend voordeel is in mijn geval dat de bodem vrij blijft en er geen troep achter of onder het hout verzamelt.
 
Ik wil nog wat toevoegen aan mijn vorige bericht.
Mocht TS kiezen voor Mopani in combinatie met een zachter stuk hout, dan kan TS mits er ruimte is in het filter, de verkleuring van het water eruit halen met Purigen als de verkleuring ongewenst is.
 
Ik wil nog wat toevoegen aan mijn vorige bericht.
Mocht TS kiezen voor Mopani in combinatie met een zachter stuk hout, dan kan TS mits er ruimte is in het filter, de verkleuring van het water eruit halen met Purigen als de verkleuring ongewenst is.
Wekelijkse waterwissel maakt het ook weer helder :p op den duur zal het lekken drastisch verminderen.
 
Ik heb daar geen verstand van maar als ik de reactie van Meksjoef lees dan heb ik vraagtekens of het wel of niet kan.
Tja, ik heb daar ook geen verstand van. Juist daarom kies ik dan liever iets waarvan ik zeker weet dat het werkt.

Probeer het eens baardalg vrij te maken. Even uit de bak halen en goed borstelen. Dan zie je ook vanzelf hoe de kwaliteit is. Je hout lijkt me trouwens kienhout.
Daar wonen een heleboel tylomelania in. Wordt een hele klus om die allemaal te vinden en in veiligheid te brengen. Ik zal er eerst eens in knijpen op een aantal plekken. Eens kijken wat we dan gaan zien.
10 jaar heb ik het trouwens nog lang niet.
 
Tja, ik heb daar ook geen verstand van. Juist daarom kies ik dan liever iets waarvan ik zeker weet dat het werkt.


Daar wonen een heleboel tylomelania in. Wordt een hele klus om die allemaal te vinden en in veiligheid te brengen. Ik zal er eerst eens in knijpen op een aantal plekken. Eens kijken wat we dan gaan zien.
10 jaar heb ik het trouwens nog lang niet.
Tien jaar? Wat bedoel je daar mee?
 
Was een reactie op Tig die zei dat zijn hout nan10 jaar uit elkaar viel
 
Wekelijkse waterwissel maakt het ook weer helder :p op den duur zal het lekken drastisch verminderen.
Ik had Mopani in mijn eerste bakje 'ever' en in mijn herinnering duurde het een eeuwigheid tot het water helder bleef en verkleurde het ook zo sterk dat een waterwissel het water nog steeds niet helder maakte. Maar mijn herinneringen kunnen vervaagd zijn want het is al erg lang geleden, was ergen V.C. of zo ;)

Uiteraard schelen waterwissels een hele boel maar zoals je al aangaf, het zal het verkleuren drastisch verminderen. Niet helemaal. Maar je moet ook maar net houden van een kraakheldere bak. Je hebt helemaal gelijk!
 
Ik ben altijd als de dood dat ik daarmee iets van een enge ziekte of parasiet binnen haal. Het voelt toch veiliger om het bij een goede aquarium winkel vandaan te halen.

Ik gebruik al jaren bladeren en takken van de beuk en eik.
Met mij menig andere hobbyist ;-)
 
Inmiddels heb ik een nieuw stuk mangrove hout gekocht. Ik heb het met heet water afgespoten en in een badje gelegd met een steen erop.
Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat het niet meer drijft?
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Inmiddels heb ik een nieuw stuk mangrove hout gekocht. Ik heb het met heet water afgespoten en in een badje gelegd met een steen erop.
Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat het niet meer drijft?
Tot het zinkt. :cool:
Dat hangt er maar net vanaf hoe droog het is en hoe open de houtstructuur is.
Mocht het te lang duren dan kun je er ook nog altijd een steen aan vast maken die je later weer weghaalt.
 
Maar welke ordegrootte? Dagen, weken, maanden?
 
Over hout en bomen gesproken. Je moet je voorstellen dat hout net zo iets is als botten denk ik. Je hebt verschillende soorten structuren waar de bomen op hun eigen manieren gebruik van maken net zoals wij ook harde en niet buigzame, en zachte maar flexibele botten hebben. Alles heeft zn voor en nadelen.

Bomen met hardhout gebruiken dit als hun afweersysteem. Insecten en vogels hebben hier moeite mee om in de boom te kruipen en de boom daarmee te doden. Terwijl zachte houtsoorten zoals vurenhout juist giftige stoffen gebruiken om bacteriën en insecten tegen te gaan. Om deze rede kan je niet alles gebruiken omdat de bomen hun eigen afweer systeem hebben. Te hard is niet goed en te zacht is vaak giftig.

Hout van buiten vergaat omdat dit niet gefossilseerd is door jaren lang in bijvoorbeeld veengrond te liggen en is daarom niet onderhoudsvrij wat mij zelf niet aantrekt.

Wilgenhout is 1 van de meeste bekende zachte niet giftige houtsoorten. Alleen moet je oppassen met knotbomen aangezien niet elke knotboom daadwerkelijk een knotwilg is. Hoewel er verschillende bomen als knotbomen gebruikt worden die ook niet giftig hoeven te zijn.

Mensen hebben vaak een verkeerd beeld van wat bomen zijn. Elke boomsoort is namelijk een totaal ander soort plant, en de meeste bomen zouden niet eens een boom genoemd mogen worden. Neem bijvoorbeeld de palmboom, welke meer naar een gras soort toewijkt dan dat hij een echte boom is. En noten bomen kunnen soms zo erg op elkaar lijken terwijl de ene meer naar de fruitboomfamilie toewijkt en de andere meer naar houterige notenbomen toewijkt. Je kan bijna geen enkele boomsoort het zelfde zien.
 
Een palmboom met kokosnoten is meer gras dan een kastanjeboom daarop lijkt terwijl een kastanje boom meer naar een fruitboom toe kan wijken(weet niet zeker, zo iets in iedergeval) dan dat een walnotenboom daarwekelijk een notenboom is. Dr waren zelfs bomen die meer gemeen hebben met sla dan dat ze met bomen temaken hebben 😄 weet niet meer precies hoe het zat.. youtube kan leerzaam zijn😁
 
Ik heb zo’n stuk liggen dat nooit wilde zinken. Het heeft 4 maanden in een speciekuip gelegen en ik zag geen vooruitgang. Na 4 maanden heb ik het op gegeven.
Mocht je hout tijdelijk willen verzwaren in de bak, Ik ben geen fan ervan een steen te gebruiken. Als deze in beweging komt, bijvoorbeeld omdat het hout gaat werken, zou hij wel eens de ruit aan kunnen tikken.

Dit is te ondervangen door bv een stuk panty te vullen met een restant van je bodembedekking (mocht de panty scheuren zie je die bodembedekking niet liggen), dit kun je dan mooi over het hout draperen.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan