Wat voor soort hout en hoe lang gaat het mee


Ik heb zo’n stuk liggen dat nooit wilde zinken. Het heeft 4 maanden in een speciekuip gelegen en ik zag geen vooruitgang. Na 4 maanden heb ik het op gegeven.
Mocht je hout tijdelijk willen verzwaren in de bak, Ik ben geen fan ervan een steen te gebruiken. Als deze in beweging komt, bijvoorbeeld omdat het hout gaat werken, zou hij wel eens de ruit aan kunnen tikken.

Dit is te ondervangen door bv een stuk panty te vullen met een restant van je bodembedekking (mocht de panty scheuren zie je niet), dit kun je dan mooi over het hout draperen.
Goeie waarschuwing dat scheeld mij weer een barst in de toekomst misschien😄! Ik dacht nu, wat als je nou een gat in het midden boord en daar iets van cement of degelijks wat zwaar is in doet om hm van binnen te verzwaren. Met een panty zou je toch tegen de panty aan kijken? Of bedekken met planten dan... Zou dat niets zijn?
 
Goeie waarschuwing dat scheeld mij weer een barst in de toekomst misschien😄! Ik dacht nu, wat als je nou een gat in het midden boord en daar iets van cement of degelijks wat zwaar is in doet om hm van binnen te verzwaren. Met een panty zou je toch tegen de panty aan kijken? Of bedekken met planten dan... Zou dat niets zijn?
Die panty is maar tijdelijk hè. In plaats van volstorten met iets zwaars kun je ook als het stuk zich daarvoor leent, een stuk leisteen aan de onderkant bevestigen om het hout te verzwaren. Het stuk platte steen ligt dan op de bodem. Nadeel, je haalt het er niet even uit en dat laatste kan toch wel eens nodig zijn.
 
Die panty is maar tijdelijk hè. In plaats van volstorten met iets zwaars kun je ook als het stuk zich daarvoor leent, een stuk leisteen aan de onderkant bevestigen om het hout te verzwaren. Het stuk platte steen ligt dan op de bodem. Nadeel, je haalt het er niet even uit en dat laatste kan toch wel eens nodig zijn.
Ik kan het niet laten maar dit schiet me net te binnen... Als je het hout niet zwaarder kan maken, dan het water maar lichter! Daarom haal ik altijd water van boven uit de kraan, want water van boven naar beneden is een stuk lichter dan water van beneden naar boven. Snap er helemaal niets van maarja wetten van de natuur he, het ongrijpbare... Tip van de dag hoor
 
Ik laat hem eerst maar eens een weekje zwemmen. En dan evt nog een. Als hij dan nog drijft ga ik weleens kijken naar een stuk leisteen oid.
 
Zo, na 2,5 maand inweken was de grote dag aangebroken. Het nieuwe stuk hout staat in de bak!
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met het verkleuren van het water. Het stuk hout stond in ca 25 liter water en elke week bij het verversen was het water geel. Het werd wel minder, maar hij bleef afgeven. Goede kans dat het water in het aquarium straks ook geel is. We gaan het zien.

De Ancistrus zijn er zo te zien blij mee. Toen ik het oude stuk weghaalde waren ze in rep en roer. Geen schuilplaats meer. Paniek! Nu zitten ze er lekker op te kluiven. Ze laten er zelfs de groentespies met tomaat en komkommer voor liggen!
IMG_20230115_122538563_HDR.jpg
 
trouwens, de oude tak was er wel echt klaar mee. Die was duidelijk zacht en afgekloven. Ik kon hem op veel plekken zo buigen.
 

Bijlagen

  • IMG_20230115_120707238_HDR.jpg
    IMG_20230115_120707238_HDR.jpg
    394.6 KB · Weergaven: 53
  • IMG_20230115_120703846_HDR.jpg
    IMG_20230115_120703846_HDR.jpg
    379 KB · Weergaven: 56
Zo, na 2,5 maand inweken was de grote dag aangebroken. Het nieuwe stuk hout staat in de bak!
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat met het verkleuren van het water. Het stuk hout stond in ca 25 liter water en elke week bij het verversen was het water geel. Het werd wel minder, maar hij bleef afgeven. Goede kans dat het water in het aquarium straks ook geel is. We gaan het zien.

De Ancistrus zijn er zo te zien blij mee. Toen ik het oude stuk weghaalde waren ze in rep en roer. Geen schuilplaats meer. Paniek! Nu zitten ze er lekker op te kluiven. Ze laten er zelfs de groentespies met tomaat en komkommer voor liggen!Bekijk bijlage 354727

Mooi stuk hout en proficiat met je geduld. Het duurde zo lang tot het onder bleef? Ook benieuwd naar het verkleuren van het water. Is natuurlijk een veel grotere watermassa maar toch.
 
Nee, dat niet. Na twee weken was de meeste drijfkracht er wel uit. Maar omdat het water zo kleurde heb ik hem langer laten inweken.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Na 2 weken in de bak kan ik vaststellen dat hij nog steeds kleur afgeeft. Ik heb maar een wat grotere waterwissel dan anders gedaan.
Maar wat me vooral opvalt is dat er heel veel roodbruine ancistruspoep onder ligt. Zo te zien eten ze er flink van. Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat ze er alleen ag en toe een beetje aan knabbelen, maar zo ziet het er niet uit.
 
Na 2 weken in de bak kan ik vaststellen dat hij nog steeds kleur afgeeft. Ik heb maar een wat grotere waterwissel dan anders gedaan.
Maar wat me vooral opvalt is dat er heel veel roodbruine ancistruspoep onder ligt. Zo te zien eten ze er flink van. Dat had ik niet verwacht. Ik dacht dat ze er alleen ag en toe een beetje aan knabbelen, maar zo ziet het er niet uit.
Dan is het zacht hout 😮! Ik zou verkleuring niet erg vinden, op een dag zal het minder worden en ga je het nog missen 😂 als ze hun buiken dr goed vol van eten kom je vast bij een hardere kern terrecht. Dat verkleuren zal ook wel met de poep temaken kunnen hebben ze versnellen gewoon het proces een beetje. Wel een mooi stuk daar zo! Staat het ergens tegenaan?
 
Ik kan het niet laten maar dit schiet me net te binnen... Als je het hout niet zwaarder kan maken, dan het water maar lichter! Daarom haal ik altijd water van boven uit de kraan, want water van boven naar beneden is een stuk lichter dan water van beneden naar boven. Snap er helemaal niets van maarja wetten van de natuur he, het ongrijpbare... Tip van de dag hoor
Ik haal het dan vaak bij de buren want daar is het ook lichter:DD:pp
 
In de bak tijdens het inwateren waren er ook geen vissen bij om ervan te eten en toen gaf het ook geen kleur af.
 
Maar welke ordegrootte? Dagen, weken, maanden?
Ik heb een stuk hout in mijn 440 dat al sinds maart onder water staat en nog steeds niet uit zichzelf verzonken blijft. Een ander stuk dat ik tegelijkertijd kocht zonk al na 5 minuten.
Hout is een natuurproduct. Er kunnen luchtbellen in zitten, of water kan op bepaalde plekken niet goed doordringen je weet het nooit.
 
Trouwens ook nog een interessant weetje. Sinds ik het stuk hout vervangen heb door een nieuw stuk is de TDS waarde in een sprong gedaald van ca 280 naar ca 250. Ik log dit elke week en zag dat het nu al een maand lang stabiel rond 250 is waar het eerst stabiel rond 280 was.

Dit heb ik gemeten. Elke week een meting

274, 287, 276, 309, 293

Hierna heb ik het filter onderhoud gedaan. Daar zie je ook een duidelijke daling van

265, 272, 274, 288, 274

Hier ook filter onderhoud, maar een minder duidelijk verschil

272, 274, 279

Hier heb ik het stuk hout vervangen

281, 251,

filter onderhoud. Geen merkbaar verschil

251, 251, 251

Nu zat er op het oude houd ook een flinke baardalg waarin heel veel babyslakjes woonden. Die zijn ook allemaal verwijderd. Maar ik denk toch dat het vooral het hout was dat uit elkaar aan het vallen was.

Vind ik echt grappig dat dat zo duidelijk meetbaar is.
 

Terug
Bovenaan