Wat kan ik nog doen tegen brom?


Fien zei:
De pomp werkt op wisselspanning. Tijdens de piek trekt hij de ene pool van de magneet aan en tijdens het dal de andere kant.

Blijkbaar zit er verschil in het moment waarop je de pomp aanzet. Heel raar dit!

Heb wel een klein beetje verstand van electra, maar ondanks dat vind ik dit wel een vreemd fenomeen. Hij moet echt bij de juiste vasedraaiing aangezet worden.

Ik heb net diverse keren geschakeld en het is echt 50/50.

jessicapilon zei:
Toch ergens resonantie misschien?? Ik heb het ook met de 2213 gehad en als ik die aan zette dan was het wat minder maar dat werd snel weer luider. Vandaar een pak suiker erop :).

Nee geen resonantie zoals je het zou verwachten. Het is precies 50% kans bij het aanzetten dat hij gaat brommen. Het is goed reproduceerbaar en het effect is ook telkens precies hetzelfde. Bewegen aan de pomp of slangen heeft geen effect. Het inschakelen op het juiste moment heeft een enorm effect!

Blijft een feit dat dit niet normaal is.

Ik heb een Eheim 2124 gehad. Die bromde soms ook. Zomaar ineens. Stekker er andersom in. Zo stil als een muis.

Die 2080 werkt die met een trafo? Of zit er gelijk een stekker aan?

Trouwens je opmerkingen over fase draaing enz. is niet zo raar.
Heb je op de groep waar de pomp op zit ook veel TL trafo's?
Dan zou zomaar de COS PHI (zoek op wiki) wel eens erg laag kunnen zijn. Dit geeft ook een slechtere loop van de motor.
Een storende dimmer in dezelfde groep, kan ook voor problemen zorgen.

Maar geef de pomp ook even 2 weken de tijd, om in te draaien. Dit scheelt echt.
 
willem666 zei:
Ik weet niet als het praktisch haalbaar is in jouw situatie maar ik heb uiteindelijk een 'brommende tafel' stil gekregen door de pomp op een plankje te monteren en dit platformpje heb ik dan aan vier stevige (fiets-)elastieken onder de tafel opgehangen. Dit neutraliseerde hier alle doorgegeven trillingen...

Als variant hierop kan je bijvoorbeeld een op de grond staand kader maken welk je dan kan bespannen met stroken elastisch rubber (voor de stevigheid kan je deze stroken 'vlechten').
Ik zou denken dat dat een vergelijkbare werking heeft...

Dit helpt natuurlijk enkel bij gebrom door trillingen, de pomp zelf wordt er niet stiller door ;) Noppenschuim aan de binnenzijde van de kast zoals Biljoenblik zegt is in dat geval beter.

Een Eheim 2080 aan een stel snelbinders gaat hem niet worden. :S

15 kg minimaal, als die vol water zit. :help:
 
Vind de opmerking fase draaiing raar.

Alle motoren van filters draaien 1 kant op.
Zit en zekering in, die 1 kant opstuurt.
Is die defect, doet hij het niet meer.
 
biljoenblik zei:
Een Eheim 2080 aan een stel snelbinders gaat hem niet worden. :S

15 kg minimaal, als die vol water zit. :help:

Ok� dan, je zal wel gelijk hebben.
Mijn filter weegt tussen de negen en de tien kilo schat ik en hij hangt er toch al meer dan een half jaar aan. Zolang de verankering stevig genoeg is...
Ik schreef ook "stevige (fiets-) elastieken", er zijn namelijk verschillende sterktes elastiek, sommige mensen springen zelfs met de voeten aan een elastiek naar beneden, maar soit.
 
Mijn filters staan allemaal in een afwasteiltje. Allemaal Eheim. gelijk voor lekken.

En verder hoor helemaal niets. ook geen gezoem.
 
De Eheim 2080 heeft een container volume van 25 liter en weegt zelf ook nog een best pak.

Ik kan hem amper uit mijn meubel krijgen (moet hem optillen om hem over de rand te krijgen). Ik schat het ding in op zo'n 35-40 kilo. Ik krijg hem niet op het aanrecht getild. Ik moet hem leegscheppen tot de helft. Ik ben al eens door de rug gegaan.

@Bertus: Je vind het raar, maar ik niet. Ik weet wel een b��tje van electra. De fase wisselt 50 keer per seconde. De motor is een synchroonmotor (rechtstreeks aan het net) waardoor dat 50/50 verhaal best wel eens op kan gaan. Als de motor inwendig 4 spoelen heeft, dan is de kans 50% dat hij op 90 graden start, maar ook 50% kans dat hij op 270 graden start (positie). Naar mijn weten draait een pomp met 2 spoelen op 3000RPM en met 4 spoelen op 1500RPM. Waarschijnlijk gebruikt de Eheim 4 spoelen, dus 1500RPM.
Blijkbaar is er in 1 van de posities een onbalans.

Ik heb in huis geen TL, wel LED, boven de bak zelfs 160 watt, maar dat heeft geen invloed heb ik al getest. Ik heb ook ruim 4 kilowatt aan zonnepanelen verdeeld over meerdere omvormers, maar als ik deze allemaal afschakel blijft het probleem. De inverters die ik gebruik maken het net eerder schoner, dan vuiler.

Vanavond wil ik nog een test doen door de pomp achter een UPS te zetten, maar dat is ook geen definitieve oplossing. Een UPS zorgt voor een verdubbeling van het stroomverbruik bij dit lage vermogen (AC>DC>AC) en een UPS staat er in het algemeen niet om bekend echt een 'schone' sinus te geven. Die staat er bij mij puur voor nood.
 
Fien zei:
Ik kan hem amper uit mijn meubel krijgen (moet hem optillen om hem over de rand te krijgen). Ik schat het ding in op zo'n 35-40 kilo. Ik krijg hem niet op het aanrecht getild. Ik moet hem leegscheppen tot de helft. Ik ben al eens door de rug gegaan.

Neem dan ook een Fluval FX 5 of FX 6, geen gebrom en een aftapkraan om het leeg te laten lopen voordat je door het huis ermee moet gaan lopen.
Ook beter voor je rug.

Ik begrijp ook niet waarom Eheim en JBL met een aftapkraan komen.
Wel kun je een aftapkraan maken door een T-stuk of V-stuk te monteren in de persleiding en op die manier enigzins de filter leger maken.
 
@Bertus: Je vind het raar, maar ik niet. Ik weet wel een b��tje van electra. De fase wisselt 50 keer per seconde. De motor is een synchroonmotor (rechtstreeks aan het net) waardoor dat 50/50 verhaal best wel eens op kan gaan. Als de motor inwendig 4 spoelen heeft, dan is de kans 50% dat hij op 90 graden start, maar ook 50% kans dat hij op 270 graden start (positie). Naar mijn weten draait een pomp met 2 spoelen op 3000RPM en met 4 spoelen op 1500RPM. Waarschijnlijk gebruikt de Eheim 4 spoelen, dus 1500RPM.
Blijkbaar is er in 1 van de posities een onbalans.

Dit zijn geen synchroon motoren.hoor.

Die vind je in platenspelers.om een gelijke afgifte te geven van draaing.


Dit zijn gewoon ordinaire motoren, met een temperatuur zekering, om hem 1 kant op te sturen.


enne,De Eheim 2080 heeft een container volume van 25 liter en weegt zelf ook nog een best pak. dus een 26 kg.
 
Bertus zei:
@Bertus: Je vind het raar, maar ik niet. Ik weet wel een b��tje van electra. De fase wisselt 50 keer per seconde.
Frequentie dus xD

Wanneer ��n van de spoelen uit balans is kan dit aan de ouderdom liegen, anders kan het een productiefout zijn.
Het is ook niet gezond voor je pomp indien 1 van de spoelen hard trilt.

Vijs eens open, neem een foto en post hem ;)
 
Ja, wordt 1 richting opgestuurd. met 50/50 staat hij te brommen.
 
Trouwens of je de stekker er nu andersom insteekt of niet maakt normaal geen enkel verschil aangezien het wisselspanning is.
 
Ik heb zojuist Eheim gesproken, die vinden het een vreemd verhaal. Ik heb ook aangegeven dat bij het insteken van de stekker het 50/50 is, dat hij bromt. Hier hadden ze nog nooit van gehoord. Ik hoop maar dat ze wel go�d dit probleem onderzoeken...

Ik moet de pomp opsturen, als ie niet goed is wordt hij vervangen of hersteld.

Gelukkig heb ik de andere pompen nog, maar het wordt een rotklus om die allemaal weer aan te sluiten. Ik heb alle aansluitingen e.d. omgebouwd om op 1 groot filter te werken in plaats van 3.
 
Ik zou het voor nu zo makkelijk mogelijk maken en kijken of je de 3 pompen niet gewoon met slang in de bak kan hangen. Komt je filter retour (meestal binnen 1 week) dan zet je hem eronder, slangaansluitblok erin, en klaar is "fien".

Ik vertrouw er op dat je een stille pomp hebt straks. Succes met het overbruggen deze periode. Als je slang nodig hebt, zeer waarschijnlijk past je tuinslang ook, kan schelen mbt praktisch en financieel.

Succes!
 
Ik hoop het maar. Ik had niet echt het idee dat ik mijn hele verhaal had gedaan. Ik kreeg snel te horen dat dit nog nooit was voorgekomen en dat ik de pomp moet opsturen en ze er zelf naar gaan kijken. Hij zei dat Eheim de stilste pompen maakt.

Laten we hopen dat het wel goed onderzocht is en niet in de trant van "Kijk hij doet 't", klaar. Ik heb daar nog wel de nadruk op gelegd, dat het echt goed gechecked moet worden.

Bij dit soort brom is het echt belangrijk wie het onderzoekt. De een hoort totaal niets, terwijl de ander er gek van word.

Ik heb het ook meegemaakt. Iemand werd helemaal gek van een brom in huis, terwijl IK geen idee had waar hij het over had, want ik hoorde het niet. Achteraf bleek er een kilometer verderop wel degelijk iets mis te zijn bij een grote pompinstallatie van een fabriek (maanden lang!).

Als je deze pomp aansluit in een verder dode ruimte lijkt ie misschien wel vrij stil te zijn, terwijl hij in een woning zelfs op de 1e etage doordreunt!
 
Apisto zei:
Bertus zei:
@Bertus: Je vind het raar, maar ik niet. Ik weet wel een b��tje van electra. De fase wisselt 50 keer per seconde.
Frequentie dus xD

Wanneer ��n van de spoelen uit balans is kan dit aan de ouderdom liegen, anders kan het een productiefout zijn.
Het is ook niet gezond voor je pomp indien 1 van de spoelen hard trilt.

Vijs eens open, neem een foto en post hem ;)

Vijs eens open???
Alles zit ingegoten , hoe moet dan een foto nemen?
Daarom kunnen ze nooit trillen.
 
Bertus zei:
Apisto zei:
Bertus zei:
@Bertus: Je vind het raar, maar ik niet. Ik weet wel een b��tje van electra. De fase wisselt 50 keer per seconde.
Frequentie dus xD

Wanneer ��n van de spoelen uit balans is kan dit aan de ouderdom liegen, anders kan het een productiefout zijn.
Het is ook niet gezond voor je pomp indien 1 van de spoelen hard trilt.

Vijs eens open, neem een foto en post hem ;)

Vijs eens open???
Alles zit ingegoten , hoe moet dan een foto nemen?

Volgens weet jij ook niet waar je het over hebt.
Er moet toch altijd iets open kunnen om een onderdeel te vervangen?
 
Ja, de hele motor.
Maar de spoel vervang je niet.
Die zit onder de druk knop.
En de rotor van binnenuit.
 
Fien zei:
Ik hoop het maar. Ik had niet echt het idee dat ik mijn hele verhaal had gedaan. Ik kreeg snel te horen dat dit nog nooit was voorgekomen en dat ik de pomp moet opsturen en ze er zelf naar gaan kijken. Hij zei dat Eheim de stilste pompen maakt.

Laten we hopen dat het wel goed onderzocht is en niet in de trant van "Kijk hij doet 't", klaar. Ik heb daar nog wel de nadruk op gelegd, dat het echt goed gechecked moet worden.

Bij dit soort brom is het echt belangrijk wie het onderzoekt. De een hoort totaal niets, terwijl de ander er gek van word.

Ik heb het ook meegemaakt. Iemand werd helemaal gek van een brom in huis, terwijl IK geen idee had waar hij het over had, want ik hoorde het niet. Achteraf bleek er een kilometer verderop wel degelijk iets mis te zijn bij een grote pompinstallatie van een fabriek (maanden lang!).

Als je deze pomp aansluit in een verder dode ruimte lijkt ie misschien wel vrij stil te zijn, terwijl hij in een woning zelfs op de 1e etage doordreunt!

weet niet of je het gedaan hebt, maar tip voor de volgende keer anders.
leg een formulier met tekst op je op je pomp met jouw probleem.

Dan weet je dat die kerel die hem open maakt ook daadwerkelijk jouw probleem weet.

Hopelijk maken ze het!
 
Dat formulier heb ik al gemaakt. De pomp ligt in m'n auto. Het is even de vraag of ik zelf naar Eheim toe rijd of dat hij op de post gaat. Ik ben ik afwachting van een reactie van Eheim, tot hoe laat ik terecht kan, en of ik er op kan wachten.
 
Ik ben er naar toe geweest. Ze hebben het verhaal aangehoord en de pomp getest. Ook een gereviseerde pomp van Eheim aangesloten om te vergelijken. Hier waren geen verschillen te horen in de testopstelling. Het leek er zelfs op dat mijn pomp stiller was. Een echt goed vergelijk was er niet te maken, omdat de pompen los op de grond stonden

Ik heb de keus gehad om mijn eigen nieuwe pomp weer mee te nemen of een gereviseerde pomp die van Eheim terug kwam. Ik heb mijn eigen pomp weer mee teruggenomen. Van ruilen komt....... De kans was vrij groot dat de andere pomp meer geluid zou maken dan de huidige.

Ik moet het een poosje aanzien. Normaliter slijt de as/rotornog wat in en wordt het geheel stiller, anders zou het aan het meubel liggen dat deze toch de brom versterkt.

Het 50/50 verhaal is daar niet geconstateerd, maar eenmaal thuis was dat wel weer aanwezig. De ene keer de stekker er in trilde de aanzuigknop voelbaar, de andere keer niet. Dus heb hem nu gestart in de 'stille' modus.

Morgen ga ik hetzelfde testen met een UPS. Dan kan ik uitsluiten dat het aan de netspanning ligt.

Kan alleen niet testen of hij nu stil is want de vaatwasser staat aan, en daar komt hij niet bovenuit :p

Mocht ik nog updates hebben dan laat ik het weten!

Bertus zei:
Denk dat je gewoon een nieuwe kop krijgt.

Het zag er daar niet uit of er karrevrachten nieuwe pompen stonden. Het was meer een serviceunit vanwaar support wordt geleverd en reparaties, maar geen distributie, en dus ook geen voorraad.
De manager gaf ook aan dat leveringen tegenwoordig allemaal rechtstreeks door Eheim DE worden afgehandeld, niet meer via hun.
 
Na het aansluiten van de pomp is hij nu luider dan voorheen. Begrijp er niets van.

Zou bijna denken toch de combinatie van meubel en filter, ondanks dat er geen fysiek contact is.

Ik ben nu aan het uitkijken naar loodbitumen platen. Die gebruiken ze ook in autodeuren om deze te dempen/verzwaren. Ik heb 2 winkels aangeschreven, maar nog geen reactie.

Ik hoop dat ik daar iets mee bereik. Het is nu echt niet te doen, het gebrom is echt zeer luid.

Als ik er zelfs met loodbitumen ook niet uitkom, dan gaat de pomp op marktplaats.

Ik heb al 120 euro aan rubber matten en akoestisch schuim uitgekeken, en een kastje beplakken met bitumen gaat al gauw ook rond de 60 tot 80 euro kosten. Dan heeft deze pomp me intussen al 570 euro gekost, met als resultaat meer geluid dan mijn 3 andere pompen.

Ik ben best wel frusti nu :(
 
fien voor dat je weer geld uit gaat geven heb je niet de mogelijkheid om de pomp buiten de kast te zetten
puur om een te horen of het de kast van de bak is die mee resoneert
let wel de lage brom kan ver door dragen
heb hier een pomp staan die ook een behoorlijke brom heeft die wordt harder als we de deur naar de gang open
is dus pure resonantie van de ruimte
zet bv de pomp eens in een speciekuip en weg van de kast heb ik ook gedaan en de pomp is nu een stuk stiller

groet

jaap
 
loodbitumen, hoe kom je er op.

Ik ben er naar toe geweest. Ze hebben het verhaal aangehoord en de pomp getest. Ook een gereviseerde pomp van Eheim aangesloten om te vergelijken. Hier waren geen verschillen te horen in de testopstelling. Het leek er zelfs op dat mijn pomp stiller was. Een echt goed vergelijk was er niet te maken, omdat de pompen los op de grond stonden ??
En ze waren stiL???

Waar zit het dan in ,denk je?
 
Heb je vaker klachten bij die bromtoon? En dan bedoel ik 'buiten' in het gewone verkeer, werk oid? Misschien, rare kronkel, heb je een absoluut gehoor wat die toon versterkt?
 
wat Fozzy daar opmerkt is zo gek nog niet de 1 hoort laag beter als de ander

groet

jaap
 
Dan zou ze hem bij die lui ook moeten horen.
En dat juist niet.
 
Ik snap Bertus zijn redenering: Als je hem niet hoort tijdens de test bij Eheim en weer wel bij je thuis dan zit het probleem toch eerder bij je opstelling?
Dus de vloer of de kast bromt zou ik denken?
Ik schreef eerder: als je hem laat draaien zonder aan te sluiten op de bak, dus op de tafel bvb, op de grond een eindje van de bak of beter nog in een andere ruimte bromt hij dan ook of niet?
Pas dan weet je zeker waar het geluid vandaan komt: uit de pomp of wordt het geluid veroorzaakt door iets in je setup/woning.
Eigenlijk heb je dit al gedaan, namelijk tijdens de test bij Eheim en daar hoorde je niets...

Je kan blijven filters kopen maar als ze elders stil zijn en bij jou niet dan lijkt het me dat er geen probleem is met de pomp zelf...

Je kan misschien een van volgende zaken overwegen om onder de pomp te monteren:

http://www.jb-rubber.nl/producten/dempingstechniek.html

of

https://www.bol.com/nl/p/plieger-trilli ... country=BE


Op vlak van rubber compensatoren vind je tal van mogelijkheden...
 
Of in en uit niet goed aangesloten.

Lezen we wel meer. dat de instroom op uit staat.
En dan maakt hij een kabaal.
 
Bertus zei:
loodbitumen, hoe kom je er op.

Ik ben er naar toe geweest. Ze hebben het verhaal aangehoord en de pomp getest. Ook een gereviseerde pomp van Eheim aangesloten om te vergelijken. Hier waren geen verschillen te horen in de testopstelling. Het leek er zelfs op dat mijn pomp stiller was. Een echt goed vergelijk was er niet te maken, omdat de pompen los op de grond stonden ??
En ze waren stiL???

Waar zit het dan in ,denk je?

Hoezo hoe kom je er op? Ik heb dat in het verleden vaak gebruikt bij computers waar de behuizingen vrij dun waren. Met een plak bitumen waren deze computers stiller, omdat de kast werd verzwaard en dus niet meer meetrilde met ventilators, en met name harde schijven..

2e punt, makkelijk concluderen, maar dat is geen oplossing. De pomp moet in de kast staan, niet ernaast.
Ik kan hem naast de kast zitten als test, maar het is geen oplossing. De kast moet hier geschikt voor zijn, of geschikt gemaat kunnen worden.

Daarnaast ben ik absoluut niet overgevoelig. Een paar mensen heb ik in huis gehad en sommigen begonnen uit zichtzelf te vragen "Wat bromt er hier zo!?".

Het overstemt alles, zodra hij in de kast staat.


Instroom en uitstroom zijn goed aangesloten, ik ben niet helemaal van 't padje hoor ;)


willem666 zei:
Ik snap Bertus zijn redenering: Als je hem niet hoort tijdens de test bij Eheim en weer wel bij je thuis dan zit het probleem toch eerder bij je opstelling?
Dus de vloer of de kast bromt zou ik denken?
Ik schreef eerder: als je hem laat draaien zonder aan te sluiten op de bak, dus op de tafel bvb, op de grond een eindje van de bak of beter nog in een andere ruimte bromt hij dan ook of niet?
Pas dan weet je zeker waar het geluid vandaan komt: uit de pomp of wordt het geluid veroorzaakt door iets in je setup/woning.
Eigenlijk heb je dit al gedaan, namelijk tijdens de test bij Eheim en daar hoorde je niets...

Je kan blijven filters kopen maar als ze elders stil zijn en bij jou niet dan lijkt het me dat er geen probleem is met de pomp zelf...

Je kan misschien een van volgende zaken overwegen om onder de pomp te monteren:

http://www.jb-rubber.nl/producten/dempingstechniek.html

of

https://www.bol.com/nl/p/plieger-trilli ... country=BE


Op vlak van rubber compensatoren vind je tal van mogelijkheden...

Ik begrijp ook wel dat het een combinatie van factoren is, maar het zal toch op een of andere manier op te lossen moeten zijn.

Rubber onder de pomp heb ik geprobeerd, in alle mogelijk vormen, diktes, ook stoeptegels. Niets helpt. Volgens Eheim komt die resonantie ook niet vanaf de bodem.

De kans is ook nog aanwezig dat de vorm van mijn woonkamer precies de formaten heeft op een staande golf te cree�ren op 50hz. Maar ook in dat geval moet ik het kunnen dempen...!
 
1 van mijn filters geeft ook een irritante brom en is gekomen nadat ik hem uit mijn handen had laten vallen.
Ik zet sindsdien een blik vol met koperen centen wat ongeveer een kilo weegt op de kop en dan is het zo goed als niet meer te horen.
Misschien ook een idee om zoiets te proberen?
 
Ik ga zeker zoiets proberen. Op dit moment heb ik de pomp nog op 2 tegels en 3 lagen rubber staan. Dat ga ik vervangen door iets dunners zodat ik aan de bovenkant meer ruimte heb.

Ik zit er aan te denken om een soort pittenzak te maken, maar dan met zware inhoud. Zand lijkt me het beste maar dat lekt er doorheen.

Als ik een zak maak in een soort hoefijzervorm, zou ik deze rondom de koppelingen kunnen omsluiten. Wie weet is dat wel het ei van columbus ;) In dat geval plak ik je naam er ook op :D
 
Bertus zei:
Zet hem op een zandzak.

Die zijn toch om water buiten de deur te houden??

Of een oude brom beer, maar dan moet je die zandzak binnen achter de deur leggen. :oops: :sorry:
 
Jaja, maar 4 dik dempt ook geluid ,hoor.

Zandzakken Voor de deur.he, Andre?
 

Terug
Bovenaan