Wat kan ik nog doen tegen brom?


Ik ben benieuwd naar jouw ervaring van de Fluval FX6 als je die gaat halen.
Deze ken ik niet. Hoe groter hoe meer geluid is mijn ervaring.

Dit was mijn topic ook nog btw: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1888470

De Eheim 2224 hoor je gewoon letterlijk niet.
Is wel duur om meerderde filters te kopen, maar mij was het het waard.
 
Canon zei:
Ik ben benieuwd naar jouw ervaring van de Fluval FX6 als je die gaat halen.
Deze ken ik niet. Hoe groter hoe meer geluid is mijn ervaring.

Dit was mijn topic ook nog btw: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1888470

De Eheim 2224 hoor je gewoon letterlijk niet.
Is wel duur om meerderde filters te kopen, maar mij was het het waard.

Betreft de FX6 is deze bijna geruisloos, alleen een gezoem hoor als je met oren naast de motor bent.
De FX6 vergelijk ik met een Mercedes voor de Eheim en de Rolls Royce voor de FX6.
Materiaal is gewoon van een stevige constructie.
 
een elektrische auto zul je bedoelen, als 'ie niet veel lawaai maakt ;) :D
 
Ik lees over de FX6 ook veel enge verhalen over ratelen en lawaai. Moeilijk allemaal. 3 losse filters is sowieso wat te gek.

De Fluval lijkt me ideaal ook omdat je deze kan leeg laten stromen, maar de aansluitmaat baal ik van. Ik heb alles al van Eheim in 16-22 en dan zit ik ineens met een afwijkende maat en aansluitstukken.

Begin een beetje naar de Eheim 1200XL(T) te neigen, maar weet niet of, en wat ik er mee opschiet qua geluid.

Ik weet wel dat ik van 3 terug wil naar 1 grote pomp. Dan kan ik mijn reactor achter een T-stuk zetten en de huidige aansluitingen gebruiken.

Een 1200XL heeft 2 ingangen (perfect) en de uitgang zou ik dan moeten opsplitsen.

Maarja...
 
De 2080 raad ik niet aan. Daar ging dus mijn topic over:
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?p=7475

Maar Het staat dus in je huiskamer? Raar dat je er daar last van hebt. Dat hoor je niet vaak.

Misschien maakt de 2080 in een gewone huiskamer niet zo veel geluid, als dat het voor mij leek in een slaapkamer.

Je hoort hem iig wel.
 
Fien zei:
Foto lukt nu helaas niet (op het werk).

Het geluid is uit alle filters hetzelfde, daarnaast heb ik de capaciteit echt nodig!

@Bertus. Ik heb nog niets uitgeboord. Alle 3 filters gebruiken originele Eheim slangen en aansluitstukken (Installation sets en voorfilters).

De slangen zijn ingepakt in schuim (verwarmingsbuisschuim van de bouwmarkt).

We worden gewoon gek van het gebrom. Gisteren heb ik via de remote alle pompen uitgezet (stilte!). Daarna alles tegelijk aan, mijn vrouw zei direct, dit kan echt niet zo!

Los van elkaar is het geluid van de pompen normaal, goede doorstroming, geen ratel. Als ik de pompen alle 3 aanzet lijkt het alsof de onderkast deze brom op een of andere manier overneemt. Als je door de kamer loopt en je draait met je hoofd dan merk je ook snel dat er dode plekken zijn, maar ook plekken waar het h��l luid bromt.

Ik weet echt niet meer wat ik hier mee aan moet. Als het echt nodig is, doel ik alle Eheims weg (ook al zijn ze nieuw!) en koop ik 1 groot filter dat stil is, maarja, dan moet dat wel bestaan.

Hoe verhoud een Fluval FX6 zich tot 2 Eheim Pro3-600 filters? Ik ben alleen bang dat een FX6 te klein gaat zijn. Qua filtermedia heeft deze volgens mij (veel)minder plek, of heb ik dat mis?

De slangen heb je ingepakt met verwarmingsbuis schuim, dat is hard en kan eventuele resonantie ook door geven. Probeer eens daar waar slangen de kast raken ze te omwikkelen met zacht noppenschuim. Hopelijk helpt dat!


Groet,
Ben.
 
Dat is alweer een goede tip!

Ik heb zojuist alle radiatorschuim verwijderd. Dit is inderdaad vrij hard en daardoor zaten de slangen stevig tegen de uitgang van de kast gedrukt.

Ik heb nu een viscosespons aan de onderkant en bovenkant van de slang gedaan, waar deze de randen van de kast raken.

Ik kan het me verbeelden (je wordt onderhand paranoia van het gebrom!) en het lijkt met de helft verminderd te zijn!

We zijn er nog niet helemaal, er zal vast nog wel meer zijn wat ik kan doen, maar dit was in ieder geval een hele bruikbare. Ik was in de veronderstelling dat ik door het radiatorschuim het maximaal haalbare qua demping had bereikt, maar dat is dus niet zo.

Mijn dank is groot!

Uiteraard sta ik open voor nog meer tips!

Ik denk namelijk dat 3 filters in mijn geval nog steeds overkill is en ik misschien beter 1 grote had kunnen nemen. Mocht ik alsnog dat pad gaan bewandelen, dan denk ik dat ik nog steeds bij een 16/22 pomp moet blijven, waarbij de Fluval afvalt. Alle apparatuur die ik heb, zoals reactor, UV etc etc is allemaal gemaakt voor 16/22. Om allerlei aftakkingen te maken voor een afwijkende maat wat ook nog eens een ander materiaal slang is... Ik weet het niet.
In een grote 1200XL(T) van past volgens mij lang niet alle filtermedia die ik in de huidige 3 pompen heb zitten.
Ik kan overwegen om de 2e pomp weg te laten en met een T stuk ��n 600 pomp te gebruiken als pomp voor de reactor, maarja, van die 3e kleinere pomp heb ik juist het minste last.

Ideaal zou een sump zijn maar dat is in mijn bak geen optie.
 
Mijn onderkast leent zich hier niet voor. Die is wel heel groot, maar is onderverdeeld in 3 gescheiden delen die per deel niet groot genoeg zijn. Daarnaast is het lastig om een goede hevel te maken in mijn bak. Als ik de kap open heeft dat toch aardig wat beweging aan de slangen die achterover worden getrokken hierdoor. Met een gesloten pompsysteem is dit geen probleem, met een hevel wel.

Daarnaast heb ik een beplante bak met CO2 erop. Met een sump verlies je best veel CO2 vrees ik.
 
heb je een goed punt, ik heb zelf een bioloog en word redelijk gek van het vallende water en het CO2 verlies..

opzich dus geen slechte keuze de 3 losse filters.
 
Vallend water geluid is voor mijn vrouw echt geen optie. Die moet al naar de WC als ik mijn handen was :p
 
Oke, ik heb me weer een van de regen in de drup laten helpen....

Ik ben bij Veldhuis geweest, het probleem met de 3 pompen en bijbehorende brom voorgelegd. Niet heel veel later kwam ik naar buiten met een Pro3 2080 (1200XL). Als ik de 3 pompen zou vervangen door 1 van deze zou het zeker stiller worden. Volgens de dame in de winkel waren de Eheim pompen niet getest om met zijn 3'en bij 1 bak te staan. Het geluid zou dan de maximaal toelaatbare hoeveelheid geluid overschrijden.

Dat was althans de theorie. (achteraf denk ik dat dit ter plekke verzonnen is).

De 3 Eheim Pro 3 pompen zijn echter nog maar 4 maand oud. Volgens de vorige verkoper (andere winkel) waren 3 losse pompen beter dan 1x een 2080.

Nu naar de feiten.

Wat er in feite gebeurd is dat het probleem nu juist weer wat erger is geworden :(

De pomp gaat als een malle, maar deze geeft een behoorlijke luide 50hz brom af. Precies datgene waar ik al last van had, maar nu is het zo erg dat ik het bij de voordeur al kan horen! Als ik door de keuken loop varieert het geluid zelfs van waar ik ga staan, als ik mijn hoofd draai veranderd het geluid al!

Normaliter is het zo dat een pomp nog wel een tijdje moet indraaien, maar of dit voor de 50hz brom ook geld weet ik niet.

De pomp is zo groot dat deze niet in het meubel van de Star 200 pastte. Ik heb het meubel aangepast (de bodem verwijderd). Op de grond heb ik een stuk dik rubber dempingsmateriaal geplaatst, daarop een stoeptegel, daarop een schuimlaag, daarop weer een stoeptegel, daarop weer rubber dempingsmateriaal en daarbovenop de pomp. Vervolgens is de pomp helemaal ingepakt in acoustisch schuim (pyramide schuim). Echter dat dempt totaal niet!

De slangen rusten ook op schuim (sponsjes)

Heb ik mezelf weer een oor laten aannaaien of is de 2080 echt wel stil te krijgen? Hij draait nu 1,5 dag, er zit geen lucht in. Aanvoer en afvoer zijn schoon. Nadien ook een bypass ingebouwd voor de reactor, maar ook dat heeft geen invloed. Flow indicator schiet meteen voluit, dus doorstroming is goed.
 
1 ding de wereld uit helpen, je Hoort geen 50 hrz brom.
ER zal nog lucht vrij komen, wat er uit gedraaid moet worden.

Heb even gegoogle,,t.
2080 is een herrie schopper.

kijk zelf ook even.
 
Als je het goed vind wil ik wel langskomen om je te helpen mits je in de buurt woont van Rotterdam.
 
Nee ik woon niet in de buurt helaas, ik woon dichtbij Zwolle.

Als ik een 50hz toon op mijn speakers afspeel is dat precies dezelfde toon, 50hz. Een constante brom.

Lucht heb ik er uit, na het aansluiten schommel ik de lucht er zo veel mogelijk uit. Wat mij wel opvalt is dan als ik de aanzuighulp knop voel, trilt deze behoorlijk. Deze resoneert mee. Beweeg ik hem een keer naar voren of achter zonder hem in te drukken, dan wordt het geluid minder, maar het komt uiteindelijk wel een keer terug.

Ik heb net nog een keer de kop onder handen genomen. Deze volledig met eheim spray ingespoten (de as ook). Dit lijkt een klein beetje te helpen, maar kan ook verbeelding zijn.

Vervelende met deze kop is alleen wel dat de retour een terugslag beveiliging heeft waardoor je de retour niet kan leegmaken. Ik moest de bijpass lostrekken boven een emmer (hoop gemorst) om de tegendruk er af te halen. Met een grote reactor ertussen krijg je een flinke spons water wat vrijkomt.
 
zonde zeg had voor de pro 3 2078 gekozen deze zijn een stuk stiller als de 2080
daarnaast zit er een regeling op waar mee je de pomp snelheid kan verminderen
heb er 1 op ga 2 meter van het bed staan en je hoort hem nauwelijks
kun je de 2080 niet retour brengen volgens mij heb je dat recht

groet

jaap
 
allereerst ontzettend vervelend en ook herkenbaar....

Los van de te nemen stappen, ik denk niet dat Veldhuis je laat stikken, ik heb hele goede ervaring. Eheim is trouwens ook heel oplossingsgericht hierin.

Op basis van risico en spreiding vind ik 3 filters geen slecht uitgangspunt, maar het mag je niet in de weg zitten.

Ik ken de 2080 zelf niet, maar als deze "te veel herrie" maakt zou ik om een andere vragen (je kan alleen de kop omruilen, hoef je niet alles af te breken. Als Veldhuis niet wil, kop naar Eheim sturen met de klacht.

Heb zelf een 2078 draaien, waarbij opmerk dat deze door de tijd nog wel stiller is geworden, en niet in 1 dag of week. Maar in basis wel al stil begon.

Heb verder een Classic draaien, nieuwe kop van Eheim gehad. Eerst een rampe ding, ook zoveel herrie dat ik door de telefoon de pomp kon laten horen, nu een hele fijne pomp die je amper meer hoort.

Om voor jezelf een referentie te hebben, kan je met je telefoon geluidsmetingen doen. Zie je wat het lawaai vandaan komt, hoe veel het met kwast open en dicht is en wat een wijziging voor resultaat met zich mee brengt. Ben ook een poosje aan het stoeien geweest voordat ik tevreden was.

Wat je ook doet, heel veel succes!
 
Vraagje: hoor/voel je het gebrom (sterker) wanneer je met je oor tegen de onderkast en tegen het glas van de bak luistert? Is het maw. trillingsgeluid dat wordt doorgegeven of komt het lawaai rechtstreeks uit de pomp?
Je schrijft dat je de bodem van de kast hebt verwijderd dus dan staat de 2080 nu op de grond? Maakt de filter, het materiaal onder de filter of de slangen nog ergens contact met de kast?

Kan je zonder teveel moeite de filterpot eventueel eens naast de kast doen draaien, desnoods met de slangen in een emmer, en dan eens luisteren?
Op die manier kom je misschien te weten waar het probleem ligt: is je filter op zich al te lawaaierig of komt het gebrom eerder door iets in je set-up... De juiste oplossing is afhankelijk van de oorzaak denk ik..
 
Bedankt voor de antwoorden!

De 2078 was achteraf misschien een optie. Ik heb deze echter niet genomen omdat de XL meer filtermateriaal kan huisvesten. Ik kon de media van alle 3 filters kwijt in dit ene grote filter (ik had enkele extra sponzen in de kleinere filters zitten, die uiteraard weggelaten).

Veldhuis heeft me daar niet op gewezen. Terugbrengen is geen optie, omdat het filter al in gebruik genomen is. Veldhuis was daar vrij duidelijk over. Ik had namelijk aangegeven dat ik niet zeker wist of hij in de kast pastte. Ik kon hem alleen ruilen in nieuwstaat ongebruikt tegen tegoed (niet voor geld terug). Dus dat is een gepasseerd station.

Hopen dat de pomp nog stiller wordt.

De pomp maakt geen contact met de kast, de slangen wel, maar die heb ik op sponsjes staan. Ik heb ook niet het idee dat de slangen het geluid voortbrengen, het lijkt van de pomp af te komen.

1 ding is mij wel duidelijk, geluidsdempend schuim houd helemaal NIETS tegen van dit geluid, het gaat er dwars doorheen. Dempend schuim is leuk voor hoge frequenties, niet voor brom.

Kon ik er maar een soort koepel omheen bouwen :mad: :stom:
 
Nog een toevoeging (kon de post niet meer editten).

Ik wil graag contact opnemen met Eheim om hun ook de gelegenheid te geven hierop te reageren. Misschien hebben ze goede tips voor me.

Is er bij iemand een e-mail adres bekend waar ik in het Nederlands een mail naartoe kan sturen? Ik heb wel een duits contact gevonden en UK, maar geen Nederlands contact.
 
De 2080 kan inderdaad wel wat geluid produceren. Ik heb die in werking gezien hier bij de LFS. Dus daarom voor de 2178 gekozen.

Ook heb ik gemerkt dat de 2178 de eerste weken ook een stuk meer geluid maakt.
Dit is nu een stuk minder.

Wat betreft de geluid demping. Je kunt beter de ruimte waar de pomp instaat isoleren, dat het apparaat zelf. Dus het noppenschuim op de wanden van de kast bevestigen.

De pomp staat nu dus op de vloer. Is dit een houten vloer?
Want een beton vloer zal echt geen trillingen van een eheim pompje doorgeven.

Je zegt dat de pomp op rubber, stoetegel, schuim, stoeptegel, rubber staat.
Schuim tussen 2 tegels gaat niets meer doen. Is een compacte massa geworden.
Beste optie is lagen rubber op elkaar, daar de pomp rechtstreeks opzetten
Rubber absorbeert alle trilingen. Als je er een stoeptegel oplegd, dan gaat de tegel en pomp onafhankelijk van elkaar trillen. De lucht daartussen doet de rest.
Dus pomp in het rubber laten staan.
 
Het is inderdaad een houten vloer (lamelvloer om precies te zijn).

Het meubel is onderverdeeld in 3 kastjes. Ik heb het linkerkastje de onderplaat verwijderd, zodat deze aan de onderkant open is.

Je verhaal over de tegel, daar ben ik wel even benieuwd naar wat nu het best is. Ik kan hier verschillende dingen doen. Het rubber direct op de houten vloer? Ik zou ook helemaal onderin een dikke tegel kunnen leggen en daar bovenop een aantal rubber matten.

Ik kan de matten maar 1x 'verzagen'. Dus liever in 1x goed.

Vraag me alleen af of het geluid door de vloer trilt of dat het toch ergens anders vandaan komt.

Moeilijk moeilijk.

Ik ben in ieder geval heel blij dat jullie allemaal meedenken!

Bij Veldhuis opperde men om aan de pomp de beginnen met een stuk siliconenslang en pas later te koppelen aan eheim slang, omdat siliconen slapper is. Echter een andere collega was het daar niet mee eens. Het zou ook meer risico geven op knikken en lekken.

Op dit moment zijn de slangen als volgt:

2x instroom rechtstreeks naar de bak en aan 2x installation set.

Uitstroom gaat (gedempt) naar de 2e kast, daar gesplitst naar een reactor en een bypass (met kraan). daarna weer samengevoegd en naar de bak.

Ook een rechtstreekse lijn naar de bak maakt geen verschil overigens. De bypass heb ik later ingezet.

Is het nog een idee om bij de bouwmarkt een hele dikke (5cm) piepschuim isolatieplaat te kopen, deze op de grond te leggen dan van daaraf met de rubberplaten te gaan stapelen?
 
polystyreen schuim (piepschuim) is een zeer goede warmte isolator. Geluid en trillingen doet niets.

Zware stoeptegel op de houten vloer, daarop de lagen rubber. Daarop de pomp.

Zelf merk ik dat het meeste geluid direct van de pompkop komt. Dus in dat geval kun je de kast bekleden met noppenschuim.

Zelf heb ik alles pvc. Flink ruime maat. De overgang van pomp naar pvc is 1 meter Eheim slang in ruime bocht. Dus ik kan de pomp uit de kast schuiven met de slangen nog vast.

Als het geluid niet uit je meubel komt. Dan is het puur de pomp zelf. Dus hoef je om de slangen niet druk te maken.


Edit.

Je uitstroom is installation set. Geeft dit niet teveel druk? Teveel druk, is meer geluid.
Probeer de slang eens rechtsreeks in de bak te laten lopen.

Ik heb geen spray bar, water stroomt via knietje gelijk in de bak. Dus drukloos.
 
Ik weet niet als het praktisch haalbaar is in jouw situatie maar ik heb uiteindelijk een 'brommende tafel' stil gekregen door de pomp op een plankje te monteren en dit platformpje heb ik dan aan vier stevige (fiets-)elastieken onder de tafel opgehangen. Dit neutraliseerde hier alle doorgegeven trillingen...

Als variant hierop kan je bijvoorbeeld een op de grond staand kader maken welk je dan kan bespannen met stroken elastisch rubber (voor de stevigheid kan je deze stroken 'vlechten').
Ik zou denken dat dat een vergelijkbare werking heeft...

Dit helpt natuurlijk enkel bij gebrom door trillingen, de pomp zelf wordt er niet stiller door ;) Noppenschuim aan de binnenzijde van de kast zoals Biljoenblik zegt is in dat geval beter.
 
Ik zei al van te voren dat die 2080 veel herrie maakte. Ik heb je zelfs een link gestuurd van het geluidforum over de 2080.
Een lage brom krijg je niet gedempt.

En dat 3 Eheims niet naast elkaar kunnen is ook onzin. Al zet je 100 Eheims 2224 naast elkaar, dan hoor je nog niets.

Soort van oplichting vind ik dat van Veldhuis.

Ik heb zelfs een keer een eheimkop zelf los geschroefd (voor een foto), en aquaplantsonline nam hem NA die foto nog terug.
Dat is pas service. Veldhuis levert dus slechte service. Ik zou nog wel een keer naar hun toe gaan en duidelijk maken dat hun uiterst slecht advies geven.

Nogmaals mijn tip: koop 3 of meer Eheim 250's en je hoort (denk ik, ik heb ze zelf niet) niets meer. Maar goed, zolang je advies gaat vragen aan verkopers, kost het je alleen maar geld en knooi je nog wel een paar maand door (net als ik eventjes ook deed).
 
Even erbij opgemerkt dat ik minder ervaring heb met Eheim, ik heb maar ��n Eheim Proffesional 2226 die mij overigens om de rompslomp erom heen niet bevalt. Maar misschien is het zinvol om op te merken dat externe filters in z'n algemeen ook moeten "indraaien". Na verloop van tijd kan dus de mate van herrie maken zich wijzigen.


Groet,
Ben.
 
naar veldhuis terug gaan vragen naar harry
probleem uitleggen en dan lijkt het me sterk dat je samen niet tot een oplossing komt
en dat ze geen geld terug geven och je moet toch wat anders
schiliconenslang heeft alleen nut als de pomp op de slangen staat te resoneren als dat niet het geval is
heeft het geen zin

groet

jaap
 
benvo zei:
Even erbij opgemerkt dat ik minder ervaring heb met Eheim, ik heb maar ��n Eheim Proffesional 2226 die mij overigens om de rompslomp erom heen niet bevalt. Maar misschien is het zinvol om op te merken dat externe filters in z'n algemeen ook moeten "indraaien". Na verloop van tijd kan dus de mate van herrie maken zich wijzigen.


Groet,
Ben.


Rompslomp? Ben. heb hier verschillende draaien, hoor ze geen van allen.
Ja, de 2213 resonantie op de kap. maar die zou ik vast kunnen zetten, ligt nu een brok maansteen op.


Gewoon een week wachten ,tot hij ingedraaid is. hoor Fien.
 
Bertus zei:
benvo zei:
Even erbij opgemerkt dat ik minder ervaring heb met Eheim, ik heb maar ��n Eheim Proffesional 2226 die mij overigens om de rompslomp erom heen niet bevalt. Maar misschien is het zinvol om op te merken dat externe filters in z'n algemeen ook moeten "indraaien". Na verloop van tijd kan dus de mate van herrie maken zich wijzigen.


Groet,
Ben.


Rompslomp? Ben. heb hier verschillende draaien, hoor ze geen van allen.
Ja, de 2213 resonantie op de kap. maar die zou ik vast kunnen zetten, ligt nu een brok maansteen op.


Gewoon een week wachten ,tot hij ingedraaid is. hoor Fien.

Met rompslomp bedoelde ik iets anders, Bertus. De Eheim 2226 moet ik, wanneer ik hem gebruik, aanzuigen, slangen vol laten lopen etc. Bij mijn JBL pomp hoef ik dat allemaal niet. Kort en goed, liever lui dan moe... ;) Lawaai maakt hij, de Eheim, inderdaad niet.

Fijne dag,
Ben.
 
bertus zei:
Rompslomp? Ben. heb hier verschillende draaien, hoor ze geen van allen.

Nee, maar met goede oren hoor je vaak nog wel iets hoor :D ;).
Op een afstand van 1 meter hoor ik alle Eheims wel een heel klein beetje. Dat is bij de JBL 901 net zo.
 
Het wordt nog gekker. Net was ik weer even bezig gegaan met het tegel en rubber mat verhaal. Toen ik de pomp weer aanzette was de brom een stuk luider.

Uiteindelijk heb ik 'm via het draadloze stopcontact uitgezet en weer aangezet. Ineens was hij een stuk stiller. Daarna weer ditzelfde gedaan, een luide brom!.

Blijkt dus telkens als je de pomp aanzet dat het een soort 50/50 is. De ene keer een luide brom, de andere keer is hij stiller (nog steeds niet geweldig, maar wel minder).

Als jij bromt zie ik in de meting ook dat hij 2 watt meer verbruikt dan op het moment dat hij rustiger loopt. Er is dus een meetbaar verschil.....

Wat is dat nou weer?
 
Toch ergens resonantie misschien?? Ik heb het ook met de 2213 gehad en als ik die aan zette dan was het wat minder maar dat werd snel weer luider. Vandaar een pak suiker erop :).
 
De pomp werkt op wisselspanning. Tijdens de piek trekt hij de ene pool van de magneet aan en tijdens het dal de andere kant.

Blijkbaar zit er verschil in het moment waarop je de pomp aanzet. Heel raar dit!

Heb wel een klein beetje verstand van electra, maar ondanks dat vind ik dit wel een vreemd fenomeen. Hij moet echt bij de juiste vasedraaiing aangezet worden.

Ik heb net diverse keren geschakeld en het is echt 50/50.

jessicapilon zei:
Toch ergens resonantie misschien?? Ik heb het ook met de 2213 gehad en als ik die aan zette dan was het wat minder maar dat werd snel weer luider. Vandaar een pak suiker erop :).

Nee geen resonantie zoals je het zou verwachten. Het is precies 50% kans bij het aanzetten dat hij gaat brommen. Het is goed reproduceerbaar en het effect is ook telkens precies hetzelfde. Bewegen aan de pomp of slangen heeft geen effect. Het inschakelen op het juiste moment heeft een enorm effect!

Blijft een feit dat dit niet normaal is.
 

Terug
Bovenaan