Wat is dit?


mn nieuwe testuitslagen zijn binnen, ben weer niet zwanger... Ho verkeerd forum!
Tussenhaakjes was gisteren voor mn 9 liter wissel
Nh3 = <0.1 (0 - 0.1)
No2 = <0.1 (0.3)
No3 = 6 - 7 (9 - 10)
Po4 = 0.8 (1)

Alle waarden zijn flink gedaald, nitriet is zelfs bijna niet meer zichtbaar in vergelijking tot nitraat.

Behandelwijze:
Heb een weegschaal die meet tot 100ste van een mililiter (0.000) daarmee heb ik mee het water opgemeten. Flesjes goed geschud, drupels zorgvuldig toegevoegd en tussendoor gemixt. Wekker met mn telefoon gezet. Test uitslag heel kritisch gelezen in het juiste licht. Nitriet 2 keer uitgevoerd ingeval van error.
 
Mn planten groeien ongeveer 0.5 tot 1 cm per dag, en mn filters zijn goed aan het indraaien aangezien dit filtraat nog maar "2 weken oud" is
 
Ik doe sochtends 6 en savonds 9 elke dag, dat is in totaal 45 liter per 3 dagen (75%)
Ik heb nog niet alles gelezen maar wil wel even hier op inhaken.

Zo mag je niet tellen.
Stel, ik heb een bak van 100 liter. Daar haal ik 50% uit en vul het weer aan met schoon water. Dan heb ik 50% ververst. Er blijft 50% = 50liter 'vuil' water in de bak achter.

Nu de dag erna. Ik haal er weer 50% = 50 liter uit en vul weer aan. Dan zou je denken dat je in totaal 100% = 100 liter ververst hebt. Toch klopt die gedachtegang niet.

Namelijk, toen je 50 liter eruit haalde de dag ervoor, en de bak weer aanvulde tot 100 liter, is 50 liter vuil water in de bak achter gebleven.

Ververs je op de tweede dag weer met 50%, dan is dat effectief maar 25% van het vervuilde water. Want dat vervuilde water waren we aan het wisselen/verdunnen.

Ondanks dat je dan 2 dagen 50% heb gewisseld, heb je in totaal het vervuilde water maar met 75% gewisseld voor schoon water.
Dat leert ons dat al die kleine waterwissels die jij doet lang niet zoveel zoden aan de dijk zetten als jij denkt en dat grote waterwissels veel effectiever zijn om ongewenste stoffen uit de bak te halen.
 

Ondanks dat je dan 2 dagen 50% heb gewisseld, heb je in totaal het vervuilde water maar met 75% gewisseld voor schoon water.
Dat leert ons dat al die kleine waterwissels die jij doet lang niet zoveel zoden aan de dijk zetten als jij denkt en dat grote waterwissels veel effectiever zijn om ongewenste stoffen uit de bak te halen.
Wat ik bedoelde te zeggen met 45 liter en 75% is dat dat dus 75% van het maximale volume is van mn bak. Daarna in mn verhaal zal je teruglezen dat ik rekening houd in mn berekeningen dat ik dus water er in stop uit haal in stop uithaal. Je hebt helemaal gelijk dit komt niet meer op die 75% uit. Dat is namelijk ook helemaal de bedoeling. Ik wil namelijk geen 75% in 3 dagen wisselen maar 50, daarom volgens mij berekeningen, wissel ik nu om precies te zijn op deze manier 56.6% in 3 dagen tijd. Dat is precies mijn bedoeling. Maar in mn berekeningen heb ik niet mee genomen dat ik ook objecten in mn aquarium heb dus het volume water ook zeker met 10 liter afgetrokken mag worden dus in 3 dagen tijd haal ik zeker 60% vies water er uit. Door minstens in totaal 75% aan water te wisselen. Dit heeft als gevolg dat ik meer precies kan zijn wanneer ik mn waterwissels wil aanpassen aangezien de bacteriën groeien en daardoor ee waterwissels minder nodig zijn. Maar ook is de schrok van wissel kleiner, en meer constant. En zal minder hoge pieken hebben. na een lange dag zonlicht en lampen doe ik 9l wissel, na een avond slapen doe ik sochtends 6 liter.
Maar nu heb ik de 6 liter wissels niet eens gedaan en heb het bij elke avond een 9l wissel gelaten. Daar is dit de uitkomst van. Met andere woorden. 15 liter per dag (of 56.6% per 3 dagen) is een te grote wissel en niet nodig.
Ik zal nu ongeveer op de 20-25% per 3 dagen zitten met me 9 liter wissel per dag.
Morgen weer een nieuwe dag om te testen
 
Ziet er niet gek uit. Nu even goed in de gaten houden. Als nitriet verder naar beneden gaat dan kan je filter het misschien net aan. Als het toch weer oploopt als je minder gaat wisselen dan heb je iets om over na te denken. Je kunt je filterbeestjes nog even de tijd geven om te groeien. Maar als je na een paar weken nog steeds nitriet meer dan kan je filter het echt niet aan
 
Ziet er niet gek uit. Nu even goed in de gaten houden. Als nitriet verder naar beneden gaat dan kan je filter het misschien net aan. Als het toch weer oploopt als je minder gaat wisselen dan heb je iets om over na te denken. Je kunt je filterbeestjes nog even de tijd geven om te groeien. Maar als je na een paar weken nog steeds nitriet meer dan kan je filter het echt niet aan
Ja ik heb nu ook niet de juiste filterspons, hij zit vol met filterwatten en dit is echt totaal niet handig hij slipt dicht ik wil biofiltraat gebruiken maar daar zal ik de bak eerst voor moeten stabiliseren en langzaam overstappen. Daarnaast heb ik deze week een nieuw aquarium van 80cm, met bijbehorende filter. Die ga ik laten indraaien voor een tijdje tot ik alles er in kan doen, 3 of 2 filters, al het grind met bacterien, alle planten. Ik ga extra planten er jn zetten heb een boel kunnen overkopen van iemand voor 20 euro, ook zn grind met bacterien krijg ik van hem en bij het aquarium zelf is ook nog grind bij. Dr zit een laag alg op, dus laat maar lekker groeien en bloeien in de bak dan kunnen over een tijdje me vissen groter :)
 
Ziet er niet gek uit. Nu even goed in de gaten houden. Als nitriet verder naar beneden gaat dan kan je filter het misschien net aan. Als het toch weer oploopt als je minder gaat wisselen dan heb je iets om over na te denken. Je kunt je filterbeestjes nog even de tijd geven om te groeien. Maar als je na een paar weken nog steeds nitriet meer dan kan je filter het echt niet aan
Ik heb trouwens begrepen dat een aquarium op zn max stabiel te krijgen een half jaar kost, mits je goed van de planten en bodem afblijft. dus ik verwacht ook niet dat mn filters op dit moment optimaal zijn😄
 
Maar ook is de schrok van wissel kleiner, en meer constant.
Ik denk dat je die schok te groot inschat. Als je bijvult met een gelijke temperatuur dan maakt de hoeveelheid verder niet zoveel uit. Of je nu veel of weinig ververst, je zit toch in de bak te werken. 3 keer wissel geeft 3 keer onrust. Een grote wissel een keer.

Wat zou je zelf liever hebben? Stel je voor. Min of meer vergelijkbaar. Je hebt een klein brandje in huis gehad. De hele boel staat vol met giftige rook. Je doet het raam open om te luchten, maar dan heb je jou en tocht. Wil je dan liever elke dag een kwartier luchten, of toch liever in een keer een uur? Ik zou het wel weten.
 
Ik heb liever de hele dag het raam op een kiertje maar aangezien dat niet gaat, doe ik hm zo vaak mogelijk even open. Ipv de helft van de tijd in de rook te zitten en de andere helft niet 😋 stel ik doe een wissel en nitriet is 0. 3 dagen later is de nitriet misschien 0.3. terwijl als vandaag 0 is morgen 0.1 doe ik hm morgen weer naar 0 brengen, overmorgen weer op 0.1 is weer naar 0 brengen. Dan heb je geen 2 dagen een te hoog nitriet maar 3 dagen bijna geen nitriet.
De schrok zal zeker mee vallen mn vissen vinden het ook wel heerlij dat frisse water en stress in inderdaad een rol, daarom zien me waterwissels er als volgt uit, water gaat er uit met een slangetje en zwaartekracht, 9 liter verder, slagetje gaat een emmertje in met nieuw water en water vult veevolgens weer het aquaroum. Filters blijf ik van af als ze lopen, als ze niet lopen moet ik ze hoe dan ook los maken. Dus ze zullen van mijn manier waterwissel weinig merken. 😄
 
Heb een beetje door dit draadje zitten scrollen, de fotos doen mij denken aan hetzelfde probleem bij het aquarium van mijn ma. Die mikte er altijd teveel voer in, te fel licht. Heeft ze toen ook maar esha2000 gekocht en erin gedaan in de hoop dat het probleem oploste. Ben zelf niet zo'n fan van dat soort middeltjes, het doodt ook een hoop bacteriën naar mijn mening wat de goede bacteriën in je aquarium schaadt. Houdt er ook rekening mee dat nitriet giftiger is bij hogere temperaturen. Filters in een emmer met aquarium water uitknijpen. Zo gaat de meeste troep eruit maar de goede bacteriën blijven erin.

Je kan prima vissen een hele week niet voeren. Vissen in een aquarium krijgen veel meer binnen dan ze in de natuur zouden krijgen. Oke een dun zalmpje is misschien niet fraai, maar even rust in de tent kan soms ook geen kwaad. Bij mijn ma is het uiteindelijk over gegaan door 15-20% dagelijkse water wissels, om de dag een klein beetje voeden, 2 lepels zout en minder fel licht.
 
Heeft ze toen ook maar esha2000 gekocht en erin gedaan in de hoop dat het probleem oploste. Ben zelf niet zo'n fan van dat soort middeltjes, het doodt ook een hoop bacteriën naar mijn mening wat de goede bacteriën in je aquarium schaadt. Houdt er ook rekening mee dat nitriet giftiger is bij hogere temperaturen.

Ik vond esha2000 een wondermiddel, mn zwaardrager had overduidelijk stress, ik heb 1 dag langer het spul in het water gelaten (3 lange dagen geen watterwissel kunnen doen) ik wilde namelijk de schimmel flink terug dringen om de zwaardrager wat tijd te geven. Daarna ben ik intensief met de waterwissels begonnen, alles van mn grote bak gaat in mn kleine, alles uit mn kleine gaat er uit en in mn grote (waar de vissen in zitten de kleine niet) doe ik vers water op de manier zoals eerder beschreven. Dit heeft het water flink gezuiverd en heb de actieve kool achterwegen gelaten. Het is niet alleen schadelijk voor bacteriën, sommige bacteriën zullen er mee kunnen voeden. Ook heb ik een aantal keren een paar grove zeezout korrels toegevoegd. Een eetlepel voeg ik niet toe. Na 3-4 dagen was schimmel compleet weg. Wel is het goed om te benoemen dat voordat ik startte ik even een paar flinke waterwissels gedaan had.

Ik heb dus babyvissen in mn aquarium, die mochten zelfs niet lijden aan het schimmelmiddel, tijdens het toevoegen ging mn zwaardrager door het blauwe spul heen zwemmen als of hij wist, dat het voor hem bedoelt was. Het is zo leuk beestje, als hij me ziet komt hij altijd naar het raam toe om me te bekijken, en terwijl de andere vissen weg zwemmen volgt hij zelfs mn hand door het aquarium.
Gisteren was een vervelend moment, hij had een stuk mos in zn bek hangen en ik was bang dat hij zou stikken dus ik heb hm er uitgevangen. Heeft me een uur gekost, heel mn aquarium overstuur, helft van mn planten los pff wat een drama. Net na mn waterwissel. Ik denk ja zal je net zien begint alles stabiel te worden verpest ik alles. Maar na de waarden van vandaag ben ik me zo erg gaan verbazen... Uiteindelijk zwaarddrager in netje, was hij het mos al kwijt 😔 ag geluk bij een ongeluk ofzo... Nu voeg ik enkel een klein scheutje aquasafe in het water. zal niet veel doen maar het reduceert stress en haalt giftige stoffen zoals asha2000 misschien ook uit het water.
 
Je kan prima vissen een hele week niet voeren. Vissen in een aquarium krijgen veel meer binnen dan ze in de natuur zouden krijgen.
Ik heb ze zoo veel gegeven steeds. Ze hebben nu een dagje overgeslagen gehad, dat zal ook zeker een rol spelen in mn waardes
 
Door t kleine snufje zout zijn mn vissen erg mooi gaan glimmen, zie afbeelding 😁
 

Bijlagen

  • IMG_20221004_211512.jpg
    IMG_20221004_211512.jpg
    572.1 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20221004_211845.jpg
    IMG_20221004_211845.jpg
    608.7 KB · Weergaven: 38
Ik heb net mn filter in mn restant aquarium water schoongemaakt omdat hij weer verstopt zat, maar toen ik keek in het water zag ik dit er in rond kruipen, is dit een bacterie?
 

Bijlagen

  • VID_20221005_202643(0).mp4
    5.3 MB
Ik heb net mn filter in mn restant aquarium water schoongemaakt omdat hij weer verstopt zat, maar toen ik keek in het water zag ik dit er in rond kruipen, is dit een bacterie?
Nee bacteriën zijn zo klein dat je ze niet kunt zien.
Het filmpje is met net te onduidelijk. Heb je gezien of het een puntige kop heeft?
 
Nee bacteriën zijn zo klein dat je ze niet kunt zien.
Het filmpje is met net te onduidelijk. Heb je gezien of het een puntige kop heeft?
Hij heeft geen puntige kop net een klein worpje... Denk tussen de 0.1 mm en 0.5 mm lang
 
Hij heeft geen puntige kop net een klein worpje... Denk tussen de 0.1 mm en 0.5 mm lang
Ok, dan ben ik even overvraagd. Bedoel je echt tussen een halve en een hele millimeter lang? Of bedoel je tot een halve cm?

Er leeft van alles in bakken hoor en het hoeft niet slecht te zijn maar ik verwijder alles wat ik niet thuis kan brengen.
 
Ok, dan ben ik even overvraagd. Bedoel je echt tussen een halve en een hele millimeter lang? Of bedoel je tot een halve cm?

Er leeft van alles in bakken hoor en het hoeft niet slecht te zijn maar ik verwijder alles wat ik niet thuis kan brengen.
Jaa ik bedoel letterlijk een halve milimeter 😁 500 micrometer, 0.05 cm

Kun je het filmen van dichterbij?
Trouwens goed dat je zelf nu ook het water kan testen!
Dit is van dichtbij gefilmt zo klein is het maar ik kan mn macrolens is gebruiken. Had ooit een dingetje wat ik tegen me telefoon kon houden om alles super groot te maken maar ben het kwijt geraakt. Deze lens was 43mp en mn macro maar 2mp dus ik betwijfel of dat het beter maakt 😅
 
Zouden dit vissen kunnen zijn? Ik heb een tijd terug kuhlii gehad en die heb ik al heel lang niet gezien... Zouden die mischien babys hebben gemaakt, en denken jullie dat ik tetra babys heb misschien, zijn 2 verschillende dieren waarvan er 1 een staartvin lijkt te hebben...
 

Bijlagen

  • VID_20221005_235503(0).mp4
    11.6 MB
  • VID_20221005_235551(0).mp4
    7.9 MB
  • IMG_20221006_000137.jpg
    IMG_20221006_000137.jpg
    50 KB · Weergaven: 47
De wormpjes lijken een voor en achterkant te hebben, niet zoals muggenlarven. En dat visje wat ik zag zwemmen denk niet dat ik daar over hoef te twijfelen.. ze zijn wel even groot ongeveer! Visje is iets groter, 2 keer zo groot misschien.
Let overigens niet op hoe vies het water is... Het is mn kleine aquarium zonder vissen.
Er zitten wat slakken en een stukje mos in en hier heb ik mn filterspons in gewassen, heb het water getest en is het zelfse als het grote aquarium (verassing het is ook het zelfde water).
ik wil proberen zonder filter stabiele bodembacterie krijgen. Waarom en hoe of wat weet ik niet maar ik vind het interessant om te zien wat er gebeurt met waterwaardes, nu ik de filyerspons heb uitgespoeld. Ik verwacht een flinke nitriet en ammonia piek aangezien en voedsel van gisteren er allemaal tussen zit. Kunnen mn slakjes en bacterien ff vooruit. Flink wat bacteriën kweken misschien om binnenkort in mn toekomstige nieuwe aquarium te doen als kickstart en als backup aquarium voor nu.
De enige waterstromingen is nu van mn verwarming en de beestjes, en slakken en mn dagelijkste waterwissel van 50% in die bak.
 
Laatst bewerkt:
Met klein bedoel ik echt klein.. lijken eerder watervlooitjes
 

Bijlagen

  • YouCut_20221006_010007867.mp4
    12.4 MB
Zouden dit vissen kunnen zijn? Ik heb een tijd terug kuhlii gehad en die heb ik al heel lang niet gezien... Zouden die mischien babys hebben gemaakt, en denken jullie dat ik tetra babys heb misschien, zijn 2 verschillende dieren waarvan er 1 een staartvin lijkt te hebben...
 
Ja ik heb nu ook niet de juiste filterspons, hij zit vol met filterwatten en dit is echt totaal niet handig hij slipt dicht ik wil biofiltraat gebruiken maar daar zal ik de bak eerst voor moeten stabiliseren en langzaam overstappen. Daarnaast heb ik deze week een nieuw aquarium van 80cm, met bijbehorende filter. Die ga ik laten indraaien voor een tijdje tot ik alles er in kan doen, 3 of 2 filters, al het grind met bacterien, alle planten. Ik ga extra planten er jn zetten heb een boel kunnen overkopen van iemand voor 20 euro, ook zn grind met bacterien krijg ik van hem en bij het aquarium zelf is ook nog grind bij. Dr zit een laag alg op, dus laat maar lekker groeien en bloeien in de bak dan kunnen over een tijdje me vissen groter :)
Hoi Don.

Ik lees hierin dat je een aquarium groter aquarium hebt van 80 cm, prima gedaan!

Maar ik ga je toch ook nog even vertellen wat anderen ook al gezegd hebben en wellicht denken.

Ik lees dat je 3 dagen bezig bent met waterwissel, dit geeft je veel werk. Als je de waterwissel eens per week doet geeft je veel meer rust.

Ik zou dan 3 emmers gebruiken die vlak bij elkaar staan en met een slang afhevelen. Is de ene vol genoeg dan de volgende vullen.

Anderen, ik hebben je ook de tip gegeven van een beter filter.

Zonder je portemonnee leeg te trekken, je moet het voor jezelf veilig nemen en niet meer uitgeven dan nodig is. Zorgen voor jezelf is een basis die minstens zo belangrijk is.

Dit filter is denk ik precies iets voor jou. Kijk toch maar eens of dat voor jou kan.. Bieden kan altijd op marktplaats . 👍

JBL cristalprofi e702,externe filter
€ 45,00
 
Laatst bewerkt:
Omdat zijn nitriet hoog was kan het natuurlijk nodig zijn om vaak waterwissel te doen. Maar dan zou ik inderdaad meer tegelijk doen. Anders geeft het vooral meer onrust.

Ik begreep ook dat er bij zijn grotere bak een groter filter zit. Ik ben wel benieuwd @don1262 heb je al fotos van je nieuwe bak?
 
Ja Copepods/cyclops.
Ze lijken er precies op interdaad! Ik dacht alleen ook gewoon visjes met een staart te zien...

Hoi Don.

Ik lees hierin dat je een aquarium groter aquarium hebt van 80 cm, prima gedaan!

Maar ik ga je toch ook nog even vertellen wat anderen ook al gezegd hebben en wellicht denken.

Ik lees dat je 3 dagen bezig bent met waterwissel, dit geeft je veel werk. Als je de waterwissel eens per week doet geeft je veel meer rust.

Ik zou dan 3 emmers gebruiken die vlak bij elkaar staan en met een slang afhevelen. Is de ene vol genoeg dan de volgende vullen.

Anderen, ik hebben je ook de tip gegeven van een beter filter.

Zonder je portemonnee leeg te trekken, je moet het voor jezelf veilig nemen en niet meer uitgeven dan nodig is. Zorgen voor jezelf is een basis die minstens zo belangrijk is.

Dit filter is denk ik precies iets voor jou. Kijk toch maar eens of dat voor jou kan.. Bieden kan altijd op marktplaats . 👍

JBL cristalprofi e702,externe filter
€ 45,00

Dr zat inderdaad een filter bij het nieuwe aquarium en ik ga hm sws even goed in draaien voordat ik überhaupt denk ik dat dr een vis in doen. Ik wil de bodem eerst goed indraaien. De filter die er bij zit is al wel ingedraaid.
Omdat zijn nitriet hoog was kan het natuurlijk nodig zijn om vaak waterwissel te doen. Maar dan zou ik inderdaad meer tegelijk doen. Anders geeft het vooral meer onrust.

Ik begreep ook dat er bij zijn grotere bak een groter filter zit. Ik ben wel benieuwd @don1262 heb je al fotos van je nieuwe bak?

Opzich heb ik niet veel stress van de waterwissels omdat alleen het wisselen zo gedaan is en goed te doen is. Alleen als ik dan ook nog het filter moest moetsen enzo dat kon gedoe zijn. Maar ik begin er ook gewoon steeds handiger in te worden.
Ik heb nog geen fotos nee! Bak komt zaterdag binnen, en zondag haal ik planten en extra grind (dr zit al grind bij) de bak word niet schoongemaakt. Dan heb ik een bak voor 80 euro, en planten voor 20 ejro. Misschien dat ik bij mn adere locale marktplaats aquarium groente boer nog wat planten haal daar heb ik ook al comtact mee.

Ik heb ook een nieuwe testkoffer besteld! 2 zelfs... Ze waren 50% korting en ik dacht why not. Ze zijn nog 4 jaar goed en ongeopend dus ik zou er 1 kunnen doorverkopen als ik wil. Maar voor nu ff die nitriet en ammonia nameten met een nieuwe test. Denk ik. Bij ronald was hij altijd op 0, dusja doet jij het dan nog wel 😁 (bij mij is geen 0 maar nitriet is wel heel gevaarlijk)
 
Wat ik trouwens erg appart vond, was dat ik 0.3 mg nitriet had gisteren, ik een 15 liter wissel deed en ik nog maar 0.1 telde, als of 2/3 nitriet er uit was met een 1/3 wissel. Ik deed een paar uur na de wissel testen. Kan iemand dat verklaren? :')
 
Wat ik trouwens erg appart vond, was dat ik 0.3 mg nitriet had gisteren, ik een 15 liter wissel deed en ik nog maar 0.1 telde, als of 2/3 nitriet er uit was met een 1/3 wissel. Ik deed een paar uur na de wissel testen. Kan iemand dat verklaren? :')
Ja dat kan ik wel verklaren al kunnen er ook andere oorzaken zijn.

Ondanks dat druppeltesten nauwkeurigere zijn dan teststrips zit daar ook een foutmarge in. Druppels die bv de ene keer groter zijn dan de andere bijvoorbeeld, maar ik denk dat de grootste foutmarge veroorzaakt wordt tijdens het aflezen.

Nu weet ik niet welk merk testen jij gebruikt momenteel maar soms is het kleurverschil lastig af te lezen, onze ogen zijn niet zo heel perfect als zoals bij mijn test om verschillende tinten van dezelfde kleur gaat. En dan wordt de kleur ook nog eens beïnvloed door het licht waarbij het aflezen. Bewolkt weer, of in de schaduw op een zonnige dag, wat verder in de kamer, bij kunstlicht. Ik denk dat dat ook allemaal variablen zijn.

Maar mogelijk zijn er nog meer oorzaken die ik zo niet bedenken kan.
 
Wat eigenlijk het beste werkt is recht van boven in het potje kijken. Bij voorkeur op een plek waar geen direct zonlicht is.
 
Ik heb nog even nagedacht over die sterke vermindering van nitriet bij een waterwissel. In theorie zou het ook kunnen komen door het stukje extra beweging van het water dat je dan hebt. Je voegt mogelijk ook wat extra zuurstof toe. Dat zou dan de bacteriën weer een boost kunnen geven. Alles in theorie. Geen idee of het echt zoveel invloed heeft.
 
Ik heb nog even nagedacht over die sterke vermindering van nitriet bij een waterwissel. In theorie zou het ook kunnen komen door het stukje extra beweging van het water dat je dan hebt. Je voegt mogelijk ook wat extra zuurstof toe. Dat zou dan de bacteriën weer een boost kunnen geven. Alles in theorie. Geen idee of het echt zoveel invloed heeft.
Ja dit klinkt ook erg logisch omdat mn filter weer vrij stroomde en daarvoor verstopt was!

Ja dat kan ik wel verklaren al kunnen er ook andere oorzaken zijn.

Ondanks dat druppeltesten nauwkeurigere zijn dan teststrips zit daar ook een foutmarge in. Druppels die bv de ene keer groter zijn dan de andere bijvoorbeeld, maar ik denk dat de grootste foutmarge veroorzaakt wordt tijdens het aflezen.

Nu weet ik niet welk merk testen jij gebruikt momenteel maar soms is het kleurverschil lastig af te lezen, onze ogen zijn niet zo heel perfect als zoals bij mijn test om verschillende tinten van dezelfde kleur gaat. En dan wordt de kleur ook nog eens beïnvloed door het licht waarbij het aflezen. Bewolkt weer, of in de schaduw op een zonnige dag, wat verder in de kamer, bij kunstlicht. Ik denk dat dat ook allemaal variablen zijn.

Maar mogelijk zijn er nog meer oorzaken die ik zo niet bedenken kan.
Ik ben er wel van overtuigd dat ik mn testen goed doe, ben er wel van bewust dat er een 10% marge ligt ongeveer door de druppgrootte, ik gebruik me weegschaaltje en daar is het goed op zichtbaar... 5 druppels lijken tussen de 0.18 en .20 ml te zitten als ik het goed heb
Ik kan heel goed kleuren onderscheiden en ik begrijp ook hoe het werkt kwa sterktes (hoe sterker hoe minder verkleuring) de eerste 0.1 van nitriet geeft de meeste kleur af en de overige 0.2 bijvoorbeeld geeft ongeveer net zo veel versterking aan de kleur. Na 5mg heb je bijna geen kleirverschil bij een mg meer om minder. Ik gebruik een wit vel papier als achtergrond om alles te verduidelijken.

De nieuwe koffer is opengemaakt en alles gecontroleerd. Alle testen klopte zoals verwacht, alleen de gb, die geeft een 50% vermindering dus die moet ik delen door 2 bij de testkoffer van ronald.
En no3 klopte voor geen meter, de koffer van ronald was 5mg en de nieuwe 1mg
Nu is de test van rood naar groen. Ze hebben totaal niet rekening gehouden met mensen die kleurenblind zijn. Want het verschil tussen blauw en groen is mn enige fallback. De rest zie ik precies en met het kaartje er naast vergelijken lukt prima. Maar nu was er uiteindelijk bij de 7de druppel een duidelijke sprong van rood naar groen dus dat moet ook goed komen.

Waterupdate:
Voor mn wissel
Nh3 =0.01
No2 =0,01
No3 = 8mg (zou minder moeten zijn volgens nieuwe koffer)
Gh = 7gh
Ph = 8 ph
Po4 = 1mg

Na de waterwissel (tussenhaakjes is de nieuwe koffer wanneer het afweek)
Nh3 = 0.01mg
No2 = 0.01mg
No3 = 5mg (1mg)
Gh = 10gb (7mg)
Ph = 8 gb
Po4 = 0.9mg (0.5mg)

Wat ik gedaan heb om het zo naar beneden te krijgen: 1 dag waterwissel overgeslagen, nitriet, ammoniak en nitraat schoten natuurlijk om hoog(No2 van 0.1mg naar 0.3 mg). Dit heeft de bacterie groei gestimuleerd. Dag later 15 liter wissel, en filter goed door laten lopen. Dag later 10 liter wissel, weer filter goed vrij gemaakt (niet heel erg schoon gemaakt). Nu is alles tussen de 0 en 0.01. niet zichtbaar maar er zal ongeacht minimaal aanwezig zijn. Wat groeien die bacteriën hard zeg jeetje!
 
Wat ik trouwens erg appart vond, was dat ik 0.3 mg nitriet had gisteren, ik een 15 liter wissel deed en ik nog maar 0.1 telde, als of 2/3 nitriet er uit was met een 1/3 wissel. Ik deed een paar uur na de wissel testen. Kan iemand dat verklaren? :')
Er kan behalve in de druppels ook verschil zijn in de hoeveelheid poeder dat je toevoegt tijdens het testen.
 

Terug
Bovenaan