Wat is dit?


https://www.google.com/amp/s/aquaforum.nl/threads/hoe-lang-blijft-kitnaad-goed.90802/?amp=1
Ik kom dit tegen als ik zoek op google in iedergeval🙊 hoe komt het dat je bang bent dat de kitrand niet meer goed zou kunnen zijn @NicoleE

#darum
—->
Lekken bij een draaiende bak die men na een tijd krijgt of na maanden/jaren stil te hebben gestaan heeft niet zoveel te maken met slechte fabricage, maar meer het slecht neer of weg zetten.
Een bak die draait en bv. slecht neerstaat(niet goed horizontaal en/of haaks)kan sneller gaan lekken.
Net als bakken die al een tijd stil staan maar niet op een goede manier worden weg gezet, daarvan zal de bak(het glas)zich zetten met alle gevolgen van dien, en als men deze deze nadien wel correct neerzet en vult met water dan is er kans dat het glas zich opnieuw zet waardoor er kans zit op lekken omdat de siliconen plots weer een andere rekbaarheid krijgt.
 
Ik heb gevraagd of de verkoper het model of bouwjaar weet en of hij inschat dat er een nieuwe kitlaag nodig zal zijn. Misschien dat dat iets meer informatie bied...
 
Zal ik zeggen wat ik zou doen? Ik zou deze bak waarschijnlijk niet kopen, misschien is er goed mee omgegaan maar je hebt geen idee. De verkoper zal zeker niet zeggen dat de kit niet meer goed is.

Is het dus een risico of meer een nogo? 😅 Perfect aquarium voor een hamsterkooi meer niet 😅
Even recht voor zijn raap: Als ik op het punt stond een andere tweedehands bak te kopen was dit voor mij een nogo.
 
Laatst bewerkt:
Zal ik zeggen wat ik zou doen? Ik zou deze bak waarschijnlijk niet kopen, misschien is er goed mee omgegaan maar je hebt geen idee. De verkoper zal zeker niet zeggen dat de kit niet meer goed is.


Als ik op het punt stond een andere tweedehands bak te kopen was dit voor mij een novo.
Was ik me van bewust maar toch vind ik het interessant wat voor argumenten hij noemt. Hij heeft gezegd, er zit een filter bij. Hij weet niet welk model of bouwjaar maar hij heeft het over het juwel systeem. Ik denk dat dat de filter is. En hij verteld dat hij hm over gekocht heeft en niet weet of het aquarium lek vrij is, en hij een half volle kitspuit heeft die ik mocht hebben (niet dat ik weet of dit dan aquarium kit is maar alright..)
Waarom lijkt kitten dan zo makkelijk. Ik heb vandaag tutorials gekeken en dan denk ik dit kan ik ook! Ben super handig met die dingen denk ik dan.
Maar als ik hm 24 uur in de douche vol met water zet zou die dan water proof moeten zijn?
 
Ik ga mn andijviestamppot maken kheb honger, ik zal morgen niet te laat op staan zodat ik alles even goed kan overdenken. Misschien dat ik na het eten nog even op het forum wat plaats
 
Begin niet aan deze bak is mijn advies en de reactie van de verkoper sterkt me nog meer bij dat gevoel. Hij weet niet eens of de bak lekvrij is? Wat heeft hij er dan mee gedaan nadat hij hem kocht? Hamsters erin :LOL:? Wat heeft de vorige eigenaar ermee gedaan? Hoe vervoerd, hoe in opslag gestaan, oud beestje etc.

Sorry dat ik mijn mening hier zo duidelijk laat horen.

In de douche testen is denk ik geen optie, als je daarmee een douchebak bedoelt. Dan staat de bak niet waterpas en wordt mogelijk niet overal ondersteund en scheef staan in verschillende richtingen.

Wil je nu echt 80 euro geven voor een bak waar je bij voorbaat al mogelijk problemen mee krijgt? Misschien al lek nog voordat er 1 druppel water in zit? Besteed dat geld beter.

En nu ga ik slapen 💤💤💤 en jij hopelijk lekker eten 🍽
 
Begin niet aan deze bak is mijn advies en de reactie van de verkoper sterkt me nog meer bij dat gevoel. Hij weet niet eens of de bak lekvrij is? Wat heeft hij er dan mee gedaan nadat hij hem kocht? Hamsters erin :LOL:? Wat heeft de vorige eigenaar ermee gedaan? Hoe vervoerd, hoe in opslag gestaan, oud beestje etc.
Je zegt precies waar ik ook aan gedacht heb. Ik heb hm wel gevraagd zelf 24 uur te willen testen en of ik hm mag bekijken maar misschien moet ik dat niet aan gaan en me maar eerst focussen op een goedde filter
 
Eten al klaar en op? ;)
Slaap lekker en tot morgen.
 
Eten al klaar en op? ;)
Slaap lekker en tot morgen.
Aardappelen staan op haha. Besefde me dat ik mn schilmesje nogsteeds kwijt ben, dus maar een kaasschaaf gebruikt. Straks denken jullie nog dat ik aquaria met superlijm kit 😂 ik ga voor kwaliteit vanavond geen kwantiteit. Het weekend is gelukkig vergevingsgezind over het algemeen 😄 ik denk dat hij alleen het aquarium door verkoopt maar dan denk ik precies wat je zegt, dan zie ik ook overal en nergens rode vlaggen als hij nou had gezegd heb hm gisteren leeg gemaakt na een jaar te hebben laten staan had ik anders gedacht. Maar toch wel ff goed nagedacht aangezien het een oud model is en kitten misschien makkelijk lijkt maar jullie zeggen niet voor niets dat het moeilijk zal zijn ongeacht wat mijn gevoel zegt heb ik toch blijkbaar ergens vertrouwen in de mensheid. En als het alleen maar gezegd is mij over te halen er geen te halen maar mn focus op andere dingen te leggen is dat ook natuurlijk alleen maar goed bedoeld. Ik ben hier niet om jullie oordeel neer te halen. Ik daag graag mensen en mezelf uit om achter de waarheid te komen. Maar als alleen maar feiten zoals dit benoemd worden ben ik toch wel overtuigd dat ik mijn spontaniteit in deze misschien moet afremmen. Dr zwemmen genoeg aquaria in de zee slaaplekker, bedankt!
 
Hoi @don1262

Ik ga het voor jou eens compleet omgooien en heb voor jou ook mee gezocht op marktplaats.

Om het voor jou situatie zo goed mogelijk op te lossen is het belangrijk om te kiezen voor wat voor jou goed mogelijk is en niet kijken naar wat je zou willen. Hiermee wil ik zeggen.. Hoe vervelend het ook is voor jou zou ik in jouw plaats echt minder vissen houden en dan bijvoorbeeld een mooi schooltje vormen met de zwarte fantoomzalmen die je al hebt.

Je kiest zou ik zeggen als advies voor...
Of een groter aquarium.
Of een beter filter..
De keuze is aan jou niet aan mij uiteraard.

Ik heb een erg goed filter gevonden. Precies wat jij nodig hebt.
JBL cristalprofi e702,externe filter
€ 45,00

Als aquarium vond ik dit.

Juwel Aquarium + vissen
€ 70,00

Mijn voorkeur zou uitgaan naar het filter in jouw geval. En niet teveel piekeren, gewoon in alle rust de beste oplossing kiezen voor jezelf en de vissen. Over een hobby moet je niet piekeren maar je moet er plezier van hebben. Dus gewoon doortastend werken binnen de mogelijkheden die je hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het meegemaakt. onze eerste bak was een gebruikte 80cm. Hij heeft 2 weken gestaan en toen brak de bodem. wat een waterballet was dat! Waarschijnlijk is er tijdens transport een klein barstje in gekomen. Daarna hebben we een nieuwe gekocht. Wat een verschil! Zelfde merk, maar zoveel beter. Het glas is dikker en mooier afgewerkt. Evengoed zat ik een maand lang verstijfd bij elk tikje of klikje, maar toch hielp die betere kwaliteit uiteindelijk het vertrouwen terug winnen.

En ja, de situatie bij de LFS is niet best. Maar een korte tijd kan dat best. In de trein of bus of een wachtkamer zit het ook vol. Daar kun je best een tijdje mee leven. Maar zou jij zo willen wonen als in een trein? Met continu allemaal mensen zo dichtbij? Zou je je daar vrij en gelukkig voelen? Een verkoop al is eigenlijk letterlijk een wachtkamer.
 
Even pas op de plaats. Het bedrag wat uitgegeven moet worden wordt steeds hoger.
We mogen niet uit het oog verliezen dat TS een beperkt budget heeft. Bovendien, heeft TS wel een geschikt meubel om het aquarium op te plaatsen? En heeft TS al er aan gedacht dat een aquarium niet zomaar op een willekeurige tafel/kist geplaatst kan worden?

Er komt dan nòg een bedrag bij de aanschaf van de bak.

Het is uiteraard aan jou TS wat je met de suggesties gaat doen maar ik heb de indruk dat je je “gek” laat maken door wat er in jouw topic allemaal aangedragen wordt. Het mag niet zo zijn dat je in de financiële problemen komt hierdoor. Je zult zelf een keuze moeten maken uit aangedragen (en andere) suggesties.

‘nough said.
Dit is ook ongeveer het laatste wat ik hierover zeg.
 
Laatst bewerkt:
Even pas op de plaats. Het bedrag wat uitgegeven moet worden wordt steeds hoger.
We mogen niet uit het oog verliezen dat TS een beperkt budget heeft. Bovendien, heeft TS wel een geschikt meubel om het aquarium op te plaatsen? En heeft TS al er aan gedacht dat een aquarium niet zomaar op een willekeurige tafel/kist geplaatst kan worden?

Er komt dan nòg een bedrag bij de aanschaf van de bak.

Het is uiteraard aan jou TS wat je met de suggesties gaat doen maar ik heb de indruk dat je je “gek” laat maken door wat er in jouw topic allemaal aangedragen wordt. Het mag niet zo zijn dat je in de financiële problemen komt hierdoor. Je zult zelf een keuze moeten maken uit aangedragen (en andere) suggesties.

‘nough said.
Dit is ook ongeveer het laatste wat ik hierover zeg.
Daarom zou ik me ook beperken in de plaats van de TS tot een beter filter en een beter visbestand. Dan is het eenvoudig opgelost met minder kosten binnen zijn mogelijkheden. Dat het nitraat hoog is, nitriet meetbaar betekent er is geen balans.

En hier laat ik het ook bij.

Succes Don, en niet te veel piekeren maar het oplossen.
 
Jep bijde is te duur en een aquarium van marktplaats betekend mn spaarrekening leegplunderen wat zn nodige problemen veroorzaakt.. waarom is het ene aquarium beter dan het andere? Heb meer planten nodig voor mn nitraat, meer bodem en filter voor de nitriet. Ik wil gaan testen en een methode via internet uitproberen. Met andere woorden. Elke 3 dagen testen, nitriet boven 40 ppm is waterwissel van 50%. Nitriet er onder geen waterwissel. Daarna wil ik een gemiddelde gaan berekenen, hoevewn ppm nitriet er wekelijks bij kom. Met die informatie weet ik hoe ik mn bak onder controle moet houden. 20ppm er bij per week is een signaal dat er te veel afvalstoffen aanwezig zijn. Maar ik prop mn aquarium vol met meer planten en meer bodem. Dikke kans dat er wat interessante informatie uit komt. Dus de test van ronald gaat zeker goed van pas komen 😀 is er niet toevallig iemand in de buurt van eindhoven die me kan helpen met vervoeren van een aquarium 🥺 dan is die zorg opgelost ik loop elke keer tegen het vervoeren aan.

Heb nomenteel een dressoir daar staat een lege ikea detolf op waar nen hamster in zat. Die kan leeg en met de juiste ondervloer zou het aquarium er op kunnen. Een groter aquarium gaat wel nogsteeds mn voorkeur naar uit.

Heb ook gehoord over hoe indraaien werkt en ik dit ook totaal verkeer heb geleerd. Een bak kan je bijvoorbeeld alleen indraaien met de vis er in. Een bak heeft een half jaar nodig om in te draaien, elke kleine verandering die je doet zoals nieuwe vissen, vissen er uut, planten bijknippen. Zorgt er eigenlink voor dat je weer een half jaar lang je bak met rust moet laten omdat alles weer uit balans is. Je filtercapaciteit moet het vissenbestand aankunnen maar verder is het een kwestie van inrichtingm de grootte van het aquarium hoeft niet het probleem te zijn (buiten het feit dat sommige vissen groter moeten) vandaar dat ik gewoon graag in iedergeval een groter aquarium wil. En er genoeg planten in wil zetten. Want in een groter aquarium passen meer planten en dat is wel echt essensieel.
 
Gewoon niets overhaast doen. Goede kans dat er binnen een paar weken iets moois in de buurt te koop staat wat je met familie of vrienden kunt sjouwen.
 
Don, niet teveel te snel willen! Ik denk dat als je (een deel van je) ancistrussen verkoopt een hoop problemen oplost. Een goed filter voor dit aquarium lost ook al een hoop op. Dan ga je je focussen op balans creeeren. De juiste hoeveelheid licht en voeding voor je planten en vissen. Niet teveel voeren. Echt, hou het zo simpel mogelijk. Gezien je budget zeker niet overhaast een aquarium van marktplaats halen, met kans op een miskoop. Dat brengt je alleen maar verder van huis. Less is vaak more.
 
Gewoon niets overhaast doen. Goede kans dat er binnen een paar weken iets moois in de buurt te koop staat wat je met familie of vrienden kunt sjouwen.
Met wie? Sorry maar dat word in me 1tje sjouwen tegenwoordig 😂 mn katten zullen me niet me helpen 😁 maar das geen probleem misschien dat de verkoper wat weet.
Ik moet het idd wat rustiger aan pakken. Ik zal vandaag is wat vissen op marktplaats zetten. In iedergeval 3 ancistrussen. En de babys? Ik las dat ze pas na 4 maanden over geplaatst kunnen worden. Kan dat ook eerder denken jullie? En mn corydoras ook dat zijn volgens mij flinke bevuilers. Zal toch ooit zelf de bodem schoon moeten leren maken. Dat gaven ze er wel voor terug. Denk dat dat het meeste nitriet veroorzaakt.
 
Ik zal zo eens naar de dierenwinkel langs gaan om me water te testen moet toch die richting op. Als dr een druppeltest nodig is zal ik wel naar een viswinkel gaan maar de test de laatste keer was met een strip duidelijk genoeg, te hoog is te hoog namelijk 😅 ik ben al wel gewoon blij dat het me de laatste weken beter gelukt is voor mn tank te zorgen en ik de waterwissels goed bij kan houden. En ben blij met dit forum dat jullie mij hier vooruit hebben geholpen en geleerd hebben hoe het allemaal in elkaar steekt. Het heeft mij ook uitgedaagd en de juiste steekworden gegeven om specifiek naar de aandachtspunten te zoeken die er voor mij momenteel gelden. En ik vind om nog even terug te komen op iets wat eerder is gezegd, dat jullie daarin tegen wel jezelf aquariumkenners mogen noemen hoor. Na jaren ervaren en ups en downs, een bak in balans houden vraagd flink wat kennis dus vind dat best knap! Wat voor jullie van zelf sprekend en een handigheidje is, is voor mij als leek nogsteeds een grote uitdaging en soms zie je zelf niet meer wat je allemaal kan maar dat mag zeker genoemd worden 😀
 
Wacht nog maar even met je corydorasjes, eerst de ancistrussen. Dan ga je kijken hoe het gaat en dan kunnen de corydorassen altijd nog. Want die maken ook de bodem schoon zoals je al zei. Rustig aan, niet teveel tegelijk.
 
Ja dit is de bodem trouwens dat is wel netjes toch? Alles wat er tussen zit is natuurlijk essensieel voor de bacterien
 

Bijlagen

  • IMG_20221001_170723.jpg
    IMG_20221001_170723.jpg
    370.6 KB · Weergaven: 40
Testkoffer is binnen en aquarium voor mn waterwissel vandaag getest, vandaag gaat er nog 40% water uit dus de waarden zijn gemiddeld wat lager dan is uitgekomen. Ik heb heel kritisch gekeken en mn tijd genomen, bij twijfel schat ik niet in mijn voordeel.
Ph=8 iets zuurder dan gemiddeld, maar dat komt ook wel misschien omdat ik al het co2 heb verdreven de laatste 20 uur.
Nh3 = 0 er is geen ammonia uit gekomen. Dus dit ga ik bij de lfs een keer doen om te checken, als het goed is heeft @Ronald_J ze al getest
No2 = 0.3. nul zou natuurlijk ideaal zijn maar dit moet nog wel kunnen dacht ik te lezen, zeker naar mn waterwissel
No3 = <10. Mn planten genieten heerlijk van de nitraat en groeien als kool, wanneer ik overdag mn zuurstof toevoeging stop, meer co2 toelaat en lekker veel belicht
gH is op 7 uitgekomen. Mag wat hoger zijn en begreep dat onder de 4 problemen kan geven aan mn ph. Ik ga dit dus nauw in de gate houden
P04= 1, is daar in tegen erg hoog, tegen de max aan. Lees dat dit niet giftig is maar in combinatie met hoge nitraat kan dit een algen explosie veroorzaken, tenkoste van mn waterplanten. Nou wil ik stiekem extra algen groeien vanwege de nood aan bacterien.

Ik krijg erg de indruk dat het met de waterwissels van tegenwoordig goed onder controle is wat denken jullie?
Ik wissel nu 50-60% per 3 dagen en dit wil ik afbouwen zoveel als mn bacteriën blijven groeien. Bedankt @Ronald_J ik ben heel blij met de koffer en ik vind het ontzettend interessant. Heb dankzei dit forum toch wel een erg andere kijk gekregen naar aquaria! 😄
 
No2 = 0.3. nul zou natuurlijk ideaal zijn maar dit moet nog wel kunnen dacht ik te lezen, zeker naar mn waterwissel
0.3 is wel echt ongezond voor de vissen. Na waterwissel wordt het wel een beetje beter, maar tot die tijd hebben de arme beestjes er wel in moeten leven. Dus blijf die waterwissels dien totdat het nul is. Tenminste dagelijks.
Dit betekent wel dat je al bacteriën hebt die de NH3 omzetten in NO2. Maar dus duidelijk niet genoeg bacteriën die het giftige NO2 omzetten in het veel minder giftige NO3. Dus of je filter is nog niet rijp, of het is te klein en kan het niet aan.
No3 = <10. Mn planten genieten heerlijk van de nitraat en groeien als kool,
Kan best dat je planten het NO3 consumeren, maar als je filter beter zou werken dan zou je dus meer hebben.

P04= 1, is daar in tegen erg hoog,
Valt wel mee 1 is prima. Je komt alleen wat NO3 tekort.

maar in combinatie met hoge nitraat kan dit een algen explosie veroorzaken,
Neu, dat valt wel mee. Als je genoeg gezonde planten hebt dan gaan de algen vanzelf weg. Belangrijk is dat je planten van alles genoeg hebben. Een beetje meer dan ze opkunnen is helemaal niet erg. Zolang het maar niet veel teveel is. dat is nog lang niet aan de hand.
 
0.3 is wel echt ongezond voor de vissen. Na waterwissel wordt het wel een beetje beter, maar tot die tijd hebben de arme beestjes er wel in moeten leven. Dus blijf die waterwissels dien totdat het nul is. Tenminste dagelijks.
Dit betekent wel dat je al bacteriën hebt die de NH3 omzetten in NO2. Maar dus duidelijk niet genoeg bacteriën die het giftige NO2 omzetten in het veel minder giftige NO3. Dus of je filter is nog niet rijp, of het is te klein en kan het niet aan.
Dan blijf ik nog even goed waterwissel elke dag, 15 liter per dag, verdeeld over 2 momenten. 45 liter per 3 dagen (75%) maar 56.6% zal daarwerkelijk verschoond worden dan per 3 dagen, omdat ik er ook kleine beetjes er bij doe lijkt het meer. Meer waterwisselen zou denk ik niet gezond zijn. Dit is meer waterwissel wat ik een paar dagen terug deed (50% in 3 dagen) ik verwacht dat hij redelijk omlaag zal gaan komende paar dagen.

Denk je dat het goedkoper is nitriet druppel test los groot in te kopen? Of gaat dat alleen maar over datum...
 
Ik denk dat een goed draaiend aquarium geen nitriet test nodig heeft. Je hebt dus niet veel van die test nodig. Nu de boel op orde brengen. Als je het eenmaal onder controle hebt dan hoef je niet meer te testen.

15liter is toch ongeveer een kwart van jouw bak? Dat is wel weinig. Dat betekent dat er na de wissel nog drie kwart van het nitriet over is. Bij de volgende wissel neem je weer een kwart weg van wat er nog over was. Dan heb je dus nog steeds can 66% over. En dat is alleen als er niet ondertussen weer nieuw nitriet bij gekomen is.
 
Even wat foutjes verbeteren. 0.3mg/l NO2 wordt door sommigen al als veilig gezien. Als zou ik me pas lekker voelen bij onmeetbaar weinig.
Na twee keer waterwissel van 25% houd je 56% over. Niet zoals ik eerder zei 66%. Maar het verhaal blijft staan. Het beste kun je veel water per keer verversen. Als je steeds kleine beetjes ververst dan blijft er dus steeds veel over.
 
Ik denk dat de volgende stap is dat je een goed filter regelt. Of wat vissen wegdoet. Het is duidelijk dat je bak nog steeds overbelast is, ondanks de waterwissels.
 
Even wat foutjes verbeteren. 0.3mg/l NO2 wordt door sommigen al als veilig gezien. Als zou ik me pas lekker voelen bij onmeetbaar weinig.
Na twee keer waterwissel van 25% houd je 56% over. Niet zoals ik eerder zei 66%. Maar het verhaal blijft staan. Het beste kun je veel water per keer verversen. Als je steeds kleine beetjes ververst dan blijft er dus steeds veel over.
Ik doe sochtends 6 en savonds 9 elke dag, dat is in totaal 45 liter per 3 dagen (75%) ik heb namelijk begrepen dat je het beste niet meer dan 1 keer in de 3 dagen 50% kan wisselen. Maar omdat ik in 3 dagen tijd 6 keer wissel vul ik het aquarium ook met water, wat dus het nitriet en water uitdunt. Als ik dit 6 keer in 3 dagen doe, dan heb ik 45 liter er uit gehaalt waar van 35 liter ongeveer bevuilt water is de overige 10 liter zou dan het verse water zijn. Op deze manier maak ik mn aquarium totaal groter. Als ik 6 dagen neem, en elke 3 dagen 50% wissel zou in mn tank een totaal van 60l + 60l gedraaid hebben op de 6de dag. Maar op deze manier draait mn bak meer liters, in 6 dagen draait hij nu 60+90l. Daarnaast heb ik mn 20 liter waar geen vis in zit die ik mee wissel en ook onderhoud, in geval van nood maar die tel ik niet mee nu.
Hoeveel wissel per dag/3 dagen zouden jullie voorstellen dan? Dit is meer dan ik daar voor deed dus mn nitriet moet nu veel lager zijn
 
Heb nitriet 2 x getest, op de planning vandaag staat nog een 15 liter waterwissel. Na de waterwissel van gisteren (9 ipv 15) is mn aquarium onwijs gaan stabiseren. Mn nitriet is nog maar 0.1 ik zie niet of weinig verkleuring ik kan er niet uitkomen maar de 0.3 komt hij totaal niet meer bij in de buurt (aanvulling, de nitriet die ik de 2de keer getest heb heb ik afgewogen op precies 100ste van een ml, ik weet zeker dat ik dit correct heb gedaan)
 
Even wat foutjes verbeteren. 0.3mg/l NO2 wordt door sommigen al als veilig gezien. Als zou ik me pas lekker voelen bij onmeetbaar weinig.
Na twee keer waterwissel van 25% houd je 56% over. Niet zoals ik eerder zei 66%. Maar het verhaal blijft staan. Het beste kun je veel water per keer verversen. Als je steeds kleine beetjes ververst dan blijft er dus steeds veel over.
Veilig zou het best kunnen zijn (fataal voor sommige maar weinig vissen misschien maar gezond is het niet en ik begrijp echt dat nitriet er totaal uit moet het ziet er voor nu goed uit, nitraat en fosfaat ga ik even testen
 

Terug
Bovenaan