Wat is de oorzaak van de alg......


Ik snap dat ook niet helemaal want groenalg krijg je bij tekorten en door meer licht te geven zal de vraag naar voeding juist toenemen en daarmee ook de tekorten. Je kan wel meer licht geven maar dan moet je de voeding daarbij ook aanpassen in de regel.
 
Na wat google werk:

GDA is more common in "hot" tanks - tanks that have tons of lighting and nitrogenous waste. Ammonia or nitrogenous waste can trigger it easily. Tanks with high NO3 levels (above 10ppm) and not enough plant mass are also very vulnerable to it. Many EI based tanks suffer from this. Cooler tanks, with more moderate lighting, leaner dosing regimes have much less issues with this.
Als advies geven zei: NO3 naar <5ppm

Apparently, a massive appearance of this algae is caused by radical changes in an aquascape or planted tank, like for example drastic changes in the light, the technical equipment or the plant mass (e.g. after a severe trimming session).
Je hebt toch vrij 'recent' je verlichting vervangen?
In the following list you can find the favorable values for the individual nutritional elements:
  • A CO2 content of approximately 20-30 mg/l, measurable by a permanent test with test agent
  • 10 to 25 mg/l of nitrate (NO3)
  • 5 to 10 mg/l of potassium (K)
  • 0.1 to 1 mg/l of phosphate (PO4)
  • >10 mg/l of magnesium (Mg)
Hier wordt weer een ppm >10 geopperd voor NO3 :rolleyes: Maar ook een Mg concentratie boven de 10. Je voegt nu 0 toe ;) Geen idee hoeveel er in je kraanwater zit, dit wordt meestal niet vermeld...

Gewoon twee opties om het nog iets ingewikkelder te maken :giggle:
 
Nog een aanvullende "gekke" theorie

Zouden deze bladeren zoveel voeding verbruiken, dat er een tekort ontstaat?

Steen is 60 x 40

IMG_20200618_123228.jpg
IMG_20200618_123234.jpg
IMG_20200618_123239.jpg


Je hebt toch vrij 'recent' je verlichting vervangen?

Dat klopt met hele positieve groei tot gevolg.

Alg ontstaat uit te kort, dus NO3 omlaag, daar geloof ik niet in
 
Maar ook een Mg concentratie boven de 10. Je voegt nu 0 toe

Ik voeg ook wat magnesium toe omdat ik met half osmose werk en er dan maar 2 mg overblijft. Ik verhoog tot 7mg en dat moet voldoende zijn want zover ik heb begrepen van Corne is 7mg vaak wat scapers ook aanhouden.

Zouden deze bladeren zoveel voeding verbruiken, dat er een tekort ontstaat?

Zolang je voor het verversen nog voldoende voeding in het water meet kun je volgens mij geen tekort hebben.
 
Allereerst zou ik eens een duplometing doen mbt fosfaat, maar dan wel met een ander merk. Zelf ben ik niet tevreden over de JBL maar prefeer ik salifert.
Deze zijn in mijn ogen veel nauwkeuriger in de lage concentraties.

Ook al eerder opgemerkt, de temperatuur. Ikzelf heb ook geconstateerd dat mijn planten een verhoging van 28 naar 30 niet meer leuk vonden.
Op tijd van 2 dagen kreeg ik last van van algen, en dan heel specifiek staghorn.
Lees ik waardoor staghorn ontstaat dan kan ik dat nergens mee verklaren met mijn situatie...ik heb absoluut geen last van ammonium, met 2 x per waterversen mag ik zeggen dat mijn water goed is, met een rollermat heb ik nul komma nul vuil, ik woel niet door de bodem, CO2 wordt netjes op peil gehouden en zal rond de 25 liggen, extra stromingspomp zorgt voor stroming.........en toch kreeg ik na die temperatuur verhoging staghorn.
Naast de verhoging van de temperatuur had ik ook een paar nieuwe plantjes erbij gedaan....nu denk ik dat hiermee staghorn geintroduceerd heb..

Na een 3 weken kreeg ik het onder controle, maar alleen met hulp van seachem Flourish Excell
Nadat ik langzaam ging afbouwen, kwam de staghorn weer terug. sommige planten groeide in die periode aanmerkelijk minder, anderen weer veel beter.

Verwijzingen naar websites: Ik denk dat heel veel websites elkaar copyeren waardoor adviezen steeds hetzelfde blijven...gebaseerd op een observatie uit het verre verleden.
Het is lastig om iets aan te duiden, nog lastiger om aan te geven waardoor het opeens weer goed gaat.
 
Even samenvattend wat ik op dit moment ga doen:

extra doseerflessen gekocht, en na ontvangst mijn Makro voeding opslitsen van 1 fles in 3 flessen zodat ik de 3 ingredienten van Makro los ga doseren
Salifert Salifert KH/ALK profi test
Salifert Salifert nitrate NO3 profi test
Salifert Salifert phosphate PO4 profi test
Salifert Salifert Kalium/potassium profi test
easy life Easy-Life Vloeibaar filtermedium 500ml

Middels bovengenoemde testen kan ik dan nogmaals in kaart brengen hoe de waarden zijn, ben benieuwd.
En met het VFM hoop ik de waterdistributie in kaart te brengen

Nadat alles binnen is, zal ik de nieuwe info plaatsen
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt dat niet uit want ik gebruik de silicaat test van zout ook voor zoet en de kh voor zoet voor zout. Alleen als je po4 gaat wisselen krijg je problemen ivm de aanduiding op de kleurenkaart.
 
Ik ben namelijk ook (nog steeds) opzoek naar een goede betaalbare K test.
Alle testen die ik ben tegengekomen gaan maar tot de 15 ppm. :unsure:
 
Ik ben namelijk ook (nog steeds) opzoek naar een goede betaalbare K test.
Alle testen die ik ben tegengekomen gaan maar tot de 15 ppm. :unsure:
@Cornelius
Zover ik eruit haal gaat deze tot 25mg en Dirk Bazuin heeft die ook als ik het me goed herinner.

 
Laatst bewerkt:
Buiten dat mijn vissen elke week een nieuwe plons water krijgen en daar goed of normaal op groeien,zoek ik het meer in de planten die overleven.Ook ik heb al lang last van smeeralgen,van die vette zooi.
Je kan het nooit iedereen naar de zin maken,en ja de temperatuur geeft wel een indicatie,de meeste planten laten het inderdaad afweten op hogere temperaturen,of ze gaan niet zo lang mee als we zouden willen.

De meeste plantenbakken zitten zo rond de 25 Gr. toch,volgens mij maakt een hogere temperatuur dat we niet zomaar alles kunnen combineren,een keuze die openligt,en die we misschien moeten aanpassen,geld ook voor mijzelf.
Gr.bert
 
Als ik het zo bekijk dan gok ik de po4 op zo n 2 mg en ik zou de no3 dan ook op 2 brengen want dan zit je in elk geval goed. Opzich hoef je niet echt een verhouding van 10/1 te hebben zolang het maar voldoende voorhanden is voor je planten. Vaak noemt men deze verhouding omdat planten gemiddeld het in deze verhouding gebruiken. Maar dat is een gemiddelde en geldt niet voor alle planten.

Dit is een stukje van Aquascapingblog:


Hoe komt dat dan?


Wel, eigenlijk is dat vrij eenvoudig :) Met de Redfield Ratio voeg je namelijk extra voedingsstoffen toe, iets wat je daarvoor niet deed. Door die extra meststoffen gaan je planten beter groeien en gezonde aquariumplantjes betekent natuurlijk … minder algen!


Algen verdwijnen niet zomaar omdat het water een 10:1 ratio heeft tussen nitraat en fosfaat. Het interesseert hun geen bal of je 5, 10 of 30ppm nitraat hebt.


Waarin zijn ze wel geïnteresseerd? Slechte plantengroei, slecht onderhoud, slechte filtratie en stroming, … ;-) Al die dingen zorgen ervoor dat je aquarium uit zijn balans valt, wat op zijn beurt algen “triggert”.


Wil je écht algen bestrijden/vermijden, dan moet je voldoende voedingsstoffen en CO2 toevoegen zodat je aquariumplanten optimaal kunnen groeien.
Als algen problemen zo eenvoudig waren met de oplossing dan zou je op forums in 1x een antwoord hebben als iemand vraagt wat te doen als die algen heeft en het zelde antwoord ook altijd werkt.
Water distributie onzin... zijn vaak geen oorzaak van algen zolang er maar circulatie is in het water en een klein luchtpompje met een spons of zelfs een enkele bruissteenje kan hier al voor zorgen...
Verklaring.. hoe kan het dat in Aqauriums zonder filter maar enkel een lucht aangedreven sponsfilter goed gedeid zonder algen ?
Verklaring dat een Aqauraium het hoog debiet goed gedeid zonder algen ?
Verklaring hoe kan het dat met matige debiet een aquarium goed gedeid zonder algen ?
Die aquariums zijn er gewoon dus water distributie is niet een oorzaak.

Redfield ratio 10:1
Werkt bij pietje gewoon goed maar bij karel helpt het geen bal.
Verklaring waarom moet Nitraat en Fosfaat 10:1 verhouding hebben welk weteschappelijk bewijs is er over ?
Verklaring waarom zijn er aqauriums met 0,5 fosfaat en 60mg Nitraat en geen algen in aquariums?
Verklaring waarom is er met 2mg Fosfaat en 20mg Nitraat geen algen in aqauriums

Feiten:
0mg Fosfaat geeft groene puntalgen en kunnen ook groene wieralgen komen en rode planten gaan minder mooi kleuren en zeker ook groene planten vertonen langzamere groei en met name echte waterplanten… moerras planten hebben hier minder last van door voedingstabs/klei of een voedingbodem.
0mg Nitraat geeft bij een aquarium met vissen geen nadelige problemen op planten zolang de planten wel aan amonium of aan ammonia kunnen komen die planten ook het meest opnemen tegen over opname van nitraat. Dit is dus al een mis opvatting dat planten nitraat in grote hoeveelheid kunnen opnemen nee dat is amonium en ammonia dat planten snel opnemen.
Baardalgen ontstaan niet door distrubutie van het water maar door Co2 gebrek en genoeg micro's in het water, verlagen of verhogen van fosfaat of nitraat heeft weinig effect op baardalgen te bestrijden ..baardalgen doemsn het meest op waar de stroming het hoogst is zoals een spraybar/filter uitlaad en planten die dicht bij deze stromingsbron is en daarna vaak verder uitbreid over alle planten in het aquarium.


Dus is er dan een concreet antwoord op algen bestrijding .. nee die is er eigenlijk niet omdat bij algen zoveel factoren meespelen zoals voedingsstoffen/licht/co2/mineralen/organischestoffen/spoorelementen/vervuiling van de bodem/bioload aan vissen/type filtering/type filtermedia.

Dus ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden.. omdat ik het zelf ook nog nooit heb kunnen uitdokteren waarom in Aqaurium A nooit geen algen opdoemen maar nooit de Redfield ratio 10:1 heeft of uberhaubt ooit aan heb gehouden en fosfaten en nitraten de pan uitrijzen en in Aqaurium B weken of maanden moet tobben met algen terwijl daar juist wel op de waardes wordt gelet en nergens een onbelance te meten is met testjes..
Dus ik ben benieuwd !
 
Niet een aquarium is vergelijkbaar met de andere,al zet je 2 dezelfde aquaria in de zelfde ruimte,altijd een wisselend resultaat.Alleen willen we elk algenprobleem oplossen,en dat werkt niet en gaat ook niet werken,waarschijnlijk moeten we als hobbyist een niveau bereiken waarbij we tevreden zijn,en de matige algproblemen voor lief aannemen.
Een alg is een plant die nooit tot ontwikkeling is gekomen,en die zal altijd een onderdeel van de onderwater wereld blijven,ook in onze aquaria,algen krijgen we nooit voor 100% weg die zijn volgens mij door invloeden van matig of veel licht immer aanwezig,en al die algenmedicijnen werken hetzelfde als paracetamol,,maar even.

Wees tevreden met een aquarium waarbij de vissen gezond zijn en zich goed ontwikkelen,net wat Jandk onlangs schreef planten vervang je makkelijker dan vissen.Zelf heb ik momenteel maar een plant die het goed doet,( staat bij de foto van de red back) deze plant ben ik aan het stekken,en ik vind het helemaal geen probleem als ik op een gegeven moment een bak heb met maar 3 of 4 van deze planten,dan is simpel ook wel weer goed.
Gr.bert
 
Natuurlijk is geen bak gelijk en spelen er vele factoren mee maar het is niet voor niets dat men stelt dat met bv de EI en dus voldoende voeding en een goede circulatie je bak normaliter algenvrij blijft. Ok, dan moet ook het onderhoud goed zijn want als je dat verwaarloost kun je nog algen ontwikkelen.
Maar ik denk dat bij goed onderhoud en voldoende voeding en circulatie een bak zonder algen kan draaien. Een incidenteel algje heeft iedereen wel maar dat valt dan nog onder algenvrij denk ik.

Dit is dus al een mis opvatting dat planten nitraat in grote hoeveelheid kunnen opnemen nee dat is amonium en ammonia dat planten snel opnemen.

Dan snap ik niet dat je bij de EI gemiddeld zo n 20mg wekelijks moet toedienen :juggle: ;)
 
Natuurlijk is geen bak gelijk en spelen er vele factoren mee maar het is niet voor niets dat men stelt dat met bv de EI en dus voldoende voeding en een goede circulatie je bak normaliter algenvrij blijft. Ok, dan moet ook het onderhoud goed zijn want als je dat verwaarloost kun je nog algen ontwikkelen.
Maar ik denk dat bij goed onderhoud en voldoende voeding en circulatie een bak zonder algen kan draaien. Een incidenteel algje heeft iedereen wel maar dat valt dan nog onder algenvrij denk ik.



Dan snap ik niet dat je bij de EI gemiddeld zo n 20mg wekelijks moet toedienen :juggle: ;)

Ik ben nooit voorstander of fan geweest van de ei-methode om die reden(nen)
A: je ververst vaak 50% water en voegt opnieuw allerlei voedingstoffen toe + micro's
Je hoor verschillende resultaten dat het werkt en dat het bij de ander niet werkt en vaak loopt te tobben met de samenstellling van poeders en verhoudingen ervan en merken etc etc...
Waar werkt het effectief op ... echte waterplanten die nemen het grootste deel op uit de waterkollom waar de voedingstoffen in zijn verdunt en aanwezig zijn.

Moerrasplanten nemen heel klein deel op iut een waterkollom en doen het 70%-80% via de wortels dus zou de EI-methode hierop effectief zijn ?
Nee. anders gaan we ook geen capsules/klei/ijzer/voedingtabs/sticks bij de wortels drukken omdat ander de plant met wortels niet goed willen groeien of gebreken vertonen.
Dan nog een vraagstuk met de EI-methode, Kalium waarom Kalium extra in het water toevoegen dat een voedingsstof is die zorgt dat de plant een goed wortelstelsel kan aanmaken of kan ontwikkelen.. bummer dat doen echte waterplanten namelijk niet of nauwelijks.
We weten dat moerrasplanten wortels hebben die de voedingstoffen uit de bodem ontrekken.. dus waarom dan kalium aan het water toevoegen in plaats van bij de wortels toevoegen via tabs/sticks etc etc...
Daarom snap ik heel die EI-methode niet..
Dus waar is dan dat weteschappelijk bewijs ? of is het dan ook weer zoiets iemand is er mee begonnen met poedertjes en die beweerd dat het veeel beter is als normale vloeibare plantenvoeding die juist ook enkel het meest effect hebben op ECHTE water planten en amper een moerrasplant een boost geven dus ter verglijken de grote Hype van biomedia in een filter welke is de beste omdat iemand ooit is begonnen dit in het filter te proppen en beweerd dat het zoveel beter is dan spons als het om nitrificatie gaat ,terwijl sponsen net zo werken als elke gestinterde biomedia in een potfilter.

Dus tja sommige zweren erbij en sommigen wuiven het gewoon weg net als de EI-methode. terwijl vloeibare plantenvoeding het zelfde doel heft en vaak de zelfde eigenschappen met spoorelementen en los macro's ook vloeibaar zijn toe te dienen zonder eerst 50% water te gaan wisselen.
Dus persoonlijk nee ik geloof er total niet dat de EI-methode veel effectiever is en ook beter, reden planten houden helemaal niet van veel water verversen omdat planten een klap krijgen door de plots PH verandering + magnesium/calcium waarde en soms ook van plots stijgende KH en GH waarde slaan de huid/blad mondjes dicht.
Oke osmose water vermengen om de zelfde water waardes te behouden met 50% verversen.. dus elke week moeten we osmose water maken en dus ook weer een osmoseapparaat aanschaffen.. terwijl een vloeibare plantenvoeding en vloeibare macro's net zo effectief kunnen werken.
Dus soms kan heel goed begrijpen dat sommige mensen de bomen niet meer zien door het bos en fabrikanten hier geweldig op in spelen met marketing... daarom vroeger was dit er allemaal niet en had je ook een prima gezond groeiend aqaurium..hetzij gelimiteerd door licht dus ook planten soorten maar voor de normale man met moerras planten en geen monte carlo bed over de bodem en high-tech behoevende planten... allemaal niet nodig en marketing en weggeooid geld.
 
Laatst bewerkt:
Tja het is wat met die plantenvoeding en de EI-methode en alle andere combinatie's om de planten maar immer en altijd er goed bij te laten staan,ik ververs wekelijks nog steeds 50 % en het is beina ondoenlijk om daarmee in verband ook nog eens te verwachten dat mijn planten het goed doen,ja het gaat iets beter maar de planten staan bij mij op de 2e plaats,doet de een het niet,erg jammer en als er door mij af en toe andere planten gekocht worden die de wissels wel aan kunnen ok.
Ik ben in eerste instantie een vis liefhebber,en nogmaals de planten komen op de 2e plaats,met al mijn ervaring krijg ik het plantenbestand met de samenhangende temperatuur ook niet optimaal,maar heb daar ook geen probleem mee,ik doe het met wat ik heb,en soms probeer ik een andere plant.
Daarbij geef ik wel wat plantenvoeding ( planted box en complete van aquariumbemesting).
Maar wel in de 50 % mindere vorm als op de verpakking weergegeven,ik gebruik deels osmose water,mede daarom is mijn water minder mineralen arm,en ben ik van mening dat niet de aangewezen dosering moet worden gebruikt.
 
Ik ben geen wetenschapper maar het voordeel van de EI is dat je geen tekorten krijgt en dat het een stukje gemak is omdat je niet hoeft te meten. Moerasplanten halen het grootste deel inderdaad met de wortels binnen en ja daar moet dan voeding bij de wortels bij.
Of er een perfecte methode bestaat weet ik niet en of je dat wetenschappelijk kan bewijzen dat durf ik ook niet te zeggen en ik denk dat iemand de voor hem makkelijkste en/of beste methode moet kiezen. En dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.
 
Tja het is wat met die plantenvoeding en de EI-methode en alle andere combinatie's om de planten maar immer en altijd er goed bij te laten staan,ik ververs wekelijks nog steeds 50 % en het is beina ondoenlijk om daarmee in verband ook nog eens te verwachten dat mijn planten het goed doen,ja het gaat iets beter maar de planten staan bij mij op de 2e plaats,doet de een het niet,erg jammer en als er door mij af en toe andere planten gekocht worden die de wissels wel aan kunnen ok.
Ik ben in eerste instantie een vis liefhebber,en nogmaals de planten komen op de 2e plaats,met al mijn ervaring krijg ik het plantenbestand met de samenhangende temperatuur ook niet optimaal,maar heb daar ook geen probleem mee,ik doe het met wat ik heb,en soms probeer ik een andere plant.
Daarbij geef ik wel wat plantenvoeding ( planted box en complete van aquariumbemesting).
Maar wel in de 50 % mindere vorm als op de verpakking weergegeven,ik gebruik deels osmose water,mede daarom is mijn water minder mineralen arm,en ben ik van mening dat niet de aangewezen dosering moet worden gebruikt.

Dat verversen geld ook in mijn beplante Discusbak regelmatig wel 30% 2x per week verversen.. zie ik verschil met een ander aquarium waar dit maar 1x per week 30% ververs of soms 2weken helemaal niet.. ja die duidelijk zichtbaar met de zelfde planten.. Javavaren die het met minder water verversen beter doet dan in de discusbak.. oke 28graden of 26graden mhh misschien is dit wel de oorzaak maar ik vind 2graden verschil gering als zounet kunnen dat het invloed heeft.
Belgies groen Hydrophila Polysperma kan goed tegen 30graden en groeid beter met minder water verversen toont ook betere toppen en meer luchtwortels op de stelen als in de discusbak.
Dus ik zie wel verschil met zelfde soorten planten in verschillende aqauriums… beide krijgen de zelfde plantenvoeding bij de wortels en vloeibaar.
Maar ach… het ging over algen.. er is ook geen aquarium zonder algen .. soms zijn ze overheersend en bij sommige gering en het is maar net waar neem je genoegen mee.. en wat is toelaatbaar zodat planten er geen hinder van hebben zoals baardalgen en staghorn.
 
John
Ik ben ook geen wetenschapper;) maar het verversingsbeleid is de laatste jaren flink aangepast in tegenstelling tot vele jaren geleden.Toen stonden bakken erg lang zonder verversing en leek het wel of het allemaal vanzelf ging,nu verversen we regelmatig veel en ja,misschien dat ik het verversingswater eens met de welbekende methode moet aanpassen,ga ik over nadenken.
Gr.bert
 
Ik ben geen wetenschapper maar het voordeel van de EI is dat je geen tekorten krijgt en dat het een stukje gemak is omdat je niet hoeft te meten. Moerasplanten halen het grootste deel inderdaad met de wortels binnen en ja daar moet dan voeding bij de wortels bij.
Of er een perfecte methode bestaat weet ik niet en of je dat wetenschappelijk kan bewijzen dat durf ik ook niet te zeggen en ik denk dat iemand de voor hem makkelijkste en/of beste methode moet kiezen. En dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.

Geef ook niks dat is niemand in de hobby dus ik ook niet... maar sommige dingen als je simpel en logische denkt kan je soms iets doorbreken dat de feiten of berweringen wel of niet kunnen kloppen of gewoon onverklaarbaar zijn en niet te achterhalen zijn omdat wij het niet kunnen meten of er is gewoon geen weteschappelijk bewijs.

Daarom maakt het voor sommige de hobby zo complex.... ik zeg altijd maar zo... ga terug naar stap 1 de basics van de natuur en een aquarium waar je wel aan moet voldoen.. om planten te kunnen laten groeien.. stap 2 is verbeteren of aanvullen stap 3 is hou het simpel.. en keer terug naar de basic omdat de natuur niet ineens met alle middelen of marketing in 20jaar kan zijn gevolueerd tot ineens kan het wel omdat hij/zij/ of winkel zegt en forums beweren… nouja je snapt het wel denk!
En ik ook hoor sommige dingen net als algen waarom dat aquarium wel algen en dat aqaurium geen algen... dat heb ik na 35jaar nog steeds niet uitgedokterd en zal denk ook niet gaan gebeuren omdat de natuur ook al is het in een glazenbak zijn eigen weg zoekt naar een balance en kan dat niet dan doen de algen dat wel voor je omdat algen juist opdoemen om die reden om de balance te gaan herstellen wat de planten op dat moment niet kunnen om het ecosysteem te redden..dus zeg maar noodoplossing om de boel te redden. alleen draaid het vaak op ellende uit in glazenbak omdat het zichzelf niet kan herstellen door gebreken die in de natuur niet aanwezig zijn..en de natuur het zelf oplost
Dus het blijft altijd zeer intressant deze hobby..die soms meer vragen opleveren dan antwoorden.
 
Gelukkig zijn er vele wegen die naar Rome leiden en heb je zelf de vrijheid om daaruit je keuze te maken ;)
 
Ja,,en het blijft een aquarium,,volgens mij als ik het goed heb betekend dit niet meer of minder vertaald uit het latijn "waterverzamelplaats".En daar doen we het mee.:)
 
Vandaag na het verversen en na het toedienen van de voeding weer even gemeten. Duidelijk is dat de PO4 weer direct "hoog" is (of deze test is kaduuk) en de NO3 ligt een beduidend stuk lager, zelf dik onder de 10

IMG_20200618_163028.jpg
IMG_20200618_163059.jpg
IMG_20200618_164627.jpg
IMG_20200618_164655.jpg


Heel benieuwd wat ik meet als de nieuwe testen binnen zijn.
 
Vandaag na het verversen en na het toedienen van de voeding weer even gemeten.
Heb je na het toedienen van je voedingsstoffen een uurtje of 3 gewacht tot het goed door de bak verspreid was en alles goed heeft kunnen mengen?
 
In zo'n geval zou ik eens goed kijken naar de waterdistributie. Desnoods door eens wat easy-life filter medium in je bak te gooien. En, misschien zeg ik het ten overvloede, stroming is wat anders als een goede waterdistributie.

wat is het verschil dan ?
 
Ik heb vroeger met de csm wel 2-2,5 keer de aanbevolen dosering toegevoegd en heb nooit algen gezien. Algen krijg je ook door tekorten en niet door overschotten.
eens proberen met 5 tot 10 maal aanbevolen hoeveelheid:!
 
Hooguit zieke vissen, maar geen algen, toch?

Volgens mij ook niet. Wel is het zo dat bij veel teveel het toxisch kan worden voor de planten maar dan moet je wel heel erg uitschieten.
 
:unsure: Voor jou een raadsel voor mijn een weet.

Nou Rinzo ik ben wel benieuwd wat je ervaringen dan zijn en wat je hebt gedoseerd want zover mij bekend geeft teveel voeding juist geen algen tenzij de hoeveelheid toxisch wordt. Maar ja dan moet je wel heel erg uitschieten denk ik.
 

Terug
Bovenaan