Wat is de oorzaak van de alg......


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,807
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Op advies van onze wijze John, post ik mijn post uit mijn FA ook even hier.

ik snap het niet, wie wel.... ????

Vandaag eens even gedruppeld.....
KH kraan water 4,5
KH aquarium water 3,5 a 4

NO3 is rond de 10, ik vind het waardeloos af te lezen
PO4 zit volgens mij rond de 1,2, volgens mij

IMG_20200617_122856.jpg IMG_20200617_124511.jpg

Mijn PH is 6,35. Mijn dropcheckers zijn gelig. Mijn PH indicatie vloeistof is 20mg/l
Theoretische CO2 waarde is dus ergens rond de 40mg/l wat ik vooral weer niet geloof, want anders zou de boel echt wel bovenin hangen en dat is absoluut niet het geval

Ondanks deze "feiten" heb ik wat last van GDA (groene stof alg) en tegen het oppervlakte op de grote bladeren van de Echino wat draadalg

IMG_20200617_122005.jpg IMG_20200617_122032.jpg IMG_20200617_122058.jpg

Qua verlichting zit er maar 15 lumen per liter op de bak, dus zeker niet extreem veel licht.

De Alternanthera cardinalis doet het onder deze verlichting niet slecht, maar groeit wel "langzaam"

IMG_20200617_130419.jpg IMG_20200617_130435.jpg

Waar zit het probleem van een tekort, wat oorzaak is van deze 2 vormen van alg.

Veel genoemd zijn CO2 en PO4, maar die zijn zover ik de feiten mag geloven niet de oorzaak.

Meer makro -> dat geloof ik niet
Meer mikro -> dat weet ik niet ???

Ben heel benieuwd of iemand mij nog een hardreiking kan doen, om hier toch een reden te achterhalen, zodat ik deze kan oplossen. Wie denkt er met mij mee?
 
NO3 is rond de 10, ik vind het waardeloos af te lezen
Even terzijde maar wel belangrijk. Bij mijn beste weten moet je een cuvette (spelling?) van de bovenkant aflezen dus niet van de zijkant. Dus glaasje op een witte cirkel zetten (of dichter bij de gekleurde als je dat makkelijker vindt) en dan van bovenaf erin kijken en de kleuren vergelijken. Vermoed dat je dan het aflezen ook makkelijker vindt.
 
Op advies van onze wijze John, post ik mijn post uit mijn FA ook even hier.

ik snap het niet, wie wel.... ????

Vandaag eens even gedruppeld.....
KH kraan water 4,5
KH aquarium water 3,5 a 4

NO3 is rond de 10, ik vind het waardeloos af te lezen
PO4 zit volgens mij rond de 1,2, volgens mij

IMG_20200617_122856.jpg IMG_20200617_124511.jpg

Mijn PH is 6,35. Mijn dropcheckers zijn gelig. Mijn PH indicatie vloeistof is 20mg/l
Theoretische CO2 waarde is dus ergens rond de 40mg/l wat ik vooral weer niet geloof, want anders zou de boel echt wel bovenin hangen en dat is absoluut niet het geval

Ondanks deze "feiten" heb ik wat last van GDA (groene stof alg) en tegen het oppervlakte op de grote bladeren van de Echino wat draadalg

IMG_20200617_122005.jpg IMG_20200617_122032.jpg IMG_20200617_122058.jpg

Qua verlichting zit er maar 15 lumen per liter op de bak, dus zeker niet extreem veel licht.

De Alternanthera cardinalis doet het onder deze verlichting niet slecht, maar groeit wel "langzaam"

IMG_20200617_130419.jpg IMG_20200617_130435.jpg

Waar zit het probleem van een tekort, wat oorzaak is van deze 2 vormen van alg.

Veel genoemd zijn CO2 en PO4, maar die zijn zover ik de feiten mag geloven niet de oorzaak.

Meer makro -> dat geloof ik niet
Meer mikro -> dat weet ik niet ???

Ben heel benieuwd of iemand mij nog een hardreiking kan doen, om hier toch een reden te achterhalen, zodat ik deze kan oplossen. Wie denkt er met mij mee?
In zo'n geval zou ik eens goed kijken naar de waterdistributie. Desnoods door eens wat easy-life filter medium in je bak te gooien. En, misschien zeg ik het ten overvloede, stroming is wat anders als een goede waterdistributie.
 
Even terzijde maar wel belangrijk. Bij mijn beste weten moet je een cuvette (spelling?) van de bovenkant aflezen dus niet van de zijkant. Dus glaasje op een witte cirkel zetten (of dichter bij de gekleurde als je dat makkelijker vindt) en dan van bovenaf erin kijken en de kleuren vergelijken. Vermoed dat je dan het aflezen ook makkelijker vindt.

Dat vind ik helemaal niet te vergelijken........ Dan komt het echt nergens in de buurt vind ik

IMG_20200617_124422.jpg
IMG_20200617_122513.jpg
IMG_20200617_122458.jpg
 
In zo'n geval zou ik eens goed kijken naar de waterdistributie. Desnoods door eens wat easy-life filter medium in je bak te gooien. En, misschien zeg ik het ten overvloede, stroming is wat anders als een goede waterdistributie.

Ik ga eens kijken of ik dit in beeld kan brengen/krijgen, maar ik geloof dat deze wel snor zit.......
 
Ik ga eens kijken of ik dit in beeld kan brengen/krijgen, maar ik geloof dat deze wel snor zit.......

Het toeval wil dat ik zo'n 3 á 4 weken geleden op een maandag bij iemand was die me voor mijn bezoek heeft bezworen dat zijn stroming én waterdistributie piekfijn op orde was. Toen ik in de bak keek viel het me meteen op dat de draadalg, want dat was zijn probleem, niet overal even aanwezig was. Na een testje met filter medium en wat wijzigingen in de bak blijkt dat nu de draadalg nagenoeg weg is. Dat hoeft bij jou helemaal niet zo te zijn, natuurlijk niet. Maar het kan geen kwaad om toch eens goed te kijken. Het is mij zelf al vaker overkomen. Dan denk je, dit kan het niet zijn wat ik heb dat op orde. Blijkt later het probleem toch daar te zijn. Hoe dan ook, succes!
 
Ik denk dat je KH meting niet correct is. Na openen gaat de werking van zo'n flesje snel achteruit, ik zou daar eens een nieuwe voor halen maar ik gok dat je KH een stuk lager is.

Verder zie ik aan de foto's ook dat je PO4 te hoog is of je nitraat te laag, die zijn in ieder geval niet in (de redfield) balans van 10:1
 
Als ik het zo bekijk dan gok ik de po4 op zo n 2 mg en ik zou de no3 dan ook op 2 brengen want dan zit je in elk geval goed. Opzich hoef je niet echt een verhouding van 10/1 te hebben zolang het maar voldoende voorhanden is voor je planten. Vaak noemt men deze verhouding omdat planten gemiddeld het in deze verhouding gebruiken. Maar dat is een gemiddelde en geldt niet voor alle planten.

Dit is een stukje van Aquascapingblog:


Hoe komt dat dan?


Wel, eigenlijk is dat vrij eenvoudig :) Met de Redfield Ratio voeg je namelijk extra voedingsstoffen toe, iets wat je daarvoor niet deed. Door die extra meststoffen gaan je planten beter groeien en gezonde aquariumplantjes betekent natuurlijk … minder algen!


Algen verdwijnen niet zomaar omdat het water een 10:1 ratio heeft tussen nitraat en fosfaat. Het interesseert hun geen bal of je 5, 10 of 30ppm nitraat hebt.


Waarin zijn ze wel geïnteresseerd? Slechte plantengroei, slecht onderhoud, slechte filtratie en stroming, … ;-) Al die dingen zorgen ervoor dat je aquarium uit zijn balans valt, wat op zijn beurt algen “triggert”.


Wil je écht algen bestrijden/vermijden, dan moet je voldoende voedingsstoffen en CO2 toevoegen zodat je aquariumplanten optimaal kunnen groeien.
 
Ik denk dat je KH meting niet correct is. Na openen gaat de werking van zo'n flesje snel achteruit, ik zou daar eens een nieuwe voor halen maar ik gok dat je KH een stuk lager is.

Verder zie ik aan de foto's ook dat je PO4 te hoog is of je nitraat te laag, die zijn in ieder geval niet in (de redfield) balans van 10:1

In dat Redfield verhaal staat het eigenlijk nog iets anders en ook wel wat meer maar ik vraag me bij dit systeem altijd af; we hebben het hier eigenlijk over een zeewater verhaal. Wat dan weer niet overeen komt met onze zoetwaterbakjes. Overigens is die verhouding van 10 : 1 wel een verhouding die ook ik, ongeveer, hanteer.
 
In dat Redfield verhaal staat het eigenlijk nog iets anders en ook wel wat meer maar ik vraag me bij dit systeem altijd af; we hebben het hier eigenlijk over een zeewater verhaal. Wat dan weer niet overeen komt met onze zoetwaterbakjes. Overigens is die verhouding van 10 : 1 wel een verhouding die ook ik, ongeveer, hanteer.

De RR heeft meer betrekking op Fytoplankton inderdaad. Wel is zoals ik al zei het gemiddelde nitraatverbuik als ik het goed heb 10x hoger dan de fosfaat dus dan klopt die verhouding wel maar goed dat geldt niet voor alle planten. Stel je bak verbruikt wekelijks 1mg fosfaat en 10mg nitraat. Dan kan het volgens mij geen enkel kwaad als je 20mg nitraat in de bak hebt en 3mg fosfaat. Dat is wel niet in de verhouding 10:1 maar het is voor de planten voldoende voor handen en daar gaat het om. Althans dit is mijn zienswijze.
 
Misschien zeg ik iets heel stoms, maar is je bak misschien niet gewoon te warm waardoor je planten het misschien zwaar hebben en slecht concurreren met algen?
 
Ik denk dat je KH meting niet correct is. Na openen gaat de werking van zo'n flesje snel achteruit, ik zou daar eens een nieuwe voor halen maar ik gok dat je KH een stuk lager is.
Ik zal binnen kort eens een nieuwe bestellen en/of meenemen om dat te checken.

Verder zie ik aan de foto's ook dat je PO4 te hoog is of je nitraat te laag, die zijn in ieder geval niet in (de redfield) balans van 10:1

Ik heb mijn Makro mix in 1 fles zitten, hierin zit
432 ml water
73,36 gram KNO3 kaliumnitraat
5,72 gram KH2PO4 kaliumfosfaat
33,44 gram K2SO4 kaliumsulfaat
48 ml water

Wil ik de nitraat gaan verhogen, dan moet ik mijn kaliumfosfaat dus los gaan doseren. Of ik voeg gewoon de hleft KH2PO4 toe, dan ben ik misschien ook een eind...... Op zich een nitraat van 10 op de rustdag zeker geen tekort, dus dat hoeft niet perse verder omhoog, sterker nog, ik hou het liever rond de 10 ivm de vissen.

Als ik het zo bekijk dan gok ik de po4 op zo n 2 mg en ik zou de no3 dan ook op 2 brengen want dan zit je in elk geval goed.

Ik ga liever met de PO4 omlaag, en niet met de NO3 omhoog

Misschien zeg ik iets heel stoms, maar is je bak misschien niet gewoon te warm waardoor je planten het misschien zwaar hebben en slecht concurreren met algen?

Zo heel warm is mijn bak niet. 27,7 op de dag en 26,7 in de nacht

Als ik iets bestel zal ik ook VFM mee laten komen, want met blauw van het zout wat ik maandelijks doseer zie je het snel door heel de bak verspreiden, maar is lastig te filmen, dit zal met VFM beter gaan.
 
Vindt de jbl set ook een drama om af te lezen in no3 po4 zitten iets re weinig kleurnuance in. Laat zelfs mijn vrouwlief checken aangezien mannen bijna altijd kleurenblind zijn maar zij heeft het zelfs moeilijk.
 
ik vind net die JBL's goeie meetsetjes;)
gda lijkt me mogelijk teveel aan sporenelementen
ik hou me ook niet vast aan de RR maar het is wel een goede methode om leren omgaan met test en toevoegingen van kaliumnitraat en kaliumfosfaat
ondanks je nitraat en fosfaat mooi/meetbare waardes hebben sluiten deze macro of N/P/K tekort nog niet uit
 
gda lijkt me mogelijk teveel aan sporenelementen

Daar kan ik niets over terug lezen, maar is een te hoge hoeveelheid sporenelementen een mogelijke oorzaak van de GDA?

ondanks je nitraat en fosfaat mooi/meetbare waardes hebben sluiten deze macro of N/P/K tekort nog niet uit

N zou toch op orde moeten zijn
P idem dito
Dus dan in de K hoek????
 
In theorie voeg ik het volgende toe, even puur ter info


PpmElementOmschrijving
22.50 ppm NO3Nitraat
2.00 ppm PO4Fosfaat
22.50 ppm KKalium
0.05 ppm BBorium
0.27 ppm CaCalcium
0.06 ppm CuKoper
0.40 ppm FeKalium
0.00 ppm MgMagnesium
0.27 ppm MnMangaan
0.01 ppm MoMolybdeen
3.07 ppm SSulfaat
0.06 ppm ZnZink
0.00 ppm dGHHardheid
 
Daar kan ik niets over terug lezen, maar is een te hoge hoeveelheid sporenelementen een mogelijke oorzaak van de GDA?

hier kan ik gemakkelijk 2 weken zonder ramen poetsen en dan is er nog maar zeer weinig aanslag op, maar als ik de sporenelementen ferm opdrijf kun je om de 3 dagen poetsen
N zou toch op orde moeten zijn
P idem dito
Dus dan in de K hoek????
idd je N en P lijken me in orde ofwel meet je eens je kaliumwaarde of tijdelijk een hoger gehalte aan kalium toedienen
 
geen magnesium in je plantenvoeding
Maar kan goed zijn dat er voldoende magnesium aanwezig is leidingwater

Er zit in verhouding voldoende kalium in je plantenvoeding enkel weet je niet hoeveel van je gemeten no3/po4 waarde ingebracht wordt door het voeren
 
Laatst bewerkt:
tijdelijk een hoger gehalte aan kalium toedienen

Dus toch deze 3 componenten maar in aparte flessen gaan doen, en ze dan per stuk gaan toedienen, want anders is het iedere fles opnieuw "tobben".

geen magnesium in je plantenvoeding

Die doseer ik apart, 1,8ppm per week

Er zit in verhouding voldoende kalium in je plantenvoeding enkel weet je niet hoeveel van je gemeten no3/po4 waarde ingebracht wordt door het voeren

Uhm een ongeveer 300 a 325 gram diepvriesvoer per week. Gaat bevroren de bak in, hoeveel daar uit komt......, ik weet het niet

Ik zal ook een Kalium testsetje op het lijstje zetten, om hier eens naar te kijken.
 
Ik heb PO4 en NO3 inderdaad in aparte flessen. Kalium verder niet, die heb ik zelf nooit apart hoeven doseren.
 
Teveel blauw spectrum in je licht?

Nee, daar geloof ik absoluut niets van. Gemiddelde kelvin waarde ligt rond de 7000k.

Opgebouwd uit

4 x Daytime NW 5000k
3 x Daytime UBRW 10000k + blauw + rood

Easy Led 6800k

Nu branden de rode en blauwe led van de UBRW op 95%. Ik kan de blauwe wel bijvoorbeeld halveren, maar verwacht dat het aandeel heel klein is, maar mogelijk juist aan het oppervlakte wel van invloed.........
 
Dan moet ik iedere dag poeders afwegen en potjes en dingetjes doen, mwahhhhhh nee is niet mijn ding denk ik
ik weeg niet hoor maar doe dit met een super klein lepeltje 5x kaliumnitraat en 2x kaliumfosfaat
zo een groen lepeltje uit die JBL testsets
 
groene alg verdwijnt bij mij altijd met meer licht, vooral de de co2 en de voeding hoog zijn ingeschaald, ik ben geen kenner maar denk er is over
 
Ik heb een paar extra doseerflesjes besteld.

Dan ga ik deze als volgt klaar maken

Kaliumnitraat KNO3
500 ml water
41 gram KNO3

Kaliumfosfaat KH2PO4
500 ml water
4 gram KH2PO4

Kaliumfosfaat K2SO4
500 ml water
45 gram K2SO4

Magnesium
500 ml water
100 gram MG

Ijzer
500 ml water
22 gram Ijzer

Micro
500 ml water
30 gram Tenso

En daarna doseren op de volgende niveau's

Magnesium
45 500 1,8 ppm

IJzer
60 500 0,36 ppm

Kaliumnitraat KNO3 Nitraat Kalium
120 500 12 7,56 ppm

Kaliumfosfaat KH2PO4 Fosfaat Kalium
120 500 1,2 0,48 ppm

Kaliumsulfaat K2SO4 Kalium
120 500 9,6 ppm


Gewenste niveau's en toegediende niveau's
Kalium 30 ppm 17,64
Nitraat 10 - 20 ppm 12
Fosfaat 1 - 2 ppm 1,2
Magnesium 2 ppm 1,8
IJzer 0,3 - 0,6 ppm 0,76

Hiermee zou ik dan m.b.t. Kalium nog onder de gewenste 30 ppm uit komen. Maar zal eerst eens overstappen op deze mate en vorm van dosering en vandaaruit weer gaan verder kijken wat er gebeurd. Als ik zover ben, laat ik het weten dat ik de dosering aanpas en uiteraard ook wat er dan gebeurd.
 
Daar kan ik niets over terug lezen, maar is een te hoge hoeveelheid sporenelementen een mogelijke oorzaak van de GDA?

Ik heb vroeger met de csm wel 2-2,5 keer de aanbevolen dosering toegevoegd en heb nooit algen gezien. Algen krijg je ook door tekorten en niet door overschotten.
 
groene alg verdwijnt bij mij altijd met meer licht, vooral de de co2 en de voeding hoog zijn ingeschaald, ik ben geen kenner maar denk er is over

??? "groene alg verdwijnt bij mij altijd met meer licht, vooral de de co2 en de voeding hoog zijn ingeschaald"? Bovenstaande zin begrijp ik niet helemaal. Wat bedoel je hier mee?
 

Terug
Bovenaan