Wat is de oorzaak van de alg......


Ik doe vaak een dubbele hoeveelheid water want anders ben je zoveel druppen/vloeistof kwijt voor 1 meting.
Dan meet je het altijd fout.

Als je het water verdubbeld zal je ook het aantal druppels moeten verdubbelen. Als je wil besparen op druppels zal je juist minder water moeten gebruiken maar dan wordt elke 'stap' per druppel natuurlijk ook groter en dus minder nauwkeurig.
 
Ja dat klopt Daniel en ik heb dan ook meer druppels nodig en deel het aantal door 2. Ik ben dan meer vloeistof kwijt inderdaad. Alleen meer water geeft inderdaad geen goede uitslag of beter gezegd een minder nauwkeurige. Ik schreef ook vaak omdat ik bedoelde dat ik dit niet altijd doe want dan ben je wel meer vloeistof kwijt maar om de paar metingen doe ik het wel even omdat je zo een betere testuitslag krijgt. Normaliter doe ik het conform de gebuiksaanwijzing. Bij de zeewaterbak moet je vaak de kh meten dus dat kost best veel flesjes met vloeistof.
 
Ja dat klopt Daniel en ik heb dan ook meer druppels nodig en deel het aantal door 2. Ik ben dan meer vloeistof kwijt inderdaad. Alleen meer water geeft inderdaad geen goede uitslag of beter gezegd een minder nauwkeurige. Ik schreef ook vaak omdat ik bedoelde dat ik dit niet altijd doe want dan ben je wel meer vloeistof kwijt maar om de paar metingen doe ik het wel even omdat je zo een betere testuitslag krijgt. Normaliter doe ik het conform de gebuiksaanwijzing. Bij de zeewaterbak moet je vaak de kh meten dus dat kost best veel flesjes met vloeistof.
Hah! Dan begreep ik je verkeerd :)
 
En wat als je wel voert dan?
Nemen ze dan niks op omdat ze vol zitten?
En hoe weten wij dat de 7e dag de rustdag is?
Misschien hebben planten wel een cyclus van 10 dagen of 4 dagen?
En dan zou je ook de CO2 moeten stoppen op die dag?
ben je nou aan het plagen of vraag jij je dit af ?
 
De PH, dat is een waarde waar ik vanuit ga dat deze klopt. Zowel mijn PH controller als mijn PH meter geven beide nagenoeg dezelfde waarde aan, worden regelmatig geijkt en de afwijking na verloop van een maand is 1 of 2 tienden.

De controller is slecht afleesbaar op de foto, maar geeeft 6,36 aan.
Bekijk bijlage 303496 Bekijk bijlage 303497

De temperatuur van de PH meter klopt ook met mijn geijkte thermometer, dus dat zit allemaal wel goed.

Ik heb nieuwe meetsets van Colombo nu binnen. De KH is gewoon het aantal druppels tellen, moeilijker en makkelijker kan bijna niet...... Ik meet de hoeveelheid van 5 ml af met een spuitje, waarbij het water iets boven het 5 ml streepje op het buisje staat. Maar ik ga er vanuit dan het spuitje nauwkeuriger is qua de mililiters.

Ook de NO3 en PO4 van Colombo zijn net als veel andere test lekker simpel, duidelijk en kunnen volgens mij niet echt fout gaan. Dus ik ben heel benieuwd waar jij verwacht dat er dan wat fout gaat in de meting.
Nou, in ieder geval in de KH/pH meting zit er iets niet goed zoals je zelf ook al aangaf. pH controllers, ook mij eigenbouw bijvoorbeeld kennen altijd een afwijking van minimaal één tiende. Dat zit gewoon in de gebruikte materialen. Ook een sensor, tenzij je een laboratorium exemplaar hebt van een paar honderd euro, kent zo'n afwijking. Al in het apparaat zelf. Dat heeft met ijking dus niet zoveel van doen. Dat ijken doe je omdat er een verloop zit in de sensorvloeistof en daardoor in de spanningsafgifte van de sensor waardoor de offset in de controller bijgesteld moet worden. Want dat houdt dat ijken feitelijk in. Maar hopelijk vindt je het probleem snel want het kan erg vervelend zijn zo leert ook mijn ervaring.
 
hierbij wat metingen, op de "rustdag" qua voeding vandaag







Resultaat wat mij betreft

KH >6 <7
NO3 20 mg/l
PO4 2 mg/l

PH = 6,35
Geleidbaarheid 543 uS

Na het verversen is de geleidbaarheid rond de 450. Dus door afval en plantenvoeding loopt deze per week (ik herken de trend) op met ongeveer 100 uS

Beide dropcheckers zijn ook mooi lichtgeel van kleur

IMG_20200722_145151.jpg
IMG_20200722_145134.jpg


Kalium meting is nog niet in huis. Waterdistributie zal ik proberen vanavond in beeld te brengen middels VFM

Er komt nog meer..........
 
Ik zie bij het schudden dat er wat druppels uitvliegen en dat had ik ook met deze slecht sluitende cuvettes. Ik doe de dop er nu op en beweeg hem "rustig" heen en weer zodat je geen golfslagbad krijgt en dan komt er niks onder de dop vandaan. Ik weet niet of die druppels invloed hebben maar op deze manier kun je het wel voorkomen ;).
Ze mogen voor dat geldt wel beter afsluitbare leveren maar ja je moet het hier mee doen.
 
Weet je zeker dat je het goed doet?
Ik mis 15 min wachttijd in de video voor nitraat en 10 fosfaat :DD:DD:DD:DD:DD
 
Weet je zeker dat je het goed doet?
Ik mis 15 min wachttijd in de video voor nitraat en 10 fosfaat :DD:DD:DD:DD:DD

Uhmmmmm, ik dacht laat ik de video wat korter houden, maar die wachttijd heb ik wel aangehouden, dus het zou toch correct moeten zijn hahahaha
 
Misschien een volgende keer toch een koffie momentje inlassen in je video Steven:koffie:
 
en de circulatie


Het duurde even iets langer, maar zelfs de rechterbovenhoek werd mistig, dus zover ik kan beoordelen komt de flow echt wel overal en loopt het dus ook prima rond. Zal alleen mijn rechteruitstroom iets minder naar de andere hoek laten staan, zodat het iets minder snel "weg" loopt, maar verder zie ik hier ook niet echt problemen.

Al met al lijken heel veel dingen dus op orde, waar blijft dan de oorzaak waar ik dit topic mee begon...???
 
Laatst bewerkt:
en de flow



Het duurde even iets langer, maar zelfs de rechterbovenhoek werd mistig, dus zover ik kan beoordelen komt de flow echt wel overal en loopt het dus ook prima rond. Zal alleen mijn rechteruitstroom iets minder naar de andere hoek laten staan, zodat het iets minder snel "weg" loopt, maar verder zie ik hier ook niet echt problemen.

Al met al lijken heel veel dingen dus op orde, waar blijft dan de oorzaak waar ik dit topic mee begon...???

Je bedoeld circulatie in het aquarium, mijn ervaring is dat enkel al een bruisteentje of aangedreven sponsfilter in het aquarium al voldoende is voor circulatie en de verhalen dat je wel minstens 5x debiet moet hebben zijn enkel van belang of je veel vervuilers hebt of vissen die van stroming houden.
Ik heb in de Rio 180 en Rio 350 het standaard binnen filter met normaal bestand aan vissen + Co2 en dat gaat in de Rio 180 al 5jaar prima en in de Rio 350 die nu 8weken draaid ook prima en als ik het debiet uitrekent dan zit ik gemiddeld maar op 2x debiet.

In de rio 450 heb ik wel wat meer internfilter + extern + Co2 en kom op c.a 4x debiet in de Discusbak die behoorlijk vervuilen en kan geen bal verschil merken dan dat de bodem wat schoner blijft maar de planten doen het ook prima, dus mijn conclusie is gewoon dat je minstens 5x debiet moet hebben gewoon overtrokken is in een normale plantenbak met normaal bestand aan vissen en het water overal wel komt.
 
Je bedoeld circulatie in het aquarium, mijn ervaring is dat enkel al een bruisteentje of aangedreven sponsfilter in het aquarium al voldoende is voor circulatie en de verhalen dat je wel minstens 5x debiet moet hebben zijn enkel van belang of je veel vervuilers hebt of vissen die van stroming houden.
Ik heb in de Rio 180 en Rio 350 het standaard binnen filter met normaal bestand aan vissen + Co2 en dat gaat in de Rio 180 al 5jaar prima en in de Rio 350 die nu 8weken draaid ook prima en als ik het debiet uitrekent dan zit ik gemiddeld maar op 2x debiet.

In de rio 450 heb ik wel wat meer internfilter + extern + Co2 en kom op c.a 4x debiet in de Discusbak die behoorlijk vervuilen en kan geen bal verschil merken dan dat de bodem wat schoner blijft maar de planten doen het ook prima, dus mijn conclusie is gewoon dat je minstens 5x debiet moet hebben gewoon overtrokken is in een normale plantenbak met normaal bestand aan vissen en het water overal wel komt.

Het gaat er om, komt de plantenvoeding overal. Als dit binnen redelijke termijn gebeurd, dan is het vwb de planten goed. Dit staat los van het totale debiet wat er door de bak gaat. Door de VFM zie je dat de ciculatie er snel genoeg voor zorgt dat de gehele bak "grijs" wordt

Mijn totale debiet valt ook wel mee. Bruto 2200 liter dus netto ongeveer 1000 liter op een bak van 500 liter, dus ongeveer 2x, mogelijk ietsje meer.
 
Persoonlijk denk ik dat je het toch meer moet zoeken in je verlichting.

Wat ik gelezen heb in je topics is dat je voor je verlichtings wissel nauwelijks tot geen last had van alg. Na je wissel begon je last te krijgen van 2 soorten. Ik denk dat er iets in je lichtspectrum zit van je nieuwe verlichting/aansturing wat de alg getriggerd heeft. Het hoeft maar een kleine verandering te zijn in bv kleurspectrum rood etc, dit misschien nog in combinatie met voor een algensoort juiste flow omstandigheden, die er mogelijk voor zorgen dat er veel uitwisseling van stoffen is bv aan het oppervlak (zuurstof en CO2).

Je waterwaardes lijken mij prima op orde Steven, daar zou ik het naar mijn inziens niet meer in gaan zoeken. Of je kan juist nog op die plekken gaan meten m.b.t. CO2 gehalte.

Misschien helpt deze info nog wat,

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan