Wat doe ik verkeerd of wat mis ik


Ik bedoelde ook meer van de gemeten getallen, de co2 is niet gemeten. Maar door de hoge pH zal dat wel te zien zijn.
Daarvoor heb ik nu een Co2 set aangeschaft van JBL met pH controller en nog 2 extra ledbalken mocht ik nog licht te kort komen. Want ik zie de bui al hangen als ik co2 ga toevoegen dat ik weer te weinig lichtsterkte hebt
Let op: Kennelijk heb ik het nog niet duidelijk genoeg uitgelegd, het kan niet dat wanneer je CO2 toevoegt dat je dan een te lage lichtsterkte hebt! Want je planten bepalen je lichtsterkte vraag NIET je CO2 level. Je CO2 level is een afgeleide, van de ingevoerde lichtsterkte. En die lichtsterkte wordt bepaald door de lichtvraag van je plantenkeus. Je kan dat niet omdraaien, een overigens veel gemaakte fout.
De volgorde is:
Planten bepalen je lichtsterkte vraag.
De lichtduur verteld hoelang een plant kan groeien, immers zonder licht is er geen fotosynthese. Er komt vraag om voeding.
Je lichtsterkte bepaald de groeisnelheid van een plant.
De groeisnelheid verteld hoeveel voeding een plant nodig heeft om die groei vol te kunnen houden.
Onder voeding valt alle voedingsdelen die een plant nodig heeft, ook dus CO2.

Nogmaals dit is de volgorde die je niet kan omdraaien of wijzigen.
In de "goeden driehoek", veel gezien in de aquariumwereld kan je de hierboven genoemde correlatie nog eens zien.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij de ei methode geld dat alleen de lichtsterkte de beperkende factor mag zijn aangezien de rest in overschotten word toegevoegd. En daarom is lichtsterkte de enige factor die de groei beinvloed.

Buiten de ei methode kunnen ook co2 en h2o, maar ook andere elementen de groeisnelheid bepalen. De plant neemt dan meer co2 op die de plant niet om kan zetten. Ook de temperatuur beinvloed te groeisnelheid. Het draait om balans.

Licht is niets meer dan 1 van de benodigdheden voor het bestaan van de plant, je kan teweinig geven, genoeg geven, meer geven en teveel geven. Net zoals dit met alle andere punten van de gouden driehoek werkt. Op zekere hoogte. In mijn ogen zou het geen driehoek moeten zijn maar zou elk element zn eigen punt moeten krijgen met de plant in het midden, want elke stof is onafhankelijk net zo belangrijk.

Licht is het eerste waar je naar kijkt omdat je vaak planten uitkiest op wat je met je lamp kan aanbieden, maar balans is waar het vooral om draait. Dat is wat ik zie in de driehoek. Ik zie niet perse een driehoek met licht boven aan omdat dat het belangrijkste is, of dat je alles daar van afleid. Licht is geen bindende factor, licht is te dimmen, licht is af te dekken dmv drijvers. Licht is net zo belangrijk als de rest.

Niet dat ik perse een discussie hoef hier over maar mijn interpretatie is gewoon heel erg anders van de driehoek en ik denk dat dat niet gemist mag worden. Dat de driehoek niet omgedraaid mag worden, of dat lichtsterkte het enige zou zijn wat de groeisnelheid bepaald dat is alleen niet onderbouwd en spreekt ook tegen met wetenschappelijke onderzoeken.

Door blind af te gaan op meer lichtsterkte kan alleen maar meer co2 tekort veroorzaken. Wat weer vervolgens betekend dat er meer co2 bemest moet worden waar niet iedereen op zit te wachten en ook erg onnatuurlijke groei bevorderd.

Door in te zien dat de driehoek geen piramide is met licht boven aan. Maar het gewoon te zien als een 3 gelijkbenige driehoek die in balans staat met de plant in het midden (vandaar dat die pijltjes ook naar onder én naar boven wijzen en niet alleen naar onder) kan je ook een plant, op een natuurlijke manier, zonder onnatuurlijke bemesting, maar wel met minstens voldoende licht als basis (net zoals alle stoffen minstens voldoende aanwezig moeten zijn) op een gezonde manier laten groeien.

Dit is helemaal afhankelijk van de methode die je volgt, de regels die daar bij horen en om welke plant het gaat. Sommige planten komen niet weg met onnatuurlijke bemesting.

Dit is mijn piece of cake, hoop dat dat er mag zijn 😅 benvo en ik zijn het niet eens daar hebben we al genoeg over gewellesed nietest. Ik wilde het alleen even gedeeld hebben 😛
 
Ik denk dat licht bovenaan staat omdat dit de motor is die normaliter de groei bepaald ervan uitgaande dat alles voldoende aanwezig is. De hoeveelheid voeding die nodig is die is dus afhankelijk van de hoeveelheid licht. Weinig licht is in de regel weinig vraag naar voeding. Maar veel voeding toedienen is niet een toenemende vraag naar licht;)
 
Ik denk dat licht bovenaan staat omdat dit de motor is die normaliter de groei bepaald ervan uitgaande dat alles voldoende aanwezig is. De hoeveelheid voeding die nodig is die is dus afhankelijk van de hoeveelheid licht. Weinig licht is in de regel weinig vraag naar voeding. Maar veel voeding toedienen is niet een toenemende vraag naar licht;)
De plant is de motor licht word omgezet in een stof die chemische energie bevat. Voor verbranding heb je 3 dingen nodig, brandstof wat in deze zin co2 is, zuurstof is zuurstof. En dan heb je een ontsteking nodig. Licht is eigenlijk die ontsteking. Ik zie co2 ook meer als een bouwsteen. Maar de plant in het midden is de motor. De fabriek. De motor is weer iets anders eigenlijk. En maar een klein onderdeel van de plant.

Co2 toevoegen kan de lichtbehoefde verhogen. De plant zal sneller willen groeien dan de plant kan door licht wat te laag staat. Dan krijg je ook ongezonde groei. En dit werkt ook zo met andere stoffen. Een plant kan gezond groeien tot aan een plant zn groei volledig staakt. En dan nog hoeft de plant niet ongezond te zijn.
Een plant die zn groei staakt hoeft alleen zichzelf draaiende te houden.

Planten zijn daar vrij goed in over het algemeen en vragen echt niet zo veel voedingsstoffen als ze niet groeien. Die extra voedingsstoffen vragen ze alleen maar als ze meer gaan groeien. Maar als je ze vervolgens wel al die voedingsstoffen geeft en niet je licht daar op aan past. Dan wil de plant groeien maar dat gaat niet omdat je de photosynthese belemmerd. Dan krijg je vervolgens lekkende planten en ongezonde groei.

doe je dit andersom geef je heel veel licht en heb je juist tekorten dan krijg je wel groei, wat vertraagd word door bepaalde stoffen. Maar de groei is ook ongezond omdat er tekorten zijn.

de plant kan alleen groeien als er balans is. En die balans moet er zijn in elk individueel puntje, zo is nitraat net zo belangrijk als co2 en verdient zn eigen punt, zo is ijzer op zichzelf een belangrijk element en verdient zn eigen punt. Noem maar op. Het verschil is dat sommige stoffen minder grote gevolgen hebben wanneer ze in overschot zijn. En vaak grotere gevolgen als er tekorten zijn. Dat neemt niet weg dat tekorten ook op te lossen zijn door wat overschotten af te vlakken.

Zo zijn co2 samen met licht en temperatuur en h2o de 4 grootste en gevoeligste sturende elementen van de groei van een plant.
er zijn heel veel studies tegenwoordig over het effect van meer co2 in ons klimaat dat dit echt wel duidelijk is.
 
Co2 toevoegen kan de lichtbehoefde verhogen
Zover ik me herinner is dit ook in een ander topic al aangegeven door je maar bij het toevoegen van meer co2 is er niet meer licht nodig hoor. Ik denk dat dit je welles nietes met @benvo was waar je over sprak en ik schaar me dan wel aan de kant van Ben:sorry:
 
Als je ei methode zegt moet ik steeds denken aan 🍳eitjes 😉. Het is een afkorting en die schrijf je dan met hoofdletters. Dus: EI.

De plant is de motor
Neen. De plant is hetgeen wat gebouwd wordt. Licht is de energie waarmee gebouwd wordt. Het is juist het licht waarmee de bouwmaterialen worden samengevoegd tot takjes en blaadjes


Co2 toevoegen kan de lichtbehoefde verhogen.

Nee dus. Gebrek aan CO2 zorgt ervoor dat de bouw stagneert door gebrek aan bouwmateriaal. Door CO2 toe te voegen kun je dit stagneren wel opheffen.
 
Ik denk dat licht bovenaan staat omdat dit de motor is die normaliter de groei bepaald ervan uitgaande dat alles voldoende aanwezig is. De hoeveelheid voeding die nodig is die is dus afhankelijk van de hoeveelheid licht. Weinig licht is in de regel weinig vraag naar voeding. Maar veel voeding toedienen is niet een toenemende vraag naar licht;)
Helemaal juist! In mijn bericht gaf ik ook al aan dat er een correlatie is tussen het licht, welke inderdaad niet voor niets bovenaan staat, en de overige elementen. Ter verduidelijking nog even waarom specifiek het woord correlatie werd gebruikt de betekenis van dit woord:
Correlatie is de statistische samenhang tussen twee grootheden. Dit kunnen twee reeksen metingen zijn, of mogelijke waarden van twee toevalsvariabelen zijn.
 
Zover ik me herinner is dit ook in een ander topic al aangegeven door je maar bij het toevoegen van meer co2 is er niet meer licht nodig hoor. Ik denk dat dit je welles nietes met @benvo was waar je over sprak en ik schaar me dan wel aan de kant van Ben:sorry:
Geen probleem ik wilde gewoon mijn piece of cake delen we mogen allemaal stellen wat we willen 😄
 
Neen. De plant is hetgeen wat gebouwd wordt. Licht is de energie waarmee gebouwd wordt. Het is juist het licht waarmee de bouwmaterialen worden samengevoegd tot takjes en blaadjes
Ja oke de motor zit in de plant, de plant is een fabriek die zichzelf groter en groter maakt. En in die fabriek zitten kleine fabriekjes en in die kleine fabriekjes zitten weer motoren die de co2 verwerken maargoed het is maar beeldspraak
Nee dus. Gebrek aan CO2 zorgt ervoor dat de bouw stagneert door gebrek aan bouwmateriaal. Door CO2 toe te voegen kun je dit stagneren wel opheffen.
Ja en daarnaast kan je door meer co2 toevoegen de plant zn behoefte naar licht verhogen omdat de plant er geen raad mee weet.
Savonds transpireert de plant co2 maar ook overdag doet de plant dit in bepaalde mate. Voeg je meer co2 toe dan de plant kan gebruiken, gaat de plant het vervolgens weer vrijlaten. Dit bevordert ongezonde groei
 
ik heb vandaag van die tabletten gekocht , van die sjoel schijven die ga ik nu bij de wortels proppen kijken als nu die echinodoris en cryptos willen groeien...
 
Ja oke de motor zit in de plant, de plant is een fabriek die zichzelf groter en groter maakt. En in die fabriek zitten kleine fabriekjes en in die kleine fabriekjes zitten weer motoren die de co2 verwerken maargoed het is maar beeldspraak

Ja en daarnaast kan je door meer co2 toevoegen de plant zn behoefte naar licht verhogen omdat de plant er geen raad mee weet.
Savonds transpireert de plant co2 maar ook overdag doet de plant dit in bepaalde mate. Voeg je meer co2 toe dan de plant kan gebruiken, gaat de plant het vervolgens weer vrijlaten. Dit bevordert ongezonde groei
Het transpireren van Co2 heet fotosynthese.
Overdag "transpireert" een plant zuurstof (O2).
Zodra het donker is "transpireert" een plant de Co2.
Als je overdag op de blaadjes duizenden belletjes ziet zitten, dan zijn dit zuurstof belletjes. Dit proces heet parelen. Parelen vindt plaats als er veel licht, voedingsstoffen en Co2 beschikbaar is voor de planten. De productie van zuurstof gaat op dat moment sneller dan dat het water de zuurstof kan op opnemen.
 

Terug
Bovenaan