Wat doe ik verkeerd of wat mis ik


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
47
Leeftijd
48
Beste leden,

Ik heb er alles aan gedaan om mijn plantengroei in goede banen te leiden alleen het wil maar niet lukken.
Bij 1 plant( stengelplant) waarvan ik de naam niet weet komen er iedere keer gaatjes in de bladeren en daarna sterft het af.
De echinodoris bladeren worden geel/bruin. Ik heb een heel arsenaal aan voedings stoffen wat word voorgeschreven voor wortel en stengel planten.
Is er nog iets wat ik kan toevoegen of wat doe ik mis, wat moet ik nog eens druppeltesten?? Ik gebruik geen co2

Alvast bedankt,


IMG20230930205846.jpg
IMG20230930205704.jpg
IMG20230930205643.jpg
IMG20230930205639.jpg
IMG20230930205628.jpg
 
Daarom wou ik ook een voedingsbodem, maar dat werd afgeraden, de bodem zit echt vol met ijzer en klei tabletten. En geen 1 maar overkill aan tabletten
 
Ik ga morgen alles druppel testen, welke zijn het belangrijkste? Ik heb gewoon een koffer van sera tenzij er specifieke stoffen moet testen
 
Voor je planten: NO3 (nitraat), PO4 (fosfaat) en Fe.
Het streven is dat je ongeveer 10 x zoveel NO3 als PO4 hebt, waarbij je NO3 idealiter 15-25mg/l is, en je PO4 10 x minder. Fe is een maat voor sporenelementen en mineralen. Uit mijn hoofd weet ik even niet hoeveel dat ongeveer moest zijn, dat kan iemand je vast zo wel vertellen.

Verder: heb je je planten op de juiste manier geplant? Echinodoras moet niet te diep, het hert moet net op de grond staan, niet eronder.
Kun je een foto van de stengelplant posten, zodat wij kunnen bekijken welke het mogelijk is? (Ik heb het vermoeden van hygrophila corymbosa of siamensis, die 2 zie ik zo op de foto).
Als die het zijn, vraag ik me echt af wat er mis is, en je voeding (NO3, PO4 en FE) is in orde, dan wordt het tijd om naar je lampen, lichtduur én lichtsterkte te kijken. Maar eerst maar eens je testuitslagen.
 
Deze plant, groeit erg goed maar iedere keer begeven de blaadjes, de echinodoris vermoed ik dat ie wel goed geplant is, meerdere malen bladeren met stengel verwijderd en er groeien zo weer nieuwe bladeren eraan..
 

Bijlagen

  • IMG20230930215904.jpg
    IMG20230930215904.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 46
Deze plant, groeit erg goed maar iedere keer begeven de blaadjes, de echinodoris vermoed ik dat ie wel goed geplant is, meerdere malen bladeren met stengel verwijderd en er groeien zo weer nieuwe bladeren eraan..
Te veel licht voor deze plant? Misschien wilt ie te hard groeien en krijgt daardoor ongezonde groei. Lijkt me perse geen hele moeilijke plant. Als hij niets te kort komt vraag je er misschien te veel van.
 
Dat is de Hygrophila corymbosa, (hoewel de H. stricta er ook veel op lijkt). Er wordt van vermeld dat die gemiddeld tot veel licht wil, maar in mijn 2m bak (19 lumen per liter) deed ie 't ook.
Ik denk dat je echt moet gaan kijken naar de aanwezigheid en de balans van de voedingsstoffen in de waterkolom.
 
Voor je planten: NO3 (nitraat), PO4 (fosfaat) en Fe.
Het streven is dat je ongeveer 10 x zoveel NO3 als PO4 hebt, waarbij je NO3 idealiter 15-25mg/l is, en je PO4 10 x minder. Fe is een maat voor sporenelementen en mineralen. Uit mijn hoofd weet ik even niet hoeveel dat ongeveer moest zijn, dat kan iemand je vast zo wel vertellen.

Verder: heb je je planten op de juiste manier geplant? Echinodoras moet niet te diep, het hert moet net op de grond staan, niet eronder.
Kun je een foto van de stengelplant posten, zodat wij kunnen bekijken welke het mogelijk is? (Ik heb het vermoeden van hygrophila corymbosa of siamensis, die 2 zie ik zo op de foto).
Als die het zijn, vraag ik me echt af wat er mis is, en je voeding (NO3, PO4 en FE) is in orde, dan wordt het tijd om naar je lampen, lichtduur én lichtsterkte te kijken. Maar eerst maar eens je testuitslagen.
De Fe waarde is ongeveer 0,4 mg/liter.
Mbv de Tenso cocktail kan je hier op sturen.
 

Heb het water getest met de volgende resultaten:

PH: 7.5
GH: 9
KH: 5
NH3/4: 0
NO2: 0
NO3: 50
PO4: 4
FE: 0.1

misschien kunnen we er wat mee
 
Mijn advies zou zijn: Begin je eens af te vragen wat elke plant vraagt om überhaupt goed te kunnen groeien. Ik zeg niet dat het hier ook het geval is maar veel mensen kopen een aquarium en zetten er planten in, al of niet op advies van een Lfs, en verwachten dan dat alles goed komt. Het is een beetje als een hondje aan te schaffen omdat dit toch leuk is een je later af te vragen waarom het beestje zo druk is en iedereen in de hakken poogt te bijten. Nee, voor je de planten aanschaft moet je jezelf al afvragen wat de mogelijkheden van je bak zijn. Rode planten kopen die een hoge lichtsterkte vragen terwijl je verlichting die sterkte helemaal niet kan bieden heeft dus weinig zin. Elke plantensoort vraagt een bepaalde lichtsterkte waarnaar ze gaat groeien. Om die groei vol te houden wil ze voeding en de hoeveelheid wordt bepaald door de groeisnelheid die weer afhangt van de eerder genoemde gegeven lichtsterkte. Let op: Lichtsterkte is iets anders als lichtduur. Je lichtduur maakt de groeiduur van een plant mogelijk. De lichtsterkte bepaald de groeisnelheid. Geef je een hoge lichtsterkte dan zit de kans erin dat je CO2 moet toevoegen omdat de CO2 die al in je water zit tekort schiet. Je hoeft niet beslist een voedingsbodem dat kan je vervangen door bodemvoeding. Moerasplanten, en dat zijn de meeste planten in onze bakken, kennen in wisselende verhoudingen voeding opname via de waterkolom maar ook via hun wortels. Dus vooraf: Ken je plantenkeuze en handel daarna. Soms moet je bijsturen. Wijzig dan telkens maar één ding ding en wacht zo'n 14 dagen af van de reactie op je wijziging is. Dan pas kan er zo nodig een nieuwe wijziging volgen.

Zelf volg ik altijd deze methode, dus ook in deze volgorde:
Mijn licht duur is zo'n 8 uur per dag exclusief eventuele dimtijden.
Mijn lichtsterkte wordt bepaald door de vraag van mijn plantenkeus.
De planten gaan groeien en vragen dan om voeding waaronder ook overigens CO2 hoort.
Wanneer de eerste twee punten, de verlichting dus juist is ingesteld worden eventuele wijzigingen alleen maar nodig op het voedingsgebied.
Tekorten zijn ook onmiddellijk zichtbaar. Je planten zijn de beste verklikkers. Of er vertoont zich een algenprobleem.

In jouw geval zou ik m'n blik richten op voedingstekorten. Zoals je CO2. Maar niet alleen CO2.
Veel succes!
 
Dus met andere woorden is een co2 set geen overbodige luxe?

vermoedelijk is mijn verlichting te fancy en daardoor vragen de planten te veel co2, mijn verlichting draaid gewoon 8 uur op 70% sterkte wat volgens mij op dit moment genoeg is​
Ik heb juist nog gewacht met co2 omdat ik dacht met een paar zwaardplanen, cryptos en wat makkelijke stengelplanten geen co2 nodig had.

Alvast bedank voor jullie hulp
 
Dus met andere woorden is een co2 set geen overbodige luxe?

vermoedelijk is mijn verlichting te fancy en daardoor vragen de planten te veel co2, mijn verlichting draaid gewoon 8 uur op 70% sterkte wat volgens mij op dit moment genoeg is​
Ik heb juist nog gewacht met co2 omdat ik dacht met een paar zwaardplanen, cryptos en wat makkelijke stengelplanten geen co2 nodig had.

Alvast bedank voor jullie hulp
Of drijvers 😄 die helpen mee in het algemene balans en kan op verschillende plekken voor iets meer schaduw zorgen zonder je de algehele verlichting te dempen. Als je co2 wilt bemesten dan doe je dat vaak omdat je perse snellere plantengroei of moeilijke planten wilt. Maar dat hoeft niet. Er komen een boel regels bij kijken als je co2 gaat bemesten en het heeft zn voor en nadelen. De ph gaat bijvoorbeeld omlaag, het kan invloed hebben op je kh maar ook op hoe je planten werken

Co2 bemesting boost de groei. Als je tekorten hebt, maakt niet uit in wat al is het alleen een beetje calsium dan krijg je dus een versnelde groei en een tekort dir elkaar alleen maar negatief versterken. Het tekort word groter en de groei ongezonder. Balans gaat voorop.

Als je echt graag moeilijke planten wilt dan zou je kunnen kiezen voor co2 maar ik heb rode planten succesvol zonder co2. Het kan zonder.

Daarnaast vind ik je bak er ontzettend mooi uit zien, het kan aan mij liggen maar ik zie weinig problemen. Een paar aangetaste blaadjes. Dat kan een kwetsbaar punt van het blad geweest zijn, een bacterie die dd plant binnen drong dan krijg je een ongezond blaadje.
Maar ook zoals cornelius aan het begin zei, voeding in de bodem. Als je echt precies wilt zijn. Vanuit daar kan je een balans creeren als je daarna echt nog wilt op bouwen kan je co2 gebruiken. Maar als nu nu al tekorten hebt moet je dat niet willen versterken met co2. Tenzei het tekort een co2 tekort is. Maar ook dan kan je bijvoorbeeld drijvers toepassen
 
Licht is gedimt zeg je en ik zie volgens mij geen baardalg dus het kan best zijn dat je planten genoeg hebben aan de co2 momenteel.
 
Daarnaast kijk naar de specifieke temperatuur van die plant, en naar je bak, en wat is het verschil daar in. Kan je de temperatuur iets meer naar de plant toe laten wijken? Er is een kans dat de rest van de planten daar weinig van merken maar het net genoeg kan zijn voor de ongezonde plant te stabiliseren. En anders kan je een graad later de groei vertragen, een kleinere compactere groei bevorderen waardoor ook tekorten minder worden opgemerkt en de groei gezonder word
 
Dus met andere woorden is een co2 set geen overbodige luxe?

vermoedelijk is mijn verlichting te fancy en daardoor vragen de planten te veel co2, mijn verlichting draaid gewoon 8 uur op 70% sterkte wat volgens mij op dit moment genoeg is​
Ik heb juist nog gewacht met co2 omdat ik dacht met een paar zwaardplanen, cryptos en wat makkelijke stengelplanten geen co2 nodig had.

Alvast bedank voor jullie hulp
Oh, je hebt mijn bijdrage mogelijk niet begrepen? Of een CO2 set nodig is hangt af van de lichtsterkte die je plantenkeus vraagt! Wanneer je planten hebt die een gemiddelde lichtsterkte vragen is extra CO2 toevoeging dikwijls niet nodig. Mits de lichtsterkte dan ook is aangepast aan je planten vraag. Welk licht heb je dan eigenlijk, merk wat is de mogelijke lichtsterkte en welke lichtkleur wordt gegeven? (Kelvinwaarde?)
 
Daarnaast kijk naar de specifieke temperatuur van die plant, en naar je bak, en wat is het verschil daar in. Kan je de temperatuur iets meer naar de plant toe laten wijken? Er is een kans dat de rest van de planten daar weinig van merken maar het net genoeg kan zijn voor de ongezonde plant te stabiliseren. En anders kan je een graad later de groei vertragen, een kleinere compactere groei bevorderen waardoor ook tekorten minder worden opgemerkt en de groei gezonder word
De meeste planten die je gewoonlijk in onze bakken vindt kennen niet zo'n speciale temperatuurwaarde. Meestal ligt die zo ongeveer tussen de 20 en 28 graden celsius. En aangezien we de bakken vaak op een rond de 24 graden watertemperatuur hebben is dus de bandbreedte groot. Je ziet dan ook maar weinig problemen die echt te wijten zijn aan een fout warmte level.
 
Laatst bewerkt:
Oh, je hebt mijn bijdrage mogelijk niet begrepen? Of een CO2 set nodig is hangt af van de lichtsterkte die je plantenkeus vraagt! Wanneer je planten hebt die een gemiddelde lichtsterkte vragen is extra CO2 toevoeging dikwijls niet nodig. Mits de lichtsterkte dan ook is aangepast aan je planten vraag. Welk licht heb je dan eigenlijk, merk wat is de mogelijke lichtsterkte en welke lichtkleur wordt gegeven? (Kelvinwaarde?)
Idd het co2 wat ik weet is keuze planten, lichtsterkte en voeding, laat ik het zo zeggen,
ik had voorheen op mijn 150cm bak ledbalkjes van superfish van de intratuin en kampte met baardalg en toch die planten wat ik in de bak had op treurwilgen leken, nu zie ik dat jij uit hellendoorn komt en ik uit almelo ken jij denk ik wel aquadeco dus wel een zaak met kennis.
een van die werknemers adviseerde mij andere verlichting, betreft de JMB serie https://www.jmbwebshop.nl/a-3591637...jmb-aqua-led-community-wit-blauw/#description ik heb de 120cm blauw/wit en de rood/wit aangeschaft,
en idd de baardalg verdween en de planten groeiden beter alles ging wat strakker staan bijv. de crypto,s leken wel paddestoelen kwamen helemaal tot leven.
Maar ik vraag me dan af waarom de echinodoris nog steeds niet wil icm licht, voeding bij de wortels en dan die andere stengelplant. Ik had er ooit een dropcheker geplaatst maar die bleef natuurlijk mooi blauw dus co2 is niet in goeie verhouding aanwezig.
 
De meeste planten die je gewoonlijk in onze bakken vindt kennen niet zo'n speciale temperatuurwaarde. Meestal ligt die zo ongeveer tussen de 20 en 28 graden celsius. En aangezien we de bakken vaak op een rond de 24 graden watertemperatuur hebben is dus de bandbreedte groot. Je ziet dan ook maar weinig problemen die echt te wijten zijn aan een fout warmte level.
Het is meer om de plant te ondersteunen 😄 ik denk niet dat het oorzaak is maar misschien wel een tijdelijke oplossing tot bijvoorbeeld nieuwe voeding aan slaat en de plant weer hersteld.
 
Idd het co2 wat ik weet is keuze planten, lichtsterkte en voeding, laat ik het zo zeggen,
ik had voorheen op mijn 150cm bak ledbalkjes van superfish van de intratuin en kampte met baardalg en toch die planten wat ik in de bak had op treurwilgen leken, nu zie ik dat jij uit hellendoorn komt en ik uit almelo ken jij denk ik wel aquadeco dus wel een zaak met kennis.
een van die werknemers adviseerde mij andere verlichting, betreft de JMB serie https://www.jmbwebshop.nl/a-3591637...jmb-aqua-led-community-wit-blauw/#description ik heb de 120cm blauw/wit en de rood/wit aangeschaft,
en idd de baardalg verdween en de planten groeiden beter alles ging wat strakker staan bijv. de crypto,s leken wel paddestoelen kwamen helemaal tot leven.
Maar ik vraag me dan af waarom de echinodoris nog steeds niet wil icm licht, voeding bij de wortels en dan die andere stengelplant. Ik had er ooit een dropcheker geplaatst maar die bleef natuurlijk mooi blauw dus co2 is niet in goeie verhouding aanwezig.
Het kan zijn dat de waardes simpelweg te veel wijken van de plant zn behoefdes. Soms is het dan makkelijker een andere plant te kiezen dan aan de waardes te werken. Vooral als de rest er allemaal zo mooi bij staat! Je kan ook altijd de plant verplaatsen. Misschien had ie graag een plekje langs het glas gewild en is ie nu in hongerstaking 😄 de kleinste veranderingen kunnen soms het grootste verschil maken! Zo heb ik een bak met prachtig groeiende hoorblad. En een bak waar de hoornblad in 4 dagen tijd weg gesmolten is. Terwijl in de bak met mooie hoorblad niets goed wilt groeien naar in de bak zonder hoornblad wel. Hebt van die malle planten. 🤷
 
Idd het co2 wat ik weet is keuze planten, lichtsterkte en voeding, laat ik het zo zeggen,
ik had voorheen op mijn 150cm bak ledbalkjes van superfish van de intratuin en kampte met baardalg en toch die planten wat ik in de bak had op treurwilgen leken, nu zie ik dat jij uit hellendoorn komt en ik uit almelo ken jij denk ik wel aquadeco dus wel een zaak met kennis.
een van die werknemers adviseerde mij andere verlichting, betreft de JMB serie https://www.jmbwebshop.nl/a-3591637...jmb-aqua-led-community-wit-blauw/#description ik heb de 120cm blauw/wit en de rood/wit aangeschaft,
en idd de baardalg verdween en de planten groeiden beter alles ging wat strakker staan bijv. de crypto,s leken wel paddestoelen kwamen helemaal tot leven.
Maar ik vraag me dan af waarom de echinodoris nog steeds niet wil icm licht, voeding bij de wortels en dan die andere stengelplant. Ik had er ooit een dropcheker geplaatst maar die bleef natuurlijk mooi blauw dus co2 is niet in goeie verhouding aanwezig.
De Lfs is me zeker bekend. Even als vergelijking: Boven mijn Rio 180 bak hingen JMB balken, achterin wit/rood in het midden wit en voorin wit/blauw. Zo'n 49 lumen/ltr stond er boven. Dus dat is wat we een hoge lichtsterkte mogen noemen. Maar ik had dan ook rode planten die dit vroegen. Maar er werd CO2 toegevoegd. De verlichting stond aan vanaf 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Gedurende 8 uur volle sterkte de rest dimtijden. Geen echte voedingsbodem. Tijdens de opbouw heb ik een bodemlaagje kleibolletjes mix gemixt met lateriet over de bodem gestrooid daarop grind. Het licht en de CO2 toevoegingen maar ook de overige planten voeding werd automatisch toegevoegd middels een eigenbouw aquarium computer. Foto 1 morgen licht, foto 2 overdag, foto 3 in de avond.

Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg
IMG_20201003_154851.jpg
IMG_20201003_154914.jpg
IMG_20201003_154928.jpg
IMG_20201003_154934.jpg
 
@Vincent_1976 en niet denken dat benvo nooit bruine blaadjes heeft die haalt ie gewoon weg uiteindelijk of zie ik dat verkeerd @benvo het ziet er allemaal wel heel erg mooi uit wat voor plastic was het ook al weer😂 komen niets tekort zo te zien ja!😄 maak je hoge kosten om zn bak volledig bemest te houden? Of is de verwarming duurder 😋
 
@Vincent_1976 en niet denken dat benvo nooit bruine blaadjes heeft die haalt ie gewoon weg uiteindelijk of zie ik dat verkeerd @benvo het ziet er allemaal wel heel erg mooi uit wat voor plastic was het ook al weer😂 komen niets tekort zo te zien ja!😄 maak je hoge kosten om zn bak volledig bemest te houden? Of is de verwarming duurder 😋
Eerlijk is eerlijk Don, een aquarium bemesten hoeft echt niet veel geld te kosten.
En door ons warmere klimaat kost de stroom van de aquariumverwarming ook geen kapitalen.......
 
Wat het ook allemaal is ik sta 0:1 achter met mijn kale grind bodempje en die tabletten,
 

Heb het water getest met de volgende resultaten:

PH: 7.5
GH: 9
KH: 5
NH3/4: 0
NO2: 0
NO3: 50
PO4: 4
FE: 0.1

misschien kunnen we er wat mee
Je kan een waterwissel doen tot je no3 waarde ongeveer 20 is. Vervolgens je po4 waarde controleren of deze waarde ongeveer 2 is. En daarna je Fe aanvullen tot ongeveer 0,4
 
Eerlijk is eerlijk Don, een aquarium bemesten hoeft echt niet veel geld te kosten.
En door ons warmere klimaat kost de stroom van de aquariumverwarming ook geen kapitalen.......
Oh nee ik vroeg het me gewoon eerlijk gezegd af als nieuwsgierigheid 😄
 
Je kan een waterwissel doen tot je no3 waarde ongeveer 20 is. Vervolgens je po4 waarde controleren of deze waarde ongeveer 2 is. En daarna je Fe aanvullen tot ongeveer 0,4
Zoiets dacht ik ook aan even die waardes halveren, had een waterwissel gedaan en ijzer toegevoegd
 
@RobertDJ jij ben ook de eerste die mijn water waarden aanpakt (waar ik stiekum op had gehoopt) zoals in begin over werd gevraagd.

Met andere woorden ga ik eerst komende tijd per week de waardes testen zodat ik kan zien wat mijn bak verbruikt en daarop de voedings stoffen/waterwissel op aan te passen.
Als ik dat dat op regel heb eens kijken hoe het vordert.
 
@RobertDJ jij ben ook de eerste die mijn water waarden aanpakt (waar ik stiekum op had gehoopt) zoals in begin over werd gevraagd.

Met andere woorden ga ik eerst komende tijd per week de waardes testen zodat ik kan zien wat mijn bak verbruikt en daarop de voedings stoffen/waterwissel op aan te passen.
Als ik dat dat op regel heb eens kijken hoe het vordert.




Heb het water getest met de volgende resultaten:

PH: 7.5
GH: 9
KH: 5
NH3/4: 0
NO2: 0
NO3: 50
PO4: 4
FE: 0.1

misschien kunnen we er wat mee
Je had de waterwaarden al eerder gegeven. Overigens, Cornelis had er eerder al om gevraagd. En er waren al reacties op het CO2 tekort, toch?
 
Je had de waterwaarden al eerder gegeven. Overigens, Cornelis had er eerder al om gevraagd. En er waren al reacties op het CO2 tekort, toch?
Ik bedoelde ook meer van de gemeten getallen, de co2 is niet gemeten. Maar door de hoge pH zal dat wel te zien zijn.
Daarvoor heb ik nu een Co2 set aangeschaft van JBL met pH controller en nog 2 extra ledbalken mocht ik nog licht te kort komen. Want ik zie de bui al hangen als ik co2 ga toevoegen dat ik weer te weinig lichtsterkte hebt
 
Door co2 toe te voegen heb je niet meer licht nodig hoor. Door meer licht gaan de planten harder groeien in de regel en is dan juist de vraag naar voeding weer groter.
Ook in een bak met vrij weinig licht kun je prima co2 toevoegen. Dan kun je in de regel toe met minder co2 dan in een bak met veel licht.
 
Door co2 toe te voegen heb je niet meer licht nodig hoor. Door meer licht gaan de planten harder groeien in de regel en is dan juist de vraag naar voeding weer groter.
Ook in een bak met vrij weinig licht kun je prima co2 toevoegen. Dan kun je in de regel toe met minder co2 dan in een bak met veel licht.
Ook co2 bepaald mede de groeisnelheid, en als de plant niet genoeg energie heeft om de co2 om te zetten maar de plant neemt wel co2 op (die processen staan los van elkaar) dan zal de plant de resten gaan transpireren, net zoals de plant savonds co2 transpireert. En dit kan juist ook alg veroorzaken. Zoals ik het begrijp. Dan heb je door overbemesting een licht tekort gecreëerd. Maar wellicht dat dat pas bij hele lage verlichting is. De meeste lampen zijn tegenwoordig prima denk ik maar in theorie kan het gebeuren.
 

Terug
Bovenaan