waarom kan een maanvis niet in een 80cm aquarium?


Status
Niet open voor verdere reacties.
ik wil wel overtypen wat in dat linkje staat. maar de hele discussie daarover kun je zelf ook lezen

een bewijs van wat ik vraag kan ook in plaats van dat je een heel verhaal typt een lullig linkje zijn naar de website van dat onderzoek:cool:
 
en je moet je totaal niet gefrustreerd of aangevallen voelen. want een vraag mag gesteld worden. daar is dit forum voor. dus ik weet niet wie er nu verkeerd bezig is.
 
zoals al eerder vermeld zijn er geen regels, wel adviezen en richtlijnen. jij mag gewoon maanvissen in een 80cm steken. of het goed gaat? mijn ervaring zegt van niet.

maatje van een straat verder had een 60cm en wat deed die erin na 1week opstarten? 5maanvissen. waren al wat grotere vissen en dit ging opzich best "goed". dit is zo´n 2 maanden zo gegaan.

ze hadden bij aanschaf al een groeiachterstand (grote ogen klein lichaam) en dit werd alleen nog erger. maar dat was nog niet het ergste.

op een ochtend zag die dat er eitjes waren afgezet en dat die dus een koppel had, hij helemaal blij. mij al append met foto´s...
tot die savonds weer thuis kwam. 1maanvis was al uitgemoord en de andere 2waren er slecht aan toe, 1 daarvan is alsnog overleden en de ander is er nog bovenop gekomen.

wat bleek nu? zware territorium drift door het koppel die de eitjes beschermde. en waar kunnen de andere vissen heen in zo weinig water? helemaal nergens.

misschien was dit ook wel een erg agressief koppel maar wou het toch maar even gezegd hebben.

gelukkig heeft die nu al een tijdje een 120cm maartoch....

daarbuiten moeten vissen ook gewoon plek hebben om hun kont te keren.
er zijn zoals vermeld wel vissen die het beter doen in kleine aquaria´s (in verhouding tot de vis) maar die zijn op een paar handen te tellen.
 
Nu ben ik al eventjes actief hier en ik begrijp je helemaal, ik lees zo vaak reacties van mensen met als slogan "omdat het zo is", terwijl je je dan afvraagt of dat het eigenlijk wel zo is. Soms blijkt bij navraag dan dat iemand daar ervaring mee heeft maar vaak ook blijkt dat die wijsheid van "oma komt" zogezegd. En oma's wijsheid is misschien vaak maar zeker niet altijd waar.

dit ben ik met je eens, maar als mensen op het forum altijd moeten wachten op mensen die specifiek ervaring hebben met een bepaalde vis in een bepaalde situatie moeten ze wel heeeeeel lang wachten op een antwoord.

ook zijn er mensen (zoals ik :D) die regelmatig het internet doorzoeken over bepaalde vissen die ze niet eens van plan zijn om te houden maar gewoon omdat ze het leuk vinden. deze mensen hebben inderdaad geen eigen ervaring. maar meestal al wel meer informatie in hun kop zitten dan de algemene huis tuin en keuken aquariaan :)

Mascha&Ivo doet dit (denk ik) ook zeer regelmatig. en komen wat mij betreft daardoor altijd met goede adviezen.
 
het is onmogelijk voor de wetenschap om voor elke soort vissen een onderzoek te doen

dus de meeste adviezen zijn gebaseerd op ervaringen van hobbyisten hieruit blijkt gewoon dat gedrag anders is in verschillende vormen van het houden van de vissen denken aan afmetingen van de bak die voor vergroeiingen kunnen zorgen als ze deze te klein is
maar ook aan vissen in te kleine groepen houden (bijvoorbeeld de sumatraan die etters zijn als ze te klein zitten of met te weinig soortgenoten)
 
Ik vind het wel een goed punt wat Niels aan heeft gesneden om het eens over te hebben.
Ik heb namelijk een aqaurium aangeschaft van 120x60x80 en ik wilde ook graag discus vissen houden, jaja ik weet het stom van me dat ik eerst het aqaurium heb gekocht en daarna verliefd was geworden op discusvissen maar goed ik kan het niet Meer terug draaien.
Ik heb me daarna aangemeld op jullie forum om in een topic informatie te vragen of het nu wel of niet kan in me bak. En ik kwam zelf ook tot de conclusie door middel van 6 cd-roms geplakt tegen me ruit( tip van iemand op het forum) dat ik er maar beter vanaf kon zien. De volgende dag opende ik me mail met daarin twee e-mails van kwekers die mij vertelden dat het wel degelijk kan in me bak en dat
Ik me eigen daar geen zorgen over hoef te maken. Het zou zelfs de vreetzucht van de vissen vergroten, Nogmaals ik heb er voor gekozen om het toch maar niet te doen maar echt vastgesteld wat echt het
Minimum Is voor zulke vissen is dus een grijs gebied tot op zekere hoogte?
 
Ik vind het wel een goed punt wat Niels aan heeft gesneden om het eens over te hebben.
Ik heb namelijk een aqaurium aangeschaft van 120x60x80 en ik wilde ook graag discus vissen houden, jaja ik weet het stom van me dat ik eerst het aqaurium heb gekocht en daarna verliefd was geworden op discusvissen maar goed ik kan het niet Meer terug draaien.
Ik heb me daarna aangemeld op jullie forum om in een topic informatie te vragen of het nu wel of niet kan in me bak. En ik kwam zelf ook tot de conclusie door middel van 6 cd-roms geplakt tegen me ruit( tip van iemand op het forum) dat ik er maar beter vanaf kon zien. De volgende dag opende ik me mail met daarin twee e-mails van kwekers die mij vertelden dat het wel degelijk kan in me bak en dat
Ik me eigen daar geen zorgen over hoef te maken. Het zou zelfs de vreetzucht van de vissen vergroten, Nogmaals ik heb er voor gekozen om het toch maar niet te doen maar echt vastgesteld wat echt het
Minimum Is voor zulke vissen is dus een grijs gebied tot op zekere hoogte?
120x60x80 vind ik zelf net groot genoeg voor zowel maanvissen als discus. Mondeo heeft een iets kleinere bak (een rio 300) en heeft ook discus, die zijn prachtig en gezond.
 
Ik vind het wel een goed punt wat Niels aan heeft gesneden om het eens over te hebben.
Ik heb namelijk een aqaurium aangeschaft van 120x60x80 en ik wilde ook graag discus vissen houden, jaja ik weet het stom van me dat ik eerst het aqaurium heb gekocht en daarna verliefd was geworden op discusvissen maar goed ik kan het niet Meer terug draaien.
Ik heb me daarna aangemeld op jullie forum om in een topic informatie te vragen of het nu wel of niet kan in me bak. En ik kwam zelf ook tot de conclusie door middel van 6 cd-roms geplakt tegen me ruit( tip van iemand op het forum) dat ik er maar beter vanaf kon zien. De volgende dag opende ik me mail met daarin twee e-mails van kwekers die mij vertelden dat het wel degelijk kan in me bak en dat
Ik me eigen daar geen zorgen over hoef te maken. Het zou zelfs de vreetzucht van de vissen vergroten, Nogmaals ik heb er voor gekozen om het toch maar niet te doen maar echt vastgesteld wat echt het
Minimum Is voor zulke vissen is dus een grijs gebied tot op zekere hoogte?


dat van die cd-roms op je ruit begint een beetje op bedreiging te lijken. weet niet wie zulke dingen doet. maar daar kan ik echt vreselijk slecht tegen. ik ga jouw ruit toch ook niet volkalken met iets als je een andere mening hebt. kom op zeg
 
dat van die cd-roms op je ruit begint een beetje op bedreiging te lijken. weet niet wie zulke dingen doet. maar daar kan ik echt vreselijk slecht tegen. ik ga jouw ruit toch ook niet volkalken met iets als je een andere mening hebt. kom op zeg
Misschien begrijp ik het niet goed, maar wat heeft het cd's plakken te maken met een ruit "volkakken"?
Cd's op de ruiten plakken (of aan de bovekant hangen dmv visdraad) is alleen om te kijken of een groep discus genoeg ruimte in je aquarium heeft. Volkakken in tegendeel, heeft geen enkele zin...

Ik begrijp je reactie's steeds minder om heel eerlijk te zijn...
 
Misschien begrijp ik het niet goed, maar wat heeft het cd's plakken te maken met een ruit "volkakken"?
Cd's op de ruiten plakken (of aan de bovekant hangen dmv visdraad) is alleen om te kijken of een groep discus genoeg ruimte in je aquarium heeft. Volkakken in tegendeel, heeft geen enkele zin...

Ik begrijp je reactie's steeds minder om heel eerlijk te zijn...
Ik zie net dat je volkalken schreef en niet volkakken oeps :stom: dat maakt het wel wat logischer. Toch vind ik dat sommige posts van jou wat raar zijn...
 
Niet te vergeten: "Wetenschap", in dit geval de biologie (kan je ook moleculair, gentechnologisch, fysiologisch ... zien)gaat uit van een hypothese, een bepaalde verwachting waaraan men wil voldoen.
Ook de statistiek die men zou gebruiken om in een dergelijk onderzoek aan te tonen gaat uit van testen met verwachtingswaarden die een waarde voor de gehele populatie/groter geheel uitgaan.

Meeste onderzoeken worden dan nog ge-peer reviewed, maar dat zijn ook mensen.
Zij zien dat dus ook subjectief.

Maar waar dit alles op slaat:
Die hypothese wordt gevormd door een bepaald verwachtingspatroon en dat patroon wordt gevormd door ervaring. Dus ervaring is net de grote kennisgever. Alles hoeft dus niet door een groepje mensen te worden geschreven om als algemene waarheid te beschouwen.

Zo hebben we ook allemaal normen en waarden, zonder dat de meesten zich afvragen of die echt wetenschappelijk zijn onderbouwd.


Misschien een beetje van de "pot gerukt" wat ik hier schrijf. Maar sommige zaken binnen deze hobby zijn nu eenmaal gebaseerd op ervaring en als je daar tegenin gaat, zul je zien waarom deze zaken worden verkondigd.
 
cd´s in je aquarium is een bedreiging???? snap echt geen hol van die laatste reactie van jou Niels.

geen rare opmerkingen gaan maken als je niet te horen krijgt wat jij wilt.

als jij maanvissen in 80cm wil stoppen doe dat dan gewoon en ga hier niet zeuren.
 
Discusvissen in de 60cm in een LFS is een tijdelijk iets. Datzelfde geld voor vervoer van de visjes.
Éénmaal op de juiste plek lijkt het mij dat je de visjes de ruimte geeft en goed voor ze zorgt.

Dus de stelling dat discusvissen in de 60cm in LFS het naar hun zin hebben is een aanname van jou en ook geen hard bewijs dat jij het snapt.

Al s jij vervoert moet worden gebeurt dat ook in een bus, trein, vliegtuig enz, zoveel mogelijk in 1 ruimte. Daarna wil jij ook graag je benen strekken als je op plaats van bestemming bent. Relativeer dat eens terug op de visjes.

Eigenlijk te zot voor woorden dat hier zoveel tijd en inspanning aanbesteed word en dat ik er zelf ook nog aan meewerk.

Jammer is dit.
 
dat van die cd-roms op je ruit begint een beetje op bedreiging te lijken. weet niet wie zulke dingen doet. maar daar kan ik echt vreselijk slecht tegen. ik ga jouw ruit toch ook niet volkalken met iets als je een andere mening hebt. kom op zeg
Het was geen bedreiging maar als tip bedoelt om eens te zien hoe het eruit gaat zien door
Middel van die cd roms,keuze was aan mij. Ik moet wel zeggen dat ik door dat de ene persoon dit zegt en de ander weer anders ik er maar vanaf gezien heb. Kwekers vertellen me dat 35 liter per discus vis voldoende is dus ik wist het niet meer en heb er maar vanaf gezien...
 
Ik vind het wel een goed punt wat Niels aan heeft gesneden om het eens over te hebben.
Ik heb namelijk een aqaurium aangeschaft van 120x60x80 en ik wilde ook graag discus vissen houden, jaja ik weet het stom van me dat ik eerst het aqaurium heb gekocht en daarna verliefd was geworden op discusvissen maar goed ik kan het niet Meer terug draaien.
Ik heb me daarna aangemeld op jullie forum om in een topic informatie te vragen of het nu wel of niet kan in me bak. En ik kwam zelf ook tot de conclusie door middel van 6 cd-roms geplakt tegen me ruit( tip van iemand op het forum) dat ik er maar beter vanaf kon zien. De volgende dag opende ik me mail met daarin twee e-mails van kwekers die mij vertelden dat het wel degelijk kan in me bak en dat
Ik me eigen daar geen zorgen over hoef te maken. Het zou zelfs de vreetzucht van de vissen vergroten, Nogmaals ik heb er voor gekozen om het toch maar niet te doen maar echt vastgesteld wat echt het
Minimum Is voor zulke vissen is dus een grijs gebied tot op zekere hoogte?
Kwekers willen ook enkel maar verkopen, daarom gooien ze hun mening hier ook niet openbaar maar gebeurt het privé via mail.
 
dat van die cd-roms op je ruit begint een beetje op bedreiging te lijken. weet niet wie zulke dingen doet. maar daar kan ik echt vreselijk slecht tegen. ik ga jouw ruit toch ook niet volkalken met iets als je een andere mening hebt. kom op zeg

Lol
Serieus, Niels, waarover heb je het nu juist?? Wat denk je dan dat er precies bedreigend is aan een paar cd-roms aan een touwtje?
hahahaha, deze post is zo onbegrijpbaar dat hij grappig wordt. Schitterend!

Ik zie net dat je volkalken schreef en niet volkakken oeps :stom: dat maakt het wel wat logischer. Toch vind ik dat sommige posts van jou wat raar zijn...

Zo'n vergissingen zijn dan het logische gevolg als je begint met wauwelende posts, Niels! Maestro was zodanig in de war door je eerste zin die zodanig van de pot gerukt is dat hij er spontaan volkakken van maakte...
Wel grappige vergissing Maestro!!
:D:D:thumbs:
 
Lol
Serieus, Niels, waarover heb je het nu juist?? Wat denk je dan dat er precies bedreigend is aan een paar cd-roms aan een touwtje?
hahahaha, deze post is zo onbegrijpbaar dat hij grappig wordt. Schitterend!



Zo'n vergissingen zijn dan het logische gevolg als je begint met wauwelende posts, Niels! Maestro was zodanig in de war door je eerste zin die zodanig van de pot gerukt is dat hij er spontaan volkakken van maakte...
Wel grappige vergissing Maestro!!
:D:D:thumbs:
:D :p
 
Misschien moet Niels even aannemen dat maanvissen en discussen ruim moeten zitten. Er zijn genoeg experts op dit forum die weldegelijk weten hoe ze zulke vissen moeten houden.
Trouwens houdt niemand je tegen maanvissen in een bak van 60ltr te houden.
Jammer genoeg voor de vissen zullen ze vergroeien en met een beetje geluk sterven ze snel aan nitriet zo niet worden ze wel levend en vol ziektes door de pot gespoeld waar ze soms nog uren moeten lijden.

Aldus, je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en de vissen groter huisvesten dan nodig is. Het betekend niet dat wanneer je discussen in 200ltr kunt houden dat je ze in 200ltr zullen zwemmen.
 
maar laten we verder gaan met de discussie

als je een mens een leven lang in een gevangenis van 1meter breed/ 1meter lang en 2 meter hoog zet. en je geeft hem genoeg te eten en hij heeft genoeg verse lucht. dan vergroeid deze persoon niet. dit is een extreem voorbeeld.

naar aquarium vertaald is dit het voorbeeld van een discus in een aqua 40. (discus 30 bij 30) dus past precies. ik beweer dus dat als je de waterwaardes goed houdt en hem genoeg te eten geeft. dat hij normaal zal groeien.

dus als je het zo bekijkt kan het schooltje maanvissen wel in de 80cm bak.

dit is puur technisch bekeken. maar omdat jullie met deze argumenten komen. zijn deze hierbij redelijk ontkracht denk ik.
dus waarom de maanvis niet in de 80 cm bak kan. ligt de reden ergens anders.

ik ben niet van plan om dit te gaan doen.
maar dit is een goed topic om aan goede argumenten te komen. en hier zie je dat het (als het om zulk soort onderwerpen gaat) meest gebruikte argument totaal onderuit gehaald wordt.
 
maar laten we verder gaan met de discussie

als je een mens een leven lang in een gevangenis van 1meter breed/ 1meter lang en 2 meter hoog zet. en je geeft hem genoeg te eten en hij heeft genoeg verse lucht. dan vergroeid deze persoon niet. dit is een extreem voorbeeld.

naar aquarium vertaald is dit het voorbeeld van een discus in een aqua 40. (discus 30 bij 30) dus past precies. ik beweer dus dat als je de waterwaardes goed houdt en hem genoeg te eten geeft. dat hij normaal zal groeien.

dus als je het zo bekijkt kan het schooltje maanvissen wel in de 80cm bak.

dit is puur technisch bekeken. maar omdat jullie met deze argumenten komen. zijn deze hierbij redelijk ontkracht denk ik.
dus waarom de maanvis niet in de 80 cm bak kan. ligt de reden ergens anders.

ik ben niet van plan om dit te gaan doen.
maar dit is een goed topic om aan goede argumenten te komen. en hier zie je dat het (als het om zulk soort onderwerpen gaat) meest gebruikte argument totaal onderuit gehaald wordt.

Er bestaat ook nog iets als bewegingsruimte. Kan een dier (als het natuurlijk gedrag actief is) zich niet naar behoren bewegen(actieve zwemmers hebben meer aquariumlengte nodig om de voor hun nodige beweging te kunnen realiseren, daar is hun lichaam aan de binnenkant en buitenkant op gebouwd) in een bak, zal het lichaam ook anders reageren.
Intern is de actieve vis ook 'gemaakt' om veel te zwemmen, gebeurd dat niet zal dat ook negatieve gevolgen hebben bij veel soorten.
Ook het onderlinge gedrag is van belang.

Dus ik ben het eigenlijk helemaal niet met je eens.
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet van plan om dit te gaan doen.
maar dit is een goed topic om aan goede argumenten te komen. en hier zie je dat het (als het om zulk soort onderwerpen gaat) meest gebruikte argument totaal onderuit gehaald wordt.

Dat is echt onzin,weet niet hoe je aan die conclusie komt maar klopt iig niet wat je zegt.
Tot nu toe ben jij de enige hier die met de meest zotte argumenten komt ;)
 
maar laten we verder gaan met de discussie

als je een mens een leven lang in een gevangenis van 1meter breed/ 1meter lang en 2 meter hoog zet. en je geeft hem genoeg te eten en hij heeft genoeg verse lucht. dan vergroeid deze persoon niet. dit is een extreem voorbeeld.

.
als je gelooft dat die persoon gezond kan opgroeien dan zijn we uitgepraat. Ik kan, buiten dat die persoon mentaal instabiel zal zijn, nog wel wat scenario's bedenken wat er allemaal fout zal gaan. niet nodig om dat wetenschappelijk te bewijzen denk ik.
 
Niels. Wat denk je ervan. Ga eens voor de grap lekker met een brood en fles water op de badkamer zitten. Als je er volgende week uit komt met een glimlach op je gezicht is dat genoeg bewijs denk ik. Succes:D:engel:
 
Echt een typisch gevalletje van een bommetje laten vallen en als het te moeilijk word geen antwoorden hebben en uithalen. :stom:

Het houden van vissen is geen wetenschap maar puur gebaseerd op ervaringen van andere mensen die eerder "geëxperimenteerd" hebben met het houden van bepaalde vissen in een bepaalde situatie.
Heb zelf ook veel geprobeerd en niet altijd met goede afloop/resultaten maar hier leer je van. Deze kennis kun je dan weer delen en hier kunnen andere aquarium houders of genoegen mee nemen of hetzelfde proberen met als mogelijk gevolg dat het ook fout gaat.
Ik ben over het algemeen vaak goed geadviseerd op dit forum en neem de kennis graag voor lief die mede forumleden delen over bepaalde vissen en samenstellingen. Is misschien volg gedrag maar als het bij anderen bewezen is dat het werkt waarom dan zelf eigenwijs willen zijn en toch het extreme willen proberen. Ik weet heb zelf wel een paar keer extreme samenstellingen gehad en dit ging dan ook niet goed. Dus doordat ik zelf eigenwijs was ging het mis. Kennis is macht en maak hier graag gebruik van. Dus is niks wetenschappelijks aan maar ervaring en kennis van andere forumleden.
 
als je een mens een leven lang in een gevangenis van 1meter breed/ 1meter lang en 2 meter hoog zet. en je geeft hem genoeg te eten en hij heeft genoeg verse lucht. dan vergroeid deze persoon niet. dit is een extreem voorbeeld.
.
Oh nee? Een persoon in zo'n kleine cel zal niet alleen mentaal instabiel zijn - zoals @babysnake al vermeldt-, maar ook fysiek zal het zeker niet goed gaan. In zo'n ruimte en met zo weinig beweging zouden zijn spieren helemaal verslappen. En als het een lang persoon is, zal hij uiteindelijk krom staan. Zoals je inderdaad aangaf is dit een zeer extreem voorbeeld.
 
Topic een beetje doorgelezen. Weet niet waarom je wetenschappelijk bewijs wil hebben voor iets wat al door zoveel mensen is ervaren, maar niet wetenschappelijk is geformuleerd.

Maar om je serieuze vragen serieus te beantwoorden:
als je een mens een leven lang in een gevangenis van 1meter breed/ 1meter lang en 2 meter hoog zet. en je geeft hem genoeg te eten en hij heeft genoeg verse lucht. dan vergroeid deze persoon niet. dit is een extreem voorbeeld.

1 meter breed en 1 meter lang. Je hebt het over de beruchte stacellen in auswitch. Soms werden ze er met 4 mensen in gedrukt, maar soms ook 1.
De SS gebruikte dit als straf.

Hoe lang wil jij hier in leven? Je kan er niet in liggen, detail.

1340879310-Stacel.JPG


Een isolatie cel is niet echt iets wat een mens prettig vindt. Zo is het ook met een ander wezen zoals een vis.
Die wil een beetje heen en weer zwemmen met wat vrienden. Dat hoort bij het gedrag. Gedrag en lichaam zijn 2 dingen, maar moet je beide serieus nemen.

Een Husky gaat ook niet dood als hij in een hondenkennel zit 24/7, maar hij zal wel probleem gedrag krijgen.

Omdat mensen van regeltjes houden, is 50 liter per maanvis afgesproken en minimaal 5 maanvissen.
Je kan het minimaliseren, maar dan maak je het jezelf moeilijker en voor de vis zijn gedrag niet leuker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beetje een onnozele discussie anno 2017 dit, maar ik ga ff door.

Ik heb 0 verstand van husky's. Maar stel dat 5km per dag lopen met zo'n loop-hond per dag de standaard is.
Dan kan je ook vragen, wat gebeurd er als je 4km doet? en 3km? en 2km per dag? Gaat hij dan dood?
en 1km??

Wat wil je horen in deze 'discussie'?

Wetenschappelijk bewijs? Het bewijs is er dat een husky een loop hond is.

Zo is er ook het bewijs dat een maanvis een groepsdier is en graag wat heen en weer zwemt met zijn grote lichaam.
 
Tja de discussie over het minimum zal altijd gevoerd blijven worden. Ik denk niet dat er een uiterste grens kan worden aangegeven maar moet je dat willen ? We mogen het best een beetje ruim nemen vind ik. Mensen langdurig opsluiten in een telefoon cel kunnen we rustig als marteling aanduiden. We zouden zelfs kunnen zeggen dat mensen opsluiten per definitie marteling is maar das een andere discussie.

Ik ben er niet mee bekend of de wetenschap zoiets heeft uitgezocht en als ik heel eerlijk ben boeit dat me ook niet heel erg bijzonder. Neem het ruim maak gebruik van de ervaringen van anderen , ervaren, liefhebbers en gebruik vooral je gezonde verstand. Wat het absolute minimum is vind ik helemaal niet interresant in het licht van de aquariumhobby. niemand zou ´op het randje´ moeten willen zitten.

Er zijn allerlei vuistregels en richtlijnen. Mij is gebleken, ja indd anekdotish, dat het doorgaans wijsheid is om ¨laag¨ in de bezetting te gaan zitte. Veel aquarianen zouden wat minder moeten denken in wat wil Ik en meer in wat hebben mijn visjes nodig. Wijlen mijn Engelse vriendin pleegde te zeggen ¨it is not about want but about need¨
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik jammer vind is de toonzetting in dit topic en de voortdurende vergelijkingen met mensen.....! Vissen zijn GEEN mensen of zoogdieren, maar een heel specifieke groep dieren met eigen heel specifieke eisen en wensen.

Dat de mens vervolgens daar zijn eigen wensen op loslaat is de enige reden van de discussies zoals hier in de topic gevoerd. Eigenlijk onzinnig en vooral nergens toe leidend, maar juist daarom typisch menselijk. Kan het, nou dan MOET het kunnen, toch??
 
Het is zeker mijn bedoeling niet om een negatieve toon te zetten. Een vergelijk trekken , soms indd scheef, kan helpen een standpunt te verduidelijken. Dat is de reden waarom ik het zo verwoord.
 
Wederom een non-discussie waarin de aquaristieke opbouw van ervaring onterecht tegenover wetenschappelijke kennisvergaring gezet wordt.......

De moderne wetenschapsfilosofie gaat ervanuit dat je een aannemelijk te maken hypothese experimenteel toetst om daarna de hypothese bij te stellen op basis van je bevindingen. Laat dat nu exact de manier zijn waarop de aquariumhobby werkt. De gangbare behandeling van maanvissen is bewezen effectief en het aantal mensen dat die uitkomst heeft ge-reproduceerd maakt dat dat bewijs voldoet aan zeer hoge standaarden van de wetenschap.

Betekent dit dat die praktijk de enige mogelijke werkwijze is? Nee zeker niet. Heb je sterke aanwijzingen dat het ook anders kan? Dan is het zeer wetenschappelijk dit experiment te doen en daarna je ideeen te handhaven of aan te passen naar aanleiding van de uitkomst. Uiteraard werk je hier wel met dieren, zodat je wel een bijzondere verantwoordelijkheid geeft als je je op onontgonnen terrein meent te moeten begeven. Eigen praktische beperkingen zijn niet de meest valide motivatie om te experimenteren met dierenwelzijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Terug
Bovenaan