Vragen zelfbouw achterwand


Over je heater: kijk even naar mijn stelling (zie fotoalbum).

je ziet daar een filterkamer, ik was oorspronkelijk van plan om de heater daarin te zetten.
maar wat bleek? deze kamer warmde te snel op (en de heater afslaat uiteraard) waardoor de kamer 25graden was maar de rest van de bak niet boven de 23 uitkwam... ja daar baal ik ook van :)

de terugvoer naar het aquarium (en misschien de beweging in de kamer zelf) is niet genoeg om de warmte snel genoeg af te voeren = filtekamer is op temperatuur maar het aquarium zelf niet.
ik gok dat bij jou hetzelfde euvel ontstaat... zoals deze persoon al zei:

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, gewoon een gevoel.
Uiteraard doet de verwarming gewoon zijn werk, maar voert de filterpomp het water niet snel genoeg af dan kan ik me voorstellen dat zich een warme bel vormt in de ruimte rondom de verwarming en deze afslaat waardoor de rst van het aquarium niet goed op temperatuur komt.
Te snel afvoeren zal geen probleem zijn, want dan wordt gewoon water aangevoerd dat al op temperatuur is dan wel gaat raken en slaat hij gewoon niet aan.

Maar misschien praat ik (denk) ik wel poep of zie ik beren op de weg.
Gewoon een hardop gedachte gedachtekronkel van me.

een warmte bel achter de wand.
 
Laatst bewerkt:
Goed punt!

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Mocht er te weinig stroming achter de wand zijn en/of de temperatuur niet kloppen, dan kan ik dat T-stuk er nog tussen zetten aan het begin. Daarnaast kan ik altijd nog te heater verplaatsen naar het glas (wat dan helaas in het zicht zit).

Bedankt allemaal!!!
 
Op zich een verwarmingselement achter je achterwand kan prima. Je zal wel moet zorgen dat je daar stroming hebt. Ik weet niet hoe groot jou roostertjes zijn, maar ik zou je willen adviseren om 5-6 cm roostertjes te gebruiken. Je zal warmte verliezen, gemiddeld 0,5-1 graad, hoeft geen probleem te zijn, gewoon je verwarming iets hoger zetten met hetzelfde als je verliest. Qua meten zou ik echter een digitale temperatuur meter aanschaffen, deze zijn betrouwbaar en beter dan een soort kleuren indicatie.

Een andere optie zou zijn (als je hiervoor budget hebt) om een verwarmings element tussen je uitstroom slang te monteren. Je hebt dan doorgaans bijna helemaal geen verlies van warmte.

Succes in ieder geval,

Gr. Ed
 
Wat ook nog kan (ik weet overigens niet of je al een filter en heater in bezit hebt) is kijken voor een externe filter incl. heater. De heater is dan bij de filter ingebouwd waardoor je die niet extra in je aquarium erbij hoeft te hangen. Deze externe filters worden gemaakt door Oase. Ik heb er zelf een gebruikt voor ongeveer een jaar nu en nooit problemen mee gehad. Enorm fijne filter en makkelijk te onderhouden.
De merkennamen waar je dan op moet zoeken zijn de Oase filtosmart thermo of de Oase biomaster thermo. Ik heb zelf de laatste.
Klik hier voor meer informatie over de Oase filters.
 
Kan ook nog idd, heb zelf 2 Eheim pompen met verwarming.
 

Terug
Bovenaan