Vragen zelfbouw achterwand


m-kaan

Well-known member
Lid geworden
21 oktober 2011
Berichten
53
Leeftijd
27
Locatie
Krimpen aan den IJssel
Voor mijn Trigon 190 ben ik van plan om zelf een achterwand te maken en hier de techniek (aanzuig buitenfilter + sproeibuis en verwarming) weg te werken.

Het idee (zie tekening) is om het tussenwandje, dat de twee zijwanden verbindt, te voorzien van twee roostertjes. Deze dienen als toevoer voor de ruimte achter de wand. Achter deze wand zit dan ook de aanzuigkorf en het verwarmingselement. De sproeibuis werk ik dan weg in de bovenkant van de tussenwand, zodat dit op het wateroppervlak wordt gericht.
pt0f0osyj2.jpg


Ik zit echter met wat vragen:
-Aangezien het verwarmingselement naast de aanzuigkorf zit, vraag ik mij af of het water wel verwarmd blijft. Ik twijfel namelijk of het verwarmde water niet afkoelt wanneer dit door het filter gaat. Wat denken jullie?
-Heb ik met dit plan te maken met voldoende doorstroming?

Dit was het even voor nu. Alvast bedankt!
 
ik zou de verwarming niet achter de wand zetten.
Dat kan mijns inziens nooit het beste rendement opleveren.
 
Lijkt mij een prima plan. Of je verwarming nu bij de ingang van je filter zit of de uitgang plaatst, het water zal toch op een gegeven moment door je filter heen gaan en hierdoor wellicht iets afkoelen. Ik zie niet zozeer waarom dit veel uit zou maken. Als je de verwarming maar plaatst in een gebied waar veel waterbeweging is.

ik zou de verwarming niet achter de wand zetten.
Dat kan mijns inziens nooit het beste rendement opleveren.
Waarom zou dit niet het beste rendement opleveren? Gewoon benieuwd naar jouw denkwijze hierover. In het systeem van de TS zie in de verwarming gewoon als een soort 'in-line' met het filter zitten, wat natuurlijk veel vaker gedaan wordt.

Zelf heb ik bij een van mijn aquaria ook de verwarming horizontaal onder twee inlaatkorfjes van de filters liggen en dat werkt bij mij prima. Het warmere water wordt grotendeels direct opgenomen door mijn filters en daarna verspreid door het aquarium.
 
Waarom zou dit niet het beste rendement opleveren? Gewoon benieuwd naar jouw denkwijze hierover. In het systeem van de TS zie in de verwarming gewoon als een soort 'in-line' met het filter zitten, wat natuurlijk veel vaker gedaan wordt.

Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, gewoon een gevoel.
Uiteraard doet de verwarming gewoon zijn werk, maar voert de filterpomp het water niet snel genoeg af dan kan ik me voorstellen dat zich een warme bel vormt in de ruimte rondom de verwarming en deze afslaat waardoor de rst van het aquarium niet goed op temperatuur komt.
Te snel afvoeren zal geen probleem zijn, want dan wordt gewoon water aangevoerd dat al op temperatuur is dan wel gaat raken en slaat hij gewoon niet aan.

Maar misschien praat ik (denk) ik wel poep of zie ik beren op de weg.
Gewoon een hardop gedachte gedachtekronkel van me.
 
Moet kunnen, in mijn ouder aquarium heb ik het ook zo gedaan. Ik zou wel een gaasje (muggenhor gaas) over het roostertje heen doen. Kan je plakken met siliconenkit of met tie weaps vast maken aan het rooster. Dan weet je zeker dat er geen garnalen of kleine visjes doorheen kunnen. Let er wel op dat je er vanaf de voorkant nog bij kan om afval af te zuigen tijdens schoonmaak van het aquarium. Je wilt niet dat het verstopt gaat raken natuurlijk.
 
Zelf denk ik ook dat het een goede oplossing is. De vraag is eigenlijk hoe snel het (verwarmde) water door het filter gaat. Als dit een kwestie van seconden is dan is het geen probleem lijkt mij en verspreidt het verwarmde water zich gewoon door de bak.

Aan de andere kant kan ik mij ook wel vinden in de onderbouwing van @Guppeman
 
Ik begrijp Guppie wel al vermoed ik dat zo'n warmte bel niet snel zal ontstaan. Al moet ik er wel bij zeggen dat waar ik zelf de verwarming onder de inlaat van het filter heb zitten ik ook een temperatuur computer gebruik en de probe van deze computer op een andere plek in het aquarium zit. Het probleem met zo'n warmtebel heb je dan in ieder geval niet.
 
Net even met mijn schoonvader overlegd, wie ook al jaren aquaria houdt, en volgens hem kun je beter wat meer circulatie creëren in de bak. Ik kwam dan ook op onderstaande tekening uit.

ipcuw5yma2jl6.jpg


De uitstroom zal dus verplaatst worden naar de zijkant van de bak. Ik ga deze netjes bovenin (langs de zijde van de zijwand) wegwerken. Op deze manier richt de uitstroom zich op het kijkglas waar het vervolgens wordt weerkaatst de bak in. Hierdoor zal er een grotere circulatie in de bak ontstaan.

Lijkt jullie dit een goede oplossing om te voorkomen dat er stilstaand water achter de achterwand (en dus het verwarmingselement) komt?
Ik heb ook zitten denken aan een luchtpompje naast het verwarmingselement om meer beweging te creëren of is dat overbodig?
 
Ja prima. Al zou ik zelf wellicht de spraybar in de hoek verwerken zoals hieronder met de losse pols.

Screenshot_5.png

Dan weerkaatst het ook tegen het bolle voorruit en komt het over de bodem weer terug naar de inlaat. De gaatjes zou je wellicht deels kunnen richten door deze schuin te boren.
 
Dat zou ook kunnen inderdaad, maar dan moet ik een buisje ontwerpen die hier op gaat passen. Ik denk namelijk niet dat Eheim van dit soort opzetstukken heeft?
Ik heb trouwens een Eheim Experience pomp. Zit daar genoeg kracht op om dit te realiseren?
 
Als je met jouw eigen ontwerp wel uit komt met een standaard spraybar van Eheim dan is dat natuurlijk prima.

Het filter betreft dat een Eheim Xperience 150, 250 of 350? Zelf geen ervaring met die pomp maar mijn gevoel zegt me dat de 250 en 350 voldoende moeten zijn.
 
Ik heb een Eheim Experience 250.
Zou het dan niet een betere optie zijn om de sproeibuis langs de zijde boven de zijwand te plaatsen? Hierdoor heb je een langere sproeibuis (zo'n 60 cm) en daarnaast kan ik deze dan met zuigklemmetjes aan het glas vastzetten. Boven de waterlijn zit namelijk nog glas van zo'n 4-5 cm, genoeg ruimte dus om een sproeibuis te plaatsen.

2ezqaeyw.jpg


Maar lost dit alles wel het probleem op dat het water achter de wand niet stilstaat en dus niet mijn verwarmingselement in de stress raakt?
 
Net even met mijn schoonvader overlegd, wie ook al jaren aquaria houdt, en volgens hem kun je beter wat meer circulatie creëren in de bak. Ik kwam dan ook op onderstaande tekening uit.

ipcuw5yma2jl6.jpg


De uitstroom zal dus verplaatst worden naar de zijkant van de bak. Ik ga deze netjes bovenin (langs de zijde van de zijwand) wegwerken. Op deze manier richt de uitstroom zich op het kijkglas waar het vervolgens wordt weerkaatst de bak in. Hierdoor zal er een grotere circulatie in de bak ontstaan.

Lijkt jullie dit een goede oplossing om te voorkomen dat er stilstaand water achter de achterwand (en dus het verwarmingselement) komt?
Ik heb ook zitten denken aan een luchtpompje naast het verwarmingselement om meer beweging te creëren of is dat overbodig?
Maar of dit dan ook de beste waterverdeling is waag ik te betwijfelen. Je creëert een gebundelde uitstroom en geen goede waterdistributie in je bak. Dat zal later wat duidelijker worden bij je plantengroei en eventuele alg vorming. Nu het nog kan zou ik hier nog eens heel goed over nadenken. Ik zou in elk geval een spraybuis adviseren die niet beslist zo ver achterin de hoek zou moeten zitten. Omdat hij maar voor driekwart onder het wateroppervlak hoeft te zitten zie je het ding toch niet en kan hij wat meer naar de ronde voorruit gehaald worden. Je bevestigt de buis dan aan de beide hoekzijden.
 
@benvo Wat zou je adviseren als vervangende oplossing? Het liefst werk ik namelijk alle techniek (in/uitstroom en verwarming) weg in mijn achterwand...
 
Hetgeen dat je adviseert is precies wat ik ook aangaf. Ik denk dat je mijn laatste post over het hoofd hebt gezien ;)
 
Overigens wordt het een Zuid-Amerika bak met bijlzalmpjes. Gaat de stroming aan het oppervlak vanwege de sproeibuis geen problemen opleveren voor de bijlzalmen?
 
Hetgeen dat je adviseert is precies wat ik ook aangaf. Ik denk dat je mijn laatste post over het hoofd hebt gezien ;)

Nee, ook die had ik gezien maar ik zou dan nog de spraybar ietwat naar voren halen zodat je een grotere lengte, met een betere waterdeling, zou kunnen gebruiken. Maar ook dat is maar een mening hoor.
 
Nee, ook die had ik gezien maar ik zou dan nog de spraybar ietwat naar voren halen zodat je een grotere lengte, met een betere waterdeling, zou kunnen gebruiken. Maar ook dat is maar een mening hoor.

Bedoel je dan een langere lengte langs de zijwand (richting de kitnaad)? Die laat ik namelijk al helemaal doorlopen tot aan de kitnaad (circa 60 cm).
 
Bedoel je dan een langere lengte langs de zijwand (richting de kitnaad) of wat meer richting het midden van de bak (richting kijkglas)?


Ja prima. Al zou ik zelf wellicht de spraybar in de hoek verwerken zoals hieronder met de losse pols.

Bekijk bijlage 297686
Dan weerkaatst het ook tegen het bolle voorruit en komt het over de bodem weer terug naar de inlaat. De gaatjes zou je wellicht deels kunnen richten door deze schuin te boren.
Gewoon in dezelfde richting als op de tekening van Daniel maar verder naar voren, inderdaad richting kijkglas, zodra er een bredere verdeling ontstaat. De buis maak je dan gewoon vast op de beide rechthoekzijden.
 
Ah, nu snap ik wat je bedoeld! Op die manier wordt er meer water weerkaatst naar beneden en dus meer circulatie en minder dead spots. Hiervoor zal ik iets moeten fabriceren, zoals bijvoorbeeld met zuigklemmetjes en dit dan aan het glas vastzetten boven de zijwanden.
Levert dit verder geen stress op voor Bijlzalmpjes?

Denk je verder dat het wel mogelijk is om de heater en instroom achter die wand te verwerken (vanwege voldoende/onvoldoende circulatie)?
 
Ah, nu snap ik wat je bedoeld! Op die manier wordt er meer water weerkaatst naar beneden en dus meer circulatie en minder dead spots. Hiervoor zal ik iets moeten fabriceren, zoals bijvoorbeeld met zuigklemmetjes en dit dan aan het glas vastzetten boven de zijwanden.
Levert dit verder geen stress op voor Bijlzalmpjes?

Denk je verder dat het wel mogelijk is om de heater en instroom achter die wand te verwerken (vanwege voldoende/onvoldoende circulatie)?

Een rimpeling van het oppervlakte water is voldoende. Dit krijg je vanzelf wanneer je de gaatjes van je spraybar op zo'n 30 graden naar beneden gericht houdt bij een spraybar die op driekwart onder het wateroppervlakte zit. Wat die heater betreft, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Maar ik heb een Juwel Rio 180 waar ik het binnenfilter niet van gebruik op de normale wijze maar als een soort vóórfilter voor mijn externe filter. In dat filterhuis zit ook de heater, zo heeft de producent bedacht. Eigenlijk is dat ding dus ook weggewerkt. En dat gaat prima, dus eigenlijk zie ik niet zo'n probleem met dat idee van je.
 
Het idee van de uitstroom zie ik wel zitten dus daar ga ik zeker mee aan de slag, dankjewel!

Mocht iemand anders nog advies hebben omtrent de heater dan hoor ik het graag. Zelf denk ik dat het moet lukken, maar toch is er een bepaalde twijfel...
 
Na flink wat brainstormen heb ik volgens mij de oplossing gevonden (zie tekening).

p2awjffjg983k.jpg


Het idee is om in de afvoerbuis (dus van het filter vandaan) twee T-stukken te plaatsen. Het eerste T-stuk komt boven de ruimte achter de achterwand, waar de aanzuigkorf en het verwarmingselement zich bevinden. Hierdoor gaat een enkele uitstroom langs het verwarmingselement waardoor er dus circulatie plaatsvindt achter deze wand.
Het tweede T-stuk komt verderop en splits de sproeibuis, zodat deze volledig op het kijkglas wordt gericht en er dus genoeg stroming in de bak zelf plaatsvindt. Deze stroming weerkaatst naar beneden via het glas en zal uiteindelijk bij het rooster onderin de bak weer aangezogen worden door de aanzuigkorf.

Wat vinden jullie van dit idee?
 
In principe is het eenmalig een haakse hoek (voor de sproeibuis). Het andere T-stuk gaat gewoon rechtdoor met uitzondering van die enkele uitstroom naar beneden.
 
Ik ben tegen deze methode. Tenzij je er ook nog een kogelkraan tussen zet komt een groot deel van de uitput van je filter weer terug in de filterkamer en hierdoor verminder je de uitput van je spraybar enorm en tevens de totale stroming in het aquarium zelf. Te gecompliceerd en met de verwarming in je 'filterkamer' maak je door het warme water sowieso al een stroming en ik vermoed dat het niet zo'n probleem wordt.
 
Ik ga in ieder geval goed de temperatuur in de gaten houden. Heb ook zo'n sticker op het glas dat de temperatuur meet.

Is 1 rooster onderin genoeg voor toevoer naar het filterkamer?

Als laatste vraag: krijgen Bijlzalmpjes geen stress van de sproeibuis?
 
Laatst bewerkt:
Of 1 rooster genoeg is, geen idee. Zal aan het formaat van het rooster liggen. Bij twijfel, maak er twee.

En bijlzalmpjes kunnen best wat stroming hebben dat is geen probleem
 
dat red je wel met 1 rooster hoor, maar je hebt altijd kans dat die verstopt raak oid... dus in dat opzicht is een 2e rooster geen overbodige luxe.
 

Terug
Bovenaan